Alternativ till Cal.Counter
Jag kan inte ladda ner den nuvarande versionen v Cal-Counter. Min dator säger nej.
Tyvärr!
Tills programmet förhoppningsvis kommer upp igen - vi är ju många som är villiga att betala för programmet - finns det något alternativ?
Jag saknar det jättemycket!
Hälsovakten finns ju… det är ett betalprogram på nätet
Numer pensionär i Nynäshamn
Det var inte billigt!Jag konstaterade att jag ville ha Hälsovakten Aktiv och den kostar 1400:- om året!
Nej,det blir till att inhandla en gammal Kosttabell och en bra miniräknare.
Du kan gratis gå in på Calcounter den gamla ej online versionen. Den fungerar om dock ej så bra som den online.

Genom Annika Ds blogg och en person som bloggade där provade jag en vecka på
http://www.energibalans.nu/login.asp
Jag fick testa gratis den veckan. Tycker den är rätt bra, men har en massa pekpinnar om fett och kolhydrater. Men man får iallafall rätt bra koll.
Calcounter är/var kanon som inte bedömer/dömer utan är bara helt neutral. Kom tillbaka!
//Karin
Vill också ha CalCounter, eftersom min Mac inte tar emot varken Hälsovakten eller calcounter ej on-line. Vill det nu!
Jag har laddat ner den andra versionen och det funkar för mig. Viss var onlineversionen kanon och skulle gärna ha den tillbaka.
Lyckos dig!! :)

tjena!
jag jobbar lite på en sida som är liknande CalCounter.
hela historien bakom är att min mor (går under namnet "Iggy" här på sidan) blev lessen över att den sidan gick ner och fråga mig några gånger om jag kunde göra ett sånt program till henne.
jag orkade inte riktigt starta VisualBasic och göra ett program åt henne så jag gjorde en hemsida av det istället.
hemsidan är gjord med en stänk html och php och ajax.
längst ner står buggar jag vet om och ska fixa.
hittar ni några buggar eller har ris eller ros så skicka dom som privat medelande här på sidan eller till min e-mail ( som jag checkar ganska ofta )
tbbw82@gmail.com
hoppas ni gillar sidan… den ska vara helt gratis och jag har inte för avsikt att tjäna pengar eller något liknande för den.
serven den körs på är min egen.
vissa små buggar i IE 6.0 dock ( moroten visas inte ) som jag ska bråka med så det ser ut som det ska.
den funkar perfa i FireFox ( men jag siktar på att den ska funka med alla browsers ).
kör ni nån annan browser än IE 6.0 och FireFox så hör gärna av er ( t.ex Opera eller Safari ) för jag vill gärna veta om sidan funkar som den ska med andra browsers än FireFox och IE 6.0.
snabbstart guide:
uppe till vänster finns en liten meny, välj LMV så uppdateras listan till vänster nedanför.
markera den produkt du gillar att äta.
du får fram info om den i mitten vad 100gram har för vitaminer osv.
nedanför listan till vänster har du en textruta med en knapp brevid.
där skriver du hur många gram du käkat och sen på "lägg till->" så hamnar det i listan till höger.
om du dubbel klickar på nått i högra listan ser du hur mycke "XX" gram innehåller.
du kan radera markerat alternativ och när du har lagt in det du käkat kan du klicka på total för att se vad 20gram banan och kanske en morot tilsammans ( om du skulle lägga in det i listan ) har för totala värden.
Adressen är: http://orly.mine.nu/~webhost/food/demo.php
( jag ska kirra en bättre adress senare när en del andra prylar är färdigskrivna )
aja tror det va allt.
TbbW - UNDERBART!!! Tack. Har redan börjat lite smått att använda den!
Räddningen är här!
TbbW - en fråga - det är gram som står i "totalen" eller hur? Kan du fixa så man kan få fram % så blir det ännu bättre!
Trevlig kväll!
TbbW har gått ut för kvällen…
Jag är hans numer glada mor.
Det är gram som står i totalen.
Det ska gå att spara totalen så man kan se flertal dagar.
Man ska kunna lägga in eget recept sen
Det är bara början
Jag vill ha RDI oxå. Och att man kan lägga in egna värden
Kvinna/man.
Fler förslag ??
Stolt som en tupp är jag
Hur kommer man in på den gamla cal counterversionen.
Jag kör helst Safari, så jag testar…
Hälsovakten kan man testa i en vecka. Funkar i Firefox för Mac.
Kriss, om du klickan på Calcounter länken så blir du hänvisat vidare av Tikei. Lycka till!
Har lagt in värden på både Safari och Firefox och jag ser ingen större skillnad. Olika typsnitt verkar det vara, men det kanske är något jag kan styra i min dator.
Ägg undrar jag vad det väger. Oftast brukar program välja ett gram-antal som passar för en portion. Vad skiljer din sajt från andra är att det gramtal jag använde på produkten innan, står kvar och där kanske man kan ha lite finlir, men inget nödvändigt. Juste program. Jag är helnöjd. Kram till sonen, Iggy
Intressant. ska kolla med den nya sidan Tbb W när jag har lite mera tid. Har igår fått hem en liten hundvalp och fullt upp. Det blir motion nu!
Ägg väger väldigt olika beroende på storlek men 55g är ett "normalstort ägg utan skal"
Jag gissade 60gr så då var det nära. 
Normalägg brukar väl vara 53g
Jag använder eko-ägg 63g
Han ska fila vidare imorgon.
Vad goa ni är som ger honom feedback.
Han såg vad ledsen jag blev när cal-counter
lades ner. Jag struntar gärna i maten om jag inte ser att
intaget är alldeles för lite.
Det här var "bara" för mig men jag tyckte den blir
ju så bra, och varför inte dela med sig.
Och det blir procent sedan också.
Du har all anledning att vara stolt mamma, Iggy. Tror sonen kommer att ha stor användning för detta jobb. Något man kan lägga till i sitt CV när man söker jobb. Skickar gärna nöjdhetsbrev om det skulle göra nytta.
TbbW: Bra idé att fråga här, då får du massor av respons!

#21: jo jag tänkte att detta var det bästa sättet att söka beta testare ( framförallt med olika browsers ).
jag jobbar med att användare kan spara sina dagliga intag men först måste jag göra så att man kan registrera sig osv…
tack för all feedback allihopa!
det har betytt jättemycket att åtminstone få en person (detta fall flera) med lite ris och ros!
så jag låter detta vara för allmänheten iom att det var intresse för hemsidan jag gjort för min mor.
(tacka iggy att hon kan muta sin son med kaffe på morgonen och efter jobbet)
#15: mjo det där med olika typsnitt har med att microsoft har copyrightat sina typsnitt och att apple måste göra olika typsnitt för att inte hamna i kläm med microsofts advokater med copyright intrång.
så att typsnitten var olika var väntat men om sidan fungerade, det var en helt annan sak jag var nyfiken på iom att jag inte har en mac.
Om man klarar av engelskan är nutritiondata.com en bra sida med massor med livsmedel och mycket information.

Tack! Va´duktig du är som kan fixa nått sånt här!
Säger detsamma. Väntar gärna medan du jobbar vidare och utvecklar detta, tbbW!! Kul att höra förklaringen med olika typsnitt, det var inget jag kände till.

liten update på hur det går för mig.
har registrerat en domain som jag pekat mot min linux burk.
prosessen tar ungefär 24-48timmar innan allt fungerar.
jag är typ klar med funktionen att kunna registrera ett konto.
klar med att få ett email från hemsidan med sina kontoupgifter.
klar med aktivering av konto.
login scriptet är klart men ej i drift.
sitter och kirrar ett templet system för hemsidan just nu som ska funka som en ryggrad för hela hemsidan.
att registrera sig och att logga in kommer inte att fungera innan domainen funkar som den ska iom att epost serven är lite grinig och vill inte funka innan dess.
en domain är t.ex aftonbladet.se eller iFokus.se
jag registrerade en för 20dollar ( med tillbehör ) per år och det är ingen summa att bråka om :)
aja jag talar om hur det går när det har blivit lite mera som ändrats!
Nu har jag varit igång med gamla calcounter i ca 1 vecka. Tycker faktiskt det fungerar allt bättre. Ja, lika bra som den on line. Man kan ju lägga in "egna" matvaror som förut och man kan få upp statistik över de olika dagarnas intag och energifördelning. Tack och lov för den vill jag säga . . Calcounter alltså. Motion kan jag inte få in dock.
Eller hur Mervi . . ingen större skillnad?
vh Ragnhild
Snyggt jobbat, tbbW för oss som inte kan få in gamla CalCounter i datorn. Väntar med tillförsikt.
Att kunna lägga in egna livsmedel är ett önskemål förstås.

28# mjo egna livsmedel är på g.
har även planerat recept så man kan t.ex mata in en ost och skink smörgås eller kanske en paj och sen ha valet att antingen dela med sig av receptet eller ej med andra.
anledningen värför recepten ska ha en egen kategori är för sättet jag tänker bygga upp det på… det står t.ex hur mycke och av vad den har osv.
spar funktionen funkar och jag har funktionen med att ladda infon kvar.
så fort domain addressen är uppe så släpper jag på de nya funktionerna jag jobbat på i helgen. ( borde ske innom 24timmar )
men jag har inte lagt ner nån energi på smink på sidan… det kan man leka med hur länge som hellst så jag har bara fokuserat på att få de viktiga sakerna att fungera.

Laste igenom listan pa Livsmedelsverket pa TbbW:s sida och blev helt trott bara av att se alla onodiga pulver och matratter, som tydligen ar vanlig "mat" i Sverige. Jag som har borjat nedrakningen for hemresan! Det blir att studera innehallsforteckningar mer an nagonsin forstar jag!

Mitt inlagg ar ingen kritik mot dig TbbW utan bara mot Livsmedelsverket!

kritik är välkommen :)
jag ska kirra en favorit katalog som man kan administrera och söka genom alla andra kattaloger t.ex om man söker efter "smör" så får man en massa långa och jobbiga träffar.
idén med favoriter kattalogen är att man ska kunna lägga in sitt favorit smör där osv så man slipper jobba sig igenom SLV för att hitta favorit smöret.
navarro… hittar du några fler irritations moment så säg till så jag får veta.
Jättebra med favoritkatalog, tbbW. You go Man!

är det nån som kan hjälpa mig med ett bra namn för denna funktion ?
"matlista" eller något?
hemsidan blir updelad i flera delar:
1). sidan som jag givit länk till åvan.
2). skapa ny mat
3). ändra i "min favorit lista"
4). skapa resept
5). få vecko/månads rapporter
det är dom målen jag har.
men kommer inte på nått bra namn för sidan där man lägger in mat man krubbat. ( altså nr1 biten )
några idér ?
Dagens intag, eller Dagens mat kanske?

underbart!
dagens intag låter perfa!
Du får gärna skriva recept med "c" 

#36 En stor kram till dig som bryr dig och tänker på oss här på sitet.
Du blir en hjälte för oss som saknar Cal-Counter. /molana.
Jag tycker att CalCounter version 1 fungerar tillfredställande för mig. Det räcker just nu. Men skulle denna nya komma igång så provar jag gärna på det också.
Jag har redan använt den, funkar bra om man bara vill stämma av dagens intag av käk… Jättebra grabben!!!
Kommer också att bli glad eftersom CalCounter version 1 inte går att ladda ner i min dator. Stolt Mac-ägare som jag är, kan jag bara hoppas på att datorvärlden blir mer mac-vänlig. Klagade hos Hälsovakten att deras program var för dyrt, så jag fick en månad gratis. Men väntar på TbbW:s version här. 

sitter och fnular med lite detaljer…
lägger in länken till nya sidan under natten så när ni vaknar imorgon bör den vara här.
spara och ladda sitt dagliga intag funkar perfa.
jobbar just nu på "min mat" så man kan lägga in egna matprodukter.
sen ska favoriter listan göras.
ska även göra ett litet diagram med hur mycke kolhdyrater, protein och fett man krubbat i %.
Underbart TbbW! Kan knappt vänta!

ajuste, glöm inte att klicka på "Spara" knappen för att spara.
datum menyn (upp/höger) laddar automatiskt när den byts.
sen en fråga…
med typ rapporter, ska jag köra veckovis och månadsvis eller bara vecka och månad ?

vilken fin web-adress 
vad är det för skillnad på veckovis och månadsvis respektive vecka och månad
Har alldeles glömt motionsbiten. Finns det något utrymme för att kunna mäta motionen och ev dra av den från dagens intag? Allt funkar bra.
Har försökt redigera TbbW:s inlägg #50 eftersom det blev att se väldigt konstigt och oläsbart ut, men det ville inte rätta till sig- så jag kopierar in texten i ett nytt inlägg här under istället:
**TbbW skrev alltså:
**
#48 nä jag tänkte med vecka el månad så kan man se att t.ex "i mondags käka jag så och så mycke utav det" för att gå igenom en hel månad t.ex via datum fältet kan va ganska drygt om man ska jämföra flera dagar.
#49 jora… om jag får nån form av info på vad jag ska dra minus på så är det bara att jag lägger in t.ex "Promenad 1km" el liknande och lägger in negativa värden på det man förbränner. matten med total knappen sköter det automatiskt sen.
Återkommer imorgon eller senare idag faktiskt med värdena från Hälsovakten, TbbW. Dags att knoppa.

#52: Sorry… va i akut behov av ett toa besök och en bok när jag skrev det där inlägget.
Men tack för att du rättade inlägget.
Efter att jag läst igenom vad jag skrev så fattar jag inte riktigt hur det blev sådär.
Här är hur jag menade att det skulle stå:
#48 nej jag tänkte med vecka eller månad så kan man se:
"i måndags käka jag si och så mycket utav det"
för att gå igenom en hel månad t.ex via datum fältet kan det vara ganska drygt om man ska jämföra flera dagar.
#49 jora… om jag får nån form av info på vad jag ska dra minus på så är det bara att jag lägger in "Promenad 1km" eller liknande och lägger in negativa värden på det man förbränner. total knappen sköter matten automatiskt sen.

en vecka borde väl räcka att bläddra i på skärmen,
calcounter hade någon sorts möjlighet att exportera data till excel för bearbetning, men jag kom aldrig så långt att jag hann testa den.
Håller med. 1 vecka räcker säkert. Fast jag kommer ihåg min kurva på viktklubb.se våren 2005 när jag gick ner 17kg. Var kul att se när vågen gjorde sina skutt. Kunde dra paralleller till vad jag gjort fysiskt. Men i långa loppet bryr jag mig inte om sånt. Viktigare saker finns.

Procent uträkning med en tårta när man trycker på total är nu inlagt
Vet inte om uträkningen är korrekt men jag räknar såhär:
(kolhydrater*4)+(alkohol*7)= total kolhydrater
(proteiner*4)= total proteiner
(fett*9)= total fett
rätta mig om jag räknat helt galet.
Hej TbbW, skall jämföra cirklarna i minmat.net och hälsovakten idag. Ser jättefin ut cirkeln du lagt in. Glad för att du finns och gör det här. Mamma är stolt förstår jag. Skall samla ihop lite info om motion idag.

ja det tar sig!
ang alkohol så tycker jag att det är bättre om denna redovisas separat och inte syns som kolhydrat i pajdiagrammet. Det relevanta för lågcarbarna är fördelningen kolhydrat-protein-fett. Bilden blir lite skev om energi från spriten behandlas som vanlig kolhydrat. imho
Sen minns jag inte om du lagt in kompletta listan från slv än? i alla fall saknas lite produkter, som stekt ägg, såvitt jag kan se. Det är väl svårt att ordna så att folk kan mata in basvarorna på ett sätt så att databasen uppdateras för alla. hm

#59: om det inte är nån alcohol i produkten så multipliseras värdet med 0 och blir 0.
har jag läst helt fel när alcohol i prinsip var gjort på kolhydrater? 
ska checka värför stekt egg inte finns med ( gör det ikväll ).
Edit: efter en snabb titt på slv så hittade jag inte "stekt ägg" eller "ägg stekt".
http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?typ=enkel

okej! då är det från finska databasen http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv cc hade hämtat uppgiften om stekt ägg! jag har dock ingen aning om deras lista finns att ladda ner i databas form. Därav undran om man skulle kunna mata in data som syns för alla användare. Men det är ju en petitess för närvarande :)
hälsovaktensidan skriver lite om alkohol:
http://www.halsovakten.com/support.asp?newsid=17
men teorierna om detta varierar ju förstås mellan olika grupper. men ska i af inte dricka sprit ;)

hmm… jag skulle nog kunna göra ett script som hämtar in datan från fineli's hemsida.
med det oroar mig att dom har sin databas till salu:
http://www.fineli.fi/showpage.php?page=pricelist&lang=sv
jag får e-posta dom och fråga om lov först.
Jämförde de olika värdena på minmat och hälsovakten:
hälsovakten: 789kcal, 69%fett, 3%kolhydrater, 28%protein
minmat.net: 801kcal, 71%fett, 5%kolhydrater, 23%protein
Så just kolhydraterna och protein skiljer sig en del, men som du sa, hälsovakten hämtar sin info från en gammal lista, eller?

Antingen kör hälsovakten en egen lista eller en gammal lista från SLV eller en annan lista ( kanske fineli ? ).
Värdena i databasen på minmat.net är en kopia på SLV's databas ( förutom en bug med Energi KJ som jag ska gruffa bot på senare ).
En grej som både SLV och fineli kräver är att man nämner vart man fått tag på infon och vilket ver nummer det har, så om hälsovakten använder SLV eller fineli så måste dom tala om det och då står det nånstans på deras hemsida.
jag kör SLV ver 2007-06-25 ( kan uppdateras utan förvarning )
sen med %'en så kan min uträkning vara fel… som sakt rätta mig om jag räknar helt galet, det va därför jag skrev hur jag räknat.
eller så är det för att värdena från SLV är helt annolunda mot va hälsovakten har.
Hittar en artikel när jag sökte på ratio. Dels SSS hänvisar till sin bok. Den har jag gett bort. Men Margareta har skrivit en artikel där all info fanns. Men dina värden verkar ok enl den artikeln.

skickade ett brev till fineli och frågade om det va okej att spegla av deras databas och det här va svaret:
------------------------
Hej,
_
spegling av våra databas är tyvärr inte tillåten för gratis. Kom ihåg
också att våra livsmedlen år anpassade endast för finska förhållande.
Mvh,
_
_Heli Reinivuo
-------------------------
_
så jag ska kunna lägga in fineli på minmat så blir det en kostnad på 1000-2000 Euro + skatt…
det är en ganska stor summa.
jag får skippa tanken på fineli och jobba vidare på minmat.net ist :)

menade "så om jag ska kunna lägga in fineli".
*dricker kaffe*
ska dela upp alkohol i en egen kaka senare.
såg också en bug som har med decimalerna att göra.
ibland kan 1% saknas från uträkningen på tårtan och det har med avrundningen att göra.
ska titta lite närmre på det sen.

de e grejt!
synd, man tycker ju verkligen att det borde vara i det allmännas intresse att det finns en rejäl svensk databas över livsmedel. med alla skattepengar vi betalar in och allt…

mjo men sen tror jag det kan ha med olika typer av fett man kan steka ett egg med som kan ligga bakom värför SLV inte lagt in "Stekt egg" i sin lista.
men… det är en vild gissning.
När du gjort "lägga in egna varor" kan man alltid gå till fineli själv och kolla om svaret inte finns här i Sverige.

#70 mjo det är en annan sak för då är det inte jag som lagt in från deras databas.
det står att man får använda info från deras sida under samma villkår som SLV ( att man nämner vart infon är från ), men när jag fråga så sa dom nej till en avspegling på hela deras databas (dom vill antagligen ha betalt för den kompletta databasen som hjälper att betala för att utöka den).

jättebra jobbat! funderar bara hur "spara" fungerar? vart sparas det hela?

#73: först måste du registrera dig. ( så hemsidan ska veta vem maten man lagt in tillhör )
hemsidan skickar ett aktiverings brev till dig med en länk du måste besöka ( detta är för att förhindra att man skapar 10 konton till sig själv
sen när du har ett konto så loggar du in. )
när du loggat in och går in på "Dagens intag" så ska en knapp som heter "Spara" gå att klicka på när du lagt in vad du ätit.
du ska då få en info text att den sparat ordentligt.
sen för att ladda det man sparat så ändrar du datum uppe till höger om du t.ex vill se vad du åt igår.
informationen sparas på minmat.net serven ( i en sk mysql databas ) så den finns inte i din dator utan på hemsidan.
Har skickat ett excel-ark med all motion till din hotmail.com-adress nyligen. Hoppas du kan använda den. 

använder gmail adressen för det mesta.
hotmail adressen är bara för msn… läser aldrig eposten som skickas till den iom att spamfiltret på hotmail suger :)
fast jag hade bara din hotmailadress, you know tbbw.

ja men tack för upplysningen! (jag är registrerad) lycka till med fortsättningen!

Det fungerar bra för mig med.Men jag saknar Pulverkaffe (snabbkaffe) i listan. Gräddosten finns inte heller med.Är glad att det finns ett nytt verktyg som vi kan använda. Tack,Tack.
molana
Gräddosten brukar oftast innehålla 38% fett så jag brukar välja hårdost 38%.

tårtan har fått en liten 3d look ( såg bättre ut ).
jag jobbar på funktionen att lägga in egen mat ( ganska omständig funktion ).
och har pratat med folket på Sportline om att få använda deras motions kod för uträkning för hur mycke kalorier man bränner vid motion ( det diffar beroende på hur mycket man väger osv ) och fått tummen upp att det är ok om jag länkar till dom vilket inte ska vara några problem.
Det skulle förstås vara suveränt med en motionstabell som räknar på ens vikt och ålder, men man kan ju inte begära allt. Är jätteglad för det som finns nu, TbbW.
Att föra över varorna till favoriter känns viktigare för mig än att kunna lägga till egna, men det är väl en prioriteringsfråga.
Allt handlar ju om hur mycket du vill lägga ner på detta projekt. Jag tackar och tar emot. Kram…

mjo jag skulle kunna bråka igång favoriter innan de egna matvarorna om det skulle vara av intresse
favorit systemet ( på min sida av det hela ) funkar på ungefär samma sätt som spar funktionen ( kåden altså ).
ok, av egenintresse så förordar jag favoriter, för just nu blir det ganska ensidig mat. Och jag väljer ganska lika varje dag.
Pulverkaffe/snabbkaffe kan vara en påfrestning för njurarna.

uj… jag dricker ganska mycke kaffe per dag.
jobbar man med datorer på dagtid och jobbar på hemsidan på kvällar och helger så krävs det att man fyller tanken med kaffe så är det bara att tuta och köra 
Hej Molana
Snabbkaffe drickf finns
snabbkaffe pulver finns
Gräddosten:sök på hårdost och gå på procenten för att välja rätt
Är den mycket fet kan du välja grönmögelost 43%
Det är en anledning till att jag tjatar på min son att lägga in eget.
Då har man sin ost o sin korv med rätt namn.
Lite drygt att söka ibland.
Tur att man kan markera i rutan o skriva s och "bara" söka i s-kapitlet.
Men när jag grymtar för mig själv, tänker jag vad TbbW sliter med detta, så skäms jag lite.
Jag är så glad att han är min son.
Jag skrollar upp och ner och tar det i bokstavsordning. Man blir väldigt bra på alfabetet om man inte var det innan.
TbbW, ett glas vatten till varje kopp kaffe, annars torkar du ut kroppen. Kaffet vidgar kärlen så man släpper ifrån sig mer vätska än man dricker, s a s.
Vill bara berätta att din sida funkar bra, TbbW!! 

tackar :)
jag jobbar på recept och egnen mat samt favoriter…
det är ganska omständigt och jag har en del buggar jag måste bli av med när det gäller dom tre funktionerna så det tar lite tid.
men det går frammåt :)
tack för vad du gör på din fritid, du är värd all heder i världen. 

Mm.. ser fram den dagen man kan stoppa in egen info! Och ha som favoriter.
Snyggt jobbat, TbbW
Visst är det guld värt?

internetleverantören har lite problem.
anslutningen där serven står är utan bredband och telefon ( telefonen får över bredbandet ).
men det ska grejjas så fårt som möjligt.

den är nere tills på mondag som minnst.
bredbandsbolaget ska skicka ut en gubbe som ska peta lite bland kablar och telefonboxar.
får hoppas att de grejjar felet fort.
ok, tålamod alltså.

mjo, inte mycke jag kan göra tills då 
en del internetoperatörer suger verkligen.

bredbandsbolaget har varit väldigt stabila.
enda dåliga jag har att säga är deras bredbands tv som inte beter sig som den ska.
men serven har varit uppe i över ett år utan några drift störningar värre en ett par sekunder i månaden.
antar att man får vara nöjd med en sån driftsäkerhet, TbbW?
det kommer väl igång när det ska….

hemsidan är igång.
den hoppa igång nångong i natten till tisdag.
lite små inställningar så va allt uppe och igång.
ja, jag använde den igår, och det var bra som vanligt. Tack TbbW hälsar Rödluvan
lyfter upp tråden så att umbra 55 kan läsa den och förstå att det finns alternativ till Calcounter.

Mjo, jag har lite små pill innan jag kan släppa de nya funktionerna på hemsidan.
Sen har jag inte kommit nånstans ( ennu ) med lite finare design på hemsidan.
Men det går frammot även om mitt jobb sinkat mig lite.
Ser fram emot när du säger att du är klar, där man kan lägga in egen mat och spara favoriter. Tack TbbW
puttar upp..
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Många svar här om TbbWs program, kanske det jag har att säga sgts förut:
Funkar i Opera, även moroten.
Men, SLVs tabell innehåller en massa förutbestämda rätter. Ren grädde och köttfärs t ex lyser med sin frånvaro.
Funkar inte för mig.
hans_k har du sökt på nötfärs och vipsgrädde i SLV?
Jag har hittat dem det vet jag.
Annars är ju http://www.fineli.fi bra - man klickar på svenska om man inte kan finska…
Ja, jag upptäckte vispgrädden sedan och misstänkte att man skulle titta på t ex "nötfärs". Jag hade lite för bråttom där, eller var timmen för sen.

jag har varit i kontakt med fineli och frågat dom om jag får spegla deras databas.
dom har sakt nej till det och härnvisat till en prislapp på 1000Euro om man ska ha en copia på deras databas.
jag har fått hjälp av en irlänsk kompis med layouten på hemsidan.
och lägga in egna matvaror är snart klart, det är lite detaljer jag måste kirra innan jag kan släppa på funktionen.

Hej!
Jag är rätt ny på det här med LCHF och har förstått att Cal Counter varit en bra hjälp att hålla koll på kolhydraterna.
Jag har sedan tidigare använt mig av netdoktors sida där man enkelt registrerar intaget och kan se både måltidens sammansättning och hela dagens matintag (kalorier, proteiner, kolhydrater och fett.) Nu baserar sig råden/gränserna för rekommenderade intag på SLV´s rek men man kan ju själv avgöra vad man vill använda sidan till ;-)http://overvikt.netdoktor.passagen.se/
Ett alternativ till dess att MinMat blir färdig?

Serven minmat.net körs på behövde en uppgradering ( den klara inte av all trafik ) så jag köpte det jag behövde via jobbet och uppgradera den.
sen tog jag och min bror en sen körare i helgen och la in en fungerande beta på egna matvaror på hemsidan som vi ska jobba vidare på.
så det går at lägga in egna matvaror.
vi tänkte ta en senkörare i helgen igen och jobba vidare på den biten iom att vi fick rysligt mycke gjort med hjälp av två datorer och en kaffebryggare som gick på fullvarv.
(det går ej att radera egna matvaror just nu… det ska vi grejja i helgen)
titta in en snabbis på sidan och ge mig gärna feedback på hemsidans nya look :)
det är en irlänsk tjej som hjälpte till med hemsidans templet.
och den ska vara inspirerad av Lime och Persikor.

Vilka fina färger.Grattis till valet.Hoppas den blir klar snart så vi kan lägga in egna maträtter.Har ju saknat en sådan här sida och min vikt har inte ändrats på hela tiden som jag längtat. Lite upp och ner.Bra gjort.GOD JUL och GOTT NYTT ÅR.
Regnglitter - hej och välkommen hit - kul att se ytterligare en "Matlåda" här.
Netdoktors överviktssajt var mitt och några fler kolhydrater-ifokus-medlemmars tillhåll innan jag startade den här sajten.
Vi blev mer eller mindre utkastade eftersom vi skrev i våra dagböcker om hur bra vi mådde och hur friska vi blev…

#113: låter som om moderatorerna där har väldigt tråkigt.
Vad kul TbbW, skall testa och lägga in lite matvaror. Tack för allt.
Åter igen . . vad är det för fel på calcounter gamla versionen? Tycker den fungerar bra. Skall testa minmat också så klart.

#116: aldrig sakt att det va något direkt fel på gamla calcounter.
men användare som inte kör windows måste sätta upp emulering för att köra det och då är det enklare att köra det via en hemsida så som calcounter va innan det lades ner tack vare en tjurig admin på www.one.com
jag kör minmat.net på en egen server så jag är inte så orolig att hemsidan slukar kraft och skulle den suga för mycket av serven så skriver jag om den delen eller så uppgraderar jag serven så den har lite mera muskler :)
hemsidan va igentligen en grej jag gjorde till min mor då calcounters hemsida lades ner.
sen när grunden funka bra så diskuterades det "värför inte dela med sig?" det kostar mig inget extra att ha den uppe för andra förutom "minmat.net" adressen som är en fis i rymden om man räknar på hur många kronor den kostar per månad.
så för mig är det en kul grej att pyssla med och när man får feedback på saker som är bra eller dåliga så känns det jävligt najs :)
DÅ FÖRSTÅR JAG!! tACK!! Är det alltså bara att gå in på minmat.net och lägga in det man stoppat i dig? R

japp :)

TbbW
Lite synd att du slår ihop de fleromättade fettsyror. Alla fetter är inte jämlika! Hade varit väldigt intressant att se vad omega-6/omega-3 kvoten blir på det man äter per måltid eller per dag. De olika fettsyrorna finns ju redovisade i SLV. Obs dock att det är skillnad på animaliska och vegetabiliska omega-3 fetter. Det är de animaliska, främst från fet fisk, som är viktiga.
SLV har en artikel http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14556&epslanguage=SV där de skriver att "det inte alltid klart vilka fettsyror som ska räknas in i kvoten och dels är det oklart i vilken utsträckning det absoluta intaget av de olika fettsyrorna påverkar omsättning och inlagring i vävnaderna." Har man inte koppling till margarinindustrin är lätt att konstatera att t.ex. rapsolja inte är lika bra som SLV hävdar.

Numera ligger MinMat bland "verktyg" bland länkarna. (menyraden längst upp).
Jättestort tack, TbbW, för allt jobb och all tid du har lagt ner! 
"still lost in space and time"

tjena Anders_S!
tack för din synpunkt och nej jag räknar inte ihop fettsyrorna alls.
det finns ungefär 25 fettsyror och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med dom.
dom finns impoterade och klara i databasen på minmat.net.
men dom skrivs inte ut i dagens total då jag inte har 100% pejl på vilken som är vilken då dom skrivs ut såhär:
fettsyr_c4c10
fettsyr_c12
fettsyr_c14
fettsyr_c16
fettsyr_c18
fettsyr_c20
fettsyr_c16_1
fettsyr_c18_1
fettsyr_c18_2
fettsyr_c18_3
fettsyr_c20_4
fettsyr_c20_5
fettsyr_c22_5
fettsyr_c22_6
(detta är databas namnen för dom i minmat's mysql databas)
jag har inte riktigt tid med att googla alla dessa fettsyror då de inte har varit så jätte viktiga för de flesta.
men om nån orkar eller vill hjälpa till med det så kan jag göra så man kan välja om man vill att fettsyrorna ska visas i totalet och även info om vissa matvaror.
odezza:
tack det va en fin julklapp :)

Här är en länk till en bra sammanställning.

Tror att en intressant omega-6/omega-3 kvot skulle vara
(18:2 (LA) + 20:4 (AA)) / (20:5 (EPA) + 22:6 (DHA))
medan man bortser från 18:3 (ALA) eftersom vi vanligtvis
inte kan tillgodogöra oss den
Här är en länk till Jordbruk 2002 nr 11