Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 208 ggr
myhairlady
0

Fiskolja i form av SMÅ tabletter/kapslar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag äter för lite fisk
Vet ni någon bra fiskolja som finns i form av små tabletter?
Jag har provat flytande men rapar och får jättemycket uppstötningar av det och laxsmak i halsen hela dagen.
Samtidigt har jag svårt att svälja tabletter om de är i alvedon-storlek.
Nu har jag köpt en burk som jag trodde var mindre tabletter men när jag öppnade den hemma såg jag att jag omöjligt kommer kunna ta dem.

Finns det inte MINDRE tabletter?

Tipsa gärna, tack

Maria
0

Kan du inte bara äta mer fisk?

/Maria

myhairlady
0

Nej tyvärr

hemul
0

Varför? Tycker du inte om det, är du allergisk…?

För fiskolja är svindyrt jämför med att få i sig omega-3 den naturliga vägen, och på fisken blir man dessutom mätt.

Men för att svara på din fråga så tror jag inte det finns små kapslar. Det skulle ju innebära att man fick ta många och det vill nog de flesta inte, så…

myhairlady
0

#3 Så synd. Jag tar mycket hellre två mindre som jag får ner än att kämpa och få panik över att de ska fastna i halsen.

Ja jag har svårt för fisk. Äter det med motvilja någon gång i månaden för att jag borde. Men äter mycket fläsk och nötkött flera dagar i veckan så därför vill jag ta extra tillskott av omega 3 fiskoolja. Dyrt ja, men skulle jag hitta små tabletter köper jag det ändå.

Carmarino
0

Här är lite tips hur du kan göra för att få i dig omega 3 utan att behöva svälja kapslarna (längst ner i artikeln).

https://www.mabranaturligt.se/h%C3%A4lsoartiklar/h%C3%A4lsoartiklar/hur-inkorporerar-du-omega-fiskoljekapslar-i-din-kost

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Omega-fiskolja, som är lätt tillgänglig på apotek, är känd för olika fördelar för din kropp och hjärna. Omega-3 finns i fet fisk och anses vara en hälsosam fett som hjälper till med
Heddiz
0

Det finns ju Krillolja som har mindre kapslar, som brukar vara ca 1/3 del i stl jämfört med stora fiskoljekapslar.
Krilloljan innehåller DHA o BPA och kommer från havsräkor som enbart lever på alger. Fiskolja som kommer från fisk som äter annan fisk kan ha tungmetaller och andra gifter i sig..
Mer eller mindre beroende på var dom kommer ifrån och hur dom är uppväxta/uppfödda..
Speciellt viss Lax eller laxolja bör man kanske inte äta för mycket av.

Krillolja sägs vara potentare och tas lättare upp av kroppen än fiskolja, den innehåller också antioxidanten astaxantin, som skyddar mot fria radikaler.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
1

Ja, har du provat att svälja dem med nåt tjockt, som fil eller grekisk/turkisk yoghurt? Då känner man inte ens att det är en tablett/kapsel där, tycker jag.

myhairlady
0

#7 Nej har inte vågat prova. Jag är så rädd att den ska lägga sig åt fel håll i munnen och åka ner i svalget på fel ledd om jag blandar den i yoghurt och inte känner var den befinner sig i munnen. (Jag vet jag låter jättenojig för den som inte har problem att ta tabletter/kapslar)
Jag har inte tagit någon av fiskoljekapslarna än, men sambon äter dem så de går åt ändå

hemul
0

Det gör den inte. Bästa är att slänga in tabletten i munnen, fylla munnen med fil och bara svälja.

Jag har inte problem med tabletter, men hade en gång vidriga såna. De var verkligen jättestora, sträva och började lösa upp sig så snart de kom in i munnen. Filtrickat funkade.

Men jag fattar, är man rädd för tabletter blir det ju annorlunda.

• Redigerat 2024-09-30 18:23 av hemul
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag vet att fisk har blivit dyr, löjligt dyr. Men lite får man väl kosta på sig. Man lever bara en gång trots att vissa svamlar om ett liv efter döden. Största problemet är kanske idag att få tag i fisk som inte är alltför förgiftad. Men å andra sidan… samma gifter som finns i fisken finns ju även i Omega-3 kapslarna är jag rädd för.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

• Redigerat 2024-09-30 18:54 av Öland 4ever (oland4ever.com)
hemul
0

Nja, olljan brukar nog vara renad. Är väl enda fördelen. Sill är fortfarande hyfsat billigt. Finns djupfryst. Makrill kostar ivf under 100:-/kg på Willys.
https://www.willys.se/produkt/Makrillfile-Hela-med-Skinn-Frysta-101337059_ST

Man behöver äta väldigt lite fet fisk för att få i sig omega-3 i mostvarande mängd som de rekommenderade doserna fiskolja! Jag slutade äta fiskolja när jag kom på det. Oljan är ju liksom pengar i sjön också, iom att man knappast blir mätt!

Skrev om det förut.
https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1533852/fiskoljebluffen

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Enda nackdelen är att jag bor på ostkusten och det kostar en del att frakta över den färska fisken från västkusten, tyvärr.
Men trots detta äter jag en hel del strömming (köper hel, rensar och steker), torsk (svindyr) och varmrökt lax (finns hyfsat billigt i salladsbarerna på ICA m fl).

Strömming och lax innehåller dessutom mycket Omega-3.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

hemul
1

Ja, färsk fisk är ju godast. men djupfryst är ätbar den med.

Men strömming och lax äter jag inte. Det är ju tyvärr inte bara omega-3 de innehåller. Älskar strömming, men köper fryst sill istället. Mer fett och smakar likadant. Klipper filérna i halvor om jag ska göra flundror.

myhairlady
0

#6 Jag visste inte att krillolja skulle ha mindre kapslar. Tex dessa, (se länk) vet du eller någon annan här om de är mindre än fiskoljekapslar?

https://www.bodystore.com/krill-omega-3-120-kapslar/560034.html

✓ Fri frakt över 299 kr ✓ Fri retur | Beställ Krill Omega-3 120 kapslar från Pureness hos Bodystore.com ✓ Prisgaranti ✓ Snabb leverans
Margareta
0

#0: bulk har små lättsvalda tabletter 4000IE
http://www.bulk.com/se

Numer pensionär i Nynäshamn

• Redigerat 2024-11-09 11:11 av Margareta