Kolhydratreduktion vid cancer?
Om nu även cancertumörer (såsom candidasvamp) frodas av kolhydrater (som jag tycker att jag snappat upp), vad ordineras egentligen i kostväg för cancerpatienterna? Gissar att det inte bara är tillväxten av tumörer i initiala skeden, som kolhydrater gynnar tillväxten av, utan även stora tumörer, och att en kolhydratreduktion i så fall borde vara ett självklart komplement till den övriga cancerbehandlingen!? Någon?
Har man läst boken "Den hemliga kocken" samt Socialstyrelsens rekommendationer så är det ett under att att övervägande av
befolkningen inte har cancer. Självklart är att hur man mår är beroende
vilken kost man förser sin kropp med.
Tessie
Är candidasvampar cancertumörer nu
?

Ska man tro Kwasniewski och Stefansson så går det inte att få cancer på kolhydratfri kost. Det stämmer bra med att cancerceller behöver socker för att kunna utvecklas.
/SSS

Min sambo har just gått igenom en myelombehandling med cellgifter och benmärgstransplantation.
Problemet för dom flesta cancerpatienter är en våldsam viktminskning, så också med gubben. Efter transplantationen är patienten enormt infektionskänslig och då är det restriktioner på vad och hur dom får äta men i övrigt har jag under det halvår som han varit sjuk inte hört ett endaste ord om någon speciell diet eller så.
Jag har haft många vänner och bekanta som har åkt på olika typer av cancer men ingen av dom har nämnt nåt om kosten!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

# 2: Nae, menade inte så! :-) Formulerade väl mig lite tokigt. "Om nu även cancertumörer (såsom det är med candidasvamp) frodas av kolhydrater…", skulle jag väl ha skrivit…
Intressant Skaldeman! Får försöka komma över littatur från den där Kwasniewski ändå kanske…
Skulle tillväxten av cancertumörer rent av kunna upphöra, om man stryper tillflödet av kolhydrater helt!? Nja, så fantastiskt kan det väl ändå inte vara? Hur som helst: Det är ingen som annan känner till om cancerpatienter från något håll ordineras LCHF som en del av behandlingen? (Tänker att när barn med svår epilepsi ändå på vissa håll även i Sverige, rekommenderas att pröva ketogen kost, så kanske det även finns vissa cancerläkare som ordinerar dito för sina patienter som en del i den behandlingen!?)
Barry Groves anser det snar på omöjligt att få cancer om man äter en nollkolhydratkost.
Cancercellernas mitokondrier kan endast använda glukos som bränsle, därför blir det väldigt svårt för dessa att överleva hos en människa i ketos. Det finns ju fortfarande socker i blodet så det är ju inte OMÖJLIGT men förmodligen mycket svårare.
"The Bear" fick dock cancer trots att han inte ätit en enda vegetabil på över 45 år så helt immun blir man nog inte.
Intressant, jag har en god vän jag gärna vill hjälpa. Hon har både utmattningsdepression och bröstcancer, som spritt sig till lymfan. Det är ett år sedan hon avslutade strålningen och är nu livrädd att det ska sprida sig. Men hon "orkar" inte sätta sig in i någonting… Kan man ju förstå, men när man läser här så vill man ju så gärna att hon ska förstå detta…!
Vi är nog många som har nära och kära som vi önskar skulle förstå - men hur gör man?
En svårt sjuk människa som räknar dagarna de får leva är inte alltid mottagliga för att ta till sig så mycket nytt. De har nog med att bara leva. Det blir moment22 ganska snart.
Numer pensionär i Nynäshamn
jo, det förstår jag men den här kvinnan har ju inte någon spridning av cancern. Istället för att gå och vara rädd att det ska bli så kan man ju göra vad man kan för att motverka att det händer. Men vi alla reagerar så olika i sådana situationer.
Tyvärr är det nog inte så enkelt att det finns en enda typ av cancerceller, då skulle det vara mycket enklare att behandla(eller helt omöjligt). Hörde häromdagen att en del leukemiceller föredrar fett, så det kan nog vara svårt med råd om kosten. Svårt sjuka som kämpar för att överleva är oftast glada för om de överhuvudtaget kan äta så ofta är det inte läge att komma med råd om helt nya dieter. Skolmedicinen har ju inte heller erkänt ketogen diet som någon allmänt välgörande kost utan möjligen bara bra för barn med epilepsi. Det dröjer nog innan cancerläkare börjar ge kostråd som liknar de vi äter efter, de flesta hänvisar till dietister om de överhuvudtaget berör kosten.

Det finns mycket som tyder på att kost som minimerar blodsocker, insulin och IGF (lågkolhydratskost), även minskar risken för cancer.
Enligt Gary Taubes bok trodde man en tid att eskimåer inte fick cancer, det var så ovanligt att man en tid publicerade i en vetenskaplig tidskrift efter att bara ha sett ett enda fall…
Såg en intressant studie härom månaden - råttor med prostatacancer fick äta olika sorts kost. De som åt lågkolhydratskost levde längst och cancern växte långsammast. Det är nog en tidsfråga innan det kommer sådana studier på människor.

Glennart, klart det går att få cancer ändå. Särskilt förstås om man röker mycket… Men jag blev nyfiken, har du en länk om det där med "The Bear"?
Hur är det med djuren? Får de som lever i sin naturliga miljö och äter det som de är menade att äta cancer? Eller är det bara våra husdjur som får kolhydratrik mat som ligger i riskzonen? Vi är ju släkt med djuren, sägs det…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hundar äter väl inte gräs. Min hund får endast kött, kokosfett och ägguls - hon mår utmärkt, Hennes päls har blivit mera glänsande och hennes tänder blivit mycket bättre. Hon har inte längre plack utan tänderna är lika vita och fina som hos matte, Tessie
Nu var det inte gräs jag tänkte på utan allehanda jordbruksöverskott som mals ned och paketeras på Vov- och Vift- och Mjau-burkar…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det finns ganska mycket skrivet om kost och cancer. Stefansson är ganska övertygande när han pläderar för att cancer är en ren civilisationssjukdom. Så här ser hans litteraturlista ut för den som vill förkovra sig:
BIBLIOGRAPHY
This is a short list of pertinent manuscripts available at the Stefansson Collection, Dartmouth College, and a longer one giving some of the publications that have been used in preparing this book. However, as our text shows throughout, the book rests mainly on what frontier people have told an anthropologist in conversation or by letter. The conversations were mainly during the eleven years 1906-18 which I spent north of the Arctic Circle and are recorded in diaries that may be consulted in our Collection at Hanover, New Hampshire, in original handwriting or photocopy. The letters, written between 1906 and 1960, are also available, usually, both in my own carbons and in the original replies. [V.S.]
MANUSCRIPTS
Brower, Charles Dewitt. “Autobiography.” An unpublished manuscript of perhaps 500,000 words dealing with Eskimo life in northern Alaska from 1884 to 1940.
Greist, Dr. Henry W. “Seventeen Years with the Eskirnos”; an account of one year in western Alaska, and sixteen years in northernmost Alaska where Mrs. Greist as a trained nurse and Dr. Greist as a medical missionary were in charge of Farthest North Hospital of the Presbyterian Church at Barrow Village near Point Barrow, Alaska. [On loan from Mrs. Greist.]
Romig, Dr. Joseph Herman. “Health and Welfare of Eskimos in Southwest Alaska, 1896-1940,” written for Encyclopedia Arcticd of the Office of Naval Research, United States Navy, 1948.
Sverdrup, Harald Ulrich. Arctic Eden. Translation by author of Hos Tundra Folket. Oslo, 19 38.
PUBLICATIONS
American Museum of Natural History. Anthropological Papers, American Museum of Natural History, Vol. XIV ‘ Stefansson Anderson Arctic Expedition. New York, 1919.
Anderson, Eva Greenslit. Dog Team Doctor: The Story of Dr. Romig. Caldwell, Idaho, 1940.
Ashburn, Colonel P. M. The Ranks of Death: A Medical History of the Conquest of America. New York, 1947.
Back, Sir George. Narrative of the Arctic Land Expedition to the Mouth of the Great Fish River, and along the Shores of the Arctic Ocean, in the years 1833, 1834, and 1835, by Captain Back, R.N. London, 1836.
Bacon, Roger. The Care of Age and the Preservation of Youth, translated from the Latin by Dr. Richard Browne. London, 1683.
Banik, Dr. Allen E. and Ren6e Taylor. Hunza Land. Long Beach, California, 1960.
Berglas, Dr. Alexander. Cancer: Nature, Cause and Cure. Paris, 1957, Browne, Dr. Richard. See Roger Bacon.
Call, Dr. S. J. “Report of Surg. S. 1. Call, R. C. S.,” Report of the Cruise of the U.S. Revenue Cutter Bear and the Overland Ex-pedition for the Relief of the Whalers. … Washington, Government Printing Office, 1899.
Cancer: A Journal of the American Cancer Society. Philadelphia, 1948. [Bi-monthly journal copyrighted by the American Cancer Society and issued by the J. B. Lippincott Company, Phila.]
Cancer: A Practical Quarterly journal Devoted to the Best Interests of Cancer Patients. From October 1923 to January 1928. [Earlier issues published at Philadelphia with no sponsoring society given; later ones published in New York and sponsored by The Cancer Publishing Company of 121 East 60 Street.]
Clemmesen, Dr. Johannes. “The Danish Cancer Registry,” in Danish Medical Bulletin, Vol. 2, No, 4, July 19 5 5.
Cope, Dr. John. Cancer: Civilization and Degeneration. London, 1932.
Dodds, Sir Charles. “The Problem of Cancer,” London Science News. October 1949.
Dubos, Dr. Ren6 Jules. Louis Pasteur—Free Lance of Science. New York, 1950.
. Mirage of Health. New York, 1959.
Fellows, Dr. F. S. “Mortality in the Native Races of the Territory of Alaska.” Public Health Reports. Washington, United States Treasury, Government Printing Office, 2 March 1934.
Grenfell, Dr. Sir Wilfred Thomason. Labrador: The Country and the People by Wilfred T. Grenfell and Others. London and New York, 1909. [Also consulted: New Edition, Revised and with New Introduction, 1922,1
Hoffman, Dr. Frederick L. The Mortality from Cancer Throughout the World. Newark, New jersey, The Prudential Press, 1915.
* “Cancer in Native Races.” [Address delivered in substance before the American Association for Cancer Research, Albany, N.Y., April 1, 1926. Printed by Prudential Press, Newark, N.J.]
“Cancer among North American Indians,” pp. 5-34 of a small collection on Indian health and life insurance problems. [The cancer paper was “Read before the American Cancer Re-search Society, Washington, D.C., April 30, 1928.”]
Cancer and Diet. Baltimore, 19 37.
Howe, Dr. George Plummer. “Medical Notes on Northern Alaska by G. P. Howe, M.D., Lawrence, Mass.” [This is Appendix II in Conquering the Arctic Ice by Captain Ejnar Mikkelsen. London and Philadelphia, 1909.]
Hutton, Dr. Samuel King. Among the Eskimos of Labrador. London and Philadelphia, 1912.
Llealth Conditions and Disease Incidence among the Eski-mos of Labrador. Poole, England [1925].
Jenness, Dr. Diamond. The Copper Eskimos. Vol. XII, Report of the Canadian Arctic Expedition, 1913-18. Ottawa, The King’s Printer, 1923.
The People of the Twilight. New York and London, 1928. The Indians of Canada. Ottawa, The King’s Printer, 1934. Dawn in Arctic Alaska. Minneapolis, 1957.
Jones, Rev. Livingston French. A Study of the Thlingets of Alaska. New York, 1914.
King, Dr. Richard. Narrative of a journey to the Shores of the Arctic Ocean in 1833, 1834, and 1835, under the command of Captain Back, R.N. Two vols. London, 1836.
Lawson, Dr. Ray N. (with Dis. Cowen and Saunderson). “Breast Cancer and Heptaldehyde,”
journal, 75:486-488, 1956.
The Canadian Medical Association
Le Conte, Dr. John. “On Carcinoma in General and Cancer of the Stornach,” Transactions of the Society of Alumni of the College of Physicians and Surgeons of the State of New York. No. 1, pp. 9-16, New York, 1842.
. “Statistical Researches on Cancer,” Southern Medical and Surgical Journal. Augusta, Georgia, May 1846.
—. “Vital Statistics Illustrated by the Laws of Mortality from Cancer,” Western Lancet. San Francisco, March 1872.
. “The True Coefficient of Mortality,” Nature. London, August 18, 1881.
. “Vital Statistics, and the True Coefficient of Mortality, Illustrated by Cancer,” Tenth Biennial Report of the State of California, pp. 165-183. Sacramento, 1888.
McCarrison, Major General Sir Robert. Studies in Deficiency Dis-ease. London, 1921.
. “Faulty Food in Relation to Gastro-Intestinal Disorder,” Journal of the American Medical Association. Chicago, 7 Janu-ary 1922.
National Nutrition and Health. London, 1944.
Nutrition and Health. London, 1953. [This is a reissue of Nutrition and National Health (The Cantor Lectures), together with two earlier essays and with a postscript hy Dr. Hugh M. Sinclair, q.v.]
McCollum, Dr. E V. The Newer Knowledge of Nutrition. N.Y., 1918.
Murdoch, John. “Ethnological Results of the Point Barrow Expedi-tion,” Ninth Annual Report of the Bureau of Ethnology to the Smithsonian Institution 1887-88. Washington, Government Printing Office, 1892.
Peacock, F. W. Some Psychological Aspects of the Impact of the White Man upon the Labrador Eskimo. Nain, Labrador, 1947.
Price, Dr. Weston A. Nutrition and Physical Degeneration. London and New York, 19 39.
Rabinowitch, Dr. Israel Mordecai. “Clinical and Other Observations on Canadian Eskimos in the Eastern Arctic,” reprint from The Canadian Medical Association Journal, 34:487-501, 19 36.
Romig, Emily Craig. The Life and Travels of a Pioneer Woman in Alaska. Privately printed. Colorado Springs, Colorado, 1945.
Romig, Dr. Joseph Herman. See Dog Team Doctor: The Story of Dr. Romig, by Eva Greenslit Anderson.
Schweitzer, Dr. Albert. “Preface” to Cancer: Nature, Cause and Cure by Dr. Alexander Berglas. Paris, 1957.
Simpson, Dr. John. “Observations on the Western Eskimo and the Country They Inhabit, from notes taken during two years at Point Barrow,” Further Papers Relative to the Recent Arctic Expeditions in Search of Sir John Franklin. London, Parlia-mentary Reports, 1855.
Sinclair, Dr. Hugh Macdonald. “Nutrition and Health: Recent Ad-vances,” Nutrition and Health by Dr. Robert McCarrison, pp. 107-117.
Sokoloff, Dr. Boris. Cancer: New Approach and New Hope. New York, 1952.
Stefansson, Vilhjalmur. My Life with the Eskimos. New York and London,1913.
. The Stefansson-Anderson Arctic Expedition of the Ameri-can Museum: Preliminary Ethnological Report. Anthropological Papers of the American Museum of Natural History. Vol. XIV, Part 1. New York, 1914.
_. The Friendly Arctic. New York and London, 1921. [En-larged edition, 1943, contains new chapter and preface.]
* Hunters of the Great North. New York, 1922. [Although of delayed publication, this is the narrative of the years 1906-07.]
. Arctic Manual. 2 vols. Washington, Government Printing Office, 1940. Single volume commercial publication with addi-tions and index, New York, 1944.
. Not by Bread Alone. New York, 1946. Slightly revised and issued as The Fat of the Land, 1956.
. “Food and Food Habits in Alaska and Northern Canada,” Human Nutrition Historic and Scientific. Transactions of the 1958 Arden House Conference on Nutrition. The International Universities Press, New York, 1960.
Tyrrell, Joseph Burr, editor. David Thompson’s Narrative of his Ex-ploration in Western America 1784-1812. Champlain Society Publication, No. XII. Toronto, 1916.
Wallace, Dr. William Stewart. ‘Mistorical Introduction” to W. T. Grenfell’s Labrador. New York and London, 1909 and 1922.
Wrench, Dr. G. T. The Wheel of Health. London, 1938.
/SSS
Oj - sysselsättning under hela 2008 …
http://forum.lowcarber.org/showthread.php?t=287013&page=6&pp=28
Mitten av sidan skriver The Bear själv om sin cancer.

Som The Bear skriver själv - den typen av cancer (tonsillcancer) är vanligen relaterad till rökning eller alkohol.
Det är inte en av de vanligare (ex bröst, prostata) som misstänks vara kopplat till metabolt syndrom, och där lågkolhydratskost borde minska risken teoretiskt.
Han skrive ju själv att han rökt några år och dessutom fått i sig mycket indirekt på jobbet…
Vet man om LSD är cancerframkallande? 

Det kan alltid finnas processkemikalier kvar i syntetiska droger.
Det är inte mitocondrierna i cancercellerna som käkar socker….vid de flesta typer av cancer så "dör" mitocondrierna….kanske en form av självmord för att hindra felaktiga celler att överleva. En cell utan mitocondrier är tvungen att "jäsa" kolhydrater med mycket låg verkningsgrad (runt 5% om jag är rätt upplyst) därför behöver de högt blodsocker för att trivas och må bra.
Högt blodsocker, mycket fria radikaler verkar vara bra utgångspunkt för att råka ut för cancer…men med dagens miljögifter och även nitrit i mat så är det nog möjligt att få det ändå.

Jag har försökt få min make att äta lchf eftersom han har cancer, icke, han säger att allt det feta "kleggar" igen i munnen. Jag har testat med det mesta men aptiten är dålig redan innan och törs kanske inte ge för mycket fett.
Jag har förklarat att socker och kolhydrater är "mat" för en cancercell, men… det är ju så svårt att låta bli kakor, sylt, gröt och mackor. Allt som är sött går ner men inte fett. Ok, 250 microgram morfin i timman gör väl sitt men….. jag vill ju behålla honom.
Ge mig fler argument att proppa i honom.
Vet inte om det kan hjälpa, men i någon av alla lchf-böcker jag läst står att om man stoppar en cancercell i en sockerlösning förökar den sig, men stoppar man den i en äggula dör den…. LYCKA TILL!!!! förstår din frustration och sorg!!!!
Ullebull: Kanske en mer LCHF-variant "light" skulle vara lättare för honom, som en övergångsfas? Och åtminstone bättre än kakor och dylikt? Kanske fil, yoghurt, bär, kokta ägg med skinka, räkor/skaldjur. Lite mer åt det aningens fettskrämda GI-hållet men med färre kolhydrater.
Ullebull: Så tänker jag också - som magma. Om Du gör goda små lättätna saker - utan kolhdyrater - men inte så feta. Jag brukar säga att man skall börja med att lägga till och inte ta bort för dem som tycker det är jobbigt.
Själv tror jag ägg i alla de former är bland det bästa för en cancersjuk. Blanda vispade ägg med vispgrädde/fet mjölk och gör en äggstanning i ugn - täck den med gräddstuvad svamp eller sparris eller räkor eller nåt… Det blir fett - men upplevs inte så drypande.