Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 296 ggr
fiskenihavet
0

Triglycerider

Jag har fått höga triglycerider på LCHF. Nån som kan ha vetskap om varför? Äter inte kolhydrater, äter carnivore, äter inte processad mat.

Zepp
0

Det kan vara allt möjligt!
Tex så skall man vara fastande i minst 12 timmar innan man mäter trg, man skall ha avstått alkohol och tobak i en vecka, man skall alltid göra det på förmidagen samt sovit minst 9 timmar, och inte stressa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
0

Tack för svar!
Var inte fastande, tror jag sov ok iaf natten innan, tog blodpr. kl 1430/1500-ish. Har, sist gång läkare kollade, förhöjt kortisol (är det det stresshormonet heter?). Inte alkohol/rökning.

mooonlight
0

Referensvärdena för triglycerider är för fastande, så ditt prov kan inte jämföras med dem. Om du gjorde om testet fastande skulle du mest sannolikt ha ett lägre värde.

Kortisol varierar under dygnet. Det är normalt som högst när man vaknat.
https://www.zrtlab.com/media/1726/artboard-1-3x.png
(Klockslagen är "typiska", kroppen följer inte klockan, utan sin egen dygnsrytm.)
Men. Om man blir stressad, så ökar det dramatiskt på nolltid. Är man t.ex. spruträdd så lär man få höga värden på blodprov. I och med att det varierar så mycket som det gör, är bästa sättet att testa via saliv, minst 4 ggr på ett dygn.

hemul
2

Men det där beror nog på vilket prov man tar. När de körde apo här skulle man (behövde man) inte vara fastande. Nu vill de inte ta apo längre (för dyrt antar jag) utan tar vanliga kolesterolprover, men man det är nåt nytt test och man behöver fortfarande inte vara fastande.

Zepp
1

På APO behöver man inte vara fastande iomed Apolipoproteinerna förändras långsammare!
Dvs man mäter olika saker.
Såå.. jag framhärdar är man inte fastande så mäter man med Trigycerider sin senaste måltid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1

Du kanske ska läsa vad jag skrev igen?