En godisdag?
En fråga till inbitna lchf:are…eller ja till alla som har lust att svara.
Hur funkar det om man äter enligt GI metoden alternativt lchf metoden och tar sig en unnardag med godis och socker i veckan.
Går man upp i vikt då, eller är det något man kan fixa?
kanske dum fråga men jag är så nyfiken på vad ni har för erfarenheter.
/S
du kommer tycka det smakar päckel… ;) 

För mig funkar det inte, det triggar mitt behov efter kolhydrater direkt, och sen kan jag inte sluta! Jag upplever mig inte så farligt känslig annars, i jämförelse med en del andra jag läst om, men rent godis… Nej, där går min gräns!
Dessutom brukar jag dra på mig vatten, inte så himla kul på vågen sen! 

Funkar inte för mig heller. Jag är så känslig och mår inte bra av sockret. Jag reagerar negativt rent fysiskt - har svårt att sluta, får hjärtklappning, känner mig slö och uppsvullen, blir irriterad och aggresiv rentav, huvudvärk etc. Det är liksom inte värt det för mig.
Men från att ha varit galen i socker ena dagen försvann det fysiska behovet snabbt och jag är nöjd ändå nu när jag äter LCHF. Jag är lika förundrad varje dag. Jag har utsatts för så många frestelser som jag aldrg trodde att jag sulle kunna motstå. Men konstigt nog verkar kroppen få det den vill ha så hjärnan kan hänga med och sätta stopp för det jag vet att jag inte mår bra av. För mig är socker rena knarket.
Förmodligen är det väldigt annorlunda för många andra. Kanske som med alkohol. Vissa kan inte dricka en droppe - andra kan dricka ett glas rödvin till middagen varje dag utan att "spåra ur".
Jag tycker det är en superdåligt idé att ta en hel dag och äta dåligt. Speciellt om du gör det så ofta som en gång i veckan, då tror jag inte alls du kommer att gå ner i vikt - snarare tvärtom.
Att äta mycket socker en gång i veckan, då är det inte LowCarb eller LCHF - enligt mig iallafall. 
Man går upp flera kilo i vikt, mest vatten visserligen som man går ner snabbt igen, men man får ändå spendera kanske 3 dagar på att gå ner det, innan man börjar gå ner fett igen. Äter man godis en gång i veckan så är ju halva veckan borta till att bli av med det igen, så då går man bara ner i vikt hälften så fort. Kolhydrater binder 3g vätska per 1g kolhydrat i kroppen.
Samma sak gäller omvänt, kroppen lagrar bara en viss mängd kolhydrater, så när du väl gått upp dom kilorna vätska blir det fett du går upp istället, i ungefär samma takt som du går ner på LCHF, tills du fått ursprungsvikten.
En gång i månaden kanske kan fungera, men jag själv hade inte utsatt min kropp för alla dom kemikalierna som finns i godis.
Samma sak gäller alla kolhydrater, så nu vet du hur du kommer att påverkas om du äter det på t.ex. julafton, för julafton och andra liknande dagar tycker jag inte 3 förlorade dagar är så farligt, det är det värt. Självklart är det olika för alla, testa dig fram om du vill, men så här är det ungefär för dom flesta.
Tror det är väldigt individuellt. För min del är det inga problem. Från början hade jag en kolhydratsdag i veckan och gick ner i vikt ändå. Jag får inget sug heller vilket jag är lite förundrad över. Var en riktig godisråtta tidigare. Numera inträffar kolhydratsdagarna mer sällan, tycker inte de smakar så gott längre.

Själv tycker jag det känns onödigt att svulla socker och godis en dag i veckan. Jag föredrar då att sprida ut det och ta något just när jag verkligen vill eller när jag tycker det passar bäst så socialt. Men det förutsätter ju att det inte triggar igång ett ytterligare sockerbehov, som hos en del.

Du riskerar att gå miste om ev. viktnedgång
Du får nya omställningsproblem
Ökat sockersug flera dagar
Du kanske får ont i magen eftersom du snabbt gör omställningar där enzymerna inte hinner med..
Du kan komma undan med lite mörk choklad eller lite bär med youghurt eller grädde men större utsvävningar ger nog problem..
Jag kan inte äta så, då ramlar jag i sockerträsket direkt.

Jag kan inte heller äta på det viset. För ca 1 år sen, då jag hade ätit en GI-version utan bröd, pasta osv och gått ner 22 kg, så tänkte jag att jag skulle kunna äta lite bröd för en gångs skull. Det utlöste mitt sockerberoende som rammade mej med full kraft och jag har inte kunnat ta mej ur det förrän nu i höst.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag har ingen önskan att ha en sockerdag.
Efter 8 veckors LCHF-kost tycker jag att 70 procentig choklad smakar illa. Jag tycker att den är för söt och igår inhandlade jag istället en kaka 85%ig för att testa och det var OK.
Otroligt att smaksinnet kan ändras så snabbt, men det är jättebra. Jag tycker inte att jag fösakar något utan bara vinner.
Speiellt glad blev jag också när jag idag läste artikeln ur Läkartidningen som finns på Annikas blogg. Mättat fett kontra hjärt/kärlsjukdom har jag haft lite svårt för att släppa.

Försök att låta bli. Risken är att du fastnar i ett sockerberoende och behöver små "återställare" då och då. Varför vill du ha en ätar-/sockerdag i veckan? Är det smaken eller något annat du är ute efter? Kan du hitta något annat gott att äta istället för socker? Hitta någon belöning åt dig själv för varje "sockerdag" du avstår, om du behöver öka motivationen.
Fettförbränningen störs definitivt av en sådan dag eftersom blodsockret kommer att skjuta i höjden och därmed också insulinproduktionen. Det kan ta flera dagar att reparera och komma ner till låga nivåer igen - om Du har otur och är väldigt känslig
Numer pensionär i Nynäshamn
Mjukglass på sommaren hämmar inte min viktnedgång ett dugg! Nästan tvärtom!
Så det äter jag ca 3 ggr/vecka på sommaren.
Vanlig glass äter jag inte mer. Ej heller godis, mer än EN gång i månaden, när det är PMS-dags. Då kan jag inte låta bli.
Men då blir det en liten påse av något slag och inget mer.
Äter allt på en gång så det inte blir småätande flera dagar i rad.
// Shintaida