Dyrtider
Fick en lättare chock igår när jag kollade kvittot från Willys. Garant ekologisk grädde (3 dl) hade gått upp till 20:90! Smöret hade jag märkt redan innan. Brukar bunkra Valio när det är extrpris. Det brukar ligga på under 30 på Willys. Det gör det inte längre.
Mina månadskostnader för mat har ökat upp nästan 500 spänn. Nu beror nog inte riktigt hela ökningen på prisökningar. Var ju tvungen att slänga allt jag inte kunde få med mig i kyl och frys före jul när jag flyttade ut för renovering och det pågår nog fortfarande viss bunkring för att bygga upp lagren igen.
Vad ska man göra? Igår köpte jag Garant ekomjölk istället för Gammaldags som jag brukar. Men det känns inte kul. Vill inte sluta köpa eko heller. Nu köper jag inte allt eko, men det mesta frukt o grön och mejeri det som går utom smör. Ekosmöret blev för dyrt för länge sen.
Kött har jag än så länge inte märkt någon större ökning på, ivf inte på extrapriserna. Köper nästan allt kött till extrapris. Det är ju det så ofta och jag har stor frys så… Men det kommer nog att gå upp det också.
- Redigerat 2022-07-02 13:11 av hemul
Har också märkt att det blivit dyrare när jag handlar :( Brukar försöka passa på att ta mycket kort datum saker när det finns (tex för två veckor sen köpte jag två grönsakslådor för 20kr styck och fick väl 10 paprikor, en knippe sparris, två påsar hjärtsallad, en ekogurka mm och har fortfarande paprikor kvar).
Har tyvärr ganska liten frys så kan inte direkt bunkra sånt som går att frysa när det är extrapris men annars är ju sånt smart (brukar passa på om det är extrapris på torrvaror jag använder mycket av).
Har några saker som jag inte "klarar" mig utan (som banan och ananas till frukost) och det svider lite nu när de är rätt dyra (köper dessutom ekobananer eftersom kaninen alltid får en bit bananskal till frukost) men å andra sidan köper jag sällan godis och snacks och annat "onödigt" så det får helt enkelt fortsätta vara min lilla guldkant i vardagen.
Lär tyvärr inte bli bättre heller till hösten nu när priser för drivmedel och gödsel ökat så mycket :(
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag blir fan deprimerad! Hade så stora planer. Jag har taskig pension (väldigt) men min lägenhet är värd en hel del. Hade tänkt sälja när renoveringen var över och flytta dit priserna är ungefär en fjärdedel, investera mellanskillnaden och till sist få lite guldkant på tillvaron. Hade pratat med mäklare, bankens investeringsrådgivare o.s.v. och allt såg jättebra ut. Sen kom Putin. Kan inte sätta in pengar på börsen som det ser ut nu. Nu får jag bo kvar där jag vantrivs enormt och får ännu mindre över per månad. En del av problemet är att bostadstillägget försvinner om jag har pengar på banken, så för att det ska funka måste jag få en avkastning på investeringarna som täcker boendekostnaden, och helst lite mer. Det hade inte varit något problem alls som det såg ut förut.
Får väl sätta hoppet till den förväntade höjningen av garantipensionen, men jag faller säkert mellan ramarna. Igen. Det har jag gjort tidigare. Den senaste höjningen hade jag för låg pension för att få del av. Hur tänker de? Den var för att de sämst ställda skulle få det lite bättre och så utesluter de de som har sämst pension.
Ursäkta, men måste få gnälla av mig lite. Jag är så besviken. Först ville jag ha en lägenhet i en mindre stad. Men det dök alrig upp nåt som passade. Då slog jag om och insåg att jag kunde köpa ett litet hus i utkanten eller lite utanför sagda stad istället. Det är faktiskt mer ekonomiskt. När tanken väl slagit rot började jag så klart drömma om vinbärsbuskar och potatisland och en glad liten hund som skuttar omrking.
Fast jag skäms när jag tänker på hur de har det i Ukraina. Jag har det ju ändå bra. Bor väldigt bra Det är grannarna som är problemet, inte lägenheten eller området och även att jag är trött på stan lite allmänt. Var aldrig meningen att bo här för evigt men jag fastnade iom att jag blev sjuk. Jag kan äta mig mätt och har blivit så bra på att vara sparsam att jag får pengar över till mina intressen också.
Men förutsättningen är att jag aldrig lägger pengar på nåt som inte är absolut nödvändigt. Jag äter bra, men utnyttjar extrapriser till max. Köper inte kläder förrän de gamla går sönder. På så sätt har jag råd med en ganska fin kamerautrustning, en sjysst dator och kan hålla cykeln i trim. Många bäckar små… Jag har liksom prioriterat bort allt utom de där tre områdena. Bättre att satsa rejält på det som är viktigast för en än att pytta ut lite här och där. Jag gillar t.ex. att gå på bio o teater. Men tycker inte det är värt nåt om jag bara skulle göra det nån gång per år, så då avstår jag helt. Samma med uteliv. Helt struket.
Det känns så sjukt att suga på ramarna när fler miljoner ligger bunda i bostaden och nu trodde jag att jag äntligen skulle kunna ändra på det!
Nog om mig. Tidigare har många av oss sagt att det blir billigare med vår kost än med standardkost. Men jag tror det är slut med det nu. En normalkostare kan ju äta spagetti med en klick smör och liknande några gånger i veckan utan att dö av det. Men svårt att hitta superbillig mat för oss.
- Redigerat 2022-07-02 14:33 av hemul
#2: Jag förstår precis hur du känner!
Jag är också en av de som "trillat mellan stolarna" och vet inte vad jag tagit mig till om inte mina föräldrar hade haft möjligheten att hjälpa mig (vilket de som tur är har).
För mig så prioriteras djuren! Har så mycket saker jag skulle behöva (ny dator då min börjar bli gammal och krånglar), nya glasögon (för de börjar bli slitna och ser snart bättre utan dem än med dem) men det är saker som fått vänta för kaninerna jag fick hem (räddnings kaniner, hade egentligen tänkt ta paus från att ha kaniner bla pga ekonomi) behövde veterinärvård.
Hade turen att få en ny mobil av en vän när min började krångla (och var för gammal så många viktiga appar sluta funka) då de hade en som bara låg och skräpa hemma hos sig.
Jag känner mig ändå lyckligt lottad som har det stödet jag ändå har av familj och vänner. Vet, som sagt, inte hur jag annars hade klarat av det.
Hoppas och håller tummarna det blir bättre för dig och att det kan lösa sig så du får flytta dit du vill.
Just ja, jag skulle skaffa hund också! Det har jag nog inte råd med nu. Bara försäkringen är svindyr. Och händer det nåt kan ändå den del man måste betala sjäv bli ganska stor.
Jag säger som en man i en bilkö en av de tidiga filmerna från kriget i Ukraina. Djävla Putin! Hoppas han skiter på sig! 😂
#3: Ja, vi är nog många som har det svårt. Jag tycker ändå jag har det rätt bra nu, har pengar sparade o.s.v., Men det beror på lång erfarenhet, att jag har lärt mig knepen liksom. Känner många med liknande pension som aldrig har pengar i slutet på månaden. Det går inte över en natt att ställa om sig och få det att funka.
Tar också alla chanser att få in lite extra pengar. Sitter t.ex. och fyller i enkäter mot ersättning. Ingen timpenning att tala om, men man gör det ju när och om man vill och jag brukar köra när jag tittar på nyheterna eller nån dokumentär som inte kräver full koncentration. Sitter liksom inte inne för att göra det. Plockar även upp pantburkar ute. Gräver inte i containrar, men de som bara ligger där. Tillsammans får jag ungefär en tusenlapp i månaden på det. 5 kr här, 10 kr där, många bäckar små igen…
Sen är jag trött på att vara ekonomiskt bakbunden. Detta med bostadstillägg gör ju att man inte kan investera det man lyckas spara. Skulle man få avkastning så påverkar det ju. Så för mig kändes det som att jag äntligen skulle bli fri när jag trodde jag skulle kunna genomföra min stora plan.
- Redigerat 2022-07-02 14:48 av hemul
Det gäller att vara prismedveten och inte få en chock i kassan.
På Willys har de flera stationer med varor med nedsänkt pris. Mycket av det kan man slänga i frysen.
Sen får man byta ner sig till billigare och inte riktigt lika gott när det gäller kaffe, snus osv. Eller sluta eller som jag subventionera. Jag dricker bara 2 koppar kaffe hemma nu, då jag valt att inte köpa billigare för jag klarar inte av annat än zoegas.
Ja, men på min Willys har de mest skräp i den där lådan. Ibland kan man göra fynd dock. Nägra gånger har det varit storpack med stekfläsk. Då har jag köpt rubbet.
Jo, jag kör med sånt där snus man gör själv. Eller gör själv, det är torkade prillor, man behöver bara blöta upp det, tillsätta lite salt o eventuell arom. Tar 2 minuter. Det bli halva priset mot om man köper stockar med billighetssnus, mer om man jämför med General och såna. De har gått upp lite det med, men jag bytte leverantör och fick det för 248:- för 500 prillor sist. Det smakar dessutom bra, liknar sånt jag använde förut. Så det kan jag rekommendera om du inte upptäckt det. Röka slutade jag med för över 20 år sen, men har inte tordats prova att lägga av helt. Tror jag skulle få tics eller nåt. 😂
Kaffe dricker jag inte alls längre. Drack det bara socialt förut också. Te drack jag däremot baljor av, men la av med det när jag började lowcarba, hade väldigt mycket mjölk i nämligen. Nu dricker jag bara nån gång ibland hemma.
- Redigerat 2022-07-02 15:23 av hemul
#7 Du måste vara där kl 8 på morgonen förstås… haha
Men skräp är inte korrekt. Är man fattig får man sluta med att tramsa sig och äta det som bjuds.
Jo, provat det snuset också men fick ilningar i tänderna av det. Nu kör jag med snus som kostar 17 kr dosan…
- Redigerat 2022-07-02 16:27 av Grodan
Jaha, lägger de ut det sist på kvällen, menar du? Med skräp menar jag sånt som jag inte vill äta. Typ färdiga såser och dressingar, ingen riktig mat. Jo, ibland har de typ lever och färsk fisk, men just de sakerna vill man inte äta när de är på upphällningen.
Brukar undvika att handla så tidigt för då har inte mjölk och sånt kommit än så det kan vara slut på det man vill ha.
Vilken sort provade du? Det jag kör med heter Prillan. Har aldrig fått ilningar i tänderna av nåt snus, däremot ont i tandköttet eller blivit allmänt irriterad i munnen. Men Prillan funkar för mig.
- Redigerat 2022-07-02 16:43 av hemul
#9 Minns inte vad sorten heter. Men jag snusar hela tiden, utom när jag sover.
#8: Fast iaf i min Willys har har jag sett de stå och fixa nya kort datum grejer när jag varit där (vilket brukar vara nån gång mellan 12-14).
#10: Vem gör inte det? Ofta när jag sover också. 😂
#12 Haha, alltså jag försöker att INTE snusa när jag sover… tänker att munnen kan behöva vila lite…haha
Jag handlar mestadels på Citygross och där har man nästan alltid kött, kyckling med röda lappar, för kanske halva priset. Oftast med nära utgående datum. Lägger dessa i frysen. Så jag bunkrar upp varje gång.
Cigaretter och snus kostar pengar och skadar hälsan.
Själv, som Lchf-are, bakar jag allt bröd själv. Köper självklart inte skräpmat , som kostar pengar, som färdiglagad mat, godis, chips m.m. , så på så sätta håller jag nere utgifterna och mår dessutom väldigt bra.
Inte på min City Gross.
Ja, allt nikotin är jättedumt. Men är man fast är det inte helt lätt att bara lägga av, särkilt om livet inte är perfekt för övrigt. Kostnaden är inte så stor i mitt fall. C:a 300 i månaden. Men lyckas de lägga tobaksskatt på detta också så blir det problem. Det är orsaken till att det är billigt nämligen, att det inte skattas som tobak. Så egentligen är det överpris på det. Skatten är ju nästan hela priset på vanligt snus.
Säger som min f.d. läkare som också snusar o är f.d. rökare. Snus är inte bra, men cigaretter är livsfarligt!
#13: Jo, försöka kan man ju. Men är det svårt att somna så… 😌
Ovanjordsgrönsaker har blivit dyrare har jag märkt.och som du skriver mejeriprodukter.
Det blev oekologisk grädde sist. Känns trist. 😕
Har ni andra som är sparsamma sett appen Matpriskollen? Man lägger in de butiker och varor man är intresserad av och så listas alla extrapriser. Har haft den länge, men glömmer ibland att kolla, men nu blir det stenkoll. ICA, där jag sällan handlar annars numera, har ofta expris på grädde t.ex., så det är värt att hålla utkik.
Finns sajt också.
https://matpriskollen.se/
#18: tack för tipset.
Vassego! Går mycket fortare än att sitta o leta upp alla flygblad på nätet.
- Redigerat 2022-07-10 03:12 av hemul
Tips! Fick mess från City Gross igår.
Svenskt smör normalsaltat 500g, 20kr/st (ord.pris 64,95). Begr. parti. Scan ekologisk bacon 120 g, 2 för 15. Tom 17/7
Står inte vilket märke. Men med tanke på ordinarie pris borde det ivf vara riktigt smör o inte nån sån där lättvariant med lägre fetthalt. Står inte i flygbladet, så svårt att veta om det finns överallt eller bara på vissa orter. Jag kastar mig ivf iväg på studs. Verkar som man får köpa flera, så här kan det bli en rejäl besparing. 😛
- Redigerat 2022-07-15 08:31 av hemul
Om det står svenskt smör och Scan bacon, så är det ju bra. Det borde framgå av messet var det finns att köpa.
Ja, givetvis på den affär där JAG brukar handla, men inte om det finns på andra butiker/i andra städer också.
Nä, svenskt smör kan numera vara den där lättvarianten som de pumpat in vatten i och ändå får kalla smör. Men det var det vanliga Arlasmöret. Köpte an jäkla massa både smör och bacon + CF och vispgrädde som det också var bra pris på.
Det landade på 375:01. Längst ner på kvittot står det: Summa av rabatter 734:18. 😂😎
- Redigerat 2022-07-15 13:02 av hemul
ICA säljer Arla grädde 40% för 25:-/5 dl denna vecka. Inget maxköp vad jag kan se. Både vanlig o eko, samma pris. Kan skilja vad olika butiker har dock, så kolla.
Lidl har Ängens grädde 40% för 13:90/3dl lördag-söndag. Max 3st. Det är 3,67 billigare än ICA per liter, men då kan man inte få EKO. 😃
- Redigerat 2022-11-02 15:16 av hemul
Jag brukar köpa Biofoods kokosolja på Apotea. Där har man nu höjt priset från 45:- till 69:- En kraftig höjning.
Ja. Det är inte klokt.
Jag har dålig pension och fick del av höjningen av garantipensionen. Mer än 1000 mer i månaden. Jippi! Den enda påtagliga höjningen på de decennier jag haft sjukpension/pension. Men, min senaste elräkning var c:a 5 gånger så hög som den var innan krisen. 1642 för bara förbrukningen, för ett kvartal. Jag bor i lägenhet och här det är dator, kyl, frys, spis och tvättmaskin som drar el. TVn slängde jag ut för många är sen. Ingen golvvärme eller nåt sånt. Går ju inte att dra ner på det. Lampor drar så lite, så det gör inte många kronor alls om man lever i mörker.
Man vet nu att elstödet vi ska få kommer att bli 74 öre/kWh man förbrukat oktober 21-september 22. I mitt fall blir det runt 600 kr - totalt. Stor hjälp…Jag kommer att klara av det, men man vill ju ha pengar till annat än det nödvändigaste också.
Jag känner verkligen med folk som bor i hus med direktverkande el och låg inkomst. Speciellt de med lån upp till taknocken och högre o högre ränta. Eller för all del lägenhet. Det finns såna också i små samhällen, direktverkande el o värmen är inte inkluderad i hyran. Detta kommer att sluta i katastof om de inte gör något radikalt. Så många kommer att hamna hos fogden och det kan sluta med att folk får gå från hus och hem. Då får vi en helt ohållbar situation.
En del kommuner har redan börjat släcka ner gatubelysningen också. Blir det så törs man väl inte gå ut efter mörkrets inbrott.
- Redigerat 2022-11-03 15:00 av hemul
Kom på en spargrej - kanske. Smör har ju blivit skitdyrt. Just nu har jag, bunkrade massor för 20 kr paketet, det vanliga Svenskt smör, på CG för ett par månader sedan, kort datum. Men när jag var som mest engagerad i kosten köpte jag både talg och späck och smälte. Då fick man det för runt 20:-/kg. Utbytet är om jag minns rätt runt 75%.
Det är väldigt gott att steka i, men det är ett jäkla kladd att göra, flott över hela spisen. Därför jag slutade. Men kan man spara på det så… Och man kan ju göra mycket på en gång så behöver man inte skura spisen flera gånger. De håller sig i evighet. Ska ringa runt i morgon och kolla vad priset ligger på nu. 👍
Ett annat spartips är att det går alldeles utmärkt att de reda på fett som blir av storkok, buljongkok, när man stekt typ revbensspjäll i ugnen o.s.v. Jag brukar göra det för att det är gott, men nu också för att spara på smöret. Ska man spara det nån längre tid måste det renas. Men det är lätt. Man lägger fettkakan i en kastrull med vatten o kokar upp. Sen får det stelna på nytt i kylen. Men tar bort fettkakan igen och upprepar proceduren. Brukar ta 2-3 uppkok innan fettet är helt rent. Man kan skrapa bort det yttersta under fettkakan där eventuella oönskade rester brukar samlas. Det blir lika rent och hållbart som om man smält ut fett från talg eller ister. Stekte runt ett kilo revbenssjäll i ugnen förra veckan. En del av fettet åt jag ju upp, men fick ungefär en halv majjoburk ister att steka i också.
- Redigerat 2022-11-03 21:57 av hemul
jag kollar förstås också priser när jag handlar. Men det gäller att vara uppmärksam. På CityGross, där jag handlar, har man tydligen tagit det i system att visa ett pris, extrapris, sen visas ett annat i scannern. Deras sätt att ta in svinnet. Det har nu hänt mej flera gånger, och jag har mer eller mindre skällt om detta. Det kan ju inte bara hända mej. Men många kollar inte , varken scannern eller kvittot.
Igår handlade jag på Ica och hittade deras eget kaffe, Basic, för 31.90 Lika gott som ett dyrare. Och jag är väldigt kräsen på kaffe. Köpte bara ett paket för att testa, men nästa gång blir det flera.
Har hänt mig också. Senast förra veckan på Willys. Har tagit för vana att kolla just att extrapriserna är dragna medan jag är kvar vid kassan.Eller jag försöker ivf komma ihåg det. Annars klagar jag nästa gång och får pengar tillbaka.
På Willys misstänkar jag också att de märker upp normalpriserna när det är extrapris. Har varit med om att fläskkarré till extrapris har ett betydligt högre normalpris angivet än jag vet att karré brukar kosta där. Och det var innan krisen, så berodde inte på ständiga prishöjninbar.
Fick för mig att man skulle kunna spara genom att göra eget matfett, smälta talg. Höll på med sånt för några år sedan. Då köpte jag talg för högst 30 kr/kg. Ringde CG. 89:95!!! Jesus! Det blir dyrare än smör till fullpris. Utbytet är kanske 75%. Fast ibland kunde de köpa från ett lokalt slakteri, då kunde de sälja för 60:-. Ändå inte värt kladdet och smör på extrapris blir nog billigara.
Så gick det men den smarta idén. Ska fråga på ICA också, men tvivlar på att de är billigare.
Lidl har svenskt smör för 34:90 den här veckan. Deras eget märke, men det lär ju komma från nån av de stora mejerierna. Grädden kommer från Falbygden, eller vad det heter.