Rått kött
Funderade lite. Egentligen är vi ju gjorde för att äta rått kött. Läste om indianer som åt binjurarna direkt från den fällda älgen och inuiter som äter sälögon. Det vore väl förstås det bästa ur näringssynpunkt men kanske inte det vi helst vill göra i dag.
Men ändå, jag blev lite nyfiken. Är det någon här som funderat på att äta rått kött eller som gjort det? Mer än någon enstaka råbiff. Skulle våra magar klara av det efter att ha ätit tillagat kött hela livet? Behöver man vara rädd för rått kött, för trikiner och salmonella och sånt?
Vad tror och tycker ni?
Jag år råa äggulor regelbundet förut och har tryckt i mig råbiff några gånger. Rått djurfett har jag blandat med gräddsås och ätit också ganska ofta.
Jag har inte fått några men. ;o)

Uppfödd kyckling och gris ska man alltid tillaga….odlad lax kanske man bör frysa innan man knaprar i sig det….annars bör allt annat vara i stort sätt riskfritt och tom nyttigt att äta rått.
Troligen är rått kött bland det mest lättsmälta som finns för en mage…..det är ju faktiskt så det intas bland carnivorer.
Jag har hört att små nyfödda barn bara kan smälta två saker: bröstmjölk och finfördelat rått kött…!
Själv älskar jag råbiff (och köttfärssmet som strax ska bli köttbullar etc…!), och vill alltid ha mina biffar "blodiga". Men rent evolutionsmässigt sett var det ju att människan lärde sig tillaga kött (m.m.) som gjorde att vi kunde tillgodogöra oss energin bättre och alltså försörja allt större hjärnor. Så jag ser ingen större vits i att börja äta köttet rått, annat än som ren variation.

Jag tror inte tillagning och tillgodogörande av energi från kött har nåt med varandra att göra då kött kan ätas utan tillagning, och då egentligen med mindre besvär än det som själva tillagningen innebär.
Rötter behöver däremot tillagas.

människan har ätit tillagad mat i tusentals år, vi upptäckte elden en sisådär 10 000 år sedan..
Så jag tror inte våra "moderna" kroppar är till för att äta mycket rått kött, men du kan ju prova om det verkar lockande..
Själv gillar jag blodiga biffar, sådär lite vändstekta bara…
nöt, känguru o lamm är vad jag gillar blodigt..
men fågel, fisk o gris ska vara genomstekt..

Det skulle verklligen förvåna mig om inte människan behärskade elden bra mycket längre tillbaka i tiden än så…
#5, jag vet inte var du fått dina siffror från, men vi "upptäckte" eld för mycket längre sen än 10 000 år sen. Ca 2-3 miljoner år sen är nog mera korrekt om man ska säga när vi började använda det till saker, men känt till eld har vi nog alltid gjort, eftersom det finns i naturen (skogsbränder m.m.).

Gris ruttnar inifrån och nötkött ruttnar utifrån. Det är bl a därför muslimer och judar inte äter girs. Från början var det helt enkelt för att inte bli sjuka. Oxkött kan vara blodigt inuti för då har man stekt bort ev. bakterier utifrån, medan gris och fågel måste vara ordentligt genomstekta. Sa min mamma och det håller än för min del.
Inuiter lever ju i kylskåpskall miljö hela tiden.

Som andreas säger, måste H Habilis haft eld för över 2 miljoner år sedan (även kläder) eftersom de befolkade kalla trakter. Finns tom indikationer på att en av australopitecusvarianterna behärskade elden tidigare än så (vad indikationen består av vet jag inte).
Men jag tror inte för den skull att lagat kött behövde vara det man normalt åt.
Blodiga biffar är ju rått kött, yttre delen är tillagad men inte det blodiga….så jag har ätit rått kött även de gånger jag inte kallar det råbiff.
Dovhjort är gott rått (saftigt och mört), förresten!

Sen är det väl föresten frågan hur mycket KÖTT man verkligen åt innan man på allvar började värmebehandla animaliefödan!? Är det inte troligt att det man siktade på innan elden nyttjades i matlagningen, var inälvsmat, fett, blod och endast de köttdelar som var lättuggade!? Är det inte troligt att värmebehandling av köttet påbörjades när de stora bytesdjuren började bli utjagade, och man verkligen blev tvugna att även tillvarata och äta upp det mesta av det sega köttet?

Människan började jaga redan nere i Afrika där djuren oftast inte har ett späcklager beroende på att de inte behöver isolation. The Bear påstår (med all rätt) att människan inte någonsin haft problem med segt kött eftersom vi hela tiden haft verktyg (kniv), och att skära tunna skivor och bara svälja funkar fint.
Den första tillagningsmetoden var säkert grillning och det är svårt att grilla en seg köttbit så den blir mör, effekten blir ofta det motsatta.
En trolig början till direkt nyttjande av eld för mat var kanske torkning vid sidan av elden!?
Ibland blev den tillagad om den hängde för nära och vissa uppskattade kanske nymodigheten som påminde om de saftigt branddödade djuren de ibland kunde finna på slätten efter en gräsbrand.

Beyond veg tror att vi har tillagat mat i minst 125 000 år.
Stekt/grillat kött är helt enkelt gott, Maillardreaktionen lockar fram aromer som inte finns i rått kött…

Jag får uppfattningen att folk tror att vi antingen ätit rått eller tillagat….men troligen har vi ätit både och under lång tid, precis som inuiter och indianer.
För att en djurart genetisk ska anpassa sig till något nytt, så måste det nya faktorn ha en avgörande betydelse för möjligheten att föda upp en avkomma. Det räcker inte med att en ny faktor ger dålig hälsa vid t ex 40års ålder om avkomman redan har kommit till världen och blivit självförsörjande.
Jag tror inte tillagat kött är skadligt, men rått är troligen nyttigare.
Ulf - Kan bara hålla med, grillat och stekt kött är gott…det går knappast att förneka!

Visst, Pasi: det behöver ju inte vara antingen eller.
Även om det mesta köttet äts tillagat nu för tiden har vi fortfarande rätter som består av mer eller mindre rått kött. T.ex. carpaccio, råbiff, gravat kött. Och en biff som är bleu får väl betraktas som nästan rå…
Jag tror personligen att vi har tillagat mat med värme i åtminstonde en miljon år, antagligen mer. Vi har ju haft eld mycket längre, och jag tror knappast att det inte är någon under så lång tid som testade att applicera elden på maten när dom satt vid den på kvällen och hade tråkigt, och upptäckte att det blev godare smak och enklare att tugga.
Och 1 miljon år är tillräckligt för att vi ska hinna anpassa oss till lagad mat flera gånger om. För att ge lite perspektiv på hur lång tid det tar för evolutionen att anpassa sig till något: den moderna människan har funnits i 200 000 år, vår förmåga att använda språk har utvecklats under dom senaste 50 000 åren, och förmågan att dricka mjölk som vuxna utvecklade vi för bara 13 000 år sen och framåt (fast den utvecklingen är inte klar ännu, därför så många är laktosintolleranta).

Inte omöjligt att den första grillningen i europa är ett resultat av ett försök att tina upp fruset kött!?
Påminner om en reklam de körde på TV för ett tag sedan…

Jaha, ska man s.a.s. behöva krypa till korset ännu en gång? 
Argumentet med det tunna underhudsfettet på djur i Afrika, låter väl trovärt… Fast om våra (vi LCHF:ares) kosterfarenheter visar att vi nog är bäst anpassade för en föda bestående av så mycket som närmare 75 % fett, tyder inte det på att homo sapiens sapiens innan hon började befolka andra världsdelar än Afrika (med början för c:a 100 000 år sedan?) siktade på inälvorna och det fett - runt inälvorna och i hjärnan - dessa djur ändå hade, och därför kanske inte åt så mycket av det sega köttet ändå (d.v.s. "slösade med föda" som det var vanligt innan de stora bytesdjuren började att drastiskt minska i antal) mer än t.ex. direkt after gräsbränder, även om hon tidigt rent tekniskt behärskade konsten att äta det!? Ja, eller ska vi tolka det att evolutionen hunnit att förändra oss nordbors kroppar på kanske 50 000 - 100 000 år såpass, att det bara är vi som ska ha så här mycket fett, och att dagens afrikaner vars förfäder aldrig lämnat kontinenten, hellre bör läsa Staffan Lindeberg, än SS Skaldeman, d.v.s. att de fungerar bättre på lite mindre fett!?

Fett och inälvor var säkert favoritdelarna på bytesdjuren, men att de skulle ha ratat köttet totalt låter inte särskilt troligt. De valde säkert ut de bästa delarna och lämnade resten, åtminstone så länge jaktlyckan var god.
Att vi skulle ha börjat äta kött enbart efter att de stora bytesdjuren dött ut tror jag inte på, det var trots allt inte så länge sedan jättehjortar och mammutar försvann.
I tropikerna hade man nog en stadigare tillgång till färsk frukt och grönsaker och åt säkert mer av sådant än man gjorde i nordeuropa, men jag tror att människor är rätt lika vad gäller förmågan att leva på fett/protein oavsett bakgrund.

Håller med föregående 2 talare…och tillägger - en viss lokal anpassning till olika föda, finns.

Självklart finns en viss lokal anpassning, men vi är också väldigt anpassningsbara! Om vi pratar om stenålderskost (i betydelsen inga spannmål eller mejeriprodukter) klarar nog alla en rätt stor spridning av makronutrienterna, så länge inte ämnesomsättningen har förstörts av modern kost…

Vi har säkert haft en del tillagat kött i kosten lika länge som vi behärskat elden.
När man tittar på människans utveckling från homo habilis och framåt slås man av att samtidigt som hjärnans volym ökat så har våra käkar och tandgarnityr varit i ständig tillbakagång.
Ju smartare vi blivit desto mer har vi antagligen bearbetat födan.
Rått muskelkött utan bearbetning är en utmaning för dagens smala käkar små tänder och klena tuggmuskler
Det tyder på en gradvis ökning av tillagning av födan och en modern människa av idag skulle säkert ha grova problem att få i sig i en normalmiddag tillsammans med ett gäng homo erectus
.
De köttbitar vi idag är bäst anpassade för i rått tillstånd är alltså främst de feta lättuggade bitarna som inälvor hjärna och märg..
Varför skulle griskött ruttna inifrån och nötkött ruttna utifrån?
Det är ingen skillnad på hur köttet påverkas, om man låter det ligga för länge i kylskåpet, oavsett sort. Tveksam till att det är skillnad i rumstemperatur, båda sorter blir förstörda efter viss tid. Det handlar nog mera om vad som generellt händer med kött vid varmare breddgrader.
Att muslimer och judar inte äter gris, har med en religiös tro att göra, de äter kyckling, som ju också skulle ruttna inifrån. Inte logiskt. Möjligen har det med trikiner att göra, även för de religösa, fast det är så länge sedan att det inte är dokumenterat.
Jag ger min hund och katt rått numera. Det tog längre tid för hunden att anpassa sig till det råa - nu är hon mycket piggare. När man tar bort industrifoder till hundar och (katter), minskar deras behov av bajspåsar/kattlådesand dramatiskt.

dufva - ända sedan habilis har det funnits skärverktyg….rått kött är lätt att skära och svälja hel (bitarna alltså)….så segt kött har troligen aldrig inneburit något problem för människosläktet. Skulle du nån gång äta med erectinerna så visar de nog hur en civiliserad man bör äta med kniv!

Jag tror nog du skulle få ont i tuggmusklerna i allafall Pasi
.
Dessutom har de flesta av oss "standad-lektinskadade" ett långt ifrån naturligt bett att använda heller
..
Självklart så har evolutionen anpassat oss till våra lokala förutsättningar, vad gäller kosten och massa andra saker.
Om man ska ta ett exempel på en nyligen genomför anpassning, så klarar 98% av oss i sverige av att hantera laktos som vuxna enligt wikipedia, eftersom vi historiskt sett har haft tillgång till mycket mjölkprodukter. I italien är motsvarande siffra 80%, i indien 50%, och kollar man i china där det inte dricks så mycket mjölk klarar bara 7% av att få i sig produkter med laktos.
Så mycket skillnad kan det vara på hur vilka gener som sprider sig beroende på var man bor och vad som är fördelaktigt i dom områderna, och det gäller nog dom flesta aspekter som har med kosten att göra där det är stora skillnader i olika delar av världen. MAO. ät lokalproducerad mat där djuren liknar dom som funnits naturligt i området, så får man i sig vad man är anpassat till. Det tror jag i alla fall.

Något som man inte bör äta rått utanför Sverige är rå äggula, då risken för salmonella är väldigt stor. I Sverige är det tydligen ok. Varför risken är större utomlands vet jag inte, men min kompis som har forskat fram koleravaccin m.m. har alltid varnat mig när jag åker på semester att se till att äggen väl tillagade. Det finns tydligen över 400 olika salmonellastammar som inte alltid visar sig som en magsjuka om man drabbas utan kan uppenbara sig som ledvärk och andra diffusa problem senare.

#7 jag tog den siffran från minnet men det måste ju varit fel…

Intressant… Vad ni kan mycket och har många intressanta teorier.
Jag vet inte om jag är så där jättesugen på att äta rått kött men tycker att en grillad blodig biff är väldigt gott. Och som jag förstår så är det väl kanske feta inälvor, hjärna och sånt man kanske ska äta rått och resten kan tillagas… och nja… jag har nog inte riktigt kommit till råa inälvorstadiet än