Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2153 ggr
Wildrat
0

Majonäs. Igen...

Alltså, har aldrig ätit majonäs förut men har nu testat. Ska den vara så syrlig?

Testade Findus äkta majonäs, finns det nån som är mindre sur? Eller finns det nåt annat man kan basera kalla såser på när man inte kan använda mjölkprodukter (smör, grädde, creme fraische osv)?

andreas0
0

Tyvär så ska det var så. Jag tycker inte heller om majonäs, om det inte är i en liten mängd tillsammans med något som det passar bra till, t.ex. räkor.

ullna
0

Jag tycker Hellmann´s Real Mayonnaise är god i smaken, men den är gjord på sojabönsolja och jag vet inte vad LCHF tycker om den oljan. Någon?????

Annars gjorde jag idag god mild majonnäs på 2 äggulor, en matsked fransk senap, en matsked vit balsamicovinäger, salt och lite tabasco. Man börjar med att vispa äggulorna med alla kryddorna, tillsätter olja 1 dl per äggula, först droppvis sedan i tunn stråle under kraftig vispning. Fördelen med egen är att man kryddar efter smak. Mild smakfattif olja skall det vara. Kallpressad rapsolja. Idag tog jag min nya favorit Macadamiaolja och den är kalasgod i sig.

Wildrat
0

Bläh, nu mår jag inte riktigt bra… Majonäs får nog vänta, eller så skippar jag det helt och hållet…

andreas0
0

#2, sojaprodukter brukar anses vara särskilt dåliga i LCHF kretsar. Kommer inte ihåg varför, men det står en del om det på westonaprice sidan.

Pasi
0

Wildrat - Gillar man inte majjo så går det ju fint med creme fraiche istället (nyttigare)…bara att krydda upp lite mangochutney, cayenne eller vitlök….pepparot, senap eller nåt annat smaskigt.

hemul
0

Är väl inte så lämligt när man inte kan använda mjölkprodukter. Skrattande

Brynhilde
0

Jag tycker inte om köpt majo, den är för syrlig. Gör man den själv kan man moderera syran. Aningen vinäger och aningen nypressad citronsaft. Kan droppas i i efterhand. I recepten brukar det ofta vara för mycket vinäger. Smakerna ska harmonisera med varandra, syran får absolut inte dominera.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

ullna
0

Brynhilde, som du ser fick jag äntligen till den där majonnäsen på Macadamiaolja, och det blev bra som jag trodde.

Brynhilde
0

va'bra ullna, jag ska oxå fixa hem Macadamiaolja och prova. Majonäs passar ju till mycket och det går ju att smaksätta på många sätt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

venuseva
0

Blandar ut min majonnäs med vispgrädde och det blir bra.

Har inget bra tips för dig Wildrat. Kanske getost och Fårost kan funka? Det finns ju mjuk getost på burk som är god.

Pasi
0

hemul - Det har du ju rätt i…min hjärna är lite ur funktion ibland.Flört

ragnhildar
0

Konsum har i alla fal en fet majonnäs som bara innehåller 1g kh/100 g. Den är ok.

asagasa
0

Den ekologiska majonnäsen (kommer inte ihåg vilket märke - Findus?) är mildare i smaken än den vanliga tycker jag.