Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 5780 ggr
Bubbas
0

Hej, jag tror jag kommit rätt!

Hej på Er!

Jag blev tipsad att jag skulle kika in här, annars brukar jag hålla till på systersiten perser.

Jag är 36 år och har som så många andra problem med magen. Vid 7-års ålder fick jag diagnosen magkatarr. Under årens lopp tror jag att jag har betat av de mesta medicinerna som skrivs ut för magbekymmer. Sedan -04 använder jag vara laktosfria mjölkprodukter eftersom det ialla fall kändes som det hjälpte en del. Hösten -06 brakade allt löst och jag hade klippkort på akuten. För första gången i mitt liv gjordes en gastroskopi undersökning. Oups ett diafragmabråck konstaterades men inget man ville göra något åt, samtidigt upptäcktes en gallsten på 8 mm, inget som man heller gjorde något åt. Den diagnos jag fick av överläkaren var IBS. När jag ville ha råd om hur jag skulle hantera detta tyckte han att jag googla på internet för där borde jag hitta råd…. Ja, ni läser faktiskt rätt, det var pricis det rådet jag fick! Tiden därefter var med tung medicinering omeprazol 80mg/dygn kombinerat med morfinpreparat+panodil.

Nov -06 började jag arbetsträna på dagtid (efter 17-års skifttjänst) och feb -07 gick jag upp till heltid igen.

Dec -07 började allt komma smygandes igen. In med mediciner igen denna gång Nexium som visat sig fungera bättre än omeprazol. Men det blir inget bättre ändå. Från julafton och framåt har det varit fruktansvärt.. Magen är som en ballong, folk har tippat att jag var gravid i 5-6 månaden… Det "kör" i magen hela tiden och vid varje måltid mår jag illa. Rapar mycket mer än normalt.

Tja, detta är anledningen till att jag hittat hit! Vad jag förstått när jag kollat runt på forumet har MÅNGA blivit hjälpta av LCHF.

Jag trodde först att LCHF var GI, men så var det tydligen inte så VAD är då LCHF? Finns det någon "manual" för en som är helt novis?

Tacksam för råd!

Jessica

Pasi
0

Välkommen! Troligen har du kommit väldigt rätt.

Det finns ingen direkt manual men Sten-Sture Skaldemans eller Litsfeldts böcker kan rekommenderas liksom Annika Dalqvists blogg.
Annars hittar du mycket i menyn till vänster…bla LC-kost för nybörjare.

I stora drag handlar det om att äta rätt mängd protein från naturliga källor, byta ut kolhydraterna mot naturliga animaliska (eller kokos-) fetter och lite nyttiga grönsaker (om man vill).Glad

Matmamma
0

Välkommen hit! Du har kommit helt rätt.
Många med dina problem har blivit hjälpta.
Undvik fibrer och kolhydrater och alla gaser försvinner!
Efterhand kommer du att märka att ditt intresse minskar för bröd, potatis och annat med hög halt kolhydrater.

ullna
0

Jag började med Sten Sture Skaldemans GI-Noll med mycket recept. Sedan har jag lärt mig det mesta här. Detta är ett helt fantastiskt gäng som är jättesnälla och kan ALLT om lågkolhydratkost.

Varmt välkommen

Wildrat
0

Välkommen hit Bubbas. Du kommer säkert bli bättre i magen med den här maten, det har jag blivit. Att äta enligt LCHF är inte så svårt som det verkar men en bok är att rekommendera. Tills du skaffat nån av dem (tex Skaldemans GI-noll, med info och recept) kan du kika på Dr Dahlqvists blogg (länk här), hon har tips för nybörjare i högermarginalen.

Använd sökfunktionen till vänster så får du svar på de flesta av dina frågor, tänk på att artiklar är en egen flik där finns också mycket info. Hittar du inte det du söker efter är det bara att fråga, alltid finns det nån som svarar.

Lycka till!

odezza
0

Välkommen hit, Bubbas! Glad

"still lost in space and time"

reamdn
0

Hej, välkommen!

Nog har du kommit rätt alltid.

Mimsivimsi
0

Välkommen hit Bubbas!!

Japp vi är många här i alla åldrar som hittat en livsstil för livet, för det är just det LCHF är. När du väl hittad hit så vill du aldrig byta tillbaka.

Till skillnad från GI så kan man säga att LCHF är en strikt variant av GI, men principen ligger inte i att koncentrera sig på att hålla lågt GI utan att bara utesluta kolhydrater. DVS spannmål, ris, potatis o andra rotfrukter och socker är helt bannlyst.

Ovanjordgrönsaker är tillåtna och alla lågfettprodukter är helt no no!

Istället för kolhydrater ger du din kropp fett som energikälla.

Hoppas du kommer trivas!

Kram
Mimsi

Bubbas
0

Tack snälla för välkomnandet!

Nu har jag några ställen som jag kan börja att leta information på. Jag tror det svåra blir omställningen, jag har alltid lagat "husmanskost" hemma, ni vet uttrycket mat & potatis, inser att det är till att tänka om..

Sedan jag skriv inlägget har jag hunnit laga middag, mitt första försök. Det blev stekt fläskfilé i brunsås och wokgrönsaker frästa i olivolja. Den övriga familjen hade potatis till.

Är det i dom här banorna man skall "tänka" i framtiden?

Mimsivimsi
0

Bubbas det är precis så du ska tänka! Låter jättesmarrigt det du lagade! Se till att du får i dig tillräckligt med fett, att du lagar såsen med grädde och att du inte skär bort fett från köttet.
Första dagarna kan man känna sig lite snurrig, det är abstinens efter kolhydrater, men det går över efter några dagar.
Sedan tappar du allt sug efter kolisar!

Bubbas
0

Tack mimsi!

Det var faktiskt gott! Jag har aldrig varit förtjust i grönsaker, en grönsallad har alltid varit OK men inget annat. Grönsakerna kommer att vara en svår bit..

Men sockret !! Jag har svårt att tänka mig kaffe & te utan socker…… Suketter funkar det eller är det bannlyst oxå?

Mimsivimsi
0

när du "avgiftat" kroppen så kommer du inte känna något sug efter socker, likaså i kaffet.
Prova en vecka eller två utan socker i kaffet o teet så ska du se att det händer grejer..

andreas0
0

#10, dina smaklökar är överbelastade av allt sött som finns i maten överallt. Är man utan ett tag så kommer du att känna sötma mycket tydligare, och sådant som man tycker är lagom idag tycker man blir alldeles för sött, och sådant som känns som det är för beskt idag (t.ex. väldigt mörk choklad) börjar smaka jättegott.

(ovanstående är en teori, jag har inga vetenskapliga belägg mer än egna och andras erfarenheter)

Förresten, tycker du att ditt kaffe är beskt utan socker så har du antingen en dålig bryggare (fel vattentemperatur m.m.), för lite bönor i (ju mindre desto beskare! Dom goda ämnena utvinns före  dom beska, och har man tillräckligt mycket kaffe för det vattnet man har så hinner dom inte komma till dom beska. Så drick lite starkare kaffe, många är rädda för starkt kaffe för dom tror att den beska smaken förstärks, men den försvinner snarare.), eller dåliga bönor helt enkelt (Godast blir det om man mal själv precis innan man ska brygga. Brukar finnas billiga handdrivna kvarnar på t.ex. ÖB eller clas ohlson).

För övrigt så är det bästa jag kan råda dig om du vill lära dig om kosten och hur det fungerar praktiskt och teoretiskt att ta en eller två kvällar och läsa gamla inlägg här på KiF. Det är mycket lärorikt om alla möjliga saker, gå igenom minst 20-30 sidor (eller mer) bakåt i senaste inläggen och läs allt.

grona-marie
0

Välkommen hit, när du läser här kommer du se att det är väldigt olika hur vi äter. En del äter inga grönsaker alls och en del äter ganska mycket ovanjordsgrönsaker. Jag kan rekommendera recepten som finns, både att göra precis efter och att tjäna som inspiration.

Jag har själv blivit kvitt min oroliga uppkörda mage och nu under julens slarv och "bara smaka lite" så märker jag att besvären kommer tillbaka när jag äter "husmanskost". Lycka till!

Fnyfniken
0

Hej Bubbas! Du behöver inte äta så mycket grönsaker. och de du äter kan du smörsteka (mums!) eller dränka i dragon och senapsvinaigrette (lika mums!) Många äter ganska lite grönsaker. De där vitaminerna alla tjatar om finns det mesta i animalisk mat, och du behöver inte alls lika mycket c-vitamin och annat som grötätare. Skälet till att man kom underfund med skörbjugg var att sjömän fick det, och vad åt de? Gröt och kex! Inuiter äter inget gräs. Och är friska!

Hoppas din mage blir bättre!

venuseva
0

Lycka till och berätta hur det går framöver, det är alltid roligt att höra hur midjan blir smalare. Mät dina mått nu, så kommer du märka att du blir smalare ganska snart.  För ibland står vågen still även fast kroppen förändras.

Bubbas
0

Tack alla ni för tips och råd, jag försöker suga i mig allt av kunskapen ni delar med er!

#15 Självklart kommer jag berätta hur det går…. Förlåt men det du skrev var lite roligt…. "Mät dina mått nu" Jag är inte mig själv just nu, för magen är såååå uppsvälld, kan lätt tas för att vara gravid i typ månad 6, men det är jag inte!!!! :-)

Margareta
0

Bubbas - välkommen hit - det är jag som är sajvärden - vink -vink. Kul mer perserfolk - själv har jag skogisar. Ställer du katt också? Vi åker en del - men sparsamt!

Det är just för att Du är uppsvälld Du skall mäta - för att sen se skillnaden!

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Bättre att känna efter om magen blir bättre än att mäta den.SkrattandeSkrattande

venuseva
0

#16, just därför skall du mäta nu, så blir det desto roligare. Och visst är du dig själv just nu. Den du är just NU.  Vem är du annars?

Pasi
0

MEn det viktiga är väl att den skadade tarmen blir bra och att hon slipper illamående och ohälsa…..att mäta mängden gas Fot i munnnen i den köriga magen, kanske inte är så nödvändigt!?Skrattande

venuseva
0

Det viktiga är ens välmående, läkt tarm och mage. Absolut. Glad

Wildrat
0

Appropå socker i kaffe/the… Grädde (eller som i mitt fall, havregrädde) är sötare i smaken och efter ett par dar saknar man inte sockret alls. Om du tycker det är svårt att få i dig tillräckligt med fett kan du ha kokosfett eller smör i kaffet/teet. Låter inget vidare men funkar faktiskt väldigt bra.

Bubbas
0

Hej alla! Tack för allt support!

#19 Jo, självklart är jag den jag är, men jag kan inte säga att jag känner igen mig eftersom jag under julen dragit mig för att träffa folk med tanke på hur uppsvälld jag är, humöret blir därefter. Förutom att jag hittade hit till Er på sidan har jag nog mest sovit, har inte orkat någonting annat.

Känner dock en liten förbättring, fortfarande uppsvälld men inte haft lika ont som tidigare. Började igår morse med att äta kokt ägg till frukost och middagen blev fläskfilé med brunsås och wokgrönsaker. Fortsatt idag med att utesluta kolhydrater. Det jag kan säga så här direkt är att jag inte rapat alls efter måltiderna som jag brukar. Jag mår fortfarande illa när jag äter.

Jag har dock fuskat lite granna med sockret i kaffet idag, ½ sockerbit istället för 2. Är det ok att minska lite i taget? Målet är självklart att utesluta det helt.

Jag har beställt boken GI-noll och även fått kontakt med en Västeråsare på Annika Dahlqvists blogg som förhoppningsvis kommer att sätta ihop en grupp LCHF´are under januari månad. Det ser jag fram emot!

#17 margareta! Vi har 3 perser varav den ena är 17 veckor gammal, en riktigt busig krabat. Har aldrig ställt ut utan de är bara sällskapskatter.

Gott Nytt År till Er Alla

//Jessica

Wildrat
0

Det är helt ok att minska lite i taget. Det tar längre tid att märka resultat men å andra sidan slipper man (kanske) abstinensen. Tänk dock på att suget blir kvar längre om du drar ut på minskningen…

Jag slutade från en dag till en annan och fick grym abstinens dag 3, 4 men det gick över ganska snabbt.

Margareta
0

Bubbas - Bra början och självklart att Du kan trappa ner som Du vill. Det där med de uteblivna raparna är ett gott tecken att Du är på god väg.

Känn dig helt fri i hur Du gör - vi har inga regler -bara goda råd och idéer - kul att Du hittade hit! Allt är bättre än inget!

Numer pensionär i Nynäshamn

molana
0

Vad bra att det är bättre.Gott Nytt År.

magma
0

Hejsan, och välkommen hit!

Min systers pojkvän har blivit symtomfri från sin problemmage (tror han fick "diagnosen" ulcerös colit) efter att ha haft stora problem i säkert tio år. För honom är det fibrer som är det stora problemet, samt bär och i viss mån även frukt. Han äter i stort sett gurka och något äpple i frukt/grönsaksform, men det mesta mjöl, bönor, linser, nötter etc utesluter han. Någon enstaka gång äter han vitt mjöl, ibland funkar det men ibland inte.

Jag skulle vilja råda dig att äta väldigt rent till att börja med, tills du förhoppningsvis är symtom/smärtfri i din mage. Med "rent" menar jag kött, fet ost, ägg, smör, grädde, creme fraiche. T.ex omelett till frukost, kött i någon form till lunch/middag och gräddsås. När din mage lugnat sig så kan du börja lägga till en grönsak i taget osv tills du vet vad din mage/tarm klarar av respektive inte klarar av och då blir maten lättare att variera.

Får du problem med  förstoppning så drick mycket vatten och öka fettintaget. Använd främst smör i matlagningen, undvik vegetabiliska oljor som göder inflammationer i kroppen- du behöver äta fetter som dämpar inflammationer såsom cocosfett och smör.

Lycka till!

Bubbas
0

Hej alla, nu är det nytt år jag måste bara få berätta! Jag känner mig euforisk……

Nyårsaftonen firade vi med goda vänner och det beställdes en planka. Grillad kyckling, rostbiff, kassler exotiska frukter och en potatisvinegrett sallad. Det jag hoppade över var potatisen men vinegretten var underbar. Detta var första gången sedan innan jul jag inte mådde illa när jag åt. Samt gårdagen var första dagen jag skippade sockret i både te och kaffe, det var helt OK! Jag följde dock Andresa0´s råd och lade på en skopa extra!!

Dagen idag, eller rättare sagt igår den 1 januari har jag haft sån energi…. Nu är julen utstökad, golven skurade och har till och med tvättat några fönster. Vilken KICK det varit idag!

Ser fram emot min omelett imorgon bitti innan jag tar "kylskåpslistan" och åker och storhandlar.

God Fortsättning till er Alla Kyss

Återkommer naturligtvis med mina framsteg!

magma
0

Kul att höra att du känner att det går bra, och att du mår bra. Hur har magen tagit emot dina nya vanor???

Mervi
0

Kul att det funkar så bra. Lycka till även i fortsättningen.

andreas0
0

#28, Kul att det går bra för dig. Jag ska försöka att skriva ner ett par nybörjartips som kan vara bra att veta i början.

Varför du får en energikick vet jag inte, för det tar mer än två dagar för kroppen att ställa om sig till fettförbränning. Kolhydrater kan iofs få en att bli trött vid stora mängder (jag hade det problemet själv innan jag bytte kost, speciellt efter jag ätit middag under eftermiddagen/kvällen), det kanske är det som uteblev för dig nu. Vänta bara tills du kommer i ketos (om du nu äter så strikt att du kommer i ketos då), där kan man snacka om mental kick.

Om du äter rätt strikt så får du nog abstinensbesvären om någon dag till, för dom flesta är det bara 1-2 dagars huvudvärk, men för en del blir det värre. En del klarar sig helt utan också. För egen del fick jag relativt svår huvudvärk, men det var på kvällen den kom, och när jag vaknade nästa morgon var abstinensen borta. Ju yngre man är desto mindre besvär verkar man få, och desto fortare går det.

Det mesta av maten du räknade upp som du åt på nyårsafton var rätt mager mat. Vi förespråkar ju en rätt hög fettandel rätt på sidan. Du kanske redan har koll på detta, och man kan ju göra undantag ibland naturligtvis, men jag ville bara tipsa dig om hade missat det.

Ett annat tips när du ska storhandla, ta dig tid att läsa näringsvärdet per 100 gram på förpackningarna, man lär sig rätt snabbt vad som är bra att äta och tvärtom. Man behöver inte hålla på och räkna om man inte vill, men vill du göra det för att ha mer koll på vad du äter så är följande bra att tänka på:

Det finns något som kallas för skaldeman ratio, och det går ut på att man ska ha minst lika många gram fett som det är protein och kolhydrater tillsammans (vilket då ger ett skaldeman ratio på 1:1). Den beräkningen kan man ju snabbt göra i huvudet. Sen ser man till att antalet gram kolhydrater är så låg som möjligt, så har man bra mat. Detta gäller totalt över dagen, så är det dålig ratio (mindre fett än dom andra två beståndsdelarna) så kan man kompensera genom att äta något med större andel under samma dag. Det finns även dom som sätter en gräns på t.ex. max 10 gram kolhydrater per måltid.

Se också till att äta ordentligt. Äter du för lite så minskar kroppen förbränningen, och det vill du inte, då kan man lätt bli slö trött. Detta är anledningen till att kolhydratförespråkare rekommenderar at man äter en massa mellanmål, eftersom kolhydrater tar slut ganska snabbt som bränsle i kroppen, och då behöver man fylla på. Fett däremot ger stadig energi under många timmar, och håller förbränningen på top hela tiden, och man klarar sig längre innan man blir hungrig igen. Men det gäller alltså bara om man äter ordentligt, ät tills du blir mätt varje gång du blir hungrig, ovavsett vilken tid på dygnet det är. Du behöver inte vara rädd för vikten, äter man lite kolhydrater får man nämligen minimalt med insulinutsöndring i kroppen, och då lagrar inte kroppen fett hur mycket man än äter i övrigt.

Jag är också nyfiken för hur det går med din mage, är den bättre?

Lycka till, och fråga om du undrar något!

Mervi
0

Detta var en jättebra påminnelse för även oss "gamla" efter julavstegen. Jag märker att jag får ont i huvudet under omställningen.

Fernis
0

Hej Bubbas och välkommen hit!

Vad var det för LCHF-gupp du pratade om? Jag är också från Västerås.

Bubbas
0

Hej Igen!

Magen har blivit bättre i forma av uppblåsthet, kom i ett par vanliga jeans idag! I övrigt tycker jag att den varit "bubblig" idag, kanske ett tecken på omställning.

Humöret! Tja kan det ha med abstinens att göra ?? Skällde nyss ut en kille på Tele2´s internet support för att det inte gått att koma ut på nätet under hela dagen… Oj,oj oj..Generad

Idag har jag varit jättehungrig och ätit alldeles för sällan. Har dock varit och storhandlat Mycket kött, kyckling och lax.

Bra tips om ratio 1:1, jag har lusläst förpackningarna i affären idag och letat efter saker 5%eller under av 100g. ikväll blir det lax men hollandaisesås på smör…

#33 kul med en till västeråsare, jag fick kontakt med henne via DrDahlqvists blogg. Skicka ett e-mail till henne och tala om att du också är intresserad: zest13@hotmail.com.

Ha det gott så länge!

Babz
0

Välkommen Bubbas! Kul att det verkar gå bra för dig!

#10 - Var o en sötar väl sitt kaffe/te som den vill, men själv har jag inte använt något sött i kaffet eller teet på många år. Jag tror dock att lite socker, eller kanske hellre honung, är bättre än de kemikaliestinna sötningsmedlen.

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Wildrat
0

Kan rekommendera köttfärs. Helt perfekt för att få en bra ratio… Gott också och suger upp såsen så man slipper äta med sked…

andreas0
0

På tal om kaffet, vill du ha mildare smak kan du ju alltid hälla i lite vispgrädde. Glad