Avmagrande katt med njurproblem
Hej!
Jag har en norsk skogkatt som är ca 6 år. Det senaste året har han kräkts väldigt mycket. Både smält och osmält mat, ibland hårbollar. Han vägde ca 5.5 kg, väl musklad. Nu väger han ca 3,5-4 kg. Det är så hemskt. Jag har varit till veterinär många gånger. Han har lite höga njurvärden. Han har endast fått torrforder från Hills och Royal Canin. Ibland lite tonfisk. Det enda råd jag får av dem är att ge honom specialmat för katter med njurproblem. Minimalt med protein å mer fett. För att göra det så skonsamt för njurarna.
Ett tag åt han inte ens torrfoder utan endast mjukmat i påste med sås, då åt han upp såsen och struntade i resten. Tog bort tandsten och han började äta lite torrforder.
Så fort jag går ut i köket kommer han och skriker, klättrar efter mina ben. Än värre om jag sitter å äter i soffan. Så kommer han å tigger och klättara över mig. Speciellt skinka, kött, kyckling. Grädde vägrar han.
Jag vet inte vad jag ska göra, vill att han ska äta å få känna sig nöjd. Gärna gå upp i vikt. Känner mig rådlös! Hjälp!
Får han alltså inte äta rent kött/fisk? Låter konstigt tycker jag. Men jag är ingen veterinär så jag vet inte…
Å andra sidan har jag hört rykten om veterinärer som tjänar pengar på att sälja Hills som inte behövs…
Nej, jag vet inte.

Jag skulle nog låta katten äta så som jag förmodar att du äter kött fisk fågel och fett tycker att det låter som bra kattmat.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Torrmat brukar väl belasta njurarna eller stämmer inte det längre? Förr sa man att så många katter fick mjurproblem p.g.a torrfodret.
Är det nån som har liknande problem med katt? Vad ska man ge för fett? Nån som har nå tips? Jag läste i en tåt att man kunde ge kokosfett, vilen typ är det då? Den fasta man kan köpa på hälsokosten eller ?
Han bör inte äta mer protein njurarna klarar av att göra sig av med. Ungefär så sa veterinären. Det är så trist när det enda svar jag får är att byta till specialfoder.
Kokosfett och smör (eller ghee) borde väl funka. Det på hälsokostaffären är ekologiskt och bättre för alla, ta det utan smak om du inte vet att han gillar kokos
. Mina råttor älskar koksfett men de har inga problem (än)…
Hittade ett inlägg från kattforum.se
Är det inte för lite fett?
"Njurmat"
Katter med njurproblem behöver mat med lite protein och fosfor. Det innebär att en kost bestående av rå köttbaserad rå mat kan vara direkt olämplig för katten. Här kommer dock ett alternativ. Det är taget från Matildas kokbok: http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
300 g kyckling, kalkon eller hjärta
4,8 dl kokat ris
4 ägg
2 msk kallpressad solrosolja eller majsolja
1500 mg kalcium
1/8 tsk jodberikat salt
1/8 tsk kaliumklorid (frivilligt)
1 tsk persilja, mosade morötter eller andra grönsaker
5000 IE A-vitamin
2500 mg C-vitamin
10 mg B-vitaminkomplex per dag
80 mg taurin per dag
Blanda alla ingredienserna väl, förutom taurinet och B-vitaminerna som bör tillsättas per dag. Köttet kan ges rått eller tillagat. Rått föredras dock.
Är det inte farligt att ge katter rå kyckling? Tänker på salmonella typ.
Katter ska, efter vad jag förstår ha ganska fet mat. Rå strömming, även om man får se upp med lite avmaskningar då och då, och fett kött är väl toppen.
Vår hund skulle enligt uppfödaren äta max 20 procent protein, resten skräp i form torrkäk (benmjöl, mycket olika sädeslag och jag vet inte vad). Det där trodde jag på. Hon lyckades till slut dra på sig en kronisk tolvfingertarmsinflammation och måste nog äta en liten dos kortison livet ut, men vi ska prova och se om det går att ta bort. Under åren vet jag inte hur många olika torrfoder veterinärerna försökt få mig att köpa. Nu äter hon 70 procent kött och 30 procent morötter med en stor klutt osaltat smör i. Lite lever och en äggula varje dag. Hon mår riktigt bra och har blivit av med övervikten. Och det bästa är att hon nu är elva år och beter sig som en hundvalp. Jag tror att alla i forna tider jagande djur är som gjorda för LCHF.
Och vår katt, som hatade torrfoder, blev 21 år…
#7, Jag skulle nog byta ut "kallpressad solrosolja eller majsolja" mot kokosfett. Båda oljorna innehåller höga halter av omega6 som gynnar inflammationer…

Det finns kallpressad laxolja man kan spraya över maten. http://www.kronch.se/kronch_laxolja.html
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#12, Ännu bättre
!
Igår bjöd jag på mosad makrill i tomatsås med extra tillsatt rapsolja. Han åt med god aptit.
Men borde då byta ut oljan mot kokosfett.
eller laxoljan…

Jag tror ju laxoljan är bästa fettet att berika med. Mer omega3, mindre inflammationsrisk. Katter är ju utpräglade köttätare så en animalisk olja tas nog upp bättre i kroppen än vegetabilisk.
Makrill måste ju va bra. Det är en fet fisk. Strömming och lax är andra. Vill du inte servera det rått tror jag att försiktig tillagning i foliepaket i ugn på låg värme, 125-150 grader, kan vara bra. Då försvinner ingen näring ut i kokvatten.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Min kisse hade njursten/urinsten för många år sedan, och då sade veterinären att det skulle vara bra för honom att dricka mycket, så mitt tips är att du häller vatten i allt han äter, även i burkmat. Kokosfett verkar ju antiinflammatoriskt, så det kan ju göra nytta i sig, annars är ister ett hett tips. Min kisse skulle gärna äta det i stället för mat, och det är 100 % fett.
Ister verkar klokt eftersom det är animaliskt - kokosfett verkar lite långsökt för en liten jägare. Jag har inte testat kokosfett på mina katter (har tre norska skogisar) men skall absolut göra det.
Själv förordar jag mat utan kolhydrater till katt - men mina katter tycker inte som jag. De varvar "Mjau - kyckling" (blötmat utan kolhydrater) med torrfoder av dyrare slag (Hills & Eukanuba). Sen jag fick dem att åtminstone testa blötmaten har de ökat betydligt i vikt och pälsarna är jättefina. Jag ger inte extra fett ännu.
En av katterna (S*Skogskullens Bellis) är oerhört förtjust i min äggfrukost - så hon sitter alltid bredvid och väntar.
Den andra honan (S*Knallhattens Hedvig Silvernos) föredrar torrfoder och vill inte gärna ha annat. Däremot väljer hon Hills Natures Best om hon får chansen. Den är lite annorlunda i sammansättningen än de andra.
Det är stor skillnad på näringsinnehållet i olika torrfoder och jag ratar dem som har alltför stort kolhydratinnehåll - oavsett vad veterinärerna säger.
Hankatten (S*Gulltussens Marvin) är en storätare och äter det som bjuds, men så passerade han 5kg redan som junior.
Alla tre katterna får beröm för sin pälskondition när vi ställer ut dem och de är muskulösa och fina utan övervikt. Än så länge har alla tre fri mattillgång och jag hoppas det får fortsätta så.
Numer pensionär i Nynäshamn
Förra året hade min katt sotis problem med urinstenar, enligt veten skulle han då ha ett specialfoder från Hills so var mycket fett. Det var "medicinskt" foder som skulle lösa upp stenarna. fodret kan bara köpas hos veten. Jättedyrt. Om jag får möjlighet att återigen ha katt eller hund så ska den bara få blöt mat och kanske lite torr som komplement. Sotis vill bara ha torrfoder, han har alltid älskat det, men innan han fick problem med urinstenar fick han mest blötfoder och bara lite torr att knapra på.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lustigt att man får olika råd av veterinären.
Vårt råd var att ge våra katter (en skogskatt och en korsning bondkatt och skogskatt) det som våra katter skulle ätit i vilt tillstånd. Mao så födde vi upp våra katter med fisk, ägg och kött utan x-tra tillsatser av fett.
Ett mål mat om dagen och jakten på färsk föda fick våra kattpojkar att växte upp till stora ståtliga kastrerade kattpojkar på drygt 15 kg och 16 kg vardera. De levde sitt fria liv på landet och hade som uppgift att hålla alla objudna fyrbenta smågäster borta från huset, stallet och logen. Bättre råttfångare kan man leta efter och som belöning fick de tillräckligt med färsk föda. Ville dog av ett ormbett 15 år gammal och Tusse fick vi avliva då han var 16 år gammal pga sjukdom - Han blev senil! Våra katter var aldrig sjuka men hade däremot ofta blesyrer efter kattslagsmål då de försvarat sina domäner, grannens kattflicka var en av dem trots att de var kastrerade.
Så kanske även här gäller naturlig kost för att de ska må bra - Katter är ju köttätande jägare som jagar sin föda då de blir hungriga.
Idag vägrar han markillen. Blir iväg att handla till barf. å kokosfett
Tasseborg vid travet i Östersund sålde färdigt Barf foder på den tiden jag hade hund i alla fall… kanske läge att åka dit och kolla det Helen?
Jag tror att du är på rätt linje… strunta i veterinären ett tag och testa att ge katten naturlig föda för att se om han slutar kräkas… verkar han må bra på den maten så kan du ju ta ett njurvärde om någon månad… jag är övertygad om att det kommer att visa på att han blivit friskare…
God morgon! Läget bra idag? Jag tänkte ta en shoppingrunda, vill du följa med?
Nu har jag varit hos Nancy å lånat hennes köttkvarn å gjort egen barf mat enligt standard receptet. Med kycklingklubbor, kyckling lever, lite späck och ägg som maldes mer till en härlig smet. Jag har provat det på Simba flera gånger men får honom inte att äta det rått. Jo om jag doppar mitt finger i smeten då äter han men vägrar ur skål eller på fat.
Så idag blev jag så less att jag provade att steka upp smeten med smör och han har i allafall börjat äta från talriken. Jag hoppas det kommer att förtsätta. Jag måste ju få i honom mat!
Det ser iallafall ut som han tyckte det var gott.
Annars får du väl krydda på smeten och steka barfbiffar till dig själv… såg ju smarrig ut den där röran *not* Simba käkar ju när han får äta din mat från din tallrik.
Jag fortsätter att hävda att han är bortskämd och kommer att äta efter några dagar om han inte får något annat… och då menar jag inte något alls
Vilda kattdjur äter ju mycket och sällan… Simba kanske tror att han är en vildkatt *fniss* Hur det är så kommer han inte att svälta ihjäl, utan han kommer att börja äta…. funkade det på Jonas Diskusar (akvariefiskar) så funkar det säkert på din kisse…