Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5869 ggr
fettbramat
0

Julmat - recept

Nu har jag börjat tänka på hur min jul kan bli LCHF. Jag har samlat några gamla recept som skulle kunna funka. Jag kommer inte ihåg var de kommer ifrån. Något har pappa bidragit med, några är från matsidor på Internet, ibland orginal och ibland modifierade.

Jag har lagt upp dem på "syskonsidan" http://julen.ifokus.se/
Du hittar dem under Recept - särskilda dieter. Rubriknamnet inleds med LCHF. Jag har lagt upp följande recept:

• Gravad pepparrotsströmming
  • Strömmingslåda med rökt lax
  • Gravad stömming i örtsås
  • Laxpaté med örtagårdssås
  • Revbensspjäll
  • Coleslaw
  • Broccolitimbaler

Jag ska fortsätta rota och om jag hittar fler passande recept lägger jag upp även dem.

ullna
0

Ja, inte kommer det att gå någon nöd på oss. Tack skall du ha!

Mona-Stina
0

Härliga recept, jag har varit inne och läst dom.

venuseva
0

Vilken duktig tjej du är. Kramar till dig, helena_vemmerstad.

Kalkon är också gott, stekt i ugnen.

Fnyfniken
0

Sen kallrökt lax lindad runt pepparrots-cantadou (för den som vill göra det enkelt för sig)

Annars är väl julen ändå en bra högtid för oss. Strömmingar, syltor, skinkor, köttbullar, laxar, ägg etc. Någon beskrev en jansson på blomkål. Skulle vara något att prova.

Sagittaria
0

Recepten verkar toppen. Tack och kram!

fettbramat
0

Ingen orsak!

Mona-Stina
0

Jansson på blomkål? Den har jag missat, var står den? Värt att prova.

fettbramat
0

Har sett förslag på jansson på zuccini från någon. Men jag upptäckte här om dagen när jag gjorde blomkålsmos på blomkål romanesca (tror jag ai a f att det heter) att det blev bättre mos på den.

För er som inte vet vad jag pratar om är det är blomkålen som ser ut som en aliengrönsak från yttre rymden. Spetsig blomkål som är lite lätt grön och ser ut att vara en korsning mellan blomkål och broccoli.

DEN ska jag prova att göra Jansson på!

Mona-Stina
0

Den är jättegod. Tala om hur janssonen blev. Låter intressant.

Brynhilde
0

Varför inte en "frestelse" på färsk strömmingsfile och ansjovis.

Ta en ansjovisfile per strömming och gör rullar som läggs i en smörsmord ugnsform. Fräs gul lök mjuk i smör och fördela över fisken (50+ silar från löken först). Blanda vispgrädde med ansjovisspad och ev. lite salt och häll det på strömmingen och in med alltihop i ugnen.

Kom på det här receptet just nu så jag har inte provat det själv, men jag kommer definitivt att laga det i jul.

Är osäker om ansjovis+spad platsar bland 50+arna.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

fettbramat
0

På tal om blomkål. Idag rev jag blomkålen (vanlig vit) i matberedaren, till ett "ris" som jag stekte i smör och kryddade med lite salt och peppar. Vet inte om det finns som recept här.

Både jag och dottern uppskattade smaken och konsistensen och det blev lite annorlunda än moset.

venuseva
0

Låter bra, borde testa det med broccoli som är min höjdare. Hörde att anjovis verkar bli brist på till jul, så bäst är att bunkra en burk redan nu.

Baglady
0

Jag gjorde Jansson på zuccini i stället för potatis och passade på att pröva den nya ansjovispastan på tub i stället för ansjovis fileer. Jättegott!

Romanesco är det inte miniblomkål?

fettbramat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hittar du info om den gröna blomkålen  och Romanesco

http://www.fruktogront.se/modules/core/downloader.php?fileid=152

"En korsning mellan blomkål och broccoli. Den gröna blomkålen är, med undantag för färgen, till utseendet identisk med den vita. Romanescon däremot är en egen sort med floretterna uppbyggda i snäckform och är därmed känsligare för stötar och ovarsam behandling. Båda har mildare kålsmak än den vita blomkålen och avger ingen utpräglad kåldoft vid tillagning."

Se också bild av Romanesco

ullna
0

Romanesco är en korsning mellan blomkål och broccoli. I början hette den faktiskt Broccolo.

Mitt bidrag på strömmingsfronten (nog inte för 50+)

•  Mamma Evas Strömmingslåda
  • rulla strömming i en form (säg 15 -20 stycken)
  • blanda en halv tub tomatpuré med 2 dl vispgrädde och en dl hackad dill
  • häll över strömmingen
  • grädda i ugn 200 grader i 20 min

Ingen annan kryddning behövs. Strömmingslådan är lika god ljummen som kall. Lika ljuvlig till jul, påsk och midsommar.

fettbramat
0

Mums - strömming är gott.

Baglady
0

Romanesco

Romanesco

Romanesco är en tämligen ny grönsak, en hybrid (korsning) mellan broccoli och blomkål. Ganska ofta kallas broccoli för romanesco och omvänt kallas romanesco ibland för broccolo (=ital. för broccoli). Färgen är ljust grön. Den är rik på C-vitamin och fibrer.

Romanesco har en mild kålsmak och används på samma sätt som blomkål. Konsistensen är krispig om den inte kokas för länge.

Romanesco kan ätas rå t.ex. i sallader och till dip eller kokas. Då helst lätt kokt (al dente) och allra helst ångkokad, för att behålla krispighet och vitaminer. Liksom blomkål kan den användas  i gratänger, soppor, stuvningar och suffléer. God som ensamrätt (lätt kokt), serverad med smör, eller kokt kall med vinegrättsås. Den är dessutom vacker att se och därför bra som garnering.

Förvaras i kylskåp +2-4°, gärna i plastpåse. Torkar lätt.
Romanesco är känslig för uttorkning och etylen/eten (som bl.a. finns i äpplen).

Koktid hel: 5-15 min. I bitar/små buketter: 3-5 min

Jag förstår inte riktigt vitsen med den här korsning. Vad tillför den? Ett högre kilopris? En smakupplevelse?

På vad sätt blev moset bättre, jag är nyfiken.

fettbramat
0

Smaken på kålen är rundare. Moset blev fylligare både i smaken och konsistensen tyckte jag.