Min LCHF tråd
Hej på er!
Den här tråden kommer jag att använda för att regelbundet skriva om mina LCHF erfarenheter.
Jag försökte med LCHF kost för två veckor sen, men avbröt efter bara 2 dagar eftersom mitt sötsug blev extremt stort, så jag kunde inte motstå att köpa en pizza och en tvålitare cola.
Men under dom två veckorna har jag läst på rejält om LCHF, både diverse bloggar, den här sidan, osv. och nu känner jag mig mycket säkrare, och är helt övertygad om att det är rätt kost för mig.
Jag är nu snart 48 timmar inne på andra LCHF försöket. Jag har hittat ett hemligt vapen mot sötsuget: salta jordnötter.
Jag är programmerare och skrev ett datorprogram för att hjälpa mig. Man matar in näringsvärderna som står på förpackningen så får man ut diverse statistik. På estrellas salta jordnötter står det 52g fett, 26g protein och 13.5g kolhydrater. Matar jag in det i mitt program får jag bland annat ut följande:
Skaldeman Ratio: 1.32:1.
Energiprocent: 74.76% fett, 8.63% kolhydrater, 16.61% protein.
Mao. helt acceptabelt som LCHF godis så länge man inte äter för stora mängder. Vad jag har upptäckt för mig är att ett par stycken salta jordnötter stillar sockersuget helt, så tack vare dom känner jag inget sockersug alls. Självklart vill man hellre bli av med sockersuget än att stilla det, men på det här sättet kan jag vänta med det en vecka eller två innan jag gör den omställningen, så slipper jag göra det samtidigt som jag gör omställningen till LCHF.
Om det finns intresse kan jag tänka mig att göra en onlineversion av mitt lilla program och lägga upp någonstans så andra som vill veta energihalterna av olika saker slipper räkna för hand.
Än så länge har jag både positiva och negativa erfarenheter av LCHF, den negativa är att jag fick en rejäl huvudvärk i går eftermiddag/kväll, men jag gick och la mig och när jag vaknade idag var den borta. Jag har aldrig huvudvärk i vanliga fall. Det positiva är att nu bara efter 48 timmar är mina problem med torra läppar helt bortblåsta. Jag har haft problem med dom i en vecka, men nu blev det bra igen, jag antar att det är fettet som gör det.
Jag köpte ett paket ketonstickor på apoteket för skojs skull, och i går visade dom redan näst högsta utslaget, nu på förmiddagen idag visade dom lägre igen. Jag undrar om det är ett tecken på att min kropp redan börjar acceptera och använda ketonkropparna effektivt, eller om jag bara bränt mindre fett under natten och morgonen. Ska testa igen i kväll, och då får jag väl svar på den frågan.
Det blev många spridda funderingar på en gång, men jag hade så mycket i huvudet som jag behövde få ner någonstans.
Kul att Du är på tåget AndreasO Du verkar supermotiverad nu så det kommer att gå vägen.
Att räkna och hålla koll på ratio är ju i princip vad man behöver och sen löser det sig av sig själv.
Jag har gjort det ännu enklare för mig, eftersom jag är så trött på att mata in saker i datorprogram (fd programmerare). Jag äter inget som innehåller mer än 3% kolhydrater. Sen lägger jag till fett när jag vet att det blir för magert. Superenkelt.
Lycka till! Blir spännande att följa din tråd. *Vi samlar den här typen av trådar under - Medlemmar - så jag flyttar den dit.*
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag räknar aldrig kalorier men jag tycker det är lite kul att kolla hur mycket jag får i mig ibland men jag är en sån där "matte-dyslektiker", jag får kramp när jag måste räkna själv. Så jag skulle mer än gärna använda ett sånt program.
Jag håller tummarna för att du blir av med sockersuget, mitt försvann efter några dagar men rädslan för sug satt kvar ett tag så jag ville gärna stoppa i mig några nötter bara för säkerhets skull.
Tack för svaren!
Jag var precis nere på coop, och det var svårt att inte köpa en cola som jag brukar göra, jag liksom drogs mot avdelningen där dom hade drickorna. Till slut plockade jag på mig en flaska bordsvatten istället, och det blev mitt undermedvetna nöjd med. Har många dåliga vanor jag måste göra mig av med.

Fokusera på vad du INTE har ätit dessa dagar med LCHF i ställer för vad du har ätit! Listan kommer att bli lång, med bröd, socker och pasta etc i toppen.
Rom byggdes inte på en dag, och i stället för att tänka att uj uj, det och det hat jag ätit som jag inte borde, tänk på vad du faktiskt inte stoppat i dig!
andreas0:
Det var en bra lösning och framförallt klokt att ha en reservplan. Det är alltid bra när man kommer på sig själv med att göra fel saker.
Det dröjde länge innan jag kunde gå förbi den nyttiga frukt-och grönsaksdisken. Jag köpte innan alltid något där jag kunde nalla ur matkassen.
Nu köper jag ibland när det kniper - ett pkt med ostskivor som går att öppna direkt.
Nu har ketonomställningen satt igång ordentligt. Var nere på biblioteket och lånade skaldemans första bok, och det känns precis så som han beskriver det där, fast inte lika starkt som han beskriver det. Började känna det i går kväll, sen vaknade jag en gång i natt och då kändes det riktigt dåligt, men nu på morgonen är det ungefär som i går kväll igen, om inte lite bättre. Så det verkar som om anpassningen går som den ska.
Testade också att skära lite ost i kubar och äta igår, och måste säga att det var otroligt gott. Känns som om jag skulle kunna leva på enbart det nästan. Förut har ost alltid varit något som skulle vara en skiva på smörgåsen ihop med en bit skinka, har inte testat att äta det bara som ost förut.
Jag kan ju berätta lite om mina tidigare matvanor också. Dom senaste åren har jag min vikt runt 102-105 kg, vilket är för mycket, men ändå ingen extrem övervikt. Jag har aldrig varit riktigt rädd för fett, har aldrig försökt banta eller äta lättprodukter eller liknande. Men jag har alltid gillat kolhydrater och ätit en hel del sådana även om jag inte har begränsat fettmängden. Speciellt pasta och bröd har jag alltid ätit mycket av. Det jag gör nu ser jag inte heller som någon slags bantning, utan snarare som att äta bra och god mat, om jag går ner i vikt eller inte bryr jag mig inte om så jättemycket, även om det inte skulle vara helt fel att vara 15 kilo lättare. Fördelarna av en ketogen diet (att man skulle tänka klarare osv.) ser jag också fram emot att få se hur det blir, om det stämmer så kan jag har stor fördel av det eftersom jag studerar på universitet.
En sak jag märkt det närmsta dygnet är att jag blir törstig hela tiden och får dricka en massa vatten, har fått ha med mig en vattenflaska där jag har varit för att slippa springa till köket hela tiden.
Det har ju talats en hel del om kokosfett/olja på det här forumet, så när jag gick förbi en hälsokostaffären igår eftermiddag så tänkte jag att jag skulle testa det. Jag gick in och köpte en burk på 1/2 kg för att testa med. Jag såg att några har det i teet, så jag tänkte att jag testar det med. Problemet var att eftersom det har helt annat densitet än vattnet så flöt fettet upp och la sig som ett lager på vattnet, jag hade svårt att få det att blanda sig med teet. Men jag drack upp det ändå, och resultatet var att min kropp verkligen aktiverades. Hjärtat började slå kraftigare, och jag kände en inre värme i hela kroppen. Detta var någon timme innan jag började känna av ketonanpassningen, så det kanske var det som satte igång det hela.
Till sist kan jag säga att det är en interessant upplevelse att se hur kroppen reagerar på kostomställningen, jag har lärt känna min kropp på ett helt annat sätt än vanligt under dom senaste 3 dagarna, och jag ser fram emot att observera vad som händer under den kommande veckan.
Rör i tekoppen innan du tar en klunk så blandas det. Mycket rörande blir det. 
Kul att du kommit igång så bra.
Kul med en presentation, och välkommen hit:) Du verkar vara väldigt motiverad så säkert kommer det gå bra för dig de första, "sköra" veckorna. Lycka till!
Jätterolig läsning och jag nickar igenkännande - precis så är det!

Vars i landet är du andreas?
Jättekul att läsa om din inspirerande start - säger en som också nyss börjat!
Om det finns intresse kan jag tänka mig att göra en onlineversion av mitt lilla program och lägga upp någonstans så andra som vill veta energihalterna av olika saker slipper räkna för hand.
Ja ja! Lägg upp den nagerst!!
Nu för en sån som inte har vågat ta steget helt o hållet än så länge men som småäter enligt LCHF :P
Hur går det Andreas?
Ojdå, den här tråden har jag låtit dö, det var inte alls meningen.
#10, jag befinner mig i Göteborgsområdet.
Det har ju nu varit ganska exakt en månad sen jag började, så jag kan ju skriva lite om hur det har gått.
Jag är nu efter en månad helt övertygad om att jag kommer att äta LCHF resten av livet. Alla fördelar gör att det är värt det.
Tyvärr har jag inte klarat att hålla mig till LCHF helt under månaden, utan två gånger har jag gjort avsteg. Båda gångerna har det varit godissuget som gjort att jag fallit dit, och när jag väl ätit godis så har jag tänkt "äh, då kan jag lika gärna ta en pizza med" eller något liknande, vilket resulterade i ett riktigt frosseri hela kvällen. Så viktminskningen som blev gick jag upp igen båda gångerna. Jag började med 105 kilo, gick ner till nästan 100, men efter varje avsteg var det upp till nästan 105 igen.
Men två gånger på en månad är ju inte så illa det heller, och dom andra hälsovinsterna försvann ju inte, så jag är helnöjd ändå. Och jag har lärt mig från båda gångerna, så förhoppningsvis kan jag stå emot bättre i fortsättningen.
En trevlig effekt är att jag för det mesta bara blir hungrig två gånger om dagen, så jag behöver inte lägga ner lika mycket tid på att fixa mat.
En annan är att min tandhälsa har blivit bättre redan efter en månad, jag var hos tandläkaren förra veckan, jag är där en gång om året för att kolla så att allt är som det ska, men efter att ha kollat på dom den här gången sa han att jag i fortsättningen bara behövde komma vartannat eller vart tredje år, eftersom jag hade en livsstil som gjorde att jag inte fick några problem.
När det gäller matlagning så är jag förvånad över hur mycket godare en del saker smakar med lite extra fett till. Ta t.ex. kokta grönsaker, dom blir mycket godare om dom får koka i smör än i vatten, jag antar att smakämnena försvinner ut i vattnet om man kokar dom i vatten. Jag har aldrig gillat grädde heller, men nu tycker jag om det helt plötsligt, det smakar helt annorlunda för mig än vad jag brukade tycka att det smaka. Jag gissar att eftersom jag inte äter så mycket sött så känner jag den söta smaken i grädden mycket kraftigare.
Jag får försöka komma ihåg att skriva i den här tråden lite oftare.
Jag skulle också vara intresserad av den där onlineversionen av programmet… Hur går det med det?
En sak glömde jag:
Det mesta av sötsuget jag hade i början är borta, jag kännar inget som helst behov av att äta pasta, ris eller bröd (potatis har jag aldrig gillat). Inte heller saknar jag läsken eller den sockerladdade snabbmaten jag åt tidigare. Men lite då och då får jag ett sug efter rent godis av något anledning, och den har jag lite svårt att stå emot, och det var den jag trillade dit på två gånger som jag skrev ovan. Men jag är övertygad om att det kommer att gå över med tiden.
#13 wildrat, det hade jag glömt av, jag ska se om jag kan få fixat det ikväll eller imorgon, jag skickar ett PM när det är klart.
Jag tycker också att det låter intressant med ditt program. Kan du länka någonstans (eller nagerst :))?
finns det någon möjlighet att kombinera ditt program med Tbbw:s program på www.minmat.net??
Andreas nu har du glömt bort dig igen :)
Hej Andreas0!
Nu är det länge sedan du skrev om dina erfarenheter här i tråden. Har du glömt bort den?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Ja, jag har glömt bort den :P
Ska försöka tänka ut något och skriva. Om jag kommer ihåg 
hahaha bra andreas…