Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 34162 ggr
Mona-Stina
0

Lever

Jag har aldrig kunnat äta lever i annan form än biffar, men i dag tog jag mig i kragen och gjorde en gryta på kycklinglever.

Mycket gott och nyttigt både för mig och Alicehunden som ska leverera mjölk till elva småvalpar för tillfället.

Jag kommer göra samma gryta igen och då kommer kameran vara med. Absolut!

Wildrat
0

Bra, jag behöver leverrecept…

Margareta
0

Det ser vi fram emot!

Numer pensionär i Nynäshamn

honung
0

Åh, Mona-Stina, kan vi inte få se någon bild på de små underverken? Nu när de växt en aning…

Mervi
0

Grattis Mona-Stina till en ny smakupplevelse.

Mona-Stina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild från i dag kan jag bjuda på, de har inte öppnat ögonen ännu så de är inte mycket att se om några dagar slår de nog upp dom och då blir det roligare.

De blonda föds med rosa nosar men nu börjar de skifta färg, förhoppningsvis blir dom kolsvarta.

Levergrytan uppskattades mycket av hundmamman också.

Wildrat
0

Läste på WestonPrice om hemmagjord modersmjölksersättning till (människo)barn och till de som inte tål komjölk var "vällingen" baserad på kycklinglever! Även den andra kompletterades med lever för att få rätt vitamin- och mineralsammansättning. Jag MÅSTE komma igång och äta lever…

Mona-Stina
0

Då gjorde jag alldeles rätt som gav Alicen lika stor portion som jag själv åt. Resterna ska hon få i morgon gullehunden.

lundsabin
0

Hej!

Har inte skrivit här på flera månader skulle jag tro, men nu när ni skrev om lever måste jag fråga om någon vet eller vad ni anser - när man är gravid rekommenderas man ju att undvika lever, jag antar pga högt innehåll av gifter med risk för fostret (rätta mig om jag har fel).

Men hur ser ni på den risken i vanliga fall? Äter ni lever ofta, eller bara då och då? Och vet ngn om risken verkligen ÄR så stor, eller om det bara är försiktighetsprincipen i stil med omifall att…?

Bara lite nyfiken, har själv inte ätit lever på år och dag…

Margareta
0

#5 Oh - så söt…

#8 Jag tror det är försiktighetsprincipen - har aldrig hört någon varna någon för att äta leverpastejmacka varje dag. När jag gick på Viktväktarna på 70-talet var det obligatoriskt med lever en gång per vecka. Det fick många att backa redan då - nu är det borttaget för att inte tappa medlemmar antagligen.

Men jag VET inte.

Pasi
0

#8 - Jag tror fördelarna väger upp nackdelarna med råge så länge konsumtionen hålls låg (precis som med fisk, som de varnar för).Glad

lundsabin
0

#9 & #10 - vill bara svara och tacka för ERA svar!

Förresten, betr leverpastej - DET rekommenderar de att man äter när man är gravid, ganska mkt tom, för att få i sig järn antar jag. Undrar varför det skulle vara så mkt bättre än vanlig lever…?

Försökte förresten föra lever på tal som middagsmat hemma igårkväll; min man blev plötsligt grön i ansiktet och sa med samma slags eftertryck i rösten som vår femårige son kan använda ibland att han ALDRIG vill äta lever…
Såvida jag inte kan lura det på dem får jag väl koka ngt själv o ta med till jobblunch om jag nu vill äta det.

Margareta
0

Mitt tips för den som inte klarar av leversmak - är att först pilla bort alla senor och sen finhacka/mala (med maskin) kycklinglever och sist bland den med köttfärs och gärna hackad lök. Gärna minst dubbelt så mycket köttfärs. Sen kan man krydda och steka biffar av färsen. Ta örtkryddor (tex timjan) i - det döljer smaken.

När mina barn var små fick de leverbiffar utan att protestera - för de visste inte vad som var i.

Pasi
0

Jag brukar ofta blanda 1/5 lever (eller mindre) och 4/5 köttfärs….leversmaken känns inte och det blir en väldigt god färs med "fyllig" smak.Räcka ut tungan

Margareta
0

Fegis Pasi - då är det ju köttfärsbiffar med levertouch och inte lverbiffar…

Skojar bara - alla sätt är bra så länge man får i sig lite lever.

lundsabin
0

tack för tipsen! få se om jag kan lura dem… fast dottern äter allt, det mesta i alla fall (helst ägg mosat med smör, helst inte potatis…)

problemet nu är att vi inte har ngt att mala lever med till färs. fast det kan man väl få i köttaffären om man ska handla på ett sånt ställe!

Pasi
0

Lundsabin - Du kan använda köttkvarn, stavmixer eller food processor….eller kanske en bullit. En handvevad köttkvarn kostar sällan mer än 20:- på 2hand. Eller finhacka för hand!?Glad 

Margareta - En orsak att blanda ut det så mycket är ju för att man är sugen på världens godaste köttfärslimpa (inte en leverlimpa).Flört
Ibland tar jag 50/50ckså…men gör även rena leverbiffar då jag upptäckt att det är ganska gott (dock lite mycket kolhydrater).

Margareta
0

Nötlever har enligt SLV 4% kolhydrater - det kanske är där jag skall hitta mina kolhydrater - jag som tror jag behöver lite fler än de få jag äter.

Pasi
0

Kan vara värt att prova!?Glad

lundsabin
0

#16 - jo stavmixer har vi ju, kanske räcker med det då? hade tänkt att det behövs kraftigare grejer…Fundersam

hacka för hand är inte att tänka på med en minimänniska hängande i kjolarna! Skrikandes (kanske inte annars heller, känns lite jobbigt, bekväm som jag är… )

Wildrat
0

Kycklinglever är väldigt mjuk så om du skär i mindre bitar och sen inte tar för mycket åt gången funkar det nog med stavmixern.

Margareta
0

Kycklinglever innehåller knappt 1% kolhydrater och nötlever 5% - undrar vad som är skillnaden.

honung
0

#5 - såååå underbar! Jag köpte kycklinglever igår, för första gången (numera omvänd vegetarian). Använde sax och klippte i små små bitar (mkt lättare än att skära, iaf med mina slöa knivar!).

Bamze77
0

Mmm smörstekt lever med majonnäs..  ;))  Mmm  gött