Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7488 ggr
Wildrat
0

Kött från Willys

Är det nån här som har åsikter om färskt kött från Willys? Tänkte främst på om det är bra kvalitet…

hemul
0

Det mesta är ju samma gamla vanliga Scan-kött.

Wildrat
0

Kankse det men de har eget förpackat också. Scans lådor som är "packade i skyddad miljö" är ju alla lika men det andra som de packar själva?

Jag har alltid varit skeptisk till Willys, brukar inte handla varken kött eller grönsaker där men jag kanske bara är löjlig…

Arnedanc
0

Jag köper Eldorado bacon hos Willys (mycket billigt), men efter att jag läste om Tulip Restuarang Bacon här, så kommer jag nog att byta till det.

Pasi
1

Alltid tyckt att Willys kött varit bra, både i Mariestad/Lidköping och Östersund.
Lite mer skeptisk till Icas och Coops, då jag flera gånger blivit besviken.

Brynhilde
0

Själv är jag skeptisk till skyddad atmosfär-förpackningar. Har råkat ut för sådant kött som varit dåligt innan bäst-före-datumet gått ut. Fisk packad på det här viset är rena styggelsen.

Vad gäller Willys handlar jag där av ekonomiska skäl. Men jag tror inte att köttet där är sämre än i någon annan butik. Ska man ha bättre kött får man köpa gräsbeteskött, helst ekologiskt, som är fettsprängt och hängmörat.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Gojkan
0

Jättenöjd med deras kött. Mycket som de packar själva. Också förvånad över att deras egna varor "Willys"-märkta ofta är billiga och bra. Tror att det ofta är samma varor som de dyrare men olika märkta.

På tal om Willys, har ni testat deras frysta seafoodmix med noll kolhydrater(tyvärr några E-nummer om man är rädd för det? Alla Willys ska ha dessa hemma för det är en "måste"-vara i deras sortiment. Använda till jättemycket. Fisksoppa, skaldjursomelette, frästa i lite vitlökssmör kan man ha dem till "plockmat" varma eller kalla.

andreas0
0

Det är nog olika från område till område för alla affärer, jag tror det är svårt att säga något om köttet för alla coop eller alla willys, för det varierar en hel del.

Ulf-S
0

Hur är det med skinka och andra charkuterier?

Idag var jag på PrisX-tra och kollade lite på innehållsförteckningarna. Till slut frågade jag mannen i charken om det fanns något över huvud taget som inte innehöll socker och glutamat. Det gjorde det påstod mannen och lotsade iväg mig till en hylla med skinkor från en liten tillverkare. ALLA förpackningarna innehöll E621…

maxiq
0

Jag brukade köpa Willys färdigkryddade, strimlade fläskfilé (?) när jag handlade där. Praktisk och gott att gräddstuva! Antagligen innehåller kryddorna en hel del glutamat, det tänkte jag inte på då…

Wildrat
1

Appropå kött packat i skyddad atmosfär jag har två gånger den senaste månaden köpt köttfärs som varit packat så både från coop och ica. Och naturligtvis höll den ju inte hållbarhetstiden ut. Det är tråkigt men gör inte så mycket eftersom jag alltid klagar. Då får man ju pengarna tillbaka plus lite till och de får en signal om att deras metoder inte fungerar.

Undrar hur många som bara suckar och slänger…

hemul
0

Wildrat - det där låter som något man borde kunna sätta i system! Räcka ut tungan

Ulf-S
0

Man kan ju inte gärna lämna tillbaka en tom förpackning… Inte äta kakan och ha den kvar mao.

Dålig mat lämnar jag ALLTID tillbaka och tycker snudd på att det är en moralisk skyldighet.

hemul
0

Det har jag gjort. Jag köpte en bit lever som det växte nåt på. Det såg ut som små vita taggar på undersidan. Jag tyckte det var så äckligt att jag spolade ner levern i toa. Mest för att jag ville veta vad det var så tog jag med prislappen från paketet till affären, kvitto hade jag inte. Jag fick både pengarna tillbaks och en kompensation. Killen blev ganska upprörd över att det hänt och sa att det antagligen var svamp. Det kan stämma, för det luktade inte illa.

parsley
0

Min Willys är rätt OK, men jag köper mest mat till hunden där, eftersom Willys är den affär som har mest intressanta inälvor (jo, jag vet jag borde ta och äta inälvorna själv och inte ge dem till jycken.) Tycker inte att det finns någon affär som är bäst, LIDL har billigast grönsaker, Willys intessantast inälvor, Hemköp närproducerat kött, Coop finns på gångavstånd, ICA har störst sortiment (fast jag vet inte om det är någon fördel längre)….Torget har bäst ägg och ost.

janemari
0

Jag handlar ofta på Willys, de styckar och mal själva. alltid nöjd med det jag handlar där.

hemul
0

#14 Va? Jag har aldrig sätt inälvor på Willys. Trodde alla deras butiker hade samma sortiment. Är det färskt eller fryst?

parsley
0

Inälvorna brukar vara färska (eller nedsatta med 30 %, pga kort datum). Sortimentet varierar men det brukar finnas, hjärta och njurar från nöt och svin, lever, samt kycklinglever och kycklinghjärta.

hemul
0

Vilken del av landet bor du i? Söderöver gissar jag. Jag har hört rapporter om fläskfärs och annat godis som nästan aldríg finns här i mellansverige. Skrikandes

Brynhilde
0

Det Willys jag handlar på ligger i Kristianstad (nordöstra skåne). Där har dom oxå gott om inälvsmat. Och där kan man kan köpa kanonfin oxbringa med ben som är det godaste att göra kalops på. Färska nöt- och svin-tungor har dom oxå.

hemul
0

Jag visste det! Orättvist är det. Grmpf.

Oxbringa är en annas sak som sällan finns. En del affärer har ibland men då är den rimmad.

Brynhilde
0

Vad gäller oxbringan är Willys det enda stället jag vet som säljer sån. Oxsvans har dom oxå. Absolut det bästa att göra soppa på.

Wildrat
0

Ska ta en resa till Willys och botanisera vad de har. Just nu kan jag inte köpa så mycket, min frys är full. Skulle behöva en till men det har jag inte plats för.

magma
0

Färsk kycklinglever har jag sett på Willys i Örebro

andreas0
0

I Göteborg har dom på coop på hjalmar brantingsplatsen flera olika leversorter. Dom hade även grishjärtan såg jag, är det något man vågar äta? Andra coop butiker i området verkar ha sämre utbud.

MegN
0

En väninna köpte hästfilé på Ica…! Fast då måste man tinga på i förväg. Vet man bara vad man vill ha så nog tar de hem…! Själv får jag säga till när jag vill ha fläskfärs (ute i disken finns bara blandfärs). Och så tittar de undrande på mig - vad ska jag ha det till? Men ett par kilo fläskfärs blir många välsmakande "bantarbiffar"! Till och med mina barn tycker biffarna blir saftiga och fina! [Stekte stora "köttbullar" i stekpannan så det blev fin yta, hivade sen in dem i ugnen och lät dem bli färdiga (tog en stund), öste på riven ost på slutet och lät det gratineras - mums!]

parsley
0

Hästfilé anses vara en delikatess i bl a Frankrike. Vidare anses hästkött vara speciellt lämpligt för barn, eftersom det är ett "rent" kött. Det förekommer (om inte någon ny lagregel satt stopp för det) att svenska slakthästar transporteras till södra Europa för slakt, eftersom svenskar av tradition inte äter häst (undantag pålägget hamburgerkött som består av häst).

Ulf-S
0

På PrisX-tra vid Mariatorget brukar de ha hästkött… Rätt OK.

Brynhilde
0

andreas0, hjärta är jättegott. Alla sorters. Jag brukar grytsteka dom. Det blir ju ett långkok i stil med kalops eller frikassé. Kycklinghjärtan steker jag hela, andra sorter strimlar jag. Man får skölja dom noga så ev. levrat blod försvinner.

Bryn hjärtat i smör, salta och peppra lite. Häll sen på lite vatten och låt det puttra under lock. Man kan låta lite lök o morötter o ett par lagerblad få puttra med för smakens skull. När hjärtat känns mjukt att sticka i är det färdigt. Ta bort lök, morot o lagerbladen. Häll på grädde o koka ihop såsen. Smaka av.

Kokt, strimlat hjärta är gott torkat oxå. Koka med kryddor o rotsaker tills det är mjukt. Skär i tunna strimlor och bred ut dom i långpanna. Torka i ca 70 graders värme med ugnsluckan lite på glänt. När dom torkat utanpå och fortfarande är lite mjuka inuti är dom färdiga. Exakt hur lång tid det tar att torka kan jag inte säga, men man får räkna tiden i timmar, inte minuter.

Anders-S
0

Har länge tänkt prova detta recept som jag hittat på en annan sajt, fast får inte tag i oxhjärta någonstans.

Anticuchos

Typisk Peruansk snabbmat som man äter på gatan.

2 kg oxhjärta
2 msk finhackad färsk chilipeppar
0,5 dl pressad vitlök
2 tsk mald spiskummin
1,5 dl vinäger
salt och peppar
Skär hjärtana i fyrkanter ca 3 cm breda. Blanda alla ingredienser och låt marinera i ett dygn

Trä upp köttet på grillspett pensla med lite olja och med marinaden. Grilla tills köttet är helt genomstekt.

Anders-S
0

Har för mig att jag läst någonstans att koenzym Q10 får man naturligt om man äter oxhjärta och att det är väsentligt för ditt eget hjärta. Men jag hittar inte var jag läste det. Någon som vet?  Sedan beror det som vanligt på hur man tillagar. Det mesta går att förstöra med hårdhänt tillagning.

parsley
0

Jag har hittat nöthjärtan på Willys (eftersom det är där jag hittar mina inälvor). Kan man inte beställa via charken i sin vanliga livsmedelsbutik?
Personligen tycker jag att oxfilé på pizzor är misstänkt likt nöthjärta (så det kanske är till mindre nogräknade pizzabagare som nöthjärtana säljs?)

hemul
0

Det stämmer att det finns speciellt mycket CoQ10 i organ, särkilt i hjärta. Det är kanske jag som svamlat om det när jag propagerat om buljong och organ istället för tillskott.

Gojkan
0

Menar ni att det är extra bra att äta hjärta? Då måste man sätta till en hel del fett antar jag. Det är väl väldigt magert? Gott är det i alla fall.

Wildrat
0

Jag vet inte jag. Hjärta, tunga och njure har jag svårt att tänka mig äta. Är tveksam till lever också men har bestämt mig för att prova. Ska nog be mamma laga till det så jag slipper Glad.

hemul
0

Härta är nog det minst "läskiga" av det där du räknade upp. Det har inte så kraftig smak som de andra inälvorna.

Nåt som är väldigt gott som jag brukade göra förr men sällan orkar nu när jag äter hjärta oftare är att fylla dem. Man kan ta t.ex. lök, persilja, baconbitar eller rökt fläsk, äpple, rosmarin och enbär som man först fräser lite. Förr blandade jag i smulat vitt bröd för att fylla upp. Det får man kanske skippa nu då. Proppa hålrummen med fyllningen och sy eller bind ihop det hela med bummullsgarn. Helstek i gryta och puttra en stund i grädde. Det blir mums, smakar vilt faktiskt, och tar inte lång tid. Hjärta behöver inte koka för att bli mört.

grona-marie
0

Låter som om hjärta blir nästa utmaning att prova. Det låter gott och man bör ju ta till vara det som går eller hur. Kan tänka mig att oxfile´på pizza inte alltid är just filé eller inte alltid ox-

Margareta
0

Jag klarar lever men av någon anledning inget av de andra - bara om jag får det färdigt som pölsa. Dessvärre innehåller pölsa korngryn som jag inte längre äter - annars är det och har alltid varit en delikatess för mig.

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Du får koka egen - utan korngryn. Flört

Margareta
0

Jo - men så var det ju det där med att jag tycker det är lite svårt att hantera…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mona-Stina
0

Åh… hemgjord pölsa med rödbeter, toppat med ett stekt ägg så gulan rinner. Jäklar vad gott.

Länge sedan jag kokade pölsa, här nere är det faktiskt svårt att få tag på korngryn, man får leta länge.