Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2841 ggr
Karmatarerskanise
0

Fett

Jag har börjat äta enbart, kött, grönsaker,sallad och ägg( på ett ungefär).

Ska jag äta ngt mer, fett? Vilken typ av fett? Grädde?
Åt långkål igår, och i det är det grädde, men är det inte också en massa kolhydrater i det? Måste man ha i sig fett? Räcker det kanske med kycklingfettet i skinnet på kycklingen och fettet på entrecon t.ex?

Tränar också styrketräning och lite konditionsträning.

DaMum
0

Allt beror på vad du har för utgångsläge, vad du vill uppnå o s v.

Generellt kan du vara mycket mer frikostig med fett än som är "normalt", men se för tusan till att det är BRA fetter.

SMÖR
BREGOTT
ORAFFINERAD KOKOSOLJA

Och när det gäller andra produkter, välj alltid det fetaste. Den fetaste grädden, mjölken o s v.

Lycka till! Kram!

Pasi
0

Du får nog prova vad som passar just dig. Äter man fett kött så blir balansen ok….men utvalet av kött blir ju lite begränsat då.
Man får passa sig så att inte proteindelen blir för stor = rabbit starvation.

odezza
0

Om man tar bort de flesta kolhydraterna ur maten, så måste man få energi någonstans ifrån, och det är från fett. Speciellt om du tränar! Så var inte rädd för att ta en smörklick till grönsakerna, och om du inte vill eller behöver gå ner i vikt så kan du prova med grädde i kaffe och te.

Undvik framför allt margariner! Lycka till säger jag med!

"still lost in space and time"

Mervi
0

Om man äter fet kött så behöver man inte vräka på mer fett. Kycklingskinnet innehåller en del. Du får prova dig fram vad som passar dig. Det enda rådet jag kan ge är att undvika lightprodukter och använda grädde, fet mjölk, smör osv. Hur mycket man tar av det är ju olika.  Alla gillar inte så mycket fett.

Karmatarerskanise
0

Tack.

zeretki
0

Jag vill också tillägga att alla härinne INTE har tagit bort ALLA kolhydrater, utan många av oss äter kolhydrater i den form som vi tycker är nyttigt: sallad, spenat, broccoli, blomkål, lök är sådant som jag själv t.ex. äter nästan varje dag.

Fettmängd och kolhydratmängd tycker jag du själv ska prova fram. Alla mår inte bra av att vräka på smör och grädde, men vissa mår superbra av det.

En del äter inga kolhydrater alls och mår jättebra av det, andra mår bättre när dom äter lite grönisar till.

parsley
0

För en del kan  mjölksockret /laktosen i mjölkprodukter medföra utebliven viktnedgång. Laktosen är vattenlöslig. Ju högre fetthalt, desto mindre vatten, desto mindre laktos. Det finns alltså mer laktos i grädde än i smör. Man måste prova sig fram. Ett tips för att öka fetthalten är att ha fett i kaffet eller teet. Många använder ekologiskt kokosfett, men även smör och det betydligt billigare kokosfettet som brukar finnas i silverpaket i livsmedelsaffären är OK.

honung
0

jag instämmer med alla föregående skrivare.. två egna frågor uppkom: pasi, vad är rabbit starvation? parsley, vet att det har diskuterats förut men jag har aldrig fattat… är silverpaketen m cocosfett ok alltså?

Wildrat
0

Silverpaketen med kokosfett är billigare eftersom kokosen inte är ekologisk. Oljan är extraherad med lösningsmedel ur kopra som kan vara väldigt gammal. Den dyra är ekologisk och maskinellt pressad inom ett par veckor efter skörd.

Oljan är densamma men den billiga kan innehålla en massa kemikalier. Men man väljer själv…

parsley
0

Pasi (?) har analyserat kokosfettet i silverpaketen och kommit fram till att det är OK. Litar på honom. Det ekologiska är dock betydligt bättre, så om man har råd tycker jag att man ska välja det ekologiska.

Wildrat
0

Enda skillnaden mellan de olika kokosfettsorterna är framställningen. Ekologisk- ickeekologisk, framtagen med lösningsmedel- maskinellt pressad, kanske gammal- färskpressad…

Pasi
0

honung - Om kosten består av för mycket protein (för lite fett) så att kroppen behöver använda det som huvudsakligt bränsle så byggs det upp mer ammoniak i kroppen än vad den kan göra av med…men det finns nog flera mekanismer involverade. Verkar som man kan svälta ihjäl på en högproteindiet fast man äter sig mätt.
Finns mycket att läsa om det på nätet.

Lite läsning 

Wikipedia

Margareta
0

Tack Glennart!

Tänk om vi kunde få utdrag ur den sidan översatt…. (med tillstånd så klart)

*sajtvärden …visslar på Karin20…*

Numer pensionär i Nynäshamn