Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3608 ggr
Skorpan6810
0

Är det OK med smör som mellanmål?

En undran som jag har,

jag har ätit frukost 05,30: 1/2 burk tomfisk, 1 hackat ägg, majo, en kopp kaffe.

Nu kommer jag inte att äta lunch förrän kloclan 11,30, och jag är hungrig,

det ända som finns att äta är smör, är det ok att äta lite smör till mellanmål? jag vet att jag står mig länge på 2-3 matskedar smör, men är det bra att äta det rent?

Mervi
0

Det kan inte skada. Det är bättre än att falla för annat.Skrattande

Margareta
0

Jag tar smör i kaffet när jag är på jobbet - det måste vara samma sak…?

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Du får äta mer om du vill - du behöver inte vara hungrig- kunde du inte ätit mer tonfisk/ägg till frukost så du står dig?

En ostbit kanske?

Skorpan6810
0

Jo, jag kunde ha ätit dubbelt så mycket till frukost, men det var en ny variant på frukost som inte har testast tidigare, så jag var inte säker på hur mycket som behövdes för att stå sig på.

I vanliga fall äter jag en omelett på två ägg lite grädde och antigen bacon, stark korv eller ost i, och det står jagmig på, då behöver jag nästan inte äta lunch.

Det känns ju lite pinsamt att stå i köket och sleva upp smör i en mugg.

NancyAlke
0

Jag skär ofta en skiva smör (osthyveln) om jag är hungrig och har brådis, det är ju faktiskt jättegott och det höjer ju dagens fettprocent om du äter det rent, så det ska inte vara några problem.

Om man är tillräckligt snabb så kan man lura folk att det är en skiva ost man äter Flört

Skorpan6810
0

Men tänk er kollegornas min när man sitter och käkar på en bit smör till fikat, dom skulle tro att man var ute efter att gå upp så mycket som möjligt i vikt, eller.

Fast och andra sidan tycker jag om att chocka dom ibland, så varför inte.

Hahahaha

Pasi
0

Jag har chockat många med min kost (sitter o vräker i mig smör rent) och det är rena njutningen att se deras miner!FörvånadFlört

ashe
0

Jag tar smör på en ostskiva och viker dubbel. Mindre kladdigt och färre kommentarer.

Skorpan6810
0

Det är ju deras miner man vill se, och man vill gärna höra ders tankar samtidigt " stackars liten som inte förstår bättre" eller

"give it to meeeee" eller "vem smörar hon för" det skulle vara kul.

gamlingen
0

Ni skulle ha sett min bror där hansatt mitt emot mig vid köksbordet.Vid eftermiddagskaffet. Han visste inte om att jag ändrat kostvanor.Bröd och smör,ost och skinka fanns samt lite sockerkaka.Han bredde sin smörgås med Becel.Ja vi hade det på bordet för hans skull.Han tog väldigt tunt och la en tunn bit skinka på.När jag tog ostskivan och till och till och med hyvlade ett par tjocka smörskivor skrek han "Va f-n gör du!? Titta håret på armarna reser sig"! En rolig liten händelse från mitt liv med LCHF. Ha det bra alla!

gamlingen
0

Apropå portionsstorlekar har jag en lapp här om 1gr.protein per kilo kroppsvikt man vill uppnå. 80 gr. fett/dag samt 0 kh. Själv äter jag faktiskt en hel del mer fett än vad som står.

Margareta
0

Det var en rolig historia - stackars din bror! Skrattande

ragnhildar
0

Upptäckte i går att Bregott innehöll bara 75% fett. Är detta något nytt?

Margareta
0

Jag trodde det var 80%

ragnhildar
0

Det var det tidigare.

Wildrat
0

Tycker det är faschinerande att de lyckas blanda två saker med 100% fett respektive 80% fett och få det till 75%. Undrar hur de gör…

Pasi
0

Självklart passar de på att blanda i vatten eftersom det är billigt (på precis samma sätt som med kycklingfileer och skinka) = ökad förtjänst.

Wildrat
0

Fast det står inget vatten i innehållsförteckningen… På bregott mellan står vattnet med. Så mycket tillsatser kan det ju inte vara så fetthalten sjunker på det viset…

Pasi
0

Vatten står som andra ingrediens härGlad

Arnedanc
0

Det kan verka som dom håller på att förändra något i Bregott, den med havssalt har fortfarande 80% fett.

Karro som jag tror är anstäld på Arla kanske kan kolla upp vad dom håller på med?

Mammeli
0

Man kan göra eget bregott om man vill ha bredbart smör. Man mixar smör o rapsolja o lite vatten. Men fråga inte om proportioner, det har jag glömt. Gjorde så här när alla barnen var små, ville att de skulle ha nyttigt smör men samtidigt kunna bre direkt från kylen. Det var riktigt gott!

Mervi
0

Mer vatten än olja verkar det som.

NancyAlke
0

#21 Annars kan man ha en klick framme i rumstemp, det håller ganska länge utan kyl faktiskt, sisådär en 4 dagar har jag nog haft det stående i alla fall.. min son älskar rumstempererat smör på mackorna… tyvärr äter han ju mera mackor då, men han tar i alla fall tjockt med smör på Glad