Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2837 ggr
yvvan
0

HJÄLP!

Hej!

Jag är helt ny på det här med LC-kost, har hållt på i 10 dagar nu. Efter de första 3 dagarna märkte jag redan skillnad och kände mig mycket smalare men efter det känns det bara som om jag har gått upp i vikt. Och det är jag verkligen inte ute efter!

Jag är lite rädd för att äta så här mycket fett eftersom att jag alltid har fått höra att man ska äta mindre kalorier för att gå ner i vikt. Passar den här kosten verkligen för alla? Jag är långt ifrån överviktig och vill endast gå ner ett par kilo och få ordning på mina matvanor. Fungerar det annorlunda om man redan är smal? Borde jag dra ner på kalorierna också för att uppnå resultat? Hur ska jag göra?

Ett annat problem som jag har är att jag har blivit så hård i magen. Jag har inte kunnat gå på toan ordentligt sen i lördags!! Vad gör man?

tisan
0

Hej!

Jag skulle testa hålla lite koll på kolorierna om jag var du. Titta på hur mycket du ätit de senaste dagarna och ligger du högt så ta bort ett par hundra kcal från det. Men ligger du ganska lågt, inte äter så mycket, så tror jag du ska vänta och ge kroppen en chans att anpassa sig.

Mer fett kan hjälpa mot att du är hård i magen, fiber tillskott hjälper för en del. Husk som finns på hälsokosten tycker jag fungerar bra.

Wildrat
0

Kosten passar för alla men all mat fungerar olika för alla. En del tål inte mjölkprodukter, andra kan inte äta tometer, nån tredje kan inte äta nötter då går de upp i vikt. Man får testa sig fram. Det bästa du kan göra är att ladda ner programmet CalCounter, det hjälper mig att planera min mat (också nybörjare).

Du behöver inte vara rädd för fett, 70- 75% av energin du äter varje dag bör vara fett, iaf i början tills du ser vad du tål. I början kan man gå upp i vikt men oftast är det muskler som väger mer än fett. Mät midjan (och andra ställen om du vill) så ser du bättre om något händer.

Till sist rekommenderar jag att du köper GI-noll av Sten Sture Skaldeman. I den boken kan du få svar på de flesta frågor du har plus en massa recept. Den kostar 137kr på Adlibris.

Ps. Det är inte säkert du är hård i magen… Man bajsar mer sällan med denna kost, faktiskt…

yvvan
0

Jag äter cirka 2000 kalorier om dagen. Är inte det ganska lagom? Eller hur mycket ska man äta?

tisan
0

Det låter lagom tycker jag. Men tänk alltid att äta när du är hungrig och då inte överäta.

Går du inte ner i vikt tycker jag att du kan testa äta 1800 någon dag utan problem och se vad som händer. Blir du för hungrig då ska du självklart äta mer.

Wildrat
0

Så mycket du vill och orkar, iaf två-tre första veckorna, skulle jag tro. När aptiten stabiliserar sig så kan det bli annorlunda.

Wildrat
0

Vad äter du på en dag?

yvvan
0

Wildrat, hur kan man gå upp i muskler bara sådär om man inte tränar massa? Och om man inte bajsar, vart tar allt vägen?

Till frukost brukar jag äta tre kokta ägg med en röra gjord på en tesked vardera av crème fraiche, majonnäs och stenbitsrom. Till det en kopp te med grädde. Och ibland lite smör.

Lunch brukar bli något slags kött eller köttfärsbiff eller liknande med gräddsås och lite sallad eller spenat med phiadelphia eller blomkålsmos.

På eftermiddagen ibland lite ost och te med grädde.

Middag i stort sett samma som till lunch. Igår åt jag kycklingratäng med bacon, ost och grädde.

Mervi
0

Jag tycker att 2000 kalorier låter jättebra om man nu vill räkna på dem.

Trög mage försvinner med mer fett. Jag brukar ta lite kokosolja i varm vatten och dricker det på morgonen, inga problem med magen.

Jag har inte gått ner något med kosten, men jag har liksom ändrat kroppsform. Jag har alltid varit rak, ingen direkt midja men idag har jag fått mer midja, är smalare under bysten och lite bredare över nederdelen. Känner att min kropp har fått kvinnligare formerSkrattande.

Förr hade jag svårt att köpa byxor som skulle passa, midjan var alltid för liten om byxan passade vid rumpan. Idag är det tvärtom, om byxan passar vid låren och rympan blir midjan för stor. Det är helt förbryllande.

Wildrat
0

Hur mycket har du gått upp i vikt då?

Glennart har gått upp 15kg i muskler med LCHF. Visserligen har han hållit på ett tag och tränar men det är inte omöjligt. Det är en av fördelarna med denna kost, mer muskler och mindre fett.

Maten låter bra men lägg in i calcounter så vet du själv. Testa ett par veckor till och om du fortsätter gå upp i vikt OCH midjan ökar i omfång får du revidera kosten. Tex utesluta ost och se vad som händer osv det kan ju hända att du inte "tål" nåt av det du äter.

Angående vart bajset tar vägen… Fett innehåller mer energi än kolhydrater så på samma kalorimängd får du i dig mindre volym. Dessutom äter du inte lika mycket fibrer längre och därför blir det mindre bajs.

Wildrat
0

Dessutom.. Om du bantat eller överhuvudtaget begränsat din mat tidigare så kan du gå upp i början innan kroppen förstått att "svälten" är slut och "godetiden" är här. Kroppen är ganska långsam i sina reaktioner…

yvvan
0

Tack för hjälpen Wildrat. Jag har lagt in i calcounter och det ser ut som det ska. Jag vet inte direkt om jag har gått upp i vikt eftersom att min våg inte fungerar helt. Men jag har märkt att magen har svällt lite!

Mervi, jag har samma problem som du hade innan med byxor. Kokosolja? Kan man använda sånt där kokosfett man köper i vanlig affär? Är det samma sak?

Wildrat
0

Varsågod för hjälpen Skrattande.

Kokosfett i silverpaket har samma sammansättning som det ekologiska MEN är framställt med hjälp av olika (giftiga) lösningsmedel. Det i hälsokostaffären är bara pressat, dessutom snabbt efter skörd.

Dessutom finns i hälsokosten (till dyra pengar) kokosfett som smakar kokos. Det utan smak är billigare.

Kokosfett och kokosolja är samma sak.

Pasi
0

yvvan - Angående bajs - När man bara äter sånt som kroppen behöver så blir det mindre bajs….fibrer och annat gojs livnär bara bakterier och svamp i tarmen. Kött och fett tas upp nästan fullständigt.
Förresten så innehåller traditionellt bajs uppemot 50% bakterier och svamp som lever av icke nedbrutna matrester.Räcka ut tungan

Doc
0

Kaloribantning ger i praktiken för de flesta bara kortvarig viktnedgång, och alltid muskelförlust. Att sluta räkna ger långsiktigt bara fördelar tror jag, men inte alla kan (dvs vanans makt är stor) Flört

andreas0
0

yvvan, det blir mycket mindre avföring på den här kosten eftersom kroppen använder maten effektivare. Det är inte onormalt alls att det kan bli ett par dagar mellan varje gång du behöver gå, du har inte förstoppning för det.

Gronstedt
0

yvvan, eftersom kroppen fungerar bättre bygger den större muskelmassa utan att träningsmängden ökar - det kan många här vittna om. Men du blir ingen hulk för det Skrattande. Sannolikt flyttas också några kilogram från rumpan till axlar och rygg, om du är kvinna, och från magen, om du är man.

Midjemåttet kan öka en aning initialt, om du har "stoppning" utanpå och musklerna innanför blir hårdare. Men det vänder snart, i så fall.

PiKaWe
0

Håller med om att toabesöken blir mer sällan, jag som sprang efter nästan varje måltid förut kan nu gå med en eller två dagars mellanrum, utan att känna mig ett dugg förstoppad.

En annan fördel är att det inte luktar nåt längre knappt…..det får nån gärna förklara för mig……Glad

andreas0
0

#17, lukten kommer från gaser som bildas när bakterier äter fibrer i tarmen. Inga fibrer = ingen mat åt dom bakterierna = inga gaser = ingen lukt.