Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2519 ggr
Fnyfniken
0

Bröd till varje måltid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I livsmedelsverkets kostråd heter det ju "Ät bröd till varje måltid".

På samma gång uppmanas vi att äta mindre energi så vi håller oss smala. Då vill man ju äta livsmedel som är så täta på vitaminer och mineraler som det går, för att slippa sk tomma kalorier.

Jag har väl suttit på min kammare och retat upp mig på Wulf Becker för det här med margarinet till dagisbarnen. Men jag kunde inte minnas att jag i deras lilla skrift "näringstoppen" sett bröd omnämt särskilt ofta. (näringstoppen är en liten kort tabell med de 40-50 bästa livsmedlen per vitamin/mineral, av bla Becker.)

Jag sammanställde dethela kort (som om jag inte hade nog att göra) och här är resultatet. 

De visas i 3 tabeller, en utifrån 100g mat, en utifrån 1 "portion" och en utifrån 1000 kj. Bröd kommer möjligvis med i per 100g, eftersom det har för mycket kalorier för något annat. Men i de allra flesta är det inte med. Sista kolumnen visar annat livsmedel med bättre innehåll.

Om vi ska äta mindre energi, varför ska vi då äta bröd till varje måltid?

Babz
0

Frågan borde skickas till de som utfärdat kostråden, dvs Livsmedelsverket!

Glad

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tilda-T
0

Kan ju jämföras med ägg och lever som är gjort i en annan tråd som doc har skrivit

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

starhawk
0

Det är ju inte energin som är det viktiga utan vad den består av, jag käkar betydligt mera kalorier nu än förr men går ändå ned så antingen har dom räknat fel med sin "kaloribomb" eller också så käkar vi en mat som inte bygger upp fettlagret

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

marcus73
0

"Vi skall äta lite fett för att begränsa energin. För mycket energi gör oss feta.
Vi skall äta mycket kolhydrater för att få i oss mycket energi. Vi behöver energi för att orka hålla igång hela dagen."

Så brukar det låta från dietister.

maxiq
0

Därför att Brödinstitutet (brödproducenterna) kom på en käck slogan (6-8 skivor…) för länge sedan och Socialstyrelsen hakade på och ställde sig bakom. Numera är de väl för högfärdiga/lata/mutade för att ändra sina råd.

Pasi
0

Jag skrev till SLV ang denna brödrekommendation för ett år sedan…fick inget vettigt svar alls från Bruce. Frågade vad de hade för studier eller underlag för att bröd är nyttigt, speciellt i den utsträckningen de förordar.
Säkert bra om fler sätter press på SLV genom att skriva om denna förkastliga rekommendation.