yoghurt
Jag vet att man inte ska äta för mycket yoghurt men jag har hittat "mezeyoghurt". helt fantastikt gott. äta den med lite kanel och om man vill några hallon. jag äter det ibland för att variera mej.
Är det okej? den är 10% ska man ändå lägga i en skvätt grädde?
Spännande men hur många kolhydrater innehåller den?? Det kanske blir ännu en vara du får handla åt oss 
Kram
Bonusmor

Visst är den god!
Jag brukar oftast använda den turkiska youghurten.
Perfekt till mycket om man nu inte har problem med mjölkprodukter.
Vill man minska i vikt får det nog inte bli för ofta ändå då den i allafall verkar stoppa min förbränning en del.

Nä jag vet att man inte ska äta den för ofta men den är underbart god…. inte lika sur som turkisk… den innehåller 3.5g/100g.
det är arla som har den och självklart köper jag den till er wiland1 om du vill ha den:)
jag kan tycka att det är gott att variera lite när man tröttnat på ägg…. men hur skulle jag göra med grädden?
Man får prova sig fram. Arlas Meze på enlitersförpackning är 10% fet och 3,5% kolhydrater. En normalportion (filtallrik) på ca 2,5dl ger 9g kolhydrater, det är ganska mycket för en måltid.
ÄR man däremot sparsam och inte tar stora portioner utan mer som smaksättning blir det ju annorlunda
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Yoghurt Meze 10%
100
120,00
3,00
10,00
3,50
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag brukar ta ett litet glas. det kankse är 1 dl då blir det ju inte så mycket.. jag njuter verkligen när jag äter det:)
Jag också linsen - den är en av mina favoriter - men vi har den inte hemma - för det är bara jag som äter och 1dl om dagen i 10dgr fungerar inte riktigt - den blir gammal och då frestas jag att äta mer - den får inte förfaras. Om den fanns i liten förpackning - skulle jag nog kunna äta den oftare. Fast som det är nu är det nog så att jag inte kan äta åtminstone okokta mejerier om jag vill gå ner i vikt. Verkar inte klara laktosen så bra.
När sonen är hemma - festar vi på den för han gillar den också.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag köper en dryckyoghurt som står i kylen på affären innimellan, dryckyoghurt (minns inte vilket märke, men fyrkantig "flaska") som det står "utan tillsatt socker" på. Den ligger på 5 gram kolhydrater per 100 gram yoghurt, så det är inte vardagsyoghurten för att säga så, brukar köpa den till hälger.
Föruten det köper jag mycket av den turkiska/grekiska yoghurten, samt önos hallonsylt utan tillsatt socker, jag har ofta några goda matskedar yoghurt, en matsked kli eller linfrön och en matsked hallonsylt i om jag äter det till frukost :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.