Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 168 ggr
Margareta
1

Kosttillskott

Använder ni några tillskott regelbundet och i så fall vilka?
Jag behöver åtminstone magnesium för att inte få kryp i benen. Jag växlar mellan olika sorter. Oxid är inget jag tar medvetet men övriga varianter citrat, laktat och ett par till varierar jag med.

Jag tar regelbundet labtester och ser hur jag ligger till och har sen några år mer och mer börjat leta orsaker istället för att bara fylla på.

Vitamin D var lågt i början och jag är sen dess mer medveten om solens inverkan och har lyckats höja till helt ok nivåer.

Numer pensionär i Nynäshamn

Sindri
0

Jag har ätit många kosttillskott sedan jag började med LCHF. Kelp, Zink, selen, D-vitamin på vintern (när jag är i Sverige) och magnesium på kvällarna. I pulverform äter jag nypon, kollagen och protein.
Jag fick dock enorma problem ett tag som visade sig bero på magnesiumtabletterna, inte magnesiumet utan de s.k. hjälpämnena som finns i. Har skrivit om det här https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1580857/problem-med-magen---magnesium-fran-great-earth
Det gjorde att jag ett tag slutade med alla tillskott i tablettform. Kan inte säga att jag mådde så mycket sämre.
Nu började jag så smått igen, men tar inte varje dag. Fick tips om ett magnesium från Healthwell, Magnesium med L-teanin. Det är i kapselform och innehåller inte så mycket konstigheter, men jag skulle hellre ta två små kapslar än dessa stora. Tycker de funkar bra till natten, men jag tycker också det är bra att typ cykla eller använda benen på annat sätt (springa upp och nerför trappor några gånger eller vad som helst) innan jag lägger mig. Mina ben gillar inte att vara stilla helt enkelt.

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
Heddiz
0

Jag tar en hel del kosttillskott numera.
Speciellt B-vitaminer, magnesium, kalium, enzymer, vit D3 o K2.
Plus sk superfood eller likn " super " produkter.
Som Clorella, natural yeast, äppelcider vinäger med modern, kombucha och himalaya salt.
Som yngre så tog jag inga kosttillskott alls. Eller då behövde jag inte ta kosttillskott.
Som yngre så tar din kropp oftast upp näringsämnen från maten mycket mer effektivt än när man är äldre.
Av mer eller mindre naturliga orsaker.

Sen åkte jag in akut på sjukhus 2020 för att jag hade hamnat i koma efter jag lagt mig att sova och höll på att dö.
Jag hade STOR brist på flera vitaminer och mineraler.
Jag hade fått urinvägsinfektion, blodförgiftning, och alla inre organ höll på att lägga av. Delvis pga vitamin b12 brist.
Så har man brist eller blir sjuk så kan vitaminer vara superviktigt att se till att få i sig.

Efter det så är jag noga med att först och främst äta en näringsrik kost, motionera, meditera, osv, men det har inte räckt för mig för att må bra.
Jag märker stor skillnad på när jag tar tillskott och när jag inte tar dom.

Sen är ju alla olika så vad som funkar på mig kanske inte funkar på dig, osv.🙂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

CasaRamon
0

Jag tar dagligen Magnesium, Kalcium+D, C+Cink och K2.
Börjar dagen med ett glas vatten och äppelcidervinäger.

Förutom kosttillskott, så är jag noga med maten. Lagar all mat från grunden och bakar allt bröd. Då vet man vad man får i sej och dessutom sparar man pengar.

Margareta
0

#1: Då är vi minst två som inte fixar tillsatserna. Skönt men också trist att höra. Jag är väldigt noga med hur mina piller är gjorda. Cellulosakapslar avstår jag, öppnar och häller ut.

Letar alltid gelkapslar på animaliskt gelatin

Margareta
0

#2: Oh så jag känner igen mig. Jag har problem med tarmen och tar inte upp tillskotten och får brister och behöver läka tarmen först. Bla e-nummer i kosten ställer till det men också svamp och mögel

Margareta
0

#3: Drömtillvaron är att laga all mat själv, men dessvärre har jag pga utbrändhet och annan stress fått göra avkall på många principer och tyvärr märker jag hur jag blivit sämre på många områden de senaste åren, bla pga kompromisser med maten

Sindri
0

#4: Varför är inte cellulosakapslar bra? Eller är det bara att du inte tål det?
Jag fortsätter leta efter zink och selen i pulverform. Jag har ju Lugols droppar som jag kan ta istället för Kelp, men hu så det smakar. Väntar på att algodlingarna skall expandera så vi kan köpa sånt i butikerna.

Heddiz
0

#6: Fast att laga eller tillreda mat själv, lite mer från grunden behöver varken vara dyrt, komplicerat eller ta längre tid än att stoppa in en färdigrätt i micron.🙂

Så tänkte jag också förut. Och visst lagar jag ff mat med massor med olika ingredienser i emellanåt från grunden och då tar det sin tid.

Men man KAN faktiskt "laga" hälsosam mat väldigt enkelt genom att bara använda ngr få ingredienser.

Ngr ex som är väldigt enkelt att "laga" 😅 som är mina " enkla och återkommande favoriter" är bla.

Grekisk sallad med 4 eller 5 ingredienser. Fetaost, oliver, körsbärstomater, rödlök eller purjolök (purjolök är mildare för magen) och ev tonfisk eller ägg för att få det mer proteinrikt och mättande.
Eller andra sallader. Lägg till lite mer proteinrik mat så voila.

Fisk (gravad/rökt lax, tonfisk, makrill, sill, sardiner på burk med antingen lite potatis, ris eller bönor, eller/och lite olika grönsaker och ev yougurt med lite kryddor. (eller annan sås)

En enkel omelett med tomat, ost, kaviar (eller salt) i bara blir gott.
Men vill jag ha det lite matigare och/eller nyttigare så lägger jag också på tonfisk (på burk) och tex alfalfagroddar eller mikrogrönt också. Som jag såklart sår själv.😄
Lite offtopic, men jag rekommenderar verkligen att du börjar grodda själv. Eller/och odlar mikrogrönsaker själv.
Det är framförallt roligt, går jättesnabbt, är superenkelt och minst 40 ggr nyttigare än deras vuxna motsvarigheter.

Sen älskar jag bröd med ost ff även om det inte är det bästa.
Men det är ju så GOTT och enkelt Fast det finns ju bättre och sämre bröd och pålägg att välja mellan.
Numera äter jag mest surdegsbröd, och försöker ha nyttigare pålägg.
Som tex riktigt smör, avacado, tomat, groddar, paprika osv, + ost såklart.
Ost är nog min allra största svaghet. Som jag inte kan vara utan..😅

.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Grodan
0

Japp, måste, eftersom jag äter dåligt och oregelbundet. Följer ingen diet, har bara inte råd med bra mat längre och absolut inte att äta flera mål om dagen.
Ser till att bara köpa kosttillskott som innehåller bra ämnen som kroppen kan ta upp.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

CasaRamon
2

#9: En del kosttillskott kostar väldigt mycket. Ingenting säger att dom är bättre än dom med lägre pris. Företag som inte gör reklam eller har ”fina” förpackningar. Bra mat behöver inte vara dyrt. Själv handlar jag bara mat med röda lappar och nästan utgående datum, som jag fryser in. Har säkert lägre matkostnader än många andra, men äter vällagad, god och näringsrik mat.

Margareta
0

Tips för enkla och rena kosttillskott är Bulk, de kostar inte på flashiga förpackningar och jag ser sällan reklam.

http://www.bulk.com

Margareta
0

#7: Jag får mindre besvär av olika slag när jag tack vare en text kom på att sluta med cellulosa och jag hört många fler som upptäckt samma.

(https://ekoappen.se/blogg/cellulosagummi-skadar-tarmen/)

Cellulosagummi är ett konsistens- och utfyllnadsmedel som livsmedelsindustrin lägger i en mängd olika mat och drycker numera – trots att det irriterar och skadar tarmen! Både...
  • Redigerat 2024-12-14 11:37 av Margareta
Grodan
0

#10: Jag är jättenoga med mina kosttillskott och lägger pengar på det när jag kan. Det är också viktigt att det är gjort av rätt ämnen. Billiga saker är ofta skräp och gör inget för kroppen så de köper jag inte.

CasaRamon
0

#13: Hur vet du att billiga produkter är skräp? Jag köper från Topformula och har gjort i flera år. Mår bra av deras produkter. Dom gör aldrig reklam och deras burkar är alla likadana.

Sindri
0

#12: Aha. Jag har inte märkt något av det, men letar efter pulver.

Margareta
0

#14: jag tror inte priset avgör kvaliteten, det är helt andra saker. Det finns dyra och dåliga och billiga som är bra.

Grodan
0

#14: Många är ofta skräp (skrev inte att alla är). Jag läser noga innehållsförteckning.

Nu kan jag inte längre skriva mera svar här.

• Redigerat 2024-12-14 15:41 av Grodan
Heddiz
0

Jag tror inte heller att priset måste vara extra högt för att du ska få bra kosttillskott.
Det finns bra vs mindre bra kosttillskott på både billigare och dyrare ställen.
Jag har provat skicka efter från lite olika butiker förut. Både billigare och dyrare.
Tills jag hittade "Svensk hälsokost"
Dom är inte super billiga, men inte dyra heller.
Dom verkar inte behöva vara så dyra som många andra butiker är på EXAKT samma produkter!?

Det är dom enda som har levererat det dom utlovat, för min del. Sen är dom snabba som sjutton med sina leveranser och är lätt att få kontakt med om man har frågor.
Sen har jag inte provat alla butiker såklart. Så det finns säkert fler som levererar det dom lovar.🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"