Levergryta
**Det här receptet behöver piffas upp men grunden är bra.
**500g kycklinglever
150g färska champinjoner
1 gul lök
1 paket bacon
3 dl grädde
Använd en sax och klipp kycklinglevrarna i mindre bitar. Klipp även baconet i bitar, centimetertjocka duger. Grovhacka löken - jag delade en halva 1 gång på höjden, 3-4 ggr på längden och 2 ggr på bredden. Dela champinjonerna 2 gånger så du får fyra lika bitar per champinjon.
Börja med att fräsa löken i en gryta tills den blir gyllenbrun. Lägg därefter i baconet följt av levern. Champinjonerna lägger du i sist, då de inte behöver vara i särskilt länge för att bli klara.
Nu till det kluriga. Jag lät allt puttra på vackert ca 10 minuter. Sedan tillsatte jag grädden och lät det puttra i ca 10 minuter till. Sedan var det klart, men problemet var att det blev lite för vattnigt på grund av ingredienserna. Jag hade tänkt hälla ut lite av det men jag valde att inte göra det. Så jag skulle tipsa om att hälla ut rätt mycket - går ju jättebra att spara och använda i en gräddsås senare! - och sedan slå på grädden. Då blir grytan mindre "soppig".
Hur som helst är det här riktigt gott!
Så där gör jag också… men jag använder purjolök och dessutom häller jag i en rejäl dutt lingon, saknar lingonsylten till annars…

Ska köpa frysta lingon så jag kan börja använda det. Det är ett riktigt gott tillbehör. Jag kan nog ha det till vad som helst.
Har nog helt glömt bort lingonen på grund av att den nya kosten är så j*kla god som den är ändå! 
Man ska väl inte överdosera dem bara… men man kan ju ta tillräckligt för att få smak i alla fall. Har inte koll på kolhydraterna i dem, men eftersom det är bär så lär de väl ligga på en dryga 10% i alla fall.
lingon 11% kolhydrater (SLV) - bra gissat
Numer pensionär i Nynäshamn
Jo, man börjar ha sån erfarenhet så att man nästan kan gissa kolhydratsinnehållet utifrån smaken på vissa saker 
Passar på att fråga: smakar denna gryta mycket lever? Jag tycker nämligen inte om lever inte ens leverpastej, men vill gärna lära mig. Jag vet ju att det är ruskigt nyttigt.
Kycklinglever brukar vara mildare i smaken, så prova.
Bacon, grädde och lingon gör att leversmaken blir väldigt mild. Tror att du skulle vinna på att hacka levern i väldigt små bitar också.