Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3663 ggr
Lisabet
0

Salt

Nu har jag ätit LCHF i drygt 5 veckor och varit mer eller mindre dålig i fyra av dem, med ont i magen, huvudvärk och en mycket stor matthet. När magen bröt ihop helt för en vecka sen, fick jag tid hos doktorn. Jag fick resultatet idag - inga fel på mig, jag är alldeles frisk.

Nu mår jag lite bättre sen jag i fredags började äta mer salt. (Det var enligt proverna inget fel på min saltbalans).

Det kanske skulle tipsas för nybörjare att extra salt kan behövas vid huvudvärk, inte bara dricka mera.

Men jag har ett problem, jag tycker inte om salt. Jag tar lite salt i en kopp hett vatten (och lite grädde). För att stå ut med att dricka det flera gånger om dagen, har jag i lite honung (ca ½ tsk).

Men vad kan jag göra mera? Börja äta salta jordnötter? Jag försöker salta på maten, men det räcker inte. Jag måste ha i mig lite salt t ex innan jag går och lägger mig, för annars vaknar jag med huvudvärk.

Goda förslag?

korseett
0

salt bacon? tequila fast utan tequila och citron?

hemul
0

Vid är det för fel på tequila och citron? Räcka ut tungan

Du kan ju baka in saltet i något som du kan svälja helt eller köpa salttabletter på apoteket. Tycker dock det låter konstigt att du skulle få brist på NaCl. Saltar du inte maten alls? Kanske skulle mineraltillskott funka?

zeretki
0

Oj, jag har aldrig hört talas om att någon fått saltbrist på denna kost. Speciellt inte som många äter bacon och rimmat fläsk…

Mimsivimsi
0

tvärtom.. borde själv minska på saltet..

Lisabet
0

Ja, jag förstod inte att huvudvärken berodde på för lite salt, eftersom allt man hör är att salt är onyttigt, och att man bör minska på saltet.

Jag saltar på kött och fisk, sås (men det blir inte ofta nu) men i stort sett inte annars. Bubbelvatten på flaska står jag inte ut med.

Men jag äter inte mindre salt nu, den enda skillnaden är jag inte äter mjöl, pasta, potatis eller rotfrukter, majs ärter. Och mindre frukt. Socker har jag avstått från i två år.

hemul
0

Det kan inte vara att du förlorade för mycket vätska?

Lisabet
0

Jag har alltid sprungit på toaletten och kissat i tid och otid, och har inte märkt att mer runnit ut, men så kan det naturligtvis vara.

Men kan man, utan att det är för varmt, bli av med nödvändiga salter med urinen? Och proverna visade inte fel saltbalans. Fast proverna har alltid varit OK, hur dåligt jag än har mått (fysiskt, jag är tack och lov aldrig deprimerad).

hemul
0

Jo, jag tror man kissar ut en del i början, speciellt om man utesluter kolisar helt. Många tar tillskott av magnesium och eller kalium.

Wildrat
0

Men om du blir bättre av salt så var det väl det som fattades. Vi är många här som är "friska" enligt läkarnas prover men som ändå inte mår/mådde bra.

Om du hittar salttabletter är det ju bra, de smakar ju inget. Annars vet jag inte riktigt. Jag gillar salt, letar efter saltaste baconet och kan äta salt från saltkaret. Många tycker havssalt är godare än det vanliga billiga, du kanske skulle testa det?

avant
0

Måste på ämnet ställa frågan om minskad saltkonsumtion kan vara negativt med tanke på minskat jodintag.

Sedan ett tag använder jag mig ytterst sällan av externt tillfört salt i någon form som bordssalt, soja, buljong etc. Det händer att jag tar lite örtsalt då och då dock.
Detta på grund av minskat saltberoende när kosten inte består av chips och färdigmat.

Men jodet, som sagt; jag antar att jodberikningen av salt har en essentiell funktion vilken jag kanske går miste om nu?

andreas0
0

Nja, äter man LCHF får man i sig tillräckligt med jod från maten.

Wildrat
0

Man kan få struma (överfunktion av sköldkörtelhormon) av jodbrist.

hemul
0

Vad är det vi äter som andra inte äter som innehåller så mycket jod?

Jag tar jodtillskott. Började med det en period när jag nästan inte åt salt alls.

Wildrat
0

En del multivitamintabletter innehåller jod…

Pasi
0

Animaliska produkter innehåller en del jod….ost, fisk, ägg och skaldjur mest men även kött o smör- fineli.Glad

hemul
0

Pja, det enda jag äter mer av än förut är ägg och smör. Det innehåller väl inte så mycket jod att det kompenserar vår svenska jodbrist.

Wildrat
0

Inte så stor risk för jodstruma för oss då. Nu har jag redan struma Skrikandes så det spelar inte så stor roll…

Brynhilde
0

Är det inte så att denna kosten binder mindre vätska i kroppen? Jag har märkt på mej själv att jag är mindre svullen nu än när jag åt kolisar.

Om kolhydrater binder vatten och om du äter dåligt med salt (binder ju också vatten) kan inte det resultera i vätskebrist? Det här är bara en fundering från min sida.

Jag har bytt ut vanligt salt mot mineralsalt. Det är mer kalium än natrium i. Det smakar salt men inte så intensivt som med bara natriumklorid.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

zeretki
0

Nu när vi talar om salt… Jag har köpt något som heter Mineralsalt. Helt OK, tills jag fick smaka medelgrovt havssalt! Nu kan jag inte äta mineralsalt för det smakar konstigt, metalliskt. Inte alls lika gott som havssaltet.

Men vilket salt är nyttigast? Skrattande

Brynhilde
0

Håller med om att havssalt är jättegott. Jag köpte eko-certifierat havssalt på crearome. Det kommer från naturskyddade området Ria Formosa i Portugal. Hanteringen är hantverksmässig. Det är grovkornigt och inte så kritvitt. Godare salt än det har jag inte smakat.

Vet inte vilket salt som är nyttigast. Jag har högt Blodtryck och då är mineralsalt med hög kaliumkloridhalt bättre. Det binder vätska på ett annat sätt än natriumklorid.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Wildrat
0

Det går nästan på ett ut. Havssalt innehåller jod automatiskt, i bergssalt måste det tillsättas men med maten vi äter behövs ju inte det… Ta ett som smakar gott och inte kostar skjortan, de flesta tycker havssalt är godare.

Margareta
0

Jag köper också eko-havssalt men äter väldigt mycket mindre salt än tidigare och gillar inte alls salt. Använder själv ofta bara Herbamare örtsalt - men då klagar maken.

Jag har aldrig märkt något med vare sig vätskebalans eller sköldkörtelvärden (jag är kollad två gånger sista året och har bra värden).

Kan det finnas fler parametrar som påverkar om man mår dåligt? Jag vet att detta kan vara ett problem i tex varmare länder om man får i sig för lite salt. Då blir man lättare uttorkad.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

hemul - ägg innehåller mycket jod, mer än många fiskarter (44 ug).Glad Ost 40 - 200ug och grädde 12 enligt fineli.

odezza
0

Angående illamående, som Lisabet skriver om i början av tråden…

Jag fick tips av en kompis, som ätit LCHF i mer än 10 år, om att strö kanel på maten, för att minska illamåendet. Jag har själv aldrig provat att göra det, vet inte om jag är så pigg på kanelsmak på allting… Flört

Men jag har provat Friggs Orientalisk Kanel, ett roiboste med kanel och lite annat i… Jag tycker det är jättegott med grädde. Och känner jag mig lite illamående någon dag, så är det det teet jag dricker. Min mage blir genast lung och go'…

Mår jag riktigt illa, så jag känner mig spyfärdig, och inte känner att jag vill äta något, för att det eventuellt kan komma upp igen, så är det kokosmjölk som gäller. Jag värmer en burk (Blue Dragon tycker jag är bäst) och lägger i 2 bitar minst 70-procentig choklad… den drycken både mättar och lugnar magen.

Mina tips har ju inget med salt att göra, men kanske kan vara värt att prova om man inte vill få i sig för mycket salt…

"still lost in space and time"