Bea-sås
Hej!
Ska börja äta enligt Skaldemans bok nästa vecka och börjar samla på mig recept osv. Hur gör man bea-sås själv? Vill inte använda de på påse.

Titta i vilken kokbok som helst och var berädd på att det är mycke vispande och var noga med temperaturen så går det säkert bra.
Om du inte har en kokbok så kan du söka på bearnaisesås på internet du får hur många träffar som helst.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Vi har faktiskt ett specialrecept för oss LC-are…
En snabbvariant som är lätt att få till.
- Tre äggulor i en matberedare
- 1½ msk vitvinsvinäger, 2 msk vatten och lite vitpeppar kokas ihop till hälften.
- Häll koket på äggulorna.
- Smält 250 g smör.
- Kör matberedaren (med äggulor och vinägerblandning) på full effekt samtidigt som du häller i det smälta smöret i en TUNN stråle.
- Kör 1-2 minuter till såsen tjocknat.
- Häll i 1½ tsk dragon och 1½ tsk körvel och kör några sekunder bara så det blandar sig.
Såsen vilar ca tio minuter i väntan på resten av middagen, den "sätter" sig då.
Numer pensionär i Nynäshamn

Nu har jag någe nytt som måste testas igen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Det finns mer om man gräver i sina gömmor…
Här kommer en jätteenkel beasås som min "polare P" har lärt mig. Den slänger man ihop i ett huj och "alla" älskar den.
Vännen P´s beasås
Tänk på att inte värma för mycket och att inte göra nått annat under de ”kritiska” minuterarna som man värmer upp såsen.
3 äggulor
3 msk vatten
1 msk vinäger (OBS! viktig för att äggen ska tjockna)
150 g smör
dragon
persilja
(ev. salt)
Smält smöret (i mikron eller kastrull)
Vispa ihop äggulor, vatten och vinäger i en kastrull
Medan smöret är i micron börja värma äggblandningen på spisen, samtidigt som du vispar
Sluta INTE vispa förrän det är klart
Värm tills det tjocknar. Värmer du för lite tjocknar det inte, värmer du för mycket koagulerar äggulan… Vispa och vispa och koncentrera dig bara på såsen ;-)
När äggblandningen har tjocknat ska du vispa ner smöret. Det smälta smöret och äggblandningen ska ha ungefär samma temperatur (annars kan det skära sig)
Häll i ett par matskedar smör i taget i äggblandningen och vispa
Ha i dragon efter tycke och smak
Persilja behövs egentligen inte men några nypor är gott i
Går bra att göra dubbel sats också (glöm inte att dubbla även vinägern bara)

Det här har blivit min bea-sås!
Ibland blir den inte tjock undra vad jag gör då???

På tråden "majonäs" finns mer om hemgjord Bearnaisesås.
Sen kanjag tipsa om att istället för att smälta smöret kan man köpa hem osaltat smör som man tärnar och Här i äggsåsen en tärning i taget så riskerar man inte att det blir för varmt och såsen skär sig… mycket praktist… Resten gör man som vanligt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

läste någonstans om en färdig bearnaisesås som inte innehåller alltför mycket kolhydrater, var det Lohmanders eller? för det står ingen näringstabell på den burken. åt den iallafall igår och den var LJUVLIG.

Jo, det är Lohmanders. Näringsinnehållet fanns på deras hemsida.
Och den är jättegod och 2,4 g kolhydrater vad jag minns
//Karin
Köpte den i lördags, man kan käka den med sked… så jäkla gott.
Hade tjärknul i kylen, bredde beasåsen som smör på en skiva och njööööt!

Kan man spara överbliven sås dvs frysa eller så ??
Överbliven? 

ja om jag nu gör en stor sats =)
den kan vara svår att tina/värma upp eftersom den lätt skär sig.. Men det kan ju vara värt ett försök..
Om den skär sig så går det att "laga" den med en ny äggula. Man sas börjar om och när gulan börjar tjockna så har man i den spruckna såsen skedvis och vispar med den nya gulan. Då blir såsen hel och fin igen.
//Ida

Min sambo gör sin egen Bea-sås bestående av:
50g smör, 50g Creme fraich, 1 tsk fransk osötad senap, ca 1/2 tsk dragon som vispas ihop i en kastrull och värms upp. Ta bort kastrullen från värmen och vispa ner en rå Äggula.
Det blir en god sås men den är inte lika tjock som vanlig Bea-sås.
hmm… kanske vågar mig på det här en gågn till då.
Försäkte förra helgen och det GICK INTE!!!!!!!
Förstörde 7 äggulor… hade fet disk överallt… grrrrrrrrrrr… ;)
Men det var ju inte recepten härifrån, så jag får väl ge det en till chans.

Nu har jag provat och jag kan ju säga att nästa gång ska jag nog använda normalsaltat smör för hua vad salt den blev fast det inte är salt i =/
Jag använder osaltat smör till känsliga maträtter, har alltid ett pkt i kylen
Tack för tips om beasås - skall absolut testa
gör oxå alltid på osaltat smör och saltar efteråt.. Det är från dag till dag hur känslig jag är..
//Ida
Jag har ett ännu enklare recept på BEA än de ovanstående, som iofs säkert oxå fungerar. Denna metod är brutalare och bygger på att man inte gör något annat innan såsen är klar.
Det man ska veta är att äggulan koagulerar vid ca 70 grader, och vid 80 grader skår sig såsen. Detta är gjort för en äggula för en till 2 personer.
Gör som föjer:
½ msk vitvinäger,½msk vatten,nymald vitpeppar,skivad chalottenlök, ochpersiljestjälkar kokas in i en liten kastrull (inte aluminium!)
Slå på lite vatten om det skulle bli för torrt .
Sila avkoket i en tesil till enkaffekopp (det ska bli ca 1-2 tsk).
Fyll en cm kallt vatten i diskbaljan.
slå tillbaka avkoket i kastrullen.Häll en äggula i avkoket och rör om, börja värma försiktigt, och tillsätt en klick (50g) smör.
rör flitigt och värm på fullvärme med kastrullen direkt på elplattan så att smöret smälter.
Fortsätt röra tills såsen börjar tjockna (vid 70 grader)
Ställ raskt kastrullen i diskbaljan så att du kyler botten på kastrullen och stoppar koaguleringen och risken för att såsen ska skära sig.
Tillsätt cayennepeppar, hackad persilja och hackad dragon.
KLART!
Om såsen skär sig, häll över geggan till en tekopp, slå en halv msk vatten i kastrullen, rör om och tllsätt försiktigt geggan under omröring. Det är enkelt och fungerar varje gång.

Jag har ett rejält såsavsnitt i GI-Noll!
/SSS
Välkommen hit larshenningt