Ligger jag rätt?
Jag har fått veta här att intaget per dag bör vara 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater. Jag har nu kollat mitt intag på ett ungefär några dagar och jag ligger mellan:
14-16% protein (84-120 gr) 4-6% kolhydrater (21-34 gr) 76-80% fett (188-253 gr).
Påverkar det min viktminskning negativt för att jag inte kommer upp i 20% protein och hur mycket protein i gram/dag bör man äta?
Äter jag för mycket eller för lite av något?
Mitt kaloriintag har legat mellan 2142-2905,

Proportionerna är ungefärliga!
En del mår som bäst med riktigt, riktigt mycket fett medan andra behöver lite mindre. Man kan bolla rätt mycket med proportionerna, men proteinandelen ska aldrig gå över 50 %.
Rekommendationerna om proteinintag varierar, men absoluta minimum brukar sägas vara 0,6 g per kilo kroppsvikt och dag. Jag tycker personligen att man bör ligga på minst 1-1,5 g per kilo per dag. Tränar man behöver man mer protein.
Om du ligger på som minst runt 80 g protein per dag låter det helt OK tycker jag!

Min vikt idag är 81 kg, då kan jag alltså ligga mellan 80-120 gr proteiner per dag.
När jag sedan väljer att ta upp min träning (motionsboxning) efter jul igen (har haft uppehåll sedan i vintras) så kan jag alltså lägga på ännu mer proteiner. Jag vill gå ner ca 12 kg i vikt, kanske upp till 15 kg. Är 164 lång.

Ett gram protein per kg fettfri kroppsmassa kan vara ett ungefärligt mått. Väger du 140, men borde väga 70, är det 70 gram protein du behöver. Lägg till 20 gram kolhydrater så har du 90 gram. Då måste du äta minst 90 gram fett för att väga upp det övriga. Det ger Skaldemans ratio 1:1. Den kosten kan du överleva på hur länge som helst. Men du kommer sannolikt att bli hungrig. Därför lägger du till mer fett. Då får du ett ännu bättre ratio.
Sten Sture
Jag tycker det ser jättebra ut. En del klarar inte så mycket kolhydrater, men för dom flesta går det bra. Om du vill kan du ju testa att dra ner lite.