Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2937 ggr
ragnhildar
0

Sojamjöl

Bakat nötbröd enl recept härifrån.50 g vetemjöl . . detta bytte jag till sojamjöl.  Är det inte bra? Har aldrig sett det användas i ngt recept här. Kh 16 g   Vetemjöl Kh 71 g

magma
0

En del lchf:are använder sojamjöl, andra vill inte äta det eftersom soja inte ska vara så bra. Men exakt varför det är sämre ur hälsosynpunkt har jag inte tagit reda på, eftersom jag tycker det smakar päcka och således aldrig använder det…Flört

Pasi
0

Det är ett spannmål/frö och innehåller därför en hel del kolhydrater, omega 6, lektiner, fytinsyra och fytoöstrogen…..alltså flera saker jag helst undviker.
Men det är många som använder det, och hur strikt man är, är upp till var och en.Glad

venuseva
0

Och har man Candida som skall försvinna bör man undvika sojamjöl.

ragnhildar
0

Jag använde 40 g sojamjöl och brödet blev bra. Kh innehållet är ju som sagt i/6 av vetemjölets . .

Fick väl ut 12 skivor av brödet, så innehållet sojamjöl per bit är ju mkt litet, men tack för informationen om s-mjölet , ,visste inget om det. De som är lactosintoleranta ersätter flera livsmedel med sojaprodukter vad jag förstått.

ragnhildar
0

PS. Brödet blev MYCKET  gott, så ev obehaglig smak från sojamjölet märktes inte.

Pasi
0

2/9 så mycket kollisar som vetemjöl, 16 mot 72Glad