Mina värden
Har nu varit på årliga hälsokontrollen. å här ser mina värden ut.
P-Kolesterol 6,2 förra året 5,0
P-LDL 4,4 förra året 3,2
P-HDL 2,11 förra året 1,62
fp-Triglycerier 0,4 samma förra året
fp-glucos 6,0 förra året 6,8
hba1c 4,8 -
Ja, läkaren tyckte att det var OK att fortsätta äta som jag gör fast jag kunde ju minska lite på smöret tyckte han.

Superfint. Du har till och med snäppet lägre triglycerider än mig 

Skall man räkna ut ett enda mått från dessa värden som säger mest om risk för hjärtsjukdom så är det kolesterol/HDL. Ju lägre desto bättre, det bör åtminstone hålla sig under 6. Du har 2,94 nu mot 3,09 förra året. Finfint och bara blivit bättre!
Dessutom låg ditt fastesocker nära diabetesgränsen förra året, nu är det så gott som perfekt.

För de som är osäkra så är totalkolesterolvärdet ett uselt mått på risk för hjärtsjukdom, det som är intressant är fördelningen.
Det värde som visat sig vara allra bäst är ett nytt prov som kallas apo-kvot, men det är ett annat blodprov (icke-fastande).
Att ta totalkolesterolvärdet och dela med HDL-värdet enligt ovan är dock inte så dumt heller, om man bara tagit de gamla kolesterolproven…

Du behöver knappast minska ner på smöret!
Njaa kvoten ldl-kol/hdl-kol är lite sämre i år 2.1 mot 2.0 förra året, men det får jag väl svälja 
Du pratar om att dela totalkolesterolet med HDL-värdet - det har jag inte hört tidiagare.
Apo-kvot - det ska jag lägga på minnet

LDL är ett lurigt värde, det visar sig att det består av flera olika sorters LDL varav de minsta är farligast - och de syns inte lika mycket i LDL-värdet eftersom det mäter själva mängden och inte antalet partiklar. Med så extremt låga triglycerider som du har tyder det på att du mest har "snällare" stora LDL-partiklar…
I apo-värdena mäter man istället antalet LDL-partiklar och antalet HDL vilket ger ett bättre mått på "farligheten". ApoB/ApoA1 har visat sig vara det bästa måttet på risk för hjärtsjukdom. "Apo-kvot" är lättare säga dock.
Från de gamla kolesterolvärdena är kolesterol/HDL bäst, åtminstone är det vad man kom fram till i en stor metaanalys i Lancet härom veckan.
Tack Doc!
Bra information!

men varför tyckte doktorn att du skulle äta mindre smör 
#7, på grund av att margarinindustrin har spridit lögner om att mättat fett ökar kolesterolet en massa, och smör innehåller mättat fett.

Smör ger om något bättre blodfettsfördelning…. mer HDL och snällare LDL-profil (om än ibland något högre totalt sett åtminstone på kort sikt).
Läkaren tyckte att jag kunde fortätta med kosten eftersom jag mår bra av den men tillfogade då det här med att minska gärna lite på smöret och det var för att mina kolesterolvärde hade gått upp. Jag uppfattade det som en liten gardering så att det dåliga kolsterolet inte ska skjuta i höjden.
Att HDL-värdet låg så högt och fint trodde han berodde på att jag äter mycket fisk med Omega-3 men det har jag gjort de senaste 4 åren. Jag tror att det beror på det ökade animaliska fettintaget men som jag uppfattade läkaren så är det inte så.
Det han också poängterade var att det här med kost är också mycket individuellt. Vi har olika förutsättningar beroende på hur vår kropp tar hand om födan.
Jag hade ett givnande samtal med honom och han ifrågasatte själv tydligt socialstyrelsens riktlinjer.
Kul att höra att du fick gehör av läkaren, annie27. Bara att köra på då.

Mycket animaliskt mättat fett höjer definitivt HDL, det finns det massor av studier som visar. Enda skälet att säga tvärtom är att man "vet" att mättat fett är farligt, punkt.