Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4841 ggr
Gittanglad
0

Sötningsmedel

Jag hade lilla familjen på besök här om dagen. Det blev goda grytan och marängbakelser med nötter, vispad grädde och lite rårörd lingonsylt. Nu till frågan: Vilket sötningsmedel har minst bismak? Jag har flytande Suketter, Hermesetas, Canderel och Stevia. Bakelserna blev underbart goda enligt min smak, men gästern tyckte att de hade en liten bismak. God fläskfilégrytan gjorde succé!

DaMum
0

De3t där funderar jag lite över ibland också.

Inte för att jag använder så mycket av det, är rätt restriktiv, eftersom det är och förblir kemiska prylar som vi förmodligen inte alls mår så bra av i för höga doser.

Men ibland "måste" man ju.

Tror helt klart att Canderel är den med minst bismak, och även det som bäst lämpar sig för värme och tillagning.

Men å andra sidan har Canderel väldigt många fler kolhydrater än exempelvis Hermesetas, så man får väl väga för och emot.

Själv använder jag Hermesetas de gånger jag "måste" söta något. Som t ex min hemgjorda glass med mintsmak. Men det blir inte ofta, bara när någon fyller år eller som nu till jul. Och jag äter inte av den själv.

Stevia är säkert det allra bästa, men det lilla jag har provat smakade alldeles förskräckligt illa, så jag låter nog hellre bli.

Kram!

systerj
0

hmm.. det kanske är mig det är fel på, men jag har aldrig känt någon bismak av sötningsmedel. tycker klibbigheten riktigt socker lämnar efter sig är äckligt däremot.

Pasi
0

De kemiska sötningsmedlena ratar jag helt, de är totalt portförbjudna till inträde i min kropp…men använder glycerol, stevia och fruktsocker. Stevian har lite bismak som jag inte uppskattar, men blandat med glycerol eller fruktos så smakar det bra.

Mindre mängder av fruktos höjer knappast blodsockret utan läggs in i glykogenlagrena.
Glycerol används av kroppen för framställning av blodsocker, vid behov och är helt naturligt….är samma som den molekyl som håller ihop fettsyrorna så att de bildar fett (trigrycerider). Stora mängder bör undvikas då det kan ge "tryck" i bla ögat. Har själv intagit 0,5dl utan att känna nåt konstigt i kroppen.

Gittanglad
0

Tack DaMum!

Det blir födelsedagstårta den 23 december, så det blir nog Canderel, för jag vill också äta tårta!

Kram på dig!

[linda-pinda]
0

Pasi: kan man köpa glycerol i affären? Fruktos? Klarar de uppvärmning (=baka)?

Pasi
0

linda-pinda - Fruktosen bränns lätt i ugnen så man får passa allt noga och helst sänka värmen lite.
Glycerol går fint i ugn men det avdustar något…men knappast nån större mängd. Jag köper glycerol i vintillbehörsaffärer, används som smakförbättrare/sötningsmedel i vin och likör, finns också på apoteket, men jag tror det är ännu dyrare där.

Wildrat
0

Här står mycket intressant om glycerol/glycerin dock inget om att ha det i mat.

Särskilt det här var intressant: Syntetiskt glycerin

• Råoljeglycerin

Håll i er nu: Propen kloreras med värme till allylklorid, som oxideras med hypoklorit till diklorhydrin, som omvandlas med lut (natriumhydroxid eller kaliumhydroxid) till epiklorohydrin, som hydroliseras till glycerin. Det började med att man fick glycerin som biprodukt vid raffinering av råolja, t. ex. ur allylalkohol och propylengas. Idag är detta det vanliga, enkla och billiga sättet att göra syntetiskt glycerin. Så framställs nästan allt glycerin i USA.

Undrar hur det i vintillbehörsaffären är framställt Förvånad!

[slamslams]
0

Hermesetas är det jag använder till allt jag vill eller behöver söta, det tycker jag är bäst. Burken med den Blå korken.

Köper ett koncentrat på apoteket, Natrium-cyklamat som blir mycket billigare, att använda när man kan göra det.

Naturligtvis Stevia men det får man skriva efter.

Jag använder aldrig Canderel, tycker Hermesetas är bättre.

Jag är Diabetiker då får man välja det som man tycker är bäst, därför kan jag inte använda socker om än aldrig så lite.

[slamslams]
0

Glömde säga att det blir INGEN bismak av detta jag föreslog, jag har bjudigt så många gäster på mat o kakor med detta sötn medel i.

Du behöver inte tala om vad du har i så märker ingen det heller.

När jag har gjort ex kakor till mej och andra kakor till gästerna och talat om detta, har vid flera tillfälle `mina kakor ´haft en strykande åtgång.

Ex en vaniljsås (råkräm)som jag lagt in recept på är jätte god, gästerna trodde det var den vanliga vaniljvispen.

Jag skattar mej lycklig över att Hermesetas finns fast det är syntetiskt , när det behövs så är det bra.

Fast nu när jag äter LCHF blir det ju inga kakor inte på länge ialla fall.

[linda-pinda]
0

Tack Pasi! du är en klippa som vanligt!

Bookjones
0

#7 Tror du tittat på fel grej. Glycerin är ett fett som används i handkrämer och dylikt.  Såna där genomskinliga tvålar är ofta gjorda med glycerin. Glucerol är något annat.

Pasi
0

Glycerin och glycerol är samma sak, en alkohol som är en delkomponent i fett.Glad

Bookjones
0

Aha.. man lär sig nåt nytt varje dag… Mina ursäkter till #7.

Wildrat
0

Pasi- Står det vad glycerinet är tillverkad av när du köper på vintillbehörsaffären? Har för mig att Crearome säljer vegetabiliskt glycerin men de är ju så himla dyra…

Och dessutom, hur använder du det? Bara istället för socker eller? Har du några recept du kan dela med dig av eller iaf några tips om man vill prova?

Pasi
0

Det brukar inte stå hur det är tillverkat, men det är ju food grade och jag använder så lite. Men det är dyrt!

Har använt det blandat med socker, fruktsocker eller stevia i såväl chokladkaka (ägg, smör, choklad, stevia och glycerol) som i nötkaka (riven mandel + bittermandel, ägg, smör, glycerol, fruktsocker…chokladglasyr på choklad o grädde, ät med vispad grädde).

Wildrat
0

Är det här dyrare än det du köper? Funderar på att köpa och ha i handkräm iaf…

Pasi
0

Sist köpte jag på PGW för 22:-

Wildrat
0

Hmm, Crearome är alltid dyrare…

Men jag blir lite misstänksam till PGWs beskrivning av framställningen, "en biprodukt som bildas naturligt vid jäsningen". Allt jag hittar talar om att glycerin antingen är en biprodukt av tvåltillverkning, spjälkning av fett eller framtaget kemiskt ur råolja. Så jag undrar vad de jäser som bildar glycerinFörvånad!

Nåja, skickar ett mail nu och frågar…

Pasi
0

De menar bara att det är en naturlig del i vin…att det där bildas som en biprodukt (finkel) vid etanoljäsningen. Jag ser det inte som en biprodukt då det påverkar övertonerna i smaken och är nåt önskvärt.Flört

Babz
0

Även jag ratar allt vad konstgjorda sötningsmedel heter. Om jag behöver söta något (vilket inte händer så ofta längre) så använder jag honung. Det är sötare än socker, så det behövs väldigt lite och det är en ren naturprodukt!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk