Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5801 ggr
hemul
0

Coops glutamatskinkor

Var på Forum idag. Tänkte köpa en djupfryst skinka för jag spanade in en liten fet en, lagom till mig. Billig var den också. De andra var så stora och ska jag vara ärlig så är julskinka utan knäckemacka inte sååå kul.

Nå, till saken. Jag kollade innehållsförteckningen när jag stod i kassakön och jodå, det var glutamat i fast skinkan var rå. Sä jag gick tillbaks och kollade alla skinkorna. Samtliga - råa, kokta, färska, frysta - innehöll glutamat. Skrikandes

Har mailat Coop och klagat.

mizztlur
0

Bra att du protesterade…undra just vart man ska få tag i någon utan??? Nån som vet?

blodtopp
0

Och jag upptäckte till mitt stora förtret igår att Scans kassler också innehåller glutamat. Och den rökta skinkan… Skrikandes

Ska kolla fler saker från Scan och sen maila till dem och fråga varför.

andreas0
0

Köp orimmad och rimma själva, så slipper ni glutamaten :)

Fast det är för sent nu att göra det i år.

hemul
0

Det brukar (bbrukade) inte vara glutamat i råa skinkor.

Margareta
0

Jag blev bjuden på julskinka igår och åt glatt med osötad ekologisk senap. Efteråt vid disken hittade jag förpackningen och hade fått i mig glutamat… gissa hur kul det var i natt när jag inte kunde sova.

Samma i fredags när jag var på julbord och jag är bjuden på julbord igen på tisdag. Det blir väldigt osocialt att tacka nej till alla bjudningar.

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Jag är ju inte känslig för det, möjligtvis äter jag mer. Så jag protesterar för din skull! Kyss

Skämt åsido, jag är så less på alla tillsatser. Det räcker väl att det är i charkprodukter, men när det börjar smyga in i förskvaror, då är det banne mig nog. Även om man inte märker någon direkt effekt vet man ju inte vad som händer på sikt och så har vi den ackumulerade effekten av allt skräp som vi verkligen inte vet någonting om.

OK, rimmad skinka kanske på sätt och vis är chark, men jag vill sköta kryddningen själv tack!

Margareta
0

Jag läste en artikel om glutamat i 2000-talets vetenskap senaste numret och det var inte kul läsning och får mig inte att ompröva!

http://www.2000taletsvetenskap.nu/

Besika
0

margareta, var hittar du artikeln?

shintaida
0

Vad är glutamat för något?

// Shintaida

hemul
0

En smakförstärkare. Det finns naturligt i kött och buljong, men den form de häver i maten är inte nyttig.

Det är glutamat som gör att kinamat är så himla gott. På sjuttiotalet var jag jättelycklig när jag fick tag på en burk så jag kunda göra proffsig kinamat hemma. Fot i munnnen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat
http://www.truthinlabeling.org/manufac.html (eng)
http://www.truthinlabeling.org/hiddensources.html (eng)

shintaida
0

Auuh, katten, på det viset! Tack, Hemul!

// Shintaida

AnnaCathrina
1

#7 Jag läste den också (prenumererar på tidningen) och det känns rätt hopplöst. Hur ska man kunna undvika det när man äter ute, eller barnens skolmat osv? Själv kan jag ju äta så att jag undviker det men barnen?

Var protesterar man?

Margareta
0

Jag tror man måste prenumerera på tidningen för att läsa artikeln - den kostar om jag minns rätt 190kr per år. Jag la in länken för att man skall hitta hur man får tag i den.

Det är en bra tidning med många intressanta vetenskapliga artiklar som inte kommer ut på anant sätt - det är det som är huvudidén med tidningen.

Bosse Zackrisson är redaktör. Maila Bosse och stöd tidningen genom att prenumerera är mitt tips.

bo.zackrisson@telia.com

Wildrat
0

Scans råa julskinkor ska inte innehålla glutamat enligt deras hemsida.

Har kikat lite när jag handlat och sett att de flesta färdigkokta innehåller glutamat (eller E621). Problemet tycks bara bli värre…

Det är inte alltid allergi och kinkighet är dåligt… Jag vill ha skinkan välkokt, nästan torr och de flesta färdigkokta man köper är inte tillräckligt färdiga för min smak. Så jag är så illa tvungen att göra den själv. Och jag läser alltid innehållsförteckningar så jag vet vad som är i det jag äter. Har gjort det länge…

Trollcina
0

Jag säger som någon annan gjorde i den här tråden - Lägg skinkan i saltlake själv som man gjorde förr så slipper du de e-ämne som följer med fabriksprocessen.

På sista tiden har vi i min familj varit mer uppmärksam och gått igenom om det vi äter innehåller några e-ämnen. Vi har kommit fram till att det i dagsläget utan eget jordbruk är svårt att undvika alla e-ämnen. Även om man går in för att få sin måltid helt utan e-ämnen och arbetar stenhårt för det så är det ändå inte är många måltider som är helt utan e-ämnen. Även om vi finner en viss tröst i att vi idag får i oss mkt, mkt mindre av dessa e-ämnen så fortsätter kampen att bli av med alla onaturliga e-ämnen i vår kost. Ett sätt är att använda rena råa naturliga produkter och laga allt från grunden.

Besika
0

jag har den tidningen, den är superbra. Men jag trodde man kunde läsa just den här artikeln på näten.

ullna
0

Jag skrev till ICA idag och undrade varför de hade E621 i alla sina charkprodukter. Har inte fått svar än. Jag har bett dem påverka producenterna så vi slipper eländet och frågat varför de överhuvud taget illsätter ett ämne som är så omdiskuterat.

Jag skrev också att jag tänker köpstrejka ALLT jag ser som är E621 i.

blodtopp
0

Inte bara charkprodukterna. Deras röror (typ skagen-, räk) är också späckade med e621. Och säkert i en massa andra Icas egna.

Nu ska jag i alla fall skicka mail till Scan och fråga om varför de har en massa skräp i maten.

Lillianna
0

Nu blev jag riktigt besviken! Jag tillhör dem som VILL göra min egen skinka i ugnen. Tycker det hör till min jul. Vi firar ju alltid julen borta så detta är typ det enda julmatsstöket jag unnar mig. hade lite småbråttom och grabbade tag i den största och fetaste skinkan jag kund nå i disken på COOP.

När jag kom hem igår läste jag den här tråden om glutamat. Jag är nitisk och brukar alltid läsa innehållsförpackningarna men med färsk skinka trodde jag knappast att jag skulle behöva det!!!

Hur gör jag nu då? Kan jag rädda den???

Skinkan är rimmad annars färsk. Kan man vattenbada de och hoppas att glutamaten lakas ur? Eller får jag bita i det sura äpplet?

Jag känner i magen att jag ätit glutamat, svullnar upp och får mer gaser åt båda hållen. Märker det direkt, men mer än så blir det inte.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Wildrat
0

Lilliana- Åk tillbaka till affären och kräv pengarna tillbaka!

Om det inte går så ring deras konsumentupplysning och förklara läget. Bäst är väl om du gör både och. Och skriver ett mail eller ett brev till nån högre upp i näringskedjan.

Wildrat
0

Jag fick faktiskt pengarna tillbaka ett år för en färdigkokt julskinka vi testat och tyckte var oätlig! Det var väl inte nåt fel egentligen men jag tyckte den var jätteäcklig (hård och blöt, bläh).

hemul
0

Detta är ju helsjukt egentligen. Man kan ju ivf förstå varför de tillsätter glutamat i korvar och liknande. De använder väl för lite riktiga råvarotr så de skulle vara smaklösa annars. Men skinka är ju 100% skinka hur man än vänder sig.

Eller… en hemsk tanke slog mig just! Kan det vara så att de nu sprutar in så mycket vatten i skinkorna att det krävs glutamat? Förvånad

Pasi
0

hemul - troligen är det så det ligger till, med allt vatten så blir de smaklösa.

Brynhilde
0

Jag tycker att julskinkorna har blivit sämre för vart år. Dom är slabbiga, smakar konstigt och har mysko konsistens. Det gäller vanlig påläggsskinka och kassler oxå. För några år sen läste jag en artikel där tillverkarna sa att skinkorna sprutades med vatten för att konsumenten ville ha en saftig skinka. Skyll på köparen bara. Vill jag ha vatten med skinkan dricker jag det till. Och "kremerar" man inte köttet (som vissa i min bekantskapskrets) blir det inte tort heller.

Nån som kan förklara varför texturen på bla skinka och kassler har ändrat sej - till det sämre - genom åren? Nu tänker jag inte på limmat kött utan charkvaror gjord på hela muskler.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mervi
0

Det blir ingen skinka hos oss, det smakar inte gott längre.

Brynhilde
0

I min familj har vi alltid lagt julskinkan i saltlake själva. Den blir gråaktig i färgen, men så god den blir.

ullna
0

Profiten mina vänner! PROFITEN!!!!

Man gör allt för att få varan att väga mer. Fy sjutton vad jag blir SLUT på allt fusk. Har vi livsmedelsbutiker fortfarande eller är dom förvandlade till kemisk-tekniska fabriker??????

Brynhilde
0

Ska man känna sej någorlunda säkrad mot fusk lär man väl få börja självhushålla som folk gjorde förr. Inte så lätt som dagens samhälle är uppbyggt. Det är bedrövligt att det ska va så krångligt att få fatt i bra mat.

Wildrat
0

Jag tycker i stort sett all mat blivit sämre. Slutade köpa frukt för ca 6 månader sedan för jag blev bara besviken. Ingenting smakade som jag mindes och var bara dyrt.

maxiq
0

#19: Vilken bild jag fick framför ögonen när jag läste "…och grabbade tag i den största och fetaste skinkan jag kund nå i disken på COOP" Jag såg Lillianna kasta sig över disken och ta ett skamgrepp på den fryntlige charkuteristen där bakom! :-O

Jag hittade min favvis pressylta på mitt Coop och läste på förpackningen från Nyhléns (heja Norrland!) att det var mest naturliga saker i den. När jag lagt den i vagnen så såg jag att Scan hade en färdigskivad pressylta för nästan samma kilopris men den listan var tre gånger så lång och innehöll en massa E-lände! :-(

blodtopp
0

Har mailat till Mammma Scan idag. Får se om det kommer nåt svar… Räcka ut tungan

maxiq
0

Mamma själv har väl inte tid! Det är ju så mycket som ska göras med julmaten nu. Mamma Scan förresten?! Vilket förlegat könsrollstänkande de har på Scan-dal… :-(

maxiq
0

Coop ska tydligen bättra sig nästa år eftersom de fått mat-terriern Karin Ahlborg efter sig. Läs här!

hemul
0

Wow. Så det var så!

Brynhilde
0

Bara dom inte nöjer sej med att sanera julskinkan utan gör det med annat oxå. Och inte bara till jul.

Fast dom kanske bara hittar på nya sätt att lura konsumenten. Skulle inte bli förvånad om så blir fallet.

arcus
0

Jag köper en kalkon som betat i närheten, styckar ut ena bröstet, ca 3 kg väger det, lägger i saltlake några dygn och bakar det sedan i ugnen.
Det blir en jättegod julskinka, lite mager men fettet får man lägga till på annat sätt.
Ett vettigare och godare alternativ med tanke på hur grisarna behandlas.

larshenningt
0

Gick in på COOP för att kolla skinkorna. Mycket riktigt COOPs skinka innehåller glutamat, men Scans skinka Piggham gör det inte. Den var 10 spänn dyrare per kilo. Kan det finnas ett samband?

Jag tittade också på en lättrökt skinka men kunde inte avgöra om den var rökt eller impregnerad med röksmak. Ska titta igen.

Lillianna
0

#30 Maxiq, Haha, jo omväxling förnöjer *LOL* Och vissa skamgrepp brukar ju uppskattas, fast kanske inte från främmande kvinnor…

/Lillianna

~ Lillianna ~

chapp
0

I min kyl ligger nu (för allra första gången…) en skinka på rimmning. Vi ska jämföra den med "köperimmad" skinka med glutamat, som vi också köpt (ja, inte jag).

Mervi
0

så glada vi blir…

Jag skall göra något som en arbetskamrat till mig gjorde. Hon kallar det rull-korv. Hon gör det av bröstsida och lägger det i salt/socker lag och kokar sedan. Hon påstår att det är jättegott.

Jag skall få receptet på måndag.

Jag gissar att det är någon sorts rull-sylta.

Margareta
0

Jag köpte ekologisk skinka idag, dessvärre var det druvsocker i lagen - men vi tänker laka ur den i vattenbad så gott det går.

hemul
0

Mervi, är rullkorv samma som rullsylta?

Mervi
0

Jag tror det.Jag har köpt bröstsida utan ben och olika peppar och väntar nu på receptet.

Köpte även oxstek och skall göra lite saltkött själv. Jag hittade ett recept i en finsk kokbok. Verkar inte så svårt.

blodtopp
0

Jag mailade ju Scan härom dagen. Trodde inte att jag skulle få nåt svar alls, men så upptäckte jag att mailprogrammet halvt om halvt sorterat ut ett gäng mail som eventuellt skräp. Och där fanns ett litet litet svar från Scan.

Så här skrev jag till dem:

"Hej!

Upptäckte till mitt stora förtret härom kvällen att det är E621 i er Pigham-kassler. Glutamat alltså, smakförstärkare. Så även i Läcköskinkan som vi också har hemma. Tyvärr tror jag att det finns i många fler av era produkter, och det tycker jag är jättesynd.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför ni tillsätter glutamat till era produketr. Skulle maten inte smaka nåt annars? Det borde den nog göra. Eller är det för att det ska smaka så mycket bättre att folk hellre köper era produkter före ågon annans?

För mig är det precis tvärtom, jag kommer inte längre att köpa de produkterna. Tyvärr, för jag ansåg att Scan var ett av de bästa märkena här i landet, eftersom ni bara använder svenska råvaror.

Varför använder ni en massa onödiga tillsatser? 

Mycket tacksam för svar

MVH….." 

Så fick jag då svar. Ett kort, men ändå ett svar:

"Hej

Tack för ditt mail. Med den vetskap vi nu har ser vi över vårt sortiment när det gäller glutamat.

Med vänliga hälsningar

Mona Engblom Krömer"

Jag tolkade det lite positivt i alla fall. Och om fler kommenterar deras användning så kanske de faktiskt gör nåt åt det. Visserligen kommer jag inte bojkotta Scan helt ändå, bara de produkter med en massa skräp i, för jag föredrar svenskt kött i första, andra och tredje hand ändå. Och då är Scan som gäller i de flesta fall. Fast jag skrev på ett sånt sätt i mailet om det, att det kunde tolkas hur som helst Oskyldig

Mervi
0

Bra initiativ. Jag kollade på City-cross i Hyllinge och där fanns bara en sorts pålägg utan glutamat, det var hjortstek.

Margareta
0

Jag har tjatat på vår ICA - men det är nog smartare att gå direkt på producenterna. Tänker ta en dust med Ridderheims. De har ett bra sortiment - men jag kan tyvärr inte äta något av det.

maxiq
0

Jag läste på en julskinka på CityGross (kommer inte ihåg märket) och där stod det under innehåll: Skinka 90%, Vatten 9%, sen var det en lång lista på tillsatser. De var iaf ärliga men varför så mycket vatten?

Margareta
0

Nu har jag mailat ridderheims

LottaO
0

#47 Jag tror att det handlar mycket om att man "måste" sälja så mager skinka idag. Förr matade man väl grisarna riktigt feta inför jul och då blev skinkorna stora och feta. Nu vill folk ha mager skinka, och def inte betala mer…

Vi vet ju hur vi hade velat ha det - ju!

/LO

Dansa kan man alltid göra!

Katti
0

Tyvärr garanterar ju inte Scan-dal (tack Maxiq!) längre att köttet/fläsket kommer från Sverige i alla produkter… De påstår att det inte finns svenskt kött att få tag på (?). Fast står det svenskt på förpackningen ska man ju förhoppningsvis kunna lita på det. Eller, det kanske man inte ska ge sig sjutton på. I dessa tider av profithunger och lögner…

blodtopp
0

#50 Det har jag missat. Vilket j**la sätt!!! Och brist på kött tror jag inte ett dugg på. Men jag hoppas att de fortsätter vara ärliga i märkningen av sina produkter då, så man kan fortsätta lita på den punkten i alla fall. Fast iofs, då kanske man tar sig råd att köpa gårdskött istället (vilket tyvärr ligger utanför vår ekonomi nuLedsen)

andreas0
0

#44, Tja, scans julskinka var väl utan glutamat i år? Dom kanske har börjat bättra sig, och tar en produkt i taget. Det märker vi om ett par månader, tills dess kan man ju undvika deras produkter som har det i sig.

hemul
0

På en skinka jag kollade på på ICA (tror det var Scan, men är inte säker) stod det Innehåll: 90% skinka, vatten o.s.v. Den innehöll inte glutamat.

Det var ju ivf ärligt! 10% vatten alltså. Då kan man ju undra hur mycket vatten det är i skinkorna med glutamat…

Wildrat
0

Scans julskinkor ska inte innehålla glutamat. De andra märkena vet jag inte. Hur är det med ICAs egna skinka? Är det nån som kollat på den?

hemul
0

Tror ingen av skinkorna jag kollade på ICA innehöll glutamat. Tittade bara på råa,

Pasi
0

Jag köpte en rå (fryst) skinka på ICA…ingen glutamat. I deras färdigkokta fanns det däremot…iallafall i de jag tittade på.

maxiq
0

Mina skinkor innehåller minnsan inte Glutamat! Bara varsin Gluteus maximus!

Trollcina
0

Med insprängt fett! *skratt*

Om man nu ska koka sin skinka själv och slippa e-ämnena så kan man beställa en halv gris hos sin lokale slaktare och säga att man saltar in och nätar själv när man beställer. Då får man garanterat en helt e-ämnesfri skinka till jul om man dessutom gör senapen själv och "ströbrödet".

Receptet på saltlake hittar man i de flesta kokböcker med vanlig husmanskost. Det är inte så svårt det enda kruxet är att göra det i tid så att skinkan hinner ligga och salta in sig ordentligt innan den ska kokas/ugnskokas. När man ändå håller på så kan man ju passa på att rimma sidfläsket också.

korseett
0

min julskinka har nu legat i två veckor och den tar jag upp på lördag för vattenbad i några timmar och sedan kokning. Fann inte nät så jag har knytit med snören som de gjorde förr.

Pressylta kan ni fortfarande göra och receptet finns inne på jul.ifokus. Likaså saltlagen till rimning.

hemul
0

Jaha, jag kan nu rapportera att Willys billiga frysta råa (39:90) inte innehåller glutamat.

ullna
0

Jag skrev till ICA att jag tänkte köpstrejka deras produkter med glutamat. Jag fick till svar att Livsmedelsverket hade godkänt. Då skrev jag till baka att bara för att det är godkänt är det inte önskvärt och att Livsmedelsverket var dåligt uppdaterade.

De skrev att de håller på att gå igenom sortimentlistan och skall överväga tillsatserna. Alltid något

Arnedanc
0

Vi har köpt vår skinka på ICA, från Lantköket. Det gjorde vi efter att ha sätt reklam för Lantköket i tidningen Allt om Mat. Den är mycket lösare än andra skinkor säger min fru. Jag som norrmann har ingen förutsätningar för att uttala mig så mycket om julskinka.

Margareta
0

Jag har mailat ICA och frågat efter en produktförteckning utan E621 - eftersom jag blir sjuk och inte kan äta det.
Det lär bli problem för dem.

arcus
0

Bra Margareta det borde få dem att inse läget

Sotlugg
0

Finns det några grisar som är feta så de smakar som förr i tiden? Går ju knappt att äta fläskkött nuförtiden. Torrt och trist. Det är väl därför dom tillsätter glutamat, som nån här ovanför påpekade.

hemul
0

Ja, när jag beställde gris senast, jag köper från bonde, var jag tvungen att ta en kvarts gris rakt av men jag lyckades ivf byta kotletterna mot mera sidfläsk. Kotletter som var så gott förr. Nu smakar de bara sula. Vill inte äta det.

Anders-S
0

I många fall gömmer man glutamat under andra beteckningar, t.ex. arom, kryddor, buljong, jästextrakt.  Finns dessa med i innehållsförteckningen utan specifikation kan man utgår från att det ingår glutamat.

Rätt fett smakar gott!  Smaken är en viktig förmåga vi ärvt som man manipulerar med tillsatserna. Farligt fett smakar illa.  När svinen äter kraftfoder baserat på spannmål eller majs blir det fel omega-6/omega-3 kvot och fettet smakar illa.  Då används en massa tillsatser för att dölja det.  Fleromättade fetter härsknar också snabbt. Har man lång lagringtid, t.ex. fryst, så använder man också tillsatser för att vi inte skall känna att det är härsket.   Mat utan tillsatser kräver högre kvalitet.  Köp inga E-n !

Det räcker inte att skölja av skinkan. Man har sprutat in tillsatserna med injektionsnål enligt en charkuterist jag frågade.

hemul
0

Tycker du alltså att grisfett smakar illa? Då är det nog nåt fel på mina smaklökar.

Brynhilde
1

Här är ett steg i rätt riktning. http://www.olingeutegrisar.se/index.htm

Grisuppfödare som håller till i mina hemtrakter i nordöstra skåne. Har köpt en del av deras kött och det är mer "köttkänsla" över det. Köpte deras sidfläsk igår. Helt underbart! Rejält fettsprängt och fint. Där behövdes inget extra stekfett i pannan inte.

OK, det är inte eko-uppfött, men det är mycket bättre än industrigrisarna…