Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3017 ggr
Lisabet
0

Ny här..

Hejsan!
Googlade på "ont i benen" för drygt två veckor sedan, och hamnade här.

Jag är en medelålders kvinna (56) som har ont i mitt vänstra ben. Det började för ca fem år sedan, och fick veta att det går inte att hitta något fel. Inte diabetes, inget annat heller.
Så blev jag dålig i magen och åt inte på några dagar. Då gick värken över. Det var för två år sedan, och jag förstod att det berodde på kosten. Slutade med socker, men blev inte mycket bättre, gick då till en naturläkare och fick en massa piller och benet blev sakta bättre, inte helt bra, men acceptabelt. När alla pillren var slut fortsatte jag med B12.

Så var det till nu i höst, när jag borjade fuska och äta lite glass, kaka ibland, och det som blev fallet, en massa russin. Benet blev mycket sämre.

Det behövdes hårdare bandage, och trots ett inre motstånd (jag VILL ju äta glass och frukt) beslöt jag ätt minska på kolhydraterna och öka fettet, så nu har jag ätit så i drygt två veckor (ingen potais, ris, pasta eller bröd, inte motötter, majs eller ärtor men mera fett, grädde är gott).

Och benet har blivit bättre, ibland riktigt bra, men i gengäld får jag huvudvärk, och känner mig matt och usel.

Hoppas att det blir bättre, för så här är inget roligt.

AnnaCathrina
0

Vad bra att benet blivit bättre. Huvudvärken kanske har med omställningen att göra? Hoppas det går över.

Lycka till!

Tilda-T
0

Lisbet välkommen hit! Det som du beskriver låter som abstinens och besvär som har med frånvaron av kolhydrater att göra, hoppas det går över, det brukar bli bättre och bättre.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Doc
0

Huvudvärk och matthet låter onekligen som typisk kolhydratsabstinens.
Håll ut några veckor till så är det säkert borta. Eller ta någon extra frukt om dagen ett tag så kanske du slipper det (men då kan omställningen å andra sidan ta aningen längre).

magma
0

Välkommen hit! Vilket mysko ben du har, jag hoppas du blir bra i det. 

Din matthet, huvudvärk och kanske även yrsel, trötthet och ökad törst om du har sådana känningar (?) härrör troligtvis från omställningsbesvär, kroppen tar ett tag på sig innan du ställt om den från att drivas på kolhydrater (glukos) till fettdrift (ketoner).

Det kan ta ytterligare en vecka eller två- drick mycket vatten och ät dig mätt, snåla inte på fett. Drar du ned på kolhydrater radikalt så behöver kroppen ett ökat fettintag till bränsle. Lycka till!

[Karro]
0

Välkommen!

Mervi
0

Välkommen!Skrattande

zeretki
0

Hej och välkommen!

Lisabet
0

Nu har jag hållt på i fyra veckor, och har blivit praktiskt taget bra i mitt onda ben, bara lite krypningar ibland. Tycker också att ryggen bättrat sig, men det är svårare att avgöra.

MEN..

min mage packade ihop igår. Magknip. Det gick över efter ett par timmar, men jag fick huvudvärk och kände mig eländig resten av dagen, och är inte bra än. Jag har haft lite ont i magen hela tiden men inte brytt mig, det är inte ovanligt, fast detta kändes lite annorlunda. Däremot har jag haft ont i huvudet ganska ofta de här fyra veckorna, och det har jag i stort sett aldrig annars. Har försökt att dricka tillräckligt, men det har inte räckt.

Jag tänkte att det är övergångsbesvär, men nu klarar jag inte mera. Jag kommer att äta mina äpplen som jag alltid gjort för att hålla magen någorlunda nöjd, och kommer att minska fettet.

Bröd, pasta, ris och potatis kommer jag att skippa i fortsättningen också. Socker har jag inte ätit på två år (utom lite fusk då förståss).

Jag borde väl försöka få veta vad min dåliga mage beror på, men det har jag gjort, senast för ett halvår sedan, men det var inget fel (som hittades). Så tröttsamt…

Om jag slutar att äta blir jag bra i både benen och magen.

Men jag tycker inte att det är ett bra alternativ.

Besika
0

det är det bästa alternativet. Det är HÄLSOKOST.

Inte bara benet som kommer bli bättre, hela du kommer att må bra.

Läs lite om vad som händer i din kropp när du äter olika saker, som kolhydrater och fett, så kommer du också att förstå varför!

Lycka till!! Flört

andreas0
0

#8 huvudvärken är trolgien på grund av ketonomställningen, dvs. att kroppen anpassar sig till fettdrift istället för sockerdrift. Det brukar ta från ett par dagar till en vecka, ibland tar det lite längre, och ett av symptonen är huvudvärk. Vad gäller att dricka så får man nog dricka ett par glas mer om dagen än vanligt, eftersom man får i sig mindre vätska via maten.

Jag tycker du gör rätt, ät vad du mår bra av. Du behöver inte gå över till att vara helt strikt, utan du kan äta en lättare variant. Och vem vet, om ett par måndare eller något år med lite högre fettandel och mindre kolhydratdel kanske kroppen har anpassat sig så att du kan gå ännu längre om du skulle vilja det då. Lycka till!

Brynhilde
0

Om du har krånglande mage och det inte syns att det är nåt fel kanske du lider av IBS. Kallas oxå Colon Irritabile. Symtom är förstoppning - uppkördhet - gaser - magknip - diarré. Man kan ha nån av symtomen eller en blandnig av allihop.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

venuseva
0

Fortsätt du med att ta bort socker och kolhydrater men ät ditt äpple. Ont i magen kan man få av mycket stress. Men ge dig lite mer tid. 4 veckor är för kort tid för att ge upp, nu när din smärta i benet är borta.  Skönt att du hittade hit och kunde göra dig själv frisk. grattis.

ullna
0

Instämmer med vensuseva, ät ditt äpple ät de överjordsgrönskar som du får, spenat, broccoli, blomkål, squash kör jag mycket med för att ersätta potatis. Ge det lite tid. Jag har också lite magproblem i övergången, men de blir mindre ju längre tiden går ( 6 veckor har jag hållt på)