Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 724 ggr
vimzet
0

Ost

Vilken av alla goda feta hårdostar tycker ni blir bäst att ha till "nersmältning"?

Jag äter Västgöta kloster men den tycker jag inte blir bra att smälta.

magma
0

Jag gillar milda ostar och använder nästan jämt vanligt hushållsost, Arlas. Visserligen bara 26% fett men det får duga ändå, tycker den blir god nedsmält också.

Västerbotten brukar ju vara klassisk till potatisgratäng, det borde väl betyda att den blir god som smält?

Skogstrollet
0

Raclette!

Goranka
0

Hur är det egentligen med ost?? Vilka ska/får/bör man äta och inte?

Mögelostar, chevre, brie etc = bra eller anus?

Eller är det bara hårdostar 28%+ som gäller eller vaddå?

Som ostnarkoman kräver jag ett svar!! :D

Rita-S
0

vanliga mögelostar brukar då va lägre på kolisar enn vanlig hårdost då ;)
Camenbert tex, brukar va under 1 gram pr 100 gram ost tex.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

zeretki
0

Åseda Gräddost, GOuda och Port Salut är mina favvisar. Parmesan kan man göra ostchips av. Lite salt men gott o knaprigt!

Mona-Stina
0

Smälter aldrig ost, tycker inte att det är gott. Bara lukten får mig att kväljas.

Men västgötakloster som den är tycker jag är bäst av hårdostar.

Mervi
0

Västgöta kloster, den svarta och alla gräddostar. Jag brukar  använda samma ostar till gratänger . Ädelost till såser.

brink
0

Tycker att en smält ost måste ha lite smak, västerbotten, cheddar. Mozarella smakar inte så mycket men är god varm.

Chevre är oxå en favis.

Oluf-56a
0

Lagrad Herrgård, tycker herrgårdsost är bra i all matlagning..

Goranka
0

Som norrlänning slår jag alltid ett slag för westerbottenosten. Kanongod.

Men jag tycker mig stå utan svar här, sånär som på Ritas svar om mögelost som, enligt henne, verkar vara Bra.

Annars är den generella regeln: fet hårdost = bra?

affe
0

Hallå mina vänner…har varit borta från alla vikt och matsajter ett bra tag nu… men vill bara rapportera att jag har planat ut en del i viktnedgången men mår hur bra som helst…nästan alla problem med lederna är som bortblåsta.. Psoriasisen är kvar men bättre, artriten är som sagt nästa väck.. allt tack vare denna underbara kost, visst åker man i påsen ibland och syndar men som sagt man är bara människaCool

Ett tips på god ost finns på lidel (Sthlm) en camenber som enligt förpackningen endast innehåller "spår" av kolhydrater  13,95Kr hur god som helst, bra snacks!!

Annars brukar jag till fredagsmys eller förrätt  göra räkcoktail med lågt kolhydrat värde..

500 gr skalade räkor (38 kr lidel)frysta

5 dl 38% creme fraishe

2 dl passerade tomater (1,2 gr Kol/100 gr

2 dl citron mayonaise ( Kavli) 1,0 gr kol/100 gr

3 avokado.

4 msk frystorkad dill

Skala och skiva avokadon lägg i botten på en coktailskål

Blanda creme fraichen med dill, mayonaise samt tomaterna smaka av med salt och svartpeppar om så önskas.

De upptinade räkorna lägger du ovanpå avokadon..

Häll över den blandade creme fraishen på de skålar du förberätt eller om du vill ha allt själv, en stor skål..

Gott fett nyttigt, mättande…

Affe

Pasi
0

Prästost, prästost, prästost, gräddost och självklart Stureost….är bäst för nedsmältning.

NancyAlke
0

#10 All ost är väl ok för LCHF kost, men ju högre fettprocent desto bättre. Jag äter hårdost, mjukost, riven ost, dessertost, färskost, fetaost och brie…  På dessertostarna och mjukosten får man hålla koll på kolhydratsprocenten bara…

Brie och andra mögelostar kan ge Candidaproblem om man är känslig för sånt.

Margareta
0

Frågan var ju ost som passar att smälta och jag håller mig nog till de fetare… typ gräddost

Numer pensionär i Nynäshamn

Mona-Stina
0

Västgötaklosters cheddar smälter liksom inte, den blir en knaprig skorpa.

Fast ni kan äta er smälta ost själv.  Flört  Jag har problem att gå in i en pizzeria på grund av lukten så äta det skulle jag aldrig i livet göra… inte ens om jag fick betalt.

vanessan
0

Ja gillar prästost, eller Brännvinsost. Men den kanske inte är så nyttig, haha! Längesen ja köpte den nu.

Fast just nu undviker jag ost pga problem med candida. Fundersam

Sotlugg
0

Jag har blivit lite fanatiker på att undvika konserveringsmedel så för min del  blir det Coops Änglamark, stark eller mild. Stureosten är också ett alternativ. Tyvärr har den ett äckligt paraffin runt sig vars vidriga doft sprider sig i hela osten. Men jag kapar bort den och använder osten i matlagning ibland.

ullna
0

Äter ingen av er Grevé, som är så god fet och lagrad? Den och lagrad Herrgård är utmärkta som matlagningsostar, vilket också Präst- och Västerbotten är.

Köper för övrigt ALDRIG färdigriven ost eller parmesan. JAg satt en gång i hälso- och miljöskyddsnämnden och där sa man att det nästan alltid fanns mögelsporer i färdigriven ost. Jag river själv och får jag över så stoppar jag i frysen.

Bookjones
0

#18 Färdigriven ost brukar också ha en hel del kolhydrater eftersom de tillsätter mjöl-stärkelse för stt förhindra att det klumpar ihop sig.

andreas0
0

#18, vad är det för fel på parmesan? eller menar du bara färdigriven parmesan?

Dom färdigrivna är inte äkta parmesan förresten, utan en fuskkopia, flera av dom hårda (dom billiga) är också fuskkopior. En riktig parmesan kan verka dyrt, men eftersom man inte behöver så mycket varje gång på grund av den starka smaken blir det igentligen inte det, man få se det mer som en krydda än en komponent i matlagningen.

Äkta parmesan är dom som står  Parmigiano-Reggiano på för packningen (fast vem vet, dom falska kanske har börjat använda det uttrycket nu också, fast det inte är tillåtet). Coop affären där jag brukar handla har ekologisk äkta parmesan :)

Brynhilde
0

Jag håller med dej, andreas0. Riktig parmesan man river själv är jättegod.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Pasi
0

Jag också!

Ulf-S
0

Äkta parmesan är dessutom enligt lag tillverkad av opastöriserad mjölk från gräsbetande kossor. Kan inte bli så mycket bättre?

ullna
0

# 20, Andreas O, Jag menade riven parmesan. Parmesan på bit har jag alltid hemma. Cool

Brynhilde
0

Jag testade Åseda Gräddost på min hemlagade hamburgare idag. Den smälte jättefint. Smakar milt.

Det var inte så mycket "konstigheter" i den heller. Mjölk, syrningskultur,koksalt, ostlöpe, kalciumklorid. Det är Arla som gör den.

protein 20g, kolhydrat 1g, fett 38g på 100g ost.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

anki1
0

aha. så det är därför den rivna osten möglar, jag brukar slänga in den i frysen ocg förvara den där.Har inte maskin eller fingrar för att riva själv.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Guntan
0

Gokväll….

Jag har Billinge som favorit, god att smälta, god att hyvla, god att skära, och den är mild.