Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4248 ggr
CarolineJ
0

Hur e det med vanilj?

e det socker eller kolhydrater i vanilj. inte vaniljsocker utan stänger.

Det är ju sött, känns inte som att det är något bra att äta men man förlorar ju inget på att fråga.

man skulle kanske kunna vispa grädde och låta stå stänger ligga i lite och sen strö kokos på det.. hmm ja jag har ingen aning men jag är desperat efter något sött just nu. men jag är inte intresserad av något som är "halvbra" det kommer bara sätta käppar i hjulet hehe.

Wildrat
0

Jag har vaniljpulver (malen vaniljstång) och den innehåller mindre än 1g kolhydrater på 1 tsk (2g) enligt lappen på burken.

CarolineJ
0

så bra. det e väl bra? hmm vänta nu. vad blir det per 100 g.

50g? ojoj det snurrar hehe. så sugen…

Wildrat
0

Man använder så lite så det är försumbart. Det är mer kolhydrater i grädden.

CarolineJ
1

tack så hemskt mycket! ska skicka ut pojkvännen nu för att handla vanilj och hasselnötter…

Margareta
0

Ät ost Cemma - det lindrar suget! Vanlig fet hårdost (minst 28% helst mer) kan du äta av när det suger som värst.

Det är klart bättre än alla återfall!

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Eller gott the med grädde och kokosfett funkar också mot sötsuget…

CarolineJ
0

har tyvärr redan prövat ost. inget fungerar. det är jättejobbigt att vara sockerberoende. men jag kommer inte sluta att äta ost.

men när jag blir extra sugen så vispar jag upp en dl vispgrädde, krossar macadamianötter eller hasselnötter och häller i det tillsammans med lite vanilj. ska pröva med kokos också.

Det är värst på kvällarna…

Margareta
0

Har Du ätit ordentligt under dagen eller äter du för lite? För små portioner alltså?

Wildrat
0

Cemma, Om du hittat nåt som funkar och som inte ger för mycket kolisar så är det ju bara att fortsätta. Hoppas sockersuget ger med sig…

CarolineJ
0

jag äter när jag e hungrig. blir typ två måltider per dag och sen på kvällen äter jag ostbricka med fyra olika ostar. mellan lunch och middag brukar det bli en halv avocado med laxröra

Wildrat
0

Testa att äta nåt annat än osten ett par kvällar. Det kanske är de som triggar sockersuget. Inte osten i sig själv utan vanan att få det efter osten.

zittzatt
0

Prova med en köttbit, kanske? Funkar för mig. Men det gör ost också.

ragnhildar
0

Det här handlade väl om vanilj? Hittade till min förtjusning ekologisk vanilj i en liten söt burk på Coop. Har verkligen letat efter sådan.

Wildrat
0

Det är sån jag har. Enda stället jag hittade information om kolhydratinnehållet.

ullna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej cemma, vilken fin Avatar du har. bifogar bild på min dotters ljuva Krusmynta

Margareta
0

Även jag kör de små söta burkarna från Coop - jag gav bort sådana istället för blommor i julas - för att påminna mina icke LCHF-vänner om att det finns nyttigheter även för dem.

Det blev mer uppskattat än jag trodde!!!

shin
0

jag gör panacotta med vaniljpulver 3dl vispgrädde o ngr dr hermesetas+ gelatinpulver. Kanske jag kan tröstäta det istället för semlorna som i går dökupp på konsum här i skarpnäck igår…

DrAnna
0

Vaniljstänger ska ju bara ligga i och dra, och sedan tas upp igen(du äter ju inte dem) så inga kolh.borde behöva räknas.

CarolineJ
0

va härligt och höra. har köpt två stänger nu så det blir kanske lite vaniljgrädde ikväll.

två matskedar och sen e man typ mätt hehe.

#15 vilken söt hund. min mamma klipper sina så bifogar en bild på min Dizel

CarolineJ
0

….. och snabbt en bild på mammas Leo ;)

lite off topic hehe

HelenBergstrom
0

Är det någon som använder vaniljessens eller om det kallas extrakt? Vart hittar man det?

CarolineJ
0

vispade precis upp grädde så jag fyllde ett shotglas eller ja, typ två matskedar. pressade ut det där svarta från en 2 cm stor bit vaniljstång. det blev såååååååå gott!

Wildrat
0

#21, Stockholms eter och essencefabrik har. De har ingen webbutik men man ska kunna skicka efter därifrån.

hemul
0

Vilken häftig butik, Wildrat! Glad

Wildrat
0

Helt underbar, ska åka dit vid tillfälle och förköpa mig totalt Skrattande.

hemul
0

Synd att det inte står priser om man vill beställa. Hälsa dem det! Och så skulle jag vilja ha libsticka. Finns ingenstans längre. Kyss

Margareta
0

Det där är en gammal butik som fanns redan när jag var barn - min mamma åkte alltid dit och köpte saftessens när hon skulle koka saft. Det finns en massa kul där - inte bara till drycker!

Wildrat
0

Ring och fråga om de kan skicka prislista, eller så kan du nog få priserna via telefon. Tyvärr skriver de ju inte ut hela sitt sortiment på webben men det är mycket ändå. Risken är ju stor att man missar nåt även om man åker dit när de verkar ha så mycket intressant.

Margareta
0

Kul att Du påminde mig om den butiken Wildrat - min kusin bor rätt nära och brukar gå dit - jag har själv inte varit där på många år - men minns doften när jag ser bilderna. Man kan gå dit bara därför.

hemul
0

Är de där essenserna naturliga eller konstgjorda?

Jobbigt att fråga om priser på så många varor i telefon - för dem också! De kunde ju lägga ut en textfil bara. Svenska butiker är ofta urdåliga på det här.

Margareta
0

#30 man får nog fråga sig fram - vad jag minns finns både ock - mamma var noga med att saften var äkta - det var därför vi åkte dit.

Wildrat
0

#30 De har både naturliga och konstgjorda smakämnen och essenser…

hemul
0

Tack! Kyss

CarolineJ
0

någon som vet nån webbutik man kan köpa vanilj. har åkt runt halva stan och hittade inget. kollade den där stockholm eter… men vill ha det lite mer konkret med priser och frakt.

och e där nån skillnad i näringsvärdet på mald, stång, pulver eller essens?

blodtopp
0

Jag hittade den där lilla burken på Coop idag när vi handlade! =) Förra gången jag kollade missade jag den, men idag tittade jag noggrannare och satte näsan i vädret en stund. Och se där, där var den ;o)

Luktar underbart!