Min LCHF tråd
Hej på er!
Den här tråden kommer jag att använda för att regelbundet skriva om mina LCHF erfarenheter.
Jag försökte med LCHF kost för två veckor sen, men avbröt efter bara 2 dagar eftersom mitt sötsug blev extremt stort, så jag kunde inte motstå att köpa en pizza och en tvålitare cola.
Men under dom två veckorna har jag läst på rejält om LCHF, både diverse bloggar, den här sidan, osv. och nu känner jag mig mycket säkrare, och är helt övertygad om att det är rätt kost för mig.
Jag är nu snart 48 timmar inne på andra LCHF försöket. Jag har hittat ett hemligt vapen mot sötsuget: salta jordnötter.
Jag är programmerare och skrev ett datorprogram för att hjälpa mig. Man matar in näringsvärderna som står på förpackningen så får man ut diverse statistik. På estrellas salta jordnötter står det 52g fett, 26g protein och 13.5g kolhydrater. Matar jag in det i mitt program får jag bland annat ut följande:
Skaldeman Ratio: 1.32:1.
Energiprocent: 74.76% fett, 8.63% kolhydrater, 16.61% protein.
Mao. helt acceptabelt som LCHF godis så länge man inte äter för stora mängder. Vad jag har upptäckt för mig är att ett par stycken salta jordnötter stillar sockersuget helt, så tack vare dom känner jag inget sockersug alls. Självklart vill man hellre bli av med sockersuget än att stilla det, men på det här sättet kan jag vänta med det en vecka eller två innan jag gör den omställningen, så slipper jag göra det samtidigt som jag gör omställningen till LCHF.
Om det finns intresse kan jag tänka mig att göra en onlineversion av mitt lilla program och lägga upp någonstans så andra som vill veta energihalterna av olika saker slipper räkna för hand.