Senaste nytt om äggens nyttighet
Lite till som jag klippte ut:
Eftersom ägg - i alla fall som kokta, skivade halvor - ingår i julbordets läckerheter (till exempel ägg och ansjovis), kan det vara på sin plats att här påtala hur nyttiga hönsägg är för oss att äta.
Visst är äggulan rik på kolesterol. Men det finns olika sorters kolesterol, både skadligt (LDL) och nyttigt (HDL). Nyare nutritionsforskning visar att äggulans kolesterol framför allt höjer halten av nyttigt HDL i våra blodkärl!
Men stämmer det då inte att man bör undvika kolesterolrika födoämnen? Jo, men man kan fördenskull inte klassa all kolesterolrik mat som skadlig och onyttig. I fallet med ägg visar det sig sålunda, att balansen mellan nyttigt HDL och skadligt LDL faktiskt påverkas i positiv riktning. För övrigt har naturen ordnat det så vist, att om intaget av kolesterol via födan är exceptionellt lågt, kompenserar vår kropp detta genom att öka tillverkningen av egenproducerat kolesterol.
Dessutom innehåller äggulan massor av nyttiga B-vitaminer (som till exempel B1, B6 och B12) samt vitaminerna A, D, E och K. Vidare finns i äggulan folater, koliner, luteiner och en rad värdefulla mineralämnen som kalcium, järn, fosfor och zink. Numera finns det också äggulor som är extra rika på nyttiga och hälsobringande omega 3-fettsyror.
5-7 ägg i veckan i genomsnitt torde de allra flesta av oss inte alls fara illa av, snarare tvärtom.
Kolesterolet man producerar i kroppen kommer bara en liten del från maten. Minskar man delen i maten, så ökar kroppen produktionen med precis den mängden, och ökar man delen i maten så minskar kroppen produktionen på samma sätt.
Med andra ord så påverkar det inte alls hur mycket kolesterol man äter, nivåerna i kroppen håller sig på den nivån som kroppen vill ha dom.
Att balansen skulle påverkas positivt av ägg tror jag inte på, inte heller att den skulle påverkas negativt. Kolesterol använder kroppen till flera funktioner, och den ser till att det finns så mycket som behövs för dom funktionerna.
Sen att folk som äter massa skräpmat och dåliga vegetabiliska fetter skadar sina celler så det behövs mer kolesterol för att kunna reparera dom är en annan sak.

Jag tror på idén att det är nyttigt att äta föda med mycket kolesterol, ägg och lever!
skulle vilja ha 5-7 ägg om DAGEN istället…
Jag äter 5-7 ägg om dagen…
…och mår JÄTTEBRA!
Kram!

Är nyfiken… Varifrån kommer utklippen?
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag äter också lätt 5-7 ekologiska ägg om dagen och sällan en dag under 2 ägg och 1-2 extra äggulor. 
Pasi, häromkvällen stekte jag äggulorna som blivit över efter att jag hade bakat och dessa gulor åt jag till kykclinglever. Helt perfetk eller hur?

Helt kanon!
Utklippen kommer från ett nyhetsbrev som heter Må Bättre.

Ägg innehåller bra fetter, protein och inga kolhydrater knappt. Således höjs rimligen HDL, triglycerider sänks och fördelningen av LDL förskjuts mot mindre aterogen. Alla bra förändringar statistiskt sett.
Ser ingen anledning att begränsa sitt äggintag alls med anledning av kolesterolet. Jag tror man kan äta så många man trivs med helt enkelt. Personligen blir det nog 3 om dagen i snitt. Ibland 6. Och mina kolesterolvärden är utmärkta. 
andreas0 att mat inte påverkar kolestorolet är ju helt fel. Människor som äter för mycket kolestorol får högre halt i kroppen, och får då på inverkan av läkare ändra matvanor för att sänka nivån igen, och ändrar dom matvanorna sänks den. Så hur kan du säga att det inte påverkar??

#11 Han har en poäng - att minska kolesterolet i kosten är en rätt usel metod för att påverka kolesterolvärden i kroppen.
Regleringen är mycket mer komplex än så, och den typen av åtgärd (att äta mindre kolesterol) har mig veterligen aldrig bevisats leda till bättre hälsa överhuvudtaget.

Man kan däremot äta massor av fibrer som i tar med sig kolesterol och könshormoner ut, bakvägen….eller så kan man äta margarin med steroler och mycket omega 6 - då sänker man kolesterolet genom kosten.
Vad jag vet har ingen studie någonsin visat att det har någon hälsomässig fördel…kanske snarare tvärtom, då ett lågt kolesterol kan resultera i Depression, kognitiva problem, ökad infektionskänslighet och liknande.
Det kan mycket väl vara så att extra kolesterol genom kosten ökar på hälsan och välmåendet.

Hera, dina idéer om kolesterol är dietisternas! Kolesterolets skadlighet är en myt. Läs gärna Litsfeldts Fettskrämd. Det är sant att kroppen producerar eget kolesterol, mera om man tillför lite genom kosten och tvärtom. Kolesterol behövs, och det finns inga bevis för att det är skadligt på något sätt. Den största ansamlingen finns för övrigt i hjärnan!!!! Du kan nästan inte påverka kolesterolet med kosten.
Upphovsmannen till teorin om Kolesterolets farlighet härstammar från en undersökning som Ancel Key gjorde på 50-talet. Den har sedan citerats så länge så den blivit en sanning, ivrigt understödd av läkemedelsföretagen som tjänar pengar på folks rädslor.
Jag har lågt räknat ätit 40.000 ägg i mitt liv och jag är väl död då, fastän jag skriver här!
ullna, du får gärna tro vad du vill. Jag anser att det finns bevis nog för att veta att det är farligt och proppar igen ådrorna.
HAr släktingar som ätit mycket fett hela sitt liv och de har fått hjärtattacker och igenproppade ådror.

Hera, har de ätit naturliga fetter och hållit igen på kolhydraterna också?
Ja, de åt mer fett än kolhydrater. De åt som GI kan man säga.
Förresten, varför lever folk längre idag än på stenåldern?
Min morfar åt 2 råa ägg varje morgon vid 6-tiden, sedan åt han kokta ägg till frukost och det höll han på med tills han dog vid 99 års ålder. Han var aldrig sjuk och han var fullständigt klar i huvudet så länge han levde.
Kan tillägga att han åt mycket fisk också!

Meddellivslängden är högre idag pga lägre spädbarnsdödlighet och akutsjukvård t.ex.
Om man äter enligt GI, alltså ofta rätt mycket kolhydrater, så får man leva med sviterna av kolhydrater. Det som skadar kärl och ådror är inte fettet i sig utan högt blodsocker/inflammationer.
Sedan blir man inte immun mot alla sjukdomar och krämpor bara för att man äter LCHF… Många (jag t.ex.) har börjat äta så här rätt sent i livet och har redan skadats.

Hera - Åt dina släktingar margarin?
Det finns väl inget som tyder på att dagens människor lever längre än vad de gjorde på jägarstenåldern? Dessutom lär inte dagens skelett vara lika friska som dåtidens, vilka är svåra att i huvudtaget bedömma ålder på (vissa skelett kan vara 30 likväl som 60 år).
Att medelåldern var låg berodde ju på hög spädbarnsdödlighet samt dödliga skador, som är en baggis för dagens läkarvård.
De har försökt bevisa att högt kolesterol och mättat fett ger åderförfettning i över 50 år nu utan att lyckas. Hur kommer det sig tror du?
En av de senare undersökningarna visade att mättat fett ger renare ådror än kolhydrater men att även fleromättat fett ökar åderförfettningen.
En koppling till margarin verkar dock finnas. Margarinet (vegvarianten) kom 1926, tror jag, strax efter började epidemin med hjärtinfarkter öka lavinartat i USA.
Varför är inte huvudparten av åderförfettningen mättat fett?

Läs gärna det Uffe R har skrivit.
Tänkte vi kunde lösa gåtan med "åderförkalkning" här o nu!
Åderförfettning verkar kunna bero på flera olika orsaker:
Oxidation av fetterna som transporteras med LDL-lipoproteinet
Orsak - Mycket fria radikaler, lättoxiderade fetter
Åtgärd - minska ätandet av kolhydrater (ger lägre oxidativ stress) och mängden fleromättade fetter.Inflammationer i kroppen/ådror
Orsak - prostaglandiner från omega 6 fett som ger inflammation. Högt insulin.
Åtgärd - Minska kolhydrater (ger mer av ickeinflammatoriska prostaglandiner samt lägre insulin), minska omega 6 intaget.AGE - Advanced glycation endproducts - glukosmolekyler fäster på proteiner och förstör dess funktionalitet.
Orsak - Högt blodsocker.
Åtgärd - Minska mängden kolhydrater så att blodsockret sänks till normala nivåer.
Jag tror även att kotisol påverkar men ev bara sekundärt genom att det driver upp resistens, socker, insulin samtidigt som det hämmar GH.
Kommentera gärna eller kom med mer förslag på möjliga orsaker!
#21 De åt smör.

Men vi vet ju inte vad de hade dött av om de bytt ut smöret mot nåt annat eller att hjärtinfarkterna ens berodde på fettätandet!?
De kanske fortfarande åt för mycket sockerkedjor (högt blodsocker) och hade drabbats av metabolt syndrom, eller?
Min far ligger i riskzonen för hjärtinfark…har alla de metabola sjukdomarna (benskörhet, stroke, insulinresistens osv) men det beror definitivt inte på att han äter naturligt fett utan snarare på att han lever på spannmål, socker och margarin (och ca 45 tabletter om dagen).
Helt omöjligt att få honom att förstå…vilket delvis beror på 2 strokar.

Hera, vi lever inte längre idag än på stenåldern. Medellivslängden är längre idag eftersom det är mycket färre som dör som barn än vad det var på stenåldern, men av dom som levde och blev vuxna så var det fler som blev gamla än vad det är idag, dessutom var dom mycket friskare som äldre än vad våra äldre är idag.
Däremot lever vi längre idag än vad vi gjorde på yngre stenåldern när vi började bli bönder, mest på grund av bättre sjukvård och hygien.
#27 Så du menar att skolan har fel informerat mig? Du får ursäkta, men det har jag väldidgt svårt att tro på.
Ocn ni kan ju mata in länkar hur mkt som helst. Hos läkaren jag går hos finns en massa brochyrer osv som säger annat.
I skolan får man lära sig annat. Så varför ska man tro på det ni skriver och inte det andra. För de bevisar ju i princip motsatsen.
Om du tycker mättat fett är så farligt, hur vågar du då äta lchf??

#28: SLV:s kostråd är de som får råda i skola, sjukvård osv., men det betyder inte att de bygger på en sund, vetenskaplig grund. Tvärtom. Dagens kostråd saknar faktiskt solid vetenskaplig förankring, de bygger på politiska beslut.
Det finns en hel del läkare som förstår det och inte förespråkar fettsnålt och fiberrikt, men de flesta gör det gärna lite diskret eftersom det blir sådant rabalder annars…
#28, japp, alla brochyrer, läroböcker, osv. är baserade på livsmedelsverket kostråd, klart att alla dom som gör dom sakerna litar på livsmedelsverket.
Sen att livsmedelsverkets kostråd inte har någon som helst vetenskaplig grund, och att det var bara något dom gissade till sig på 50-70 talet, som senare har visat sig helt felaktigt i väldigt bra gjorda studier är en helt annan sak.
Och att livsmedelsverket inte vill medge att dom har haft fel och gjort miljontals sjuka, och därför låtsas om att dom inte blivit motbevisade och låtsas om att dom studierna inte finns, är också en annan sak.
Sen att många på livsmedelsverket har varit avlönade av margarinindustrin, vilket började ungefär samtidigt som dom började propagera för dom typerna av fett som finns i margarin och olja (dvs. inte mättade) istället för dom som finns i smör och kött har inte heller med det att göra. Eller?
Och alla hundratals här på forumet som har varit sjuka i diabetes, fetma, m.m. efter att ha följt tallriksmodellen och liknande rekommendationer, och sen blivit i stort sett helt friska/normalviktiga och fått mycket bättre blodvärden m.m. efter vi började göra tvärtom. Vad är det? Massinbillning?
Vill du veta mer så får du ett par boktips här:
The Cholesterol Myths av Uffe Ravnskov
Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes(rätt tung bok, kanske inte så bra att börja med om du inte är insatt i medicinska termer på engelska)
Ideologin, Pengarna, Kostråden av Per Wikholm Och Lars-Erik Litsfeldt
Doktor Dahlqvists blogg av Annika Dahlqvist
Följande böcker är lite mer inriktade på kosten och hur man ska göra praktiskt istället för på den vetenskapliga biten bakom:
Ät fet mat – bli frisk och smal av Lars-Erik Litsfeldt
Ät dig ner i vikt av Sten Sture Skaldeman
GI-Noll av Sten Sture Skaldeman
Och ett par lästips på nätet:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
http://www.westonaprice.org/splash_2.htm (kolla länkarna i menyn på vänster sida)
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291
http://www.fetmaparadoxen.se/
Radiointervju med skaldeman där han förklarar om hans erfarenheter:
http://media.vgn.se/botvid-skaldeman/2007-11-15.asx
Videoföreläsning där Gary Tubes förklarar hur det fungerar i kroppen när man äter, och varför man blir fet:
http://webcast.berkeley.edu/event_details.php?webcastid=21216
Kolla runt här på sidan, det finns massa andra länkar till olika interessanta saker.
Gör gärna följande experiment: Skriv till livsmedelsverket och fråga efter namnen på dom studierna som ligger till grund för dagens kostrekommendationer, och var dom är publicerade. Se vad dom svarar. Dom som gjordes på 50-talet som sedan dess har avslöjats som forskningsfusk räknas naturligvis inte.
Dom kommer antingen att ge dig namnet till dom studierna från 50 talet som bevisats som forskningsfusk, hänvisa dig till nordiska näringsrekommendationer, eller hänvisa dig till WHO. Dom har inga namn på bra studier som har gjorts senare, för dom finns inte. Går du vidare i kedjan till nordiska näringsrekommendationer så ser du att det är baserat på vad experter i norden anser (bland annat dom som är avlönade av margarinindustrin). Dom säger självklart vad dom har läst i sina böcker under sin utbildning, som är baserade på kostråden som livsmedelsverket ger ut. Dvs cirkeln blir färdig, utan att hitta några studier, förutom dom som bevisats som forskningsfusk.
Går du vidare till WHO så är deras råd mest baserat på råden i USA, som är baserade på dom studierna på 50 talket och olika folks politiska åsikter vid den tiden.
Faktum är att det har gjorts flera studier där dom försökt bevisa deras kostråd en gång för alla, och sen fått motsatt resultat, och då antingen avbrytit studien eller tystat ner den. Ofta så är det något livsmedelsföretag som betalar för studierna, för att kunna säga att det är vetenkapligt bevisat att deras produkter är bra, och sen när studierna visar motsatsen så slutar dom naturligtvis att betala för studierna och avbryter dom.
Hera, du får gärna motbevisa mig genom att ge mig namnet på dom vetenskapliga studierna som säger annorlunda, och var dom är publicerade. Men jag tror inte att du kommer att kunna göra det, för dom finns inte helt enkelt.
Om du vill tro på oss eller inte är upp till dig, men nu känner du till lite mer om vårt sätt att se på det, det är aldrig fel att hämta information från alla sidor innan man bestämmer sig för vilken man tror är rätt.
#31 Shawy ?!
Du menade väl Hera hoppas jag.
Ja det gjorde jag, ber om ursäkt :P
Redigerar mitt inlägg nu.

#28 Råden som står i de broschyrer du vanligen hittar hos doktorn är ungefär desamma som har hamrats in i västvärldens befolkning under drygt 20 år nu.
Ungefär samma tid faktiskt som den största fetma- och diabeteseexplosion världen någonsin skådat dragit fram. En dubblering av andelen feta på bara 15 år. En dubblering av andelen diabetiker på bara 11 år. Osv.
En slump? Upp till dig om du vill tro så, det är din kropp…

Ja, Hera, jag säger detsamma till dig. Du får tro vad du vill, men på den här sajten hittar du inte många som håller med dig. Och det är ett väldigt påläst gäng. Jag har också lärt mig en massa i skolan som visat sig vara fel.
Men som sagt med över 40.000 ägg konsumerade så är jag väl död. Jag började min äggkarriär som 5-åring, då jag åt 10 ägg på påskafton och sen dess har jag hållit på. Jag är 62 år. säg att jag ätit 2 om dagen i snitt. (lågt räknat)
2 x 365 x 57 år = 41.610. Nog borde jag ha katastrofala kolesterolvärden. Jag har alltid haft normala värden. 57 år är inte det ett ganska bra empiriskt värde?
Finns ju många folkslag som inte skulle uppnå könsmogenhet om det vore så farligt som de säger. Jag vet att i thailand (norra, min pappa bor där) lever vissa på så mycket kokos att de får i sig uppåt 50 E% mättat fett. De skulle ju vara helt genomsjuka om så vore.
#29 Jag äter inte lchf. Jag testar att dra ner på kolhydraterna för att se om det händer ngt med vikten.
Jag är en stark tvivlare till detta.
Har fortfarande svårt att tro på er. Om nu lchf är så superbra, skulle ju alla veta om kosten och alla läkare råda till den, inte arbeta MOT den??
Nej, men Hera. Bildade människor vet ju att kaniner får njurfel av LCHF, så de varnar emot LCHF. Och så tror de att kroppen måste ha kolhydrater annars blir man lethargisk och kan inte tänka. Men de har nog inte provat.
#37 Precis så tänkte jag i början också. Om nu det är så bra varför har jag inte hört om den och varför har inte min läkare rekommenderat det. När man ger sig själv en chans och provar lchf ett tag så känns det bara så rätt i kroppen att ingen, INGEN kan övertyga mej om att det inte är rätt mat.
Första jag märkte var att magen blev hellugn och sen fick jag en inre ro i kroppen och sen har fördelarna bara rullat på hela tiden.
Jag började för att gå ner i vikt och gick inte ner någonting på ett halvår, trots det kunde jag inte göra annat än att fortsätta för att jag mår så otroligt bra utav maten. Nu har även vikten börjat röra sig nedåt och jag känner mej starkare än någonsin. Om man känner i hela kroppen att allt är rätt, så är det väldigt svårt att tro att det kan vara fel.
Just nu känns det allt annat än rätt. Skallebank, ont i nacken och jättetrött.
Kanske är påväg att bli sjuk, vad vet jag.
Men jag ger det några veckor.
Går jag inte ner ngt i vikt på en månad nu när jag tränar och så så tror jag att jag går till ngt mer effektivt.
Jo, huvudvärk och trötthet kände jag också utav första veckorna. Det blir ju så när kroppen ställer om sig till fettdrift. Jag kände också av muskelsvaghet i 2 mån, men nu blir jag bara starkare och starkare och presterar kanonbra på gymmet.
#42 Jag har snart ätit såhär i två veckor, och musklerna är de inget fel på. Bara huvudet. Men som sagt, eftersom det inte kom fören ett par dagar sedan tror jag inte det beror på kosten, utan kanske ett virus eller bakterie. Borde annars ha kommit tidigare tycker jag.

Hera - Läs lite av infon som finns….du kommer troligen komma till samma slutsats som vi andra…kanske.
Taubes (läs gärna hans bok eller se ett filmklipp) är kanske den som har lagt ner störst energi att gå igenom all vetenskap runt kosten…han kom fram till samma slutsats som vi andra….och jag har hittills inte sett någon "auktoritet" kunna bryta ner hans resonemang eller bevisning, även om de försökt.
Kostråden, pengarna ideologin har rekommenderats tidigare och är en bok som mycket bra beskriver hur dagens kostråd tagits fram….spännande läsning, tyckte jag.
De folkslag som ätit "jägarkost" (mycket animaliskt fett) fram till våra dagar, t ex inuiterna och masajer har helt sluppit våra folksjukdomar ända tills de börjat äta västerländs kost. SLV och andra fettskrämda har helst tystat ner detta pga att de inte kan förklara detta med de råd de har att ge. Fråga SLV, läkarna eller skolan om det så får du se. Jag vill gärna höra förklaringen de ger.
Krya på dej och hoppas verkligen du ger Lchf en chans, du läre inte ångra dej….
För mej känns det som jag dragit storvinsten som fått turen att prova på lchf. Är så tacksam!
#45 Tack, det där krya på dig behöver jag nu. Stänger ner för ikväll. Har så ont att jag inte orkar sitta här. Och är så trött så trött. Natti

Hera!
Fortsätt med LCHF så skall du se att du kan sitta uppe sent utan att bli trött. Se på mig. Har idag bland annat klyvt och staplat två kubikmeter ved.
Timmermannen
#37, Dom flesta läkare motarbetar inte det, det är dietisterna som motarbetar det. Läkare blir under sin utbildning tränade att lära sig nya saker och ta in information från nya studier och andra informationskällor, dvs. tänka själva. Dietister lär sig sig sina skolböcker utantill och rabblar sen upp informationen från dom när någon behöver veta något, och inte ta in något nytt. (nu generaliserar jag, men några fördommar får jag väl ha? :P Verkar vara så det fungerar på dom flesta ställen vi har hört talas om i alla fall)
Lycka till med LCHF för övrigt, hoppas du känner dig bättre snart, och får bra resultat!

Hera, har du aldrig funderat på varför fetman breder ut sig epedemiartat över hela världen. Om läkarna och dietisterna hela tiden har haft rätt, varför minska inte folk i vikt? Fetman borde ju vara utplånad med din teori? Du kom ju själv hit och vill prova att utesluta kolhydrater? Varför????? Du borde väl prova dietisternas råd med mera frukt och grönsaker om du tror på dem? Hur i all världen hittade du oss?
Tänk om det är så att etablissemanget har haft fel, precis som vi kommit fram till när inte de beprövade metoderna funkar? Det kan dom ju inte bara erkänna rakt av eller hur? Det vore ju som att erkänna att miljontals människor har lidit p g a felaktiga kostråd? Vilka experter vill medge det? En del tokiga idéer dör ut först med att alla som hävdade dem har dött ut.
Inte undra på att du har ont i huvudet, när så många attackerar det du tror på. Du är i gott sällskap. Vi har alla här försökt tänka att doktorerna måste veta och dietisterna också. Det är ju därför vi är överviktiga. Kram och God Jul på dig Hera!
Hej Hera!
Du har fått så mycket "fett på benen" av alla kloka människor så jag vill bara tillägga att du ska ge det minst fyra veckor och använd måttbandet istället för vågen, särskilt som du tränar.
Man brukar ju säga att "om det låter för bra för att vara sant så är det inte sant" men med kost så är det dietisternas och viktklubbarnas råd som det gäller. LCHF är sant!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
maxiq; tack för rådet, ska mäta mig också :)