Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1895 ggr
catale
0

Paulun och rätt fett

Jag brukar inte skriva några vettiga saker själv här, men är väldigt förtjust i att lägga in lite länkar och citat, och sen få chansen att lära mig MASSOR när alla kunniga människor kommenterar och reflekterar. Så jag fortsätter på samma bana…

I övrigt har jag hållit på i drygt tre månader, gick ner i början och står nog still nu - men väger mig å andra sidan inte. Jag mår superbra. Har inte varit förkyld under hela hösten. Min mens har blivit punktlig på dagen (!) för första gången i hela mitt liv. Är pigg, sover bra etc etc. Har alla de där kända "LCHF-symptomen". ;-) Jag smygläser på KiF varje dag, flera ggr om dagen. Men nu till mitt egentliga ärende.

I en lokal blaska som kom igår finns en (som sig bör) hälsosida. Paulun refereras den här gången. Rubriken är "Viktigt att äta rätt fett". Paulun säger "Utan fett blir vi dumma i huvudet". Sen kommer snacket om fleromättade fetter. Och snacket om att vi inte ska så mycket korv och grädde och andra mättade fetter för att "de höjer blodfetterna och sänker insulinkänsligheten" (jaså?). Men. Sen kommer ett tips, efter att han har nämnt att det är dumt att hetta upp de vegetabiliska oljorna. "Om du ändå ska steka i hög temperatur - använd kokosfett.".

Jag trodde att kokosfett var ett av de mest mättade fetterna som finns. Eller?

Har Paulun alltid varit såhär fettliberal - eller han han lärt sig efter hand? Kommer han att se ljuset så småningom? :)

Skaldeman
0

Pauluns kostråd och produktförsäljning hänger samman. Han kanske avser att lansera ett eget kokosfett!?

Sten Sture

Doc
0

Så lång tid som han tagit på sig tvivlar jag på att Fredrik "minimjölk" Paulun kommer se ljuset…

Fnyfniken
0

Alltså, har inte han problemet att han är sanktionerad av "the powers that be" på samma gång som han faktiskt "vet" hur det här med kolhydrater och insulin funkar? Det är i alla fall känslan jag får.

Ska man ha kvar trovärdigheten i lilla sverige måste man vidhålla vissa saker. Som att mättat fett är hälsofarligt (eftersom det där med kolesterolet är gammalt och uttömt tar vi insulinkänsligheten) och att vi ska äta mer, mer mer fibrer.

smartmat
0

Fibrer! Det är sånt som finns i snickeriet, min sambo har alltid kallat fiberrikt bröd för snickerilimpaSkrattande 

Ursäkta, kunde inte låta bliGenerad

dufva
0

Paulun har i alla fall sagt vid nåt tillfälle att mättat fett är neutralt och inte bidrar till inflammation och åderförkalkning.

Hans dilemma är förstås att på ett trovärdigt sätt knyta ihop all ny kunskap om fetter och kolhydrater med GI-tänket som ju är det egentliga fundamentet i hans teser..

Besika
0

ja, han måste ju kunna tjäna pengar…

på Paulun-sågspån o dyl.. ;)

Wildrat
0

…och helst inte stöta sig för mycket med SLVs idéer…