Problem med magen - magnesium från Great Earth
Det här är inte en tråd för att på något sätt missgynna detta magnesium eller misskreditera Great Earth. Jag vill bara berätta vad som hänt mig och kanske på så sätt hjälpa andra.
Jag har aldrig haft problem med mage eller matsmältning, har haft "jänmage" även om jag misskött mig.
För drygt ett år sedan började jag få problem med lös mage. Trodde det var tillfälligt och brydde mig inte så mycket. Men det eskalerade. Blev också uppblåsthet, illamående, gaser, som ibland inte bara var gaser…. Till slut blev det riktigt handikappande och jag blev riktigt nojig. Vågade ibland inte göra saker av rädsla för vad som kunde hända.
Jag testade att fasta, att utesluta vissa livsmedel. Inget av det hjälpte. Det gick åt massor med blåbär och Dimor. Hjälpte bara någon dag eller två.
Jag började såklart googla och det kunde vara allt från inkontinens, till IBS eller cancer. Jag mådde dåligt både fysiskt och psykiskt.
Vi diskuterade kosttillskotten, men jag hade ju ätit samma i över 10 år utan problem.
Nåväl, jag hade läst att vissa sorters magnesium kunde ge lös mage, men mina tabletter hörde inte till dem. I alla fall så lät jag bli att ta min magnesium en kväll.
Nästa dag var magen helt normal. Jag vågade knappt tro att det var sant, men det höll i sig och nu är det nästan två veckor sedan jag slutade med dem och jag mår fortfarande jättebra. Som ett trollslag.
Jag skrev till Great Earth och frågade om de ändrat sammansättningen i tabletterna och fick snabbt svar. Ja, för 1,5 år sedan bytte de tillverkare och den fabriken hade lite annorlunda hjälpämnen i tabletterna. Jag fick också innehållsförteckning med de nya ämnena markerade. Jag är inte kunnig nog att avgöra om man kan vara känslig mot något av dem, men i mitt fall är det uppenbarligen så.
Jag är bara så överlycklig över att ett drygt års helsicke är över, och över att jag inte har någon allvarlig sjukdom.
Jag klarar mig märkligt nog utan tabletterna, har inte fått tillbaka mina vadkramper.
Jag undrar också om jag är så unik i detta, vet ju att många här tar magnesium, och kanske någon fler råkat ut för samma sak.
Jag äter flera andra kosttillskott från Great Earth som jag är väldigt nöjd med så hoppas de inte ändrar sammansättningen i dem också.
- Redigerat 2024-02-19 23:17 av Sindri
Här är en mycket tänkvärd text från Livsmedelsverket:
De flesta kosttillskott som säljs i Sverige kan du som vuxen och frisk äta utan risk. Men det finns också kosttillskott som av olika anledningar kan vara skadliga. Det är därför viktigt att komma ihåg att de allra flesta inte har något behov av att äta kosttillskott.
Läs mer här:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/risker-med-kosttillskott
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har precis bytt till Great Earth magnesium. Har bara hunnit ta dem några dagar än, men har inte märkt något hittills. Hoppas de fortsätter så, för jag köpte 3 burkar.
Annars är det där ju typiskt om man tar nåt med magnesiumoxid, som är ett laxermedel. Men det kollade väl både du och jag att det inte är i.
Ja, jag valde just Great Earth för det. Och det är nog inte Magnesiumet i sig, utan ett av fyllnadsmedlen.
Sånt där är skumt. Jag har absolut inte känslig mage. Kan äta massor med lök och bönor o.s.v. Men Lidls eget märke mörk choklad (Gross nånting) får jag vattendiarré av sådär en timme efter att jag ätit. Bara lite och sen är det bra (vilket också är konstigt) Och jag klämmer ju inte i mig en hel kaka, bara ett par rutor. Jag ser inget bland ingredienserna som inte finns i annan choklad. Synd, för jag tycker chokladen är rätt god. Hände nog en 5 gånger innan jag gjorde kopplingen. Långt senare köpte jag en kaka för att testa och jodå, de hände igen.
Ja, jättekonstigt. Hoppas du klarar dig med magnesiumet. Jag har inte orkat leta reda på något annat.
Är näst ntill euforisk för att jag inte har någon sjukdom.
Förstår det. Hade nån bakterieinfektion som orsakade ständiga och plötsliga diarréer samt sekundär laktosintolerans i närmare två år. Det var ett rent helvete, var rädd att ens gå ut och handla ifall jag skulle få ett anfall. Det var snudd på att jag inte hann till toa när jag var inne. Doktorn skulle ha det till IBS, vilket jag inte köpte. Räddningen var att jag till slut fick UVI (säkert p.g.a. sputdiarréerna) och därmet antibiotika. Hjälpte inte mot urinvägsinfektionen, men magen blev bra i ett slag. Därför jag vet att det var en bakterie, vården hittade inget trots prover.
Trodde aldrig jag skulle vara tacksam för en urinvägsinfektion, men det är jag. Hade väl haft det så där än annars.
- Redigerat 2024-02-22 14:50 av hemul
De smakar ju smörkola! Har du lagt märke till det? Nej, jag tuggar inte, men så fort tabletten kommer i munnen sprider sig en svag smak av Werter's. 😃
- Redigerat 2024-02-28 06:44 av hemul
Nä. Har aldrig känt någon smak överhuvudtaget. Nu kommer jag att mala ner de jag har kvar och ge tomaterna i sommar.
Jag verkar klara mig utan.
Märkligt. Jag känner det jättetydligt, sekunden tabletten landar på tungan.
Synd att jag redan köpt på mig. Annars kunde jag ha köpt dem av dig. Fast det hade väl inte varit nån idé kanske, med tanke på portot.
Nä, knappast. Men tomaterna blir glada…..😀
Visste inte att de gillar magnesium.
Har tänkt på det här. Så himla dumt att de har i en massa skit som inte är nödvändigt. T.o.m. i kapslar är det ofta sånt och det förefaller ju helt onödigt.
Köpte jättebra grejer från ett amerikanskt företag som heter Bio-Tech Pharmacal som jag hittade när det blev D-vitamin-hype. Sen kom det nån amerikansk lag som gjorde att de inte fick sälja till EU, men då fanns en återförsäljare i Storbritannien. Var mycket bättre, fraktfritt över en låg summa o.s.v. Sen kom Brexit. De drar inte av Brittiska momsen, varför vet jag inte, men det är ett litet företag, kanske är krångligt. Hur som är alla tillskott i kapselform och de flesta är pyttesmå. De har inte i en massa utfyllnad. Så lätta att svälja också.
Hjälpämnen spelar en väldigt stor roll!
Jag har tagit omeprazol i flera år och fick länge köpa Dimor samtidigt, för magen flippade ur.
Av en händelse fick jag ett utbyte som magen inte blev dålig av, så numera får jag tjata på läkaren om att det måste vara ej byte på receptet!
"Men de är ju likadana" blir ofta svaret.
Nej, det är de inte!
Och det är samma sak med alla mediciner och tillskott som finns!
Vet du om det var cellulosakapslar?
Numer pensionär i Nynäshamn
#13: Om du menar magnesiumet jag blev dålig av så var det tabletter.
De var väldigt schyssta på Great Earth, jag fick en lista på innehåll där hon markerat vilka ämnen som var nya. Det sade inte mig så mycket, men nåt av dem tålde jag inte.
Åt också Dimor i ett - det var verkligen gräsligt.
Även tabletter kan ha fyllningsmedel
#15: Ja, tabletter har mer fyllningsmedel än kapslar, de skall ju hålla ihop också. I kapslarna kan man ju ha bara det aktiva medlet.
Jag kollade nu och kapslarna är av cellulosa på det som jag använder nu.
Vad kan man annars göra kapslarna av?
- Redigerat 2024-12-14 17:36 av Sindri
Animalisk gele var kapslarna gjorda av. Jag gissar veganerna varit med och påverkat. Det finns ännu företag med gelkapslar