Jag tar Magnesium, Vitamin C med Zink och K2.
#1 Äter du lchf?
Jag äter lågkolhydrat/liberal LCHF. Jag tar magnesium i perioder eftersom jag sett att jag har svårt att få i mig tillräckligt.
Sen tar jag järn, folsyra och D-vitamin (ej sommartid) men det behöver jag göra oavsett kost.
//Jessie
#3 Har du testat dej för vad du behöver? Jag har inte närheten till ett lab typ werlab (bad om test på vc i samband med thc test, men icke). Dyrt är det också.
#4 Ja, delvis. Jag har inte fått test för allt, men jag har några sjukdomar som gör att jag har ökad risk för brist av vissa vitaminer/mineraler. Så just de testas med jämna mellanrum, och följs upp av vården.
Magnesium har jag inte fått testat, utan det är jag själv som sett att jag sannolikt inte får i mig tillräckligt
//Jessie
Selen; äter mycketgrönsaker men svenska jordar är selenfattiga p g a all konstgödsel
Zink; allmänt bra för kroppens läkningsfunktioner.
Kelp; Äter fisk och skaldjur men antagligen inte tillräckligt.
Vintertid; D3/K2
Till kvällen; Magnesium, får annars kramp och sendrag i benen.
Har inga aktuella tester, men har levt såhär i14 år och är i princip aldrig sjuk. Har bra kondis, är väldigt pigg och stark för min ålder. Senast jag gjorde hälsotest hade jag supervärden och kärl och hjärta var i kanonform. Efter ett nyligen gjort tandimplantat var tandläkaren imponerad över mitt käkben som var i form som en 25-årings.
Men vi är alla olika, man måste prova sig fram till vad som passar ens kropp bäst.
#6: De svenska jordarna är selenfattiga men det beror inte på konstgödsel - konstgödsel kan man använda bör berika jordarna med selen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7: Ok, det är vad jag har läst om tidigare, men nu hittar jag inte den artikeln. Konstgödsel gör att vi kan odla mer intensivt och det blir då ett större näringsuttag från jordarna.
Här kommer en annan förklaring;
https://www.ekoappen.se/ekologiskt-jordbruk-kan-leda-till-selenbrist/
Grejen är dock att vi behöver tillskott av selen för en massa olika funktioner i kroppen, bl a sköldkörteln. Kanske är det därför så många upplever att de har dålig funktion i sköldkörteln, även om den inte är så dålig att sjukvården tycker det behövs åtgärder.
Kelp påverkar också sköldkörtelfunktionen.
I Finland åtgärdar man selenbristen med att selenberika odlingsmarken. Kanske något vi kan ta efter här.
D, selen, magnesium, zink, jod.
Jag tycker egentligen inte om det. De små liven kan samverka och motverka varandra så risken finns faktiskt att man ställer till det istället för att förbättra situationen.
#8: Selenbristen beror inte på konstgödsel och har en geologisk förklaring.
I Finland berikar man konstgödsel med selen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Jag är LCHF-are sen 16 år tillbaka. Kommer aldrig att ändra livsföring, då jag mår väldigt bra på detta.
Tack för era svar! När jag läser dom verkar jag vara inne på "spåret" 🙂. Tar D, selen, magnesium bl.a. Min diet heter "lite hit och lite dit". Har svårt hålla mej till nån särskild diet, men försöker hålla mej borta från kolhydrater. Trillar dock dit ibland, tyvärr.
Det är inte så farligt om det bara är ibland och inte utlöser nån slags kolhydratsvullande hela veckan. Jag var rabiat i början. Tog med mig egen reservmat om jag skulle bort o.s.v. Nu skiter jag i det. Jag äter det som bjuds, men man kan ju anpassa mängderna lite. Det är så sällan i mitt fall och jag märker inga dåliga effekter av det. Men jag har aldrig varit nån godis- och kaffebrödsmänniska, så det utgör ingen risk att jag ska trilla dit, så att säga.
Mark Sisson (som var stor LC/paleo-guru när jag började) brukade säga att om man gör 90% rätt så är det bra nog. Tror det var 90% han sa. Spelar ingen roll. Grejen är ju att det är vardagen, det man gör större delen av tiden som räknas. Inte kalasen och undantagen.
- Redigerat 2023-01-31 17:41 av hemul
Jag försöker att hålla mej strikt till LCHF, utan undantag. Men det händer att jag äter potatis under jul, påsk, midsommar, när det vankas sill. Jag är så nöjd med mitt sätt att äta, så mina vänner försöker inte längre att truga på mej annat. Dom har vant sej efter alla dessa år.
#13: Okej, man får vara snäll mot sej själv men inte för ofta. Svårt för mej, ett kämpande varje dag. Är sån också att jag kan inte ha nåt hemma för jag äter upp allt nästan på en gång, ingen botten på mej. Vissa saker, vi säger russin t.ex, är bra för de innehåller bor som är viktigt, en burk på ett halv kilo försvinner på två dagar. Tänker: ska bara ta lite…..
Så är mitt liv, SUCK!
Såvida du inte har borbrist behöver du inte äta russin alls.
Jag brukar säga att bra matvanor börjar i affären. Det som inte finns hemma kan du inte äta upp. Så köp inte russin.
Har du problem med småätande överlag eller är det symptom på något annat? Stress? Långtråkigt? Hunger? Eller har det blivit en dålig vana?
Ta reda på orsaken till ditt småätande. Man kan ändra sitt beteende, hjärnan är väldigt plastisk, men då måste du veta var du skall börja.
Under tiden kan du småäta på t ex små tärningar av ost, stavar av morötter, bitar av paprika eller squash, sockerärtor.
Allt sånt är saker som är bra mycket nyttigare än russin. Det är också sådant som inte ger insulinpåslag, som gapar efter mer socker, vilket är viktigt. Tänk också på att överlag äta långsamt och tugga många gånger.
- Redigerat 2023-02-02 08:43 av Sindri
#15: Jag tycker INTE att man är snäll mot sej själv, när man äter sånt man inte borde, tvärtom.
Det lättaste att äta rätt, är att inte köpa hem sånt som är dåligt, som russin ex. Innehåller massor av socker.
Då jag tar levaxin behöver jag tänka på benskörhet, så bor är viktigt anser jag. Då är det russin och katrinplommon som är rika på det. Men finns ju att köpa som tillskott också, naturligtvis.
Ätandet har flera orsaker….
Sen menade jag kanske inte att äta osunt skulle vara snällt mot mej själv, utan att jag inte skulle anklaga mej själv om jag gjorde det. Det gör bara saken värre.
#18: Hmmmmm
"Bästa källorna till bor
Grönsaker, frukt, nötter, jordnötter och baljväxter."
från sidan
https://www.nordicnutritioncouncil.com/bor
Så en ostbit med lite nötter till är alldeles utmärkt.
Och så en magnesiumtablett till natten så sover du gott och hjärtat blir glatt. 😁
https://stegforhalsa.se/6-anledningar-att-ata-russin-pa-morgonen/
Tyvärr sover jag dåligt hur jag än gör. Oavsett, försöker göra så gott jag kan.
- Redigerat 2023-02-02 13:41 av Locarlise
Jag trodde att genom att du skriver under "kolhydrater" så är du LCHF-are, men förstår nu att så inte är fallet. Russin innehåller alldeles för mycket kolhydrater för att ingå i vår kost. Dom näringsämnen du söker finns i så mycket bättre produkter, som Sindri beskriver. Jag var tidigare benskör, men efter bentäthetsmätning, visar siffrorna ett mycket bättre resultat med LCHF och att jag tar Calsium dagligen, (glömde nämna Calsium i tidigare svar.)
#20: Tyvärr är det där kvalificerad b-shit! Det finns inget som visar att kroppen tar upp de näringsämnen som finns i torkad frukt. Du får dessutom inte i dig vätskan vilket är väsentligt.
Torkad frukt innehåller väldigt mycket socker. Av det får du insulinpåslag, och förutom att insulinet är ett hormon som säger åt kroppen att lagra sockret som fett, så kräver insulinet i ditt blod mer socker. Du blir alltså sugen på ännu mer russin.
Dessutom kan det vara bra att veta att vindruvor är den mest besprutade frukten som finns.
Nej, jag står fast vid att russin och annan torkad frukt är lika illa som godis.
När jag slutade med socker och andra snabba kolhydrater så började jag sova mycket bättre.
Du kanske skulle behöva en riktig "sockeravgiftning" som jag gjorde. Nu tycker jag allt sånt är för sött.
Jag rekommenderar fortfarande ostbitar med hasselnötter till, det är väldigt gott, mer mättande och gör nytta till skillnad mot för russin.
Fast mina hemtorkade äpplen är rätt goda… 😉
Att beskörhet skulle bero på kalkbrist är nog ovanligt. Tänk efter. Vi konsumerar mest mjölprodukter i världen och vi toppar också listan för benskörhet.
Det finns t.o.m. de som varnar för tillskott av kalcium, så var lite försiktig av det.
- Redigerat 2023-02-02 20:44 av hemul
#23: Det är jättegott med torkad frukt, men det är godis. Jag har torkat både äpplen och päron. Men jag inbillar mig inte att det är nyttigt.
Köpt, torkad frukt innehåller också ofta t ex svavel, äppeljuice, palm- eller solrosolja.
Haha, fattar att du menar mjölkprodukter, men visst är det så.
Nu finns en annan tänkbar orsak till benskörhet och det är D-vitaminbrist.
- Redigerat 2023-02-02 22:51 av Sindri
#21: Nej, äter inte lchf, min galla protesterar av för mycket fett. Drar åt paleohållet isf. Var bara intresserad av om ni som äter lchf eller paleo tar kosttillskott.
#22: Jodå, jag känner till det mesta du skriver…
"Finns inget som visar…" , vad menar du då? Att studier inte visar, eller? Har kanske lite svårt fatta, men något som vindruvor innehåller måste väl kroppen ta upp ändå, torkad eller ej, bor som jag äter dom för? För mej inget bullshit.
#24: Var det en pik till mej, Sindri, att jag skulle "inbilla" mej nåt?
#23: Jag slutade dricka mjölk när jag var i 20-års åldern. Mjölk är för barn och kalvar. Inget som vuxna behöver.
Brist på D-vitamin tror jag inte jag har haft, då jag tillbringat vinterhalvåret i Spanien i 15 år.
Calcium kan behövas som tillskott om siffror visar på benskörhet. Man varnar för allt som överdrivs. T.o.m. vatten är farligt av för stora mängder.
#28: Dricker inte heller mjölk, resonerar som du att det är till för barn. Kör med kokosmjölk/grädde. Brukar dock ha minibabybell hemma som jag tar en till kaffet på f.m. Alger hoppas jag på ger lite calcium. Som du skriver, inte överdriva.
Du lär inte ha D-vitaminbrist då. Va skönt kunna lämna kalla Sverige.
#29: Babybell äter jag också, bra att med på resa. Men all ost är bra. Och förstås, kokosmjölk och grädde.
#27: Nej, det var det inte. Men de som säljer produkterna vill gärna att vi inbillar oss det.
Jag tror i alla fall att din intag av russin gör mer skada än nytta. De innehåller stor del socker, och vindruvor är som sagt var den mest besprutade frukten.
Dessutom kan överskott av bor ge problem med sköldkörteln. Alltså motverka ditt Levaxin!
https://ki.se/imm/bor
Jag vidhåller att ost och hasselnötter i kombination är bra mycket bättre för ditt skelett än russin.
Har du gjort en mätning av ditt skelett, förresten?
#31: 👍💕
Undviker sjukvården så långt det är möjligt. Har totalt tappat förtroendet för dom så jag kör mitt eget race. Det får bära eller brista.
#24: Aaaah! Jag tappar varannan bokstav på sistone. Inte kommit på än om det är tangentbordet eller jag som fallerar.
#33: Strul, hemul? 😂