ADHD
Hej,
Någons som har egen erfarenhet, med ADHD diagnos, som blivit bättre genom att gå över till LCHF?
Jag har ingen diagnos för det fanns inte när jag växte upp, men jag har en del anhöriga som har, varför jag läst på ordentligt, varit på möten och utbildningar och jag känner så igen mig i detta.
För 15 år sedan började jag med LCHF, och det förändrade mitt liv inte bara fysiskt utan även psykiskt.
Jag tror att jag "självmedicinerade" mig med socker, men nu känns det att min hjärna fungerar helt annorlunda. Jag känner mig som den jag är, som jag borde varit hela mitt liv, men min hjärna var speedad eller slö, om vartannat.
En annan sak som jag tror är viktig är tarmfloran, och den lärde jag mig om via LCHF. Studier har visat att det finns inget organ som hjärnan kommunicerar så mycket med som tarmen.
Fermenterad mat (kvass, kombucha, syrade grönsaker mm) har gjort mycket bra för den kommunikationen.
Prova - vad har du att förlora?
Minns i början när lowcarb var hett så var det många som hade ADHD, eller hade barn som hade ADHD, och även andra diagnoser av den typen som rapporterade om stora förbättringar.
En kompis till mig vars son har Asperger + lite smått och gott upplevde att han blev mycket lugnare och mådde allmänt bättre. Tyvärr hade hon delad vårdnad och pappan var inte med på tåget, så han kunde inte äta så fullt ut. Och nu är han på ett boende så nu är det läsk och kakor som gäller.