Fett gör mig lugn
Fettet gör att man tar det lugnare. Det liksom krävs av en att ta det lugnare med fett-tillförseln.
Är det därför som man mår så bra vid högtider när man tillåter sig att äta all den där chokladen, som man annars inte tillåter sig?
Är det därför som man vid jul, t ex, känner sådan glädje när man äter all den feta maten, som man egentligen skulle behöva varenda dag, men bara ger sig då?
Känns som jag har kommit till knutens kärna. Löst upp allt med fett. Fettlöslig. Bara att spola varmt vatten så löses allt upp nu. Magiskt.
Hur är det egentligen? Hur är det för dig?

Ja kanske är det just så att ångest, oro och ängslan är fetlösligt
.
Å andra sidan kan man ju vid för mycket socker drabbas av ett lugn som kallas paltkoma, men det beror väl snarast på att kroppen är i chocktillstånd
.

Jag håller verkligen med dig venuseva!
Ja, dufva, socker ger chocktillstånd, det vet vi vid det här laget. Det vill vi undvika från och med nu.
Det lugn jag talar om är av ett helt annat slag.
Blir lite ledsen över den manipulation som jag låtit mig vara med i. Men, som tur är, nu är jag vuxen och bestämmer själv hur mycket, hur ofta och vilket fett jag vill äta. Ett riktigt Halleluja-Moment!

Jag är mycket lugnare och jämnare i mitt temperament nu. Brusar inte upp så lätt utan kan se på saker i lugn och ro. Så jag tycker nog att fett gör mig lugn. När jag tänker på det inser jag att jag inte är lika orolig längre heller.

#4, det upplever jag också, är inte orolig längre.

Håller med! Framför allt är jag så fascinerad över hur fett gör min son lugn.
Det skrämmande är att man har skapat rädsla för fett, i stället för att ingjuta lugn med fett. Riktigt ruggig historia om man tänker efter.
fett gör mig illamående!
stallostby - är du ovan eller kombinerar Du med kolhydrater?
Har Du varit så kolhydratfri att Du kommit över det där första äcklet som de flesta känner?
I början var jag så fettskrämd att jag mådde illa bara för att intala mig själv att det var onyttigt. Sen mindes jag ett flertal illamåenden från tidigare. Efter noggrannare analys - visade det sig att det var inte fettet - utan kombinationen med socker eller andra kolhydrater som gjorde mig illamående.
Som liten åt jag smör direkt ur byttan hos min farmor utan problem.
Numer pensionär i Nynäshamn

Mums! Har precis ätit tre mosade ägg med mycke smör på..Kommer dröjja innan jag tröttnar på det ,tror jag .jag åt oxå smör direkt ur paketet som liten..*ler*. så det har alltid funnits där..
Ni kommer väl ihåg dokumentären om Göran Persson (repris i går) där han berättade om en upprörd Helmut Kohl som kom ut från ett möte och började äta "kopiösa mängder" smör? Sedan blev han lugn.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Smör direkt från paketet kan jag äta nu
, inga problem med det.
Instämmer i fettets lugnande verkan.
Fast egentligen skall vi nog betrakta det tvärtom - vi blir oroliga om vi inte äter fett!
Lägg därtill snabba kolhydrater så är det inte så konstigt om många käkar "lyckopiller" - troligtvis helt i onödan,,,,
#9 Att lchf-diet skulle vara naturlig tror jag inte ett dugg på! Kan inte tänka mig att urmänniskan frossade i smör t ex eller hade tillgång till mängder av protein i form av kött varje dag.
Däremot åt de säkert allt av sitt byte inklusive späck för att överleva. Och de rörde sig ju ständigt! Men i brist på byte och för att överleva måste de ju levt av något annat tex rötter, bär, blad, nötter och någon frukt eller vad som fanns tillgängligt då. Men tiderna förändras och vi med den…..
Jag köper resonemanget om att äta mindre kolhydrater, men inte kolhydratfritt och onormala mängder fett. Varför så mkt fett? Använda vispgrädde och naturligt fet mat är väl OK. Men inte hyvla rent smör och äta…ulk..spyr bara jag tänker på det.
Tredje dagen idag med lågt kolhydratintag eller lågt kanske det inte är enligt er…dag ett ca 40g dag två ca 26-27g och idag blir det nog inte mer..vet inte vad torrt vitt vin ger tänker ta några glas idag….har inte ätit mkt, stekt ägg ost lite köttgryta mest tänkte ta lite lax och smörslungad babyspenat strax.
jag ska testa er diet så jag vet vad jag pratar om men hyvla i mig smör gör jag inte! det får bli det som naturlig följer med kosten. De flesta jag känner klarar inte äta vispad grädde tex eller tjocka lager smör utan att må illa….
stallostby- Man måste inte äta smör och inte heller bacon eller fettkanten på fläskkotletten bara för att vissa gör det.
LCHF blir det när man äter 70-75% fett, 20-25% protein och resten kolhydrater, sen väljer man själv vilket fett och vilka proteiner och kolhydrater man vill ha.
Om du inte vill ha smör får du helt enkelt äta nåt annat. Du behöver inte ens följa våra råd om naturligt, om du vill kan du äta margarin för att få i dig fett. Det är ingen här som tvingar dig till nåt!
#14 Om du äter ca 40 gram kolhydrater per dag så är det LC. Om du läst Skaldemans bok GI-noll så har du också läst att man behöver inte tillsätta fett om man äter fet fisk och fett kött. Men om man äter tex. kyckling så blir det för magert.
Var och en väljer hur mycket fett man äter, provar sig fram vad som passar.
Lycka till!
#14 Visst är vi alla olika, men många har ju blivit indoktrinerade med fettskrämdhet sen de var barn och mår därför illa av smör och vispgrädde.
Vad tror du folk levde på under hela vinterhalvåret i Sverige? Finns inte mycket grönt och bär då…
Självklart var vi jägare och åt fett kött, det finns inga tvivel om det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Om man var tvungen att äta grönsaker för att överleva hade inuiterna dött för länge sen. Där de bor FINNS det inga grönsaker så det har inte ingått i deras kost!

Stallostby - Jag vet inte var du fått de idéerna ifrån då de inte stämmer med någon info om vare sig stenåldersfolk eller naturfolk som jag läst om. Men kanske finns det undantag!?
Normalt sett så kräver (o krävde) jakten mindre tid för att tillgodose kaloribehovet…och de behövde troligen inte slita ut sig.
Att samla kaloribehovet i form av växter kräver mycket tid och slit, något som de flesta vill undvika…Inte ens dagens naturfolk sliter ut sig utan är väldigt lata.
Kul att du testar Stallostby.
Precis som Mervi säger så är 40g kolhydrater om dagen LC-kost (även 60g räknas nog dit!) - men för att det skall bli LCHF som många (de flesta tror jag) av oss pratar om krävs minst 70% fett och då behöver man ha fantasi. Eftersom många av oss dessutom är noga med att det är mättat animaliskt fett och möjligen det mättade kokosfettet - så finns det inte så mycket att välja på.
Hälsovinsterna vi pratar om beror till stor del på fettet - hjärnan tycks må bra av smör - man blir både tålmodig och snäll. Att äta LC - med låg fetthalt kan leda till både huvudvärk och kanske förstoppning.
Vi är många här och det finns många åsikter och erfarenheter - men när det gäller just detta med att fettet är viktigt är vi nog rätt överens de flesta av oss - däremot hur mycket - på vilket sätt och vilket fett är vi nog inte lika överens, där är det bara att testa sig fram.
Fortsätt gärna att berätta hur det går - varför inte starta en egen tråd som så många gör?
#19 grundskolan?….så människan har alltid haft gott om mat då? (fast smör visste man väl inte hur man gjorde? jag tänker mig långt tillbaka, på den tiden Sverige inte fanns pga istid #17.)
Margareta, men hälsoovinsterna då? många studier pekar på att mkt fett och kött (förvisso rött) ökar risken för olika typer av tarmcancer.
Ok..egen tråd..kanske jag gör
#21 när man är fri från socker och kolhydrater som är snabba, då ter sig fettet annorlunda. Helst plötsligt kunde jag äta vispgrädde som jag knappt ätit på 8 år, när jag varit sockerfri 1-2 månader. Först la jag till 25gr smör till varje måltid eftersom jag gillar kyckling, men det blev för mycket smör. Nu har jag det bara till ägget på morgonen och kvällen. Mosat löskokt ägg med smör är väldigt gott.
#21 De där studierna vill jag inte ge mig in på men vi har många här som kan svara Dig på det, men kort kan jag svara.
Alla studier är inte tillförlitliga utifrån vår kost eftersom de inte gjorts på folk som ätit LC-kost. Man förutsätter alltid i studierna att de som ingår skall äta kolhydrater. De folk som inte äter kolhydrater men kött (även rött) har inte tarmcancer vad jag vet.
Man utgår inte heller i studierna från att man äter så lite omega-6 som många av oss strävar efter. Omega-6 är inflammatoriskt och omega-3 är antiinflammatoriskt. Frank Nilsson föreläser i Göteborg om detta 20 januari - Du har inte vägarna förbi?
Jag har själv ätit den här kosten i 3 år och efter att ha haft just tarmproblem i cirka 30 år - så är jag i stort sett frisk. Jag har gått hos läkare - ibland flera gånger per år - jag har gjort många undersökningar och ingen har fattat vad som varit fel.
Nu äter jag inte mycket fibrer (bara från de grönsaker jag äter) och inte något stärkelse alls - om jag får bestämma själv. Tvärtemot vad alla läkare har sagt äter jag nu och så frisk har jag aldrig varit. Det är en stor orsak till att jag är så mån om att andra med samma problem åtminstone skall testa.
stallostby, du får tänka på att stenåldern sträcker sig över en rätt lång tidsperiod, ca 1-2 miljoner år (beroende på vad man räknar som stenålder då såklart). Tiden mellan stenåldern och idag är ca 10 000 år. Klart att man inte kan säga något generellt om folket på stenåldern så som dom gör i grundskolan, det har nog varierat rätt mycket under hela tiden.
Fördomen att jägarfolk har ont om mat tror jag härstammar från nuvarande afrika, där man ibland hör i media om svält osv. Det man missar är att dom som svälter är dom som är bönder. Jägarfolken i afrika har aldrig behövt bistånd från resten av världen, dom är inte beroende av att skörden ska bli bra för att få mat. Att jägarfolk skulle haft ont om mat generellt sett under någon tidsperiod låter väldigt osannoligt, det finns ju alltid något djur som man kan döda och äta (med möjligtvis istider som undantag, men dom täcker ju inte så stor del av världen).