Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 401 ggr
hemul
5

Fiskoljebluffen

Jag gjorde den här jämförelsen för många år sedan. Fiskolja verkar ha blivit billigare, så prisskillnaden är inte lika stor, men ändå slående.

Kollade Eskio-3 (tidigare Eskimo-3) som åtminstone förr skulle vara bästa fiskoljan.Innehåller 160 mg EPA och 100 mg DHA per g. Kostar på Apotea 149:- för 210 ml. Man ska ta 1-3 g per dag. Tar man 3 räcker flaskan 10 veckor. Lite mindre egentligen, räknade med att 1 ml väger 1 g, och olja är ju lättare än vatten så… Men ingen lär stå och väga upp oljan ivf.

Hur som, när man snaskat i sig hela flaskan efter c:a 7 veckor har man alltså fått i sig 33.6g EPA och 21 g DHA.

Rå makrill innehåller 7.2g EPA och 11.2 g DHA/100 g. För att få i sig lika mycket EPA som flaskan innehåller behöver man alltså äta 33.6/7.2=466 g makrill och för att få i sig motsvarande mängd DHA behöver man bara äta 187.5 g makrill.

Ett paket fryst makrill på 400 g ger alltså i princip lika mycket EPA och betydligt mer DHA som innehållet i den där flaskan . Kostar på Willys 36:-. Och så blir man mätt också! Egentligen blir omega-3- fetterna gratis, för man ska ju ändå äta. 😉

I rest my case. 😎

Hoppas bara att jag inte räknat fel nu! Känns lite sjukt att det i princip ska räcka med ett halvt paket makrill i månaden. Eskio-människorna trycker på att man inte bör överdosera. Det gör nog jag, för jag äter ½ - 1 pkt i veckan, jag. 😀

<p>K&ouml;p Eskio-3 med omega-3 snabbt, billigt och fraktfritt p&aring; apotea.se!</p>
  • Redigerat 2022-02-01 18:16 av hemul
hemul
0

Dessutom innehåller Eskio numera otrevligheter som sojalecitin. Just sayin'. 🙄

hemul
1

Jag skrev ivf fel. 10 veckor bör flaskan räcka, inte 7 som det står på ett ställe.

Och låt mig igen tipsa om gravad makrill som är supermums! Det är därför mitt intag har ökat från ett halvt till ett helt paket i veckan. Den gravade blir inte gammal.

_Fisken
1

Intressant iakttagelse. Detsamma gäller väl vitaminer och mineraler också. Grejen med att äta dessa "tillskott" kan vara att man är dålig på att äta en viss sorts föda och därför tar det med piller.

hemul
0

Jo, så är det ju. Jag åt fiskolja på 90-talet och tyckte det hade effekt. Men då åt jag också dåligt för övrigt, följde de gängse viktminskningsråden så gott jag kunde, var sjuk, kom sällan ut mer än det absolut nödvändiga för att handla o.s.v.

Ja, tillskott öht är ett träsk! Jag tar sånt som jag är övertygat om att vi får i oss för lite av idag. Men det är säkert mer än jag är medveten om. Och så ha vi ju det där med att saker och ting kan samverka eller motverka varandra. Är nog rätt stor risk att det blir fel. Men man målar ju in sig i ett hörn. Har man ätet vissa tillskott en längre tid så känns det riskabelt att sluta…

graleh
0

#0: Rosita Extra Virgin Cod Liver Oil är väl mig veterligen den bästa på marknaden. Fantastisk kvalitet och fungerar även vid histaminintolerans, vilket makrill absolut inte gör. Och makrillen är väl inte ekologisk heller.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

hemul
1

Nä, men den är schysst fiskad. Mycket bättre blir det nog inte, antingen det sitter en KRAV-logga på eller inte. Och makrill är, vad jag vet, till skillnad mot torsk inte en hotad art. Tål man inte makrill finns ju sill.

• Redigerat 2023-02-19 19:10 av hemul