Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettermat-livsmedellchf-problemlivsmedel
Läst 395 ggr
Pewpewz
0

LCHF Undersökning

Hej, jag håller just nu på att göra en undersökning inom keto/LCHF och undrar ifall ni skulle kunna ta 5 minuter och svara på följande undersökning:

https://forms.gle/m3rpdPhbDkLcwMdTA

Tack på förhand!

Det här är en undersökning för att se hur många som skulle vara intresserade av en lösning för att inte behöva laga mat varje dag. Undersökningen bör endast ta 5 minuter att genomföra och det skulle hjälpa mig otroligt mycket ifall du kunde lägga dessa minuter på att svara på följande frågor.
hemul
3

Jag tycker du ska formulera om en del saker. Jag har ätit low carb sedan 2005 men jag har aldrig ätet LCHF.

LCHF är bara en av många low carb-dieter. Du skriver ju keto/LCHF så jag antar att du menar nåt mer generellt än LCHF. Jag tänkte klicka i att jag åt det först, men det tog emot. För för mig är det rätt stor skillnad på hur jag äter och LCHF och jag gillar inte LCHF-konceptet.

Om du skriver "low carb-diet (exempelvis LCHF) istället, tror jag du får fler svar. Och det är väl så du menar också.

• Redigerat 2021-01-04 10:00 av hemul
[Lotofs]
1

#1: Hemul, nu blev jag nyfiken! Hur äter du? Känner åxå att LCHF inte riktigt passar mej. Därför fuskar jag en del genom att äta massa frukt såsom äpple, ananas, apelsiner o clementiner.

CasaRamon
1

Jag är också nyfiken på din livsstil om du inte äter LCHF. Du äter alltså low carb men inte high fat? Jag är LCHF-are sen 14 år tillbaka, och skulle inte äta frukt.

hemul
1

Jodå, jag äter high fat. Jag började innan det fanns nåt som hette LCHF, så jag läste originalen.

I början åt jag väl LCHF-liknande (som LCHF var i början, nu kan det ju vara lite vad som helt), visste inte riktigt hur man skulle göra, så jag tog bort allt.

Man jag kom aldrig ur den där omställningsperioden. Den fysiska tröttheten gav sig väl någotsånär, men had IQ fiskmås och det går ju inte i längden.

Så blev jag intresserad av de LC-förespråkare som menar att det inte är bra att ligga FÖR lågt på kolhydraterna, framför allt Jan Kwasniewski vars diet jag försökte följa. Där ska man äta minimum 50 g kh (men inte så mycket mer heller) och från "riktiga" kolhydratkällor, som potatis. Inte en hel hink med vitkål alltså. Optimal Nutrition, som hans diet kallas, är också ganska låg på protein, så fettnivån blir väldigt hög.

Nu följer jag väl in någon speciellt diet och tillåter mig äver rejäla fusk som en pizza att par gånger per år. Mår inte dåligt av det och har aldrig haft problem med sug, så why not? Men till vardags ligger jag nog för det mesta fortfarande på en 50 g kh, varierar kanske mellen 30 och 70 sådär. Det kan var potatis, ett glas mjölk och kanske lite frukt. Det får faktiskt rum.

Däremot har fettnivån sjunkit och proteinet ökat. Jag hör till dem som inte går ner lätt som en plätt på lowcarb och har också problem med mättnadskänslorna (de finns i princip inte), så i längden blev det viktigare att äta så jag höll mig mätt (läst ohungrig) utan att äta för mycket och då blev det så. Man ligger nog fortfarande runt 70% fett.

Märker ingen skillnad på måendet, som för övrigt blev otroligt mycket bättre efter kostomläggningen. Var i princip däckad innan. Men lite hit och dit med procenten verkar inte spela någon roll för mig.

Så skillnaden mot LCHF nu är väl att jag äter sånt som potatis, men inte i några jättemängder. Äter öht gärna rotfrukter. Igår åt jag en halv mango med vispgrädde. Det är nog inte heller LCHF. 😄

• Redigerat 2021-01-05 12:39 av hemul
Zepp
1

Jag tycker att LCHF passar mig som bara den, dvs man blir tvungen att äta svingod mat, som mättar.. man blir nöjd och ohungrig flera timmar efter måltiden.. ibland hoppar man även över desserten, för att man är mätt/nöjd!

Iallafall, på ett helt annat forum så har jag angett att jag kan tänka mig att äta både Tournedo och Sjötunga Walewska och liknande rätter 7,
dar i veckan.. på Hotell, även om där skulle kunna ingå någon potatis, eller annan rotfrukt.. i värsta fall hoppar jag deserten!

Hallå hur krongligt är det med LCHF.. mest naturlig mat, lagad från bra råvaror.. man får tillomed använda smör och grädde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnnaMariaK
1

#4: Jag äter också en variant av Kwasniewski diet och har gjort det sedan 2004. De första åren var jag noga med fördelningen protein/fett/kolhydrat men gick inte ner i vikt som jag hoppades på. Jag fick i stället bättre hälsa och ork. Mitt Blodtryck är stabilt och enligt tabeller normalt (jag är 70+).

• Redigerat 2021-02-01 15:47 av AnnaMariaK
hemul
0

Vad kul! Väldigt lika mig då. Allt blev bra utom vikten. Dr K är ju inte inriktad på övervikt, ser viktnedgång mer som en positiv sidoeffekt, men säger faktiskt att överviktiga bör äta mindre andel fett och mer protein för att främja viktnedgången. Men han säger inte mer än så, inte hur mycket man ska ändra.

Har väl hållt fast vid grundtänket ivf. Potatis all the way! 😉