Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6059 ggr
dufva
0

Ris-igt värre

Jag var på en trevlig middag ikväll där vi käkade tacos (Jo jag höll ner bröden till ett minimum Räcka ut tungan).

Ett ämne som kom upp var riskokning

-Nu håller du klaffen dufva! "tänkte jag" så inte kvällen bara blir en LCHF-föreläsningSkrattande..

Nåväl!

Ett trevligt par från Iran berättade hur dom gjorde när dom kokade ris.

Enligt dom var det väldigt viktigt att efter kokningen noga skölja riset tills all klibbighet var försvunnet, och sedan ångkoka det en extra gång på en bädd av brödsmulor..

-Det har vi vetat i generationer att om man inte gör det så blir ju riset fettbildande!! 

Ungefär där höll jag på att trilla av stolen Förvånad!!

Stärkelsen i riset finns efter kokningen till stor del mellan riskornen och detta blir man ju av med i och med denna behandling.

Nu har jag googlat lite på sushi och ser att även japanerna rekommenderar rejäla sköljningar av ris upp till 15 gånger!!

Dessutom äts ju ofta sushi kallt vilket säkert sänker tillgängligheten av sockerartena.

En massa värdefull gammal kunskap alltså vilket många i väst inte har med i sina "klibbiga" risrecept.

Kanske en delförklaring till varför folk både i orienten och i Japan inte tycks bli lika feta som vi i väst trots mycket ris i kosten.

zeretki
0

Intressant! Jag har precis hört av en bekant som rest i Kina, att dom som har råd inte alls käkar en massa ris utan det är mest symboliskt att det finns med. Däremot dom som är fattiga äter ris, men då lider dom ju av näringsbrist och kanske inte är överviktiga därför?

venuseva
0

När jag äter ris sköljer jag det alltid minst 7-8 ggr tills all stärkelse är borta. Sedan får det stå i blöt i minst 8 timmar. Då sätter groddningsprocessen igång vilket ökar vitaminer i riset. Sen som du säger om sushi-ris är det alltid kallt och minskar sockerhalten väsentligt i riset. Bra att du höll tyst och fick ta del av nyttig info. :)Flört

fettbramat
0

"-Nu håller du klaffen dufva! "tänkte jag" så inte kvällen bara blir en LCHF-föreläsningSkrattande.."

Hahhahhha, jag känner så väl igen mig. Snart orkar nog inte mina vänner umgås med migSkrattande. Tur att du var lite tyst så att du fick lite ny kunskap. Jag ska försöka ta till mig den insikten så kanske jag också lär mig nya saker. Tack för att du delar med dig.

grona-marie
0

När jag var i Kina på semester i två veckor åt jag nästan inget ris, det var ris till alla måltider men ibland kom det inte in förrän på slutet. Riset äter man om man inte blir mätt på den andra maten.

Mervi
0

Varje dag lär man något nytt.Skrattande

Bengt-Olov
0

Mycket intressant! Ja, just det här med att asiaterna inte blir överviktiga de också när det äter så förbaskat mycket ris (om inte de som har råd med kött kanske), är ju ett par pusselbitar i allt detta som också verkligen måste läggas… (Om inte annat för att underlätta våra konversationer med "utomstående" skeptiker.)

Undrar hur stor del av risets kolhydrater som man får bort genom de här metoderna. Någon som har en idé i alla fall om detta? Skulle man få bort så mycket som över hälften? Ja, och undrar om risprocedurerna verkligen är vad som tillämpas i stort sett överallt. Någon som vet nåt här?

PiKaWe
0

Häftigt! Har slutat med sushi eftersom sushinokon ger mig blodsockersvall, men då kanske man kan låta dottern käka det ibland……

Karin20
0

Jag har en liten fundering.

Diabetes ökar väldigt snabbt i de länder som äter mycket ris. Indien och Kina har flest diabetiker. Nu har de väl också flest invånare och vad jag förstår är denna statistik i absoluta tal. Men med ökad levnadsstandard upptäcks antagligen också fler fall och man kan tänka sig att ute på den fattiga landsbygden finns odiagnostiserade människor.

Så alla kanske inte vet hur man gör! Obehandlad diabetes minskar man i vikt av, på ett livshotande sätt!

Mycket intressant Dufva och visst lär man sig massor om man lyssnar!

//Karin

Pasi
0

Ris innehåller ca 80% kolhydrater…egentligen behöver man bara väga det för att se hur mycket som sköljs bort tillsammans med de få mineraler och vitaminer som finns. sköljer man bort 10% av vikten så är det "bara" ca 78% kolhydrater i riset som är kvar. HeheSkrattande

Räkneexempel:
80g kolhydrat/ 100g totalvikt = 80%
Sköljer bort 10g kolhydrater
70g kolhydrat/90g totalvikt = 78%

Om det skall bli nåt ris kvar över huvudtaget så finns det antagligen massor av kolhydrater kvar mao.Glad

Ofelia
0

Fast japanerna hör väl till de nationaliteter som lever längst, har minst andel hjärtproblem och inte ens har namn för klimakterie och har således inga sådana besvär heller. Dessutom är de ju oftast smala.

Vet inte riktigt vad som ingår i deras kost mer än mycket fisk, ris och mycket grönsaker. Sädprodukter och sötsaker verkar inte ingå.

Personligen har jag för länge sedan kommit på att jag borde varit Japan, som varken tål gluten eller laktos eller kaffe….(Dessutom är japansk mat underbart god).

Att diabetes ökar i dessa länder tror jag snarare beror på att skräpmaten har börjat vinna sitt intåg, än av deras riktiga kost.

Mimsivimsi
0

jag tror att anledningen till att japaner och kineser lever så pass länge är pga att de äter mycket ginger, curry och andra nyttiga grönsaker som innehåller mycket mineraler, vitaminer och antioxidanter. De tricker även mycket grönt och rött te.
De äter även generellt mindre bröd, pasta och potatis, och som många tidigare sade så äter inte de inte så mycket ris som man trott.

Pasi
0

Japanernas extrema hälsa handlar inte om att de lever så mycket längre än andra utan på att de har så mycket mindre hjärtkärlsjukdomar.
Nåt som inte brukar nämnas är att de istället har en himla massa stroke….viket kanske inte är så mycket mer hälsosamt de gånger man dör av det!?Flört
Sen är frågan om dessa studier gäller japaner i stort eller bara vissa grupper (man plockar ut en enskild studie som visar bra resultat få att stödja en tes man har) som t ex knappast inte äter nåt ris utan lever av fisk och skaldjur…..det finns ju flera olika traditioner där!?

Men det har ju även gjorts studier på japaner som flyttat till USA och de som fortfarande levde traditionellt men åt amerikansk mat hade fortfarande lägre frekvens av hjärt-kärlsjukdom medans de som flyttat dit och åt traditionellt men levde enligt amerkanska normer verkade få det (om jag minns allt rätt).

Ofelia
0

#12#

Fast om jag inte missminner mig så har jag läst nånstans att Japaner (hela japans befolkning inräknad) har världens högsta medelålder? Så många kan ju inte dö av stroke då?

Nu äter ju jag kolhydratlåg kost men jag tror personligen att fisken är japanens bäste vän och även borde vara vår i högre utsträckning. Tyvärr är det sättet vi i väst tillagar fisk på urtrist och jag klarar inte av att äta så mycket fisk. Den japanska kokkonsten verkar å andra sidan vara så svår att jag återgår till att steka fläkkotletter…..

venuseva
0

Goda gener, en bra förhållning till livet och andra positiva saker påverkar säkert också ett långt liv. Min pappa, 90 år, kör på i livet som om han vore 20 och klagar på att det är jobbigt numera att inte orka lika mycket. Han hävdar att arbete ger hälsa.

Han och mamma hade sommarställe där de arbetade dagarna i ända under helger och under sommarhalvåret på sin ledighet. Man kunde undra många gånger över detta arbetande, men det höll dem onekligen igång. Mamma dog strax innan hon skulle fylla 91. 5 år efter en stroke som gjorde henne halvt förlamad. Men hon hade alltid klagat på tjockt blod. Hon åt sina mineraltabletter från Danmark i mer än 40 år innan stroken kom.  Hon negligerades av sin läkare på vårdscentralen när hon sa att hon trodde sig ha diabetes, vilket det senare visade sig att hon hade. Tror säkert att hon hade candida också eller om det var det höga blodsockret som gav klåda i underlivet? 

Att sätta mål och jobba mot den tror jag var ett framgångskoncept som gav styrfart och kompassriktning.

Pasi
0

Ofelia - Medellivslängden mellan Svenskar och Japaner är inte speciellt stor och med tanke på alla hjärtinfarkter här så måste de ha en hel del stroke (och annat dödande, såklart)….annars borde ju skillnaden vara enorm. Sen behöver inte medellivslängd automatiskt kopplas till hälsa då mediciner, risker och sjukvård spelar in.

felixifokus
0

#12 minns rätt, jag läste det häromdan i "Kolestorolmyten"Glad

Jag har rest i Kina och fått konstiga blickar av sällskapet när jag beställde ris till maten. Har senare förstått att det tolkas som att man inte tror att man får tillräckligt med mat för att äta sig mätt på .

umbra55
0

*S*#16. Ja, kineserna är inte dumma!
För 15 år sen när jag var i Kina första gången, serverades riset sist. Det är ifall "maten inte gör en mätt" och jag fnurrade och skrek efter ris på västerländskt sätt. Tyckte det var en konstig sedvänja.
De sista åren jag besökt Peking har man serverats ris direkt, ihop med övrig mat.
Dels vet de väl numera att västerlänningarna mixar maten, men sen är ju ris billig bukfylla. Varför servera dyr mat, när de dumma västerlänningarna käkar billiga  tomma kalorier??

Vad gäller skölja riset efter kokningen, så tror jag inte kineserna gör det så som den iranska familjen berättade. Däremot sjunker ju GI på många matvaror om man serverar det kokt o kallt (jfr potatis)