OT.Efterlysning och tipshjälp!
Har letat efter en konserverings ring som är 15 cm i diameter att använda till en emaljerad gammal mjölk kruka.
Min mamma använde den att baka upplands kubb i till julen när hon levde.Hon kokade den i vattenbad.Har försökt att hitta en ny ring men hittar ingen.Vill försöka om igen med traditionen till julen.
Efter flera misslyckande när det inte varit tätt och det blir en degig kubb.Har ni tips på var jag ska hitta ringen?
Vet att det är kollisar i den men brukar dela den i 4 delar och ge till släkten till julen som ett minne från när mamma levde.
/molana.
Ja, inte är det lätt att hitta sådant, men om du kollar på loppisar så kanske. LYcka till!

Ja, loppisar är mitt tips oxå. Hoppas det går bra!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Det går kanske att täta krukan med deg. Jag har för mej att jag läst det i nån äldre kokbok.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Kan du ha sån tur att du hittar den om du efterlyser på någon secondhandshop - typ Blocket? Det är enklare än att springa runt och leta.
Numer pensionär i Nynäshamn

Varför inte sätta burken i en stekpåse, om man gör ett litet lufthål högst upp och som befinner sig ovanför burken borde det kanske funka om du inte får tag i någon ring. Dessutom kan du sätta ett par lager med bakplåtspapper mellan locket så kan det bli tätare och det kanske t o m räcker.

Man kan även baka kubben i ugn på svag värme….125 grader… kan testa gräddningstiden på den första kubben med en stektermometer - färdig vid 98 grader.
Besök det här forumet. Där har de snurr på sånt.
http://alternativ.nu/yabbv2/index.php
Annars kunde du besöka en gummivekstad och köpa en bit gummiduk av lämplig sort och sätta dig och klippa. 

Sånt där stort brett gummiband runt inre kanten av locket?
Det finns stretchiga silikonlock som egentligen är till för att ha över skålar och sånt. Silikon tål värme upp till 250 grader, det kanske går att använda. Då behöver du inte använda locket alls. Har sett på bla ica och clas ohlson.

# 9 Tack tänker prova med ditt tips med gummiband.
Har provat med bakplåtspapper men det blev degigt i mitten då.Den ska ju kokas i 4 timmar och det kom in ånga på något vis fast jag knytit fast locket med snöre.
Tack alla andra för tipsen.Bokmärker för att komma ihåg.