Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4694 ggr
honung
0

målvikt

grattis till mimsivimsi som nått sin målvikt! jag undrar hur ni gör för att fastslå er målvikt? går ni efter bmi? tidigare vikt? eller bara en "gissning" dvs vad som verkar rimligt?

Mona-Stina
0

Min målvikt var 60 kg, det vägde jag när jag kände mig lagom och var yngre.

I dag är jag 55 år och väger 63,5 kg och är 167 cm, jag nöjer mig här eftersom jag både är och känner mig alldeles lagom. Jag kan ha kläder jag hade när jag vägde 60 kg, de till och med är lite för stora.

Jag har mycket mindre underhudsfett nu än när jag bantade med VV. Med den här kosten kan man faktiskt inte stirra sig blind på vågen kroppen blir helt annorlunda än vid annan bantning.

Dessutom fortsätter man ju äta samma kost när man kommit i mål och slipper därmed den ofrånkomliga viktökningen igen.

Wildrat
0

Min målvikt är nånstans mellan 65 och 70kg till 173cm. 65 om jag inte tränar, 70 om det är muskler. Men mest äter jag det här för hälsovinsterna, viktminskning är bara plus i kanten.

Brynhilde
0

Jag började oxå med det här för att må bättre, och slippa få diabetes. Men det skulle ju inte göra ont om jag blev mer "normal"viktig på köpet. Att komma under 100 kg skulle sitta bra.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mimsivimsi
0

Målvikten 56kg satte jag redan flera år sedan när jag började jojobanta. Men som sagt kom man aldrig riktigt ner i den vikten. Har alltid tänkt att 56kg är mitt ideal, eller kanske drömvikt, eftersom jag aldrig klarat att komma ner i det. Kom som mest ner till 58kg med nofat-kost fast då gick man hungrig som bara den och så fort man nådde sitt mål käkade man upp sig på "förbjuden mat" tills man vägde mer än när man började.

Att ha nått 56kg känns som en dröm som blir sann, känns helt sjukt bra. Men den här gången känner jag inte att jag vill gå och äta bröd o pasta, nej aldrig mer säger jag bara!!

honung
0

jag har precis som du mimsivimsi en "drömvikt", men har aldrig varit nere på den (sen jag växt klart på längden!). är inte alls överviktig nu, och har börjat tänka att drömvikten alltid kommer vara bara en strävan som jag aldrig kommer komma ner till. alltså inte en realistisk målvikt. därför undrar jag just hur ni väljer rätt målvikt.. men mimsivimsi har klarat att ta sig till 56kg, så kanske om jag börjar träna mer ordentligt och äter duktigt (dvs strikt lchf) att det går för mig också…

Mimsivimsi
0

Ja de sista kilona fick jag mig till genom spinning 2ggr/veckan och styrketräning samt att jag jobbar som servitris… Så kroppen har väl bränt de sista fettcellerna kan man säga.. =)

NancyAlke
0

Om man har mycket övervikt så kan man ju börja att sätta delmål. För mig var det först under 100, sedan under 95 för att komma under vikten jag hade när jag blev sjuk… sedan var det under 90 för att få byta 10 talssiffra, nu är målet 83 (har 2 kilo kvar) eftersom jag då har gått ner prick 20 kg och dessutom passerar bmi gränsen för fetma och blir bara överviktig då.

Slutmålet däremot, det tycker jag inte att man ska sätta… eftersom kroppen förändras hela tiden, så man får väl se när man är någorlunda nöjd helt enkelt. Mitt nästa mål kommer nog att vara 70 kg, så att jag kommer ner på normalvikt enligt bmi… sedan får jag se helt enkelt… tror det är bättre att bestämma sig för en jeansstorlek eller nåt… för vikten är ju väldigt olika beroende på kroppskonstruktion.

tamari
0

Jag bryr mig inte om BMI för då borde jag väga långt under 60 kilo. Är 160 cm lång. Nu väger jag mellan 65 och 66 (beroende på hur magen fungerar??) och tycker att det passar bra. Ett par kilo kunde jag tänka mej att få bort, men det känns inte så viktigt längre. Mera motion kanske för att få bort lite häng!

NancyAlke
0

Jag var nog otydlig ang BMI… Det är ett mått som jag tycker att man på kul kan använda "på vägen ner" , men sedan tycker jag som sagt att man ska använda ögat och spegeln för att finna målet.

Karin20
0

Min drömmålvikt är 52 kg! Det vägde jag som 38-åring och kom tillbaka till jobbet efter mitt sista barn.

Sen är vi så olika, när jag vägde 52 var jag faktiskt inte särskilt mager, jag hade storlek 36-38, och hade mage, medan andra kan ha den storleken och väga mycket mera och åter andra kan ha den vikten och vara väldigt smala.

//Karin

Rita-S
0

Jag har en höjd på 167 cm ungefär, och enligt bmi skulle jag väga mellan 55 och 60 kilo. Dock siktar jag som målvikt mot 70 kilo, sen får jag se om jag vill ned mer äfter detta :) Jag går mao äfter vad jag ser i spegeln och hur jag kjänner mig. :) har jag en tung skelett, och en del muskler, jag vill inte tära bort dom, och jag kan inget gjöra med skeletten heller, så jag tar sikta mot 70 som sagt och sen får jag se!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Arnedanc
0

Jag är 184 cm hög och enligt BMI bör jag väga under 84.  Mitt mål är att komma ned på 80-talet, vågen pendlar just nu nånstans på 91,x.
Sen skall midjemåttet ner minst tre cm till 92 cm, dvs totalt -15 cm från ursprungliga 107 cmoch dit kommer det helt säkert på våren någon gång.

Andra vinster är inga humörsvängningar och mindre mathuvudvärk samt att godissuget är borta.

maxiq
0

Precis som de som fastar så har jag ett flytande mål. Ett delmål är dock att ha gått ned 20 kg på det första året men då har jag 4 kg kvar att ta bort på en månad…

Tilda-T
0

Åh andra sidan är det en himla massa kilon (16) på ett år även om det inte händer nåt mer i år!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ulf-S
0

Som ett par personer redan har sagt så får man ofta en annorlunda kroppsform med lchf. Man får mer muskler, män blir manligare och kvinnor kvinnligare liksom. Det är svårt att veta…

Jag har inte lagt på mig mer fett, kläderna sitter ungefär som vanligt, men jag har gått upp 2,5 kg sedan jag sist vägde mig. Muskler påstår vågen.

Jag väger alltså mer än någonsin nu (73,5 kg och är 171 cm kort) men tar det med ro… Jag har ju inte blivit större!

Min målvikt är nog runt 65 kg?

Doc
0

Själv pendlar jag runt 100-strecket till mina 202 cm. Nästan över gränsen till övervikt säger BMI, rätt perfekt tycker jag. Om något kan jag tänka mig ett kilo eller två till av muskler, mest för kul.

Som andra sagt, det bästa med lchf när det gäller vikt är att man kan minska i fettvikt och öka i muskelvikt, samtidigt.

grona-marie
0

Håller med om att BMI bara är ett sätt att räkna på vägen. Varje steg är ca 3 kg så det kan kännas som lämpliga delmål.

Det är klart att jag fantiserar om den vikt jag hade som 23 åring, har dock ingen aning om hur de kilona skulle se ut på mig nu när jag snart är 50. Under 95 är mitt första mål. Sen får vi se om det är 20,25 eller 30 kilo som behöver försvinna för att jag ska vara nöjd.

anki1
0

Min målvikt har jag satt till 69 kg till mina 166 cm, jag blir 55 om några veckor. Vägde 66kg -86 innan jag blev gravid. och  efetr mina båda graviditeter. Och ett par år till förresten. Men sedan ökade vikten undan för undan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

suneb
0

Min målvikt satt jag redan från början på tvåsiffrigt dvs. 99 kg till mina 178 cm, ett mål var också att klara denna viktnedgång på totalt ca 40 kg under ett år.

Hur det går med detta återstår väl att se men jag har nu ca 4 månader på mig nu att äta bort 15 kg till så det blir nog rätt tufft att nå de målen?

Baglady
0

När jag började med LCHF på nyårsdagen förra året så gick jag ut löst och uteslöt bara de värsta sockerfällorna till att börja med. Jag vägde då ganska exakt 85 kg. Mitt mål var -10 kg, bara det verkade tufft nog.

När jag blev mer van med den nya kosten minskade jag på kolhydraterna lite undan för undan, men inte så att jag fakirade någon gång. Jag tappade långsamt i vikt. Mitt mål -10 kg var uppnått innan sommaren.  

På något vis blev det en naturlig livsstil och jag kunde slappna av och ta det lugnt. Min långsamma viktnedgång har fortsatt och jag väger idag 59kg. Någon målvikt har jag inte, mitt mål är att fortsätta så här resten av livet.

När jag ser tillbaka på det här året blir jag förvånad över att jag har gått ner 26kg. Jag är 161cm och har nyss fyllt 53. Det är över tjugo år sedan jag vägde under 60 kg.

Jag hade aldrig vågat sätta upp som mål att gå ner till 60kg. Det verkade som en utopi. Dessutom har jag väldigt svårt att se ett år framåt rent viktmässigt. Nu vet jag att jag klarar det här!

LisaJ
0

Man drar 100 från sin längd i centimeter och kommer man då på hälften över mellanskillnaden, så har man hamnat rätt. Annars korrigera man med kvoten * 2.

Sagittaria
0

# 20 Baglady! Grattis till den fantastiska viktnedgången! Glad

Jag känner mycket väl igen mig i dina före-siffror, som är nästan på pricken mina till samma fåtal cm. Tyvärr är jag fortfarande kvar exakt där, trots två månaders lchf:ande. Men din framgångssaga ger mig hopp, och jag kämpar på eftersom jag upplever andra hälsovinster. För mig är under 70 en utopi. Och jag har inte vägt under 60 kg sedan jag var runt 25 år, för drygt 20 år sedan. Har du alltså fixat detta på ett eller två år? Nyårsdagen förra året, det borde bli 1/1 2006 alltså?

Wildrat
0

#21, hur i hela friden menar du? Räkna praktiskt istället, 173cm 72kg nu vill väga 65-68… Med din uträkning, vad skulle min idealvikt vara?

Baglady
0

Nyårsdagen 1/1 2006 började jag med LCHF.

Laurel
0

Grattis Baglady!

När du berättar låter det som om det gått av sig själv din viktminskning! Helt fantastiskt! Nu fick jag litet hopp igen. Har faktiskt känt mig litet deppig någon dag och tänkt att det kommer aldrig att gå. Jag kommer inte att gå ner ett gram! Nu känns det bättre! Tack!

Sagittaria
0

# 24. Ok, då tänkte jag rätt då, från början med åren. Lite mer lagom takt än 26 kg på ett enda år, kan jag tänka mig. Jag är fortfarande lika impad. Det är ju ett fantastiskt resultat! Det finns alltså hopp för oss medelålders också.

Mervi
0

#20 Grattis från mig med. Helt fantastisk jobbat. Skrattande

Baglady
0

Jag hade lite bråttom när jag skrev sist, försökte både att skriva och prata i telefon samtidigt. Nu är det lugnt och jag skäms när jag läser att jag skrev fel årtal. Jag började med LCHF i början av året 1/1- 2007 ska det vara.  Om tre veckor firar jag ettårs jubileum.

grona-marie
0

Härligt att det gått så bra för dig, 26 kilo på mindre än ett år. Det är så roligt på den här sajten, dels vimlar det av förebilder som det gått bra för och dels vimlar det av kloka personer som kommer med uppmuntran och goda råd när det står still eller går trögt. Jag har bara hållit på fem veckor men känner av att jag mår mycket bättre även om kroppen inte velat släppa så många kilon ännu.

Jag förstod inte lisas formel, gäller den idealvikt? Den urgamla längden i cm minus 110 +-10%, var det något sånt. Jag är 172 cm den formeln säger alltså 62 kg +-7= 55-69. Det stämmer bra för mig, men jag börjar med att sikta på att komma under 90.

NancyAlke
0

#29 Jag har lärt mig längden i cm minus 100 och sedan +- 10% för normalvikt…  Det skulle bli 59-75 kilo på mina 166 cm. Med BMI kommer jag ner på normalvikt vid 70 kilo, så dina siffror kanske stämmer bättre… Men jag skulle nog inte se klok ut om jag gick ner till 50 kilo då jag tycker att jag ser mager ut på foton från då jag vägde 65.

Wildrat
0

Inget utav räknesätten stämmer på mig… Räknar jag längden i cm minus 110 +-10% får jag spännvidden 58-69 (alldeles för lågt) och räknar jag längden i cm minus 100 och sedan +- 10% får jag 66-80 (alldeles för högt). Till min längd tycker jag nog att 75kg är max normalvikt iaf om det inte är muskler. BMI-skalan funkar bättre, 60-74 är normalvikt då.

zeretki
0

Jag har ingen målvikt. Jag har haft flera delmål och det senaste var att gå ner till 75 kilo. Nu ligger jag runt 69-70, lite upp och ner.

Jag går gärna ner mer men jag vill inte fokusera på det, eftersom jag tror att min mentala och fysiska hälsa är viktigare att jobba med och att för mycket stress över maten är negativt.

Så jag äter så gott jag kan och det funkar för mig. Varje dag och varje vecka lär jag mig mer om min kropp och hur jag funkar.

Jag VET att spannmål och stärkelse, sötningsmedel och socker gör att jag mår dåligt.