Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10081 ggr
Margareta
0

Avokadoolja

Jag har hittat 100% avokadoolja på vår lokala ICA!

Någon som känner till den? Har aldrig hört talas om och aldrig sett den innan.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Shenet vet ju allt om oljor och sånt… Men avokadoolja brukar finnas där jag handlar så det är inget nytt påfund, bara inte så välkänt och välanvänt i Sverige kanske?

Margareta
0

Från Shenet:

Används inte som livsmedel i de länder där den utvinns, men kan vara användbar; den tål t. ex. höga temperaturer. Inte klassad som matolja i Sverige varför momsen blir högre

Lite intressant eftersom den står bland olivoljorna på ICA.

Jag undrar hur den är om man tex vill göra majonnäs och inte vill ha smaken av olivolja och låta bli Rapsolja?

venuseva
0

Det lät inte så gott med allt sitt innehåll. Och som mat inte lämpligt.

andreas0
0

Avacadoolja har jag sett den här veckan också, men inte tidigare. Verkar vara något nytt.

Pasi
0

Ca 8% omega 6, mindre än rapsolja! Avocado

ullna
0

Jag har köpt underbar macadamiaolja på ausscan som måste var utsökt till majonnäs. Både den neutrala och den med Lemon Myrtle borde gå till majonnäs. Har för övrigt handlat deras macadamiasnacks alla sorter som också är jätteläckra. Har också tipsat om deras jättefina presentlådor i trä på Julen i Focus.

[Karro]
0

perfekt ullna! mamma har du testat avoadooljan än?

Gronstedt
0

Avocadoolja är ganska nytt i Sverige, men har importerats några år. Om den är "rätt" gjord är den kallpressad och skyddad mot oxidation. Mycket avocadoolja framställs på Nya Zeeland. Var det Olivado du hittade, Margareta?

Avocadooljan kommer från både fruktkött och kärnor, är ganska grön i färgen, har jag för mig, och är en ganska det olja, det vill säga att den ger en fet känsla i munnen (alla oljor har förstås 100 % fett). Den har väldigt hög rykpunkt, 255 °C påstår tillverkaren.

Pasi, 8 % Omega 6 är väl inget att skryta med, macadmaiaolja har bara 3 % Flört.

[linda-pinda]
0

Kan man baka med macadamiaolja? Steka i den? Finns den i vnaliga mataffärer?

Gronstedt
0

Man kan baka med den och steka med den och dricka den som den är Flört. AusScan säljer den på nätet (www.ausscan.se) och har en del återförsäljare, men mest i Stockholm och Göteborg. Om du tjatar på din handlare och talar om var den kan beställas, så kan de ta hem.

[linda-pinda]
0

Åh, låter bra! Jag älskar macadamianötter, det var därför den här oljan lät så lockande! Fast jag gillar inte att behöva beställa på nätet - det blir så mycket dyrare med frakten. Jag får fråga i affären om de kan ta hem den. Tack!

Brynhilde
0

När man som jag får köra bil till de flesta affärer kan ju bensinförbrukning eller fraktkostnad kvitta lika.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[linda-pinda]
0

Jo det förstår jag. Men för mig som bor i Göteborg och har "nära till allt" är läget lite annorlunda.

Brynhilde
0

Man funderar ju utefter sina egna förhållanden…

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[linda-pinda]
1

Absolut!  :-)

Margareta
0

Jag inte testat avokadooljan - men skall kolla fabrikatet.

Jag gillar inte macadamianötter - men oljan kanske jag klarar av.

tufflan
0

Har just läst Pauluns nya bok Fettguiden och där har han en blandning han kallar "den perfekta matoljan" - består av 1/2 dl kallpressad rapsolja, 1/2 dl kallpressad avokadoolja och 1 dl extra virgin olivolja. Han ger avokadoolja en fyra i betyg och rekommenderar blandningen för att avokadooljan i sig innehåller för mycket omega-6. Han ger för övrigt kokosolja en femma. Förutom att han i boken (förstås, tyvärr, som väntat etc) är kritisk till mättade fetter så var den ganska bra och kan kanske åtminstone bidra till att ännu fler sjunger kokosfettets lov och inser att det är skillnad på fetter och fetter.

Just nu kör jag med Olivados avokadoolja men har också provat Jamie Olivers. Var jättegott att ringla på maten.

Gronstedt
0

Om man kollar på Olivados hemsida så skryter de med Jamie Oliver, så hans kanske kommer därifrån.

tufflan
0

Jomenviss är det det! Tyckte att jag kände igen flaskan när jag köpte den på ICA. Det är samma - fast utan Jamies flinande ansikte som bihang. Den på ICA var fan så mycket billigare än den på GI-boden…

Margareta
0

Fontana
Extra virgin Avokadoolja. Kallpressad 100% naturell.

• Protein 0g
  • Kolhydrater 0g
  • Fett 100g
    - enkelomättat 69g
    - mättat 13g
    - fleromättat 8g

Wildrat
0

Avokado är ju nyttigt att äta så oljan kan ju inte vara mycket onyttigare än frukten, bara mer koncentrerad…

Den som testat kan ju tala om hur den smakar…