Frankrike - HF-Nation?
Satt precis och småläste guiness rekordbok 2008 som jag fick i julklapp. Fann följande ganska intressant:
"STÖRSTA FETTKONSUMENTEN
Frankrike har den högsta fettkonsumtionen i världen. I genomsnitt äter varje person 170,8g dagligen - motsvarande mer än 10 paket ister (bilden) varje månad!"
170 gram fett, dvs ca 1530 kcal - ger ju inte utrymme för speciellt mycket protein och kolhydrater - utgår man från ett dagligt kaloriintag på 2500 kcal blir det ju alltså minst 60 E% fett.
Någon som vet om Fransoser har genomsnittlig bra hälsa?
Sen är ju risken att dom glufsar i sig lika många gram kolhydrater och alkohol (vin, *host*), samt att det inte är animaliskt mättat fett det avser, men borde man inte se någon skillnad i den allmänna hälsan mot det t.ex. fettskrämda Sverige?
Jag reagerade mest på rekordet att de har hunnit ge ut en bok över 2008 års rekord redan nu! :-O
Skämt åsido, jag känner inga fransmän och har aldrig varit där men det kanske ryms en hel del vegetabiliska oljor inom de där 60E%?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ja, det jag också befarar. Men har fått för mig att fransmän äter mycket OST? Eller är det bara en stereotyp? Isåfall rör det sig ju om mättat fett. Vore intressant om någon här hade varit i frankrike eller av annan anledning är bra på fransk matkultur, vad äter dem egentligen?

Jag har varit i Frankrike rätt mycket…och på den skolan jag har varit på så av 450 elever i gymnasieålder och uppåt fanns inte en enda överviktig! Däremot äter de mycket socker men även mycket fett..och mycket god mat! Och vin….
Annars så äter de helst 4 rätters med förrätt tex sallad, lamm med gröna bönor tillhuvudrätt, ostar och så gärna tex paj till efterrätt. Till detta de evinnerliga baguetterna… som man till slut får "skoskav" av munnen.
I västra Frankrike äter de helst Crepes, där är ochså fler överviktiga än i den norra delen av Frankrike…
Men ostar av alla slag ingår dagligen..helst lagrade hårda ostar. De kokar gärna maten med och oftast får man varken potatis eller pasta till maten. Jag har tom varit med om att varmrätten på skolan var en tallrik med nykokta musslor…

kaffe o croissant till frukost….

Mm..eller varm choklad med chokladpuffar till frukost..baguette eller croissant med marmelad….samt så man kan avsluta med en snickers för att fullborda frukosten *ugh*
Jag var helt hög när jag var där….
I den traditionella franska maten är det mycket ost och kött och goda korvar och litet fräsha grönsaker till, men också vitt bröd och pommes frites. Tyvärr har väl aven fransmännen påverkats av den allmänt utbredda socker och halvfabrikat kulturen från USA, och läsk istället för vin.

Såg nån statistik (tror det var i boken Nu räcker det!) på fransmannens ohälsa och har för mig att de bara hade 1/3 så mycket hjärtinfarkter som vi i Sverige….trots sitt stora fettintag.
Detta tillskrivs ju som bekant olivoljan i medelhavskosten…att de äter drivvis med feta ostar och använder riktigt smör glöms bort.
De har en fin mattradition, men snabbmat/skräpmat växer mycket starkt. Barnen kan matas med massor av kakor dagen lång.
De har ju Montignac iallafall. Ska höra mej för om hur pass känd han är i hemlandet.
Jag har för mig att de tar god tid när de äter, de stressar inte i sig maten. Det kan också ha positiv verkan på vikten.

Fransosernas friska hjärtan trots allt fett de äter var ju känt som "den franska paraxoxen" - det kunde man inte förklara på den tiden man trodde att fett var dåligt för hälsan.
Det var inte precis den enda paradoxen, letade man noga fanns de överallt.
Fransmännen har mkt leverskador mm sjukdomar relaterade till hög alkoholkonsumtion.
1/3 av befolkningenär dessutom rökare
Så jag tror inte de är så väldigt friskare än andra.

Jag syftade mer på åkommor som är relaterade till - eller påstås vara relaterade till - hög/låg fettkonsumtion. Givetvis mår de inte bra av alkohol/nikotin (miss)bruk
I en en stort fransk livmedelsaffär i Bretagne finns det hundratals sorter smör från olika gårdar. Hyrde stuga och lagade mat, helt underbart. Det var svårt att komma hem till ICA igen…

Jag såg någon sammanställning nyligen som sa att både fransyskor och fransoser var smalast i västra europa….
#7 Det stämmer. Dödlighetet i hjärtsjukdommar är/var bara en tredjedel i frankrike jämfört med sverige.
En tänkbar orsak, skriver hon, är enzymet xantinoxidas. Xantinoxidas samlas i ytan/membranet som omger "fettkulorna" i mjölkprodukter. När mjölken homogeniseras så slås "fettkulorna" sönder till mindre och fler. Den samanlaggda ytan på membranet blir då mycket större, 6-7 gånger större, och kan samla mer xantinoxidas. Xantinoxidas förekommer rikligt i bl.a. tunntarmen.
Dessutom kan fettet, tillsammans med det uppsamlade xantinoxidaset, lättare passera igenom tarmarna utan att anpassas till våra behov, när mjölken är homogeniserad än när den är ohomogeniserad.
När xantioxidaset slinker in i blodomloppet genom att lita med homogeniserat fett från mjölken så träffar det på plasmalogen, ett ämne som har till uppgift att hålla kärlväggarna mjuka och elastiska. Detta mötet resulterar i att plasmalogenet oxideras till en oxiderad fettaldehyd, blodkärlen (även hjärtat) får problem med att hålla sig elastiska och den oxiderade fettaldehylen leder till åderförkalkning.
Som en följd av detta så måste kärlen repareras. Det sker m.h.a. kolesterol. Det är kanske så kolesterolet fått sitt dåliga rykte. De som lever så att kärlen behöver repareras mycket har mycket kolesterol i blodet när de dör.
Det mesta ovan kommer från boken "Nu räcker det" av Ursula Jonsson, sidorna 178-179.

#15 Så Ursulas tänkbara förklaring till den relativt låga dödligheten i hjärtsjukdomar i Frankrike är alltså att deras mjölk inte är homogeniserad!? Tolkar jag dig rätt? Ja, d.v.s. att hon lika gärna skulle uttrycka sig som att homogenesering av mjölk är en tänkbar förklaring till många västländers höga förekomsten av hjärtdödlighet!? Eller?

Ja, hon tror det är en tänkbar orsak……som jag inte riktigt tror på då åderförkalkning och hjärtkärlsjukdomar även drabbar naturfolk som börjar äta spannmål men troligen inte har tillgång till homogeniserad mjölk.
Ursula Jonsson har ju en teori som hon försöker bekräfta. Hon är dock fast i kolhydratträsket (än så länge) och hittar förklaringarna därifrån.
Testade att leva efter hennes kost som hon har i boken men höll på att bli tokig! Bara mjöl och gröt hela tiden… Äcklig dessutom eftertsom det skulle vara glutenfritt. Jag blev ok i magen visserligen men inget annat. LCHF passar mig bättre, samma resultat men godare mat…

Kanske bidrar BÅDE homogeniseringen och spannmålen!? Gissar att det finns fler faktorer som kan bidra här!? Pasi, du tror alltså på växtfetterna som den största förklaringsfaktorn av alla du!?
#16 Fransmännen brukar också koka mjölken, skriver hon, och det skall tydligen inaktivera xanitinoxidaset på något sätt.

När mina föräldrar bodde i Frankrike och jag var och hälsade på så tyckte jag väl att det fanns minst lika mycket "skräp"mat som här.
Däremot så är det ju en helt annan kultur kring själva ätandet, en middag är inget man hafsar sig igenom utan man sitter länge och äter flera rätter (utan att för den delen frossa), fina råvaror är ett klart måste och mellan målen gick det inte att få tag i ett enda matställe som var öppet…..
Men nog tyckte jag att farsan fick en kula på magen som han inte hade i Sverige, där vi inte har tretimmars affärsluncher med vin till
….

B-O - Jag tror den största faktorn är högt blodsocker som leder till bildandet av AGE samt inflammatiner i kropp och kärl.
Svängigt blodsocker med sin kortisolökande effekt bidrar garanterat liksom den ökade oxidativa stressen, som omega6fetterna innebär.
Pasi, du som är intresserad av kortisolet, har du läst Malcolm McKendricks teorier om att metabola syndromet och hjärtsjukdom kommer sig av att vi stressar när vi äter och det blir jättekrock i systemet? Jag vet ej var jag läste det men det var jätteintressant.
Han verkar tro att allt kommer sig av att vi stessar när vi äter (och det gör baske mig inte fransmännen) men han nämde blodsocker i början och sen ignorerade han det. Han kanske är fast i kolhydratträsket…

Har läst lite
….och jag tror inte kortisolet höjs jämförelsevis så mycket när man stressar i sig mat som om man stressar en heldag på jobbet….eller har svängigft blodsocker….sover dåligt.
Däremot att kortisolet har en starkt bidragande, och en ibland helt avgörande roll för metabola syndromet, tror jag står utom all tvivel.
Jag tror han menade allmänt att man stressar. Han pratade om befolkningar där hjärtinfarkt varit vanligt, och det verkar hänga ihop med krig, förflyttningar och allmän misär. Men han skrev om vad som händer när man har hög stressnivå och tillför kroppen energi. Jag förstod det inte fullt ut, men det var intressant.

Det finns inga länder med homogen matkultur, den varierar mellan regionerna. Men man brukar anföra att den gåsleverätande delen av Frankrike har den lägsta hjärtdöden. Det låter rimligt.
/SSS

Vuxna fransmän dricker väl inte mjölk på tal om det här med homogenisering? De gör väl ost av sin mjölk? De kanske kokar mjölken för att den inte ska innehålla farliga bakterier?

27 det är i alla fall populärt med Café au lait på morgonen där. De kokar sin mjölk (med låååång hållbarhet) till frukostfikat.
Fransmännen har mycket högre frekvens av cancer än svenskar, såg jag nånstans häromdagen, detta sannolikt pga rökning.

Att stressa i sig maten borde ju vara naturligt för människan, då vår föda under evolutionen varit eftertraktad av en rad andra djur, tror inte vi satte oss och fin-åt från kadavret på savannen när lejonen strök omkring i närheten.. gällde nog att få i sig det man kunde och snabbt.

reamdn - Låter så logiskt att det troligen är sant!