Värden?
Hej alla lchf:are! Nu är jag här och är nyfiken igen.
Men jag ska inte kritisera, det lovar jag!
Jag bara fundera på det här med blodvärden. Jag har läst att många av er fått bättre "värden", men vad menas med det egentligen? Blodfetter? Kolesterol? Levervärden? Blodocker? Eller vad?
Hur många av er har fått bättre "värden" med lchf? Skriv gärna ut specifikt vad för värden som blivit bättre.
Finns det någon här som fått sämre "värden" eller helt enkelt varit tvugna att sluta med lchf för att "värdena" skjutit iväg? Vilka "värden" blev sämre?
Skriv gärna också om ni har oförändrade "värden"! Och vilka!
Är som sagt bara nyfiken. Det vore verkligen häftigt om denna sortens kost ger ökad hälsa och välbefinnande hos så många.

De "värden" jag hittills konstaterat är viktnedgång 3 kg på 4 veckor, lugnare mage (inga gaser), bättre hy. Jag är inte jättestrikt. Vet t ex inte än hur nötter och ost påverkar mig och om ngt av dess bromsar vikttnedgång på mig. Men jag är nöjd med takten.
Jag har ätit den här kosten i 12 veckor nu och det som jag kan konstatera har blivit mycket bättre är:
* Sömnen. Förr kunde jag vakna flera gånger per natt och jag sov väldigt lätt och var väldigt lättväckt. Nu sover jag oftast skönt hela natten.
* Huden. Mina handeksem har försvunnit.
* Fotvårtor på väg bort. Jag har haft två fotvårtor på min vänstra fot i flera flera år och har bl a fryst bort dem och behandlat med allsköns medel utan resultat. I våras gav jag upp. Men nu är de på väg bort av sig själv… Coolt!
* Suget är borta. Förr gick jag med ett konstant sug efter snabba kolhydrater gärna i kombination med fett. Nu är suget som bortblåst, jag är mätt och nöjd och kan ägna mitt liv till annat är "matfixeringstankar". Skööönt!
Ja, det var vad jag kom på direkt så här!
Har precis varit och kollat mina värden. Har i dag följande;
B-HB 135 för ett år sedan 121
P-Glukos 5,9 glömde fråga
Kolesterol (kapillärt) 5,93 för ett år sedan 4,32
Triglycerider (kapillärt) 1,2 för ett år sedan 1,2
Mestadels bättre men kolesterolet sämre men jag ligger ändå där jag ska. Förutom denna mätning ner snart 19 kg, en underbar sömn och fungerande mens. Bara vinster m a o. Har ätit LCHF sedan 26 april i år.
Jag är diabetiker typ 2 sen 20 år, först mindiab, metformin och för 3 år sedan insulin. Vikten tyvärr bara upp sakta men säkert.
det går inte att hålla igen på mat när man sprutat in insulin,Sjunker blskr är det bara in med mer mat,inte sänka insulinet, så resonerar vården.
Mina vinster sen Aug är, Inget sugefter socker/kolhydrater, gått ner tills idag 8,2 kg, Inte mer ont i mina knä och ben, nu kan jag gå obehindrat,samt inte minst, idag tagit bort mitt insulin och tar endast Metformin, vilka jag får naturligtvis får ta ett tag därför jag har ganska många kg till att gå ner.
Mitt blskr ligger mycket bra, det jag tar själv hemma, långtidsvärdet är det snart tid att gå och prova men det är nog bra.
Det är ju inte så att man inte alls äter några kolhydrater, alla ovan jord kan man äta som man vill men ex pot, bröd,frukt o dyl råder stor försiktighet.
Några andra prover är inte tagna än,men jag hyser inga tvivel för jag mår bra.
Detta sättet att äta är i mina ögon betydligt bättre än som det står i dag igen i tidn och på text tv om hur många som skall MAGSTYMPAS, jag fasar över tex Flickor som opererar sig, tänk när dom blir vuxna och skall bli gravida hur går det då.
Kan det vara bättre att äta 1-2 msk eller möjligen 1 dl ftytande föda. VI LCHFare mår bra det är jag säker på, vi äter och blir mätta varje dag.

Så wiland:
Värdena va bra? det va skönt att höra.. då förstår jag att du och pappa är sålda på detta… pappas ärden va ju helt otroli´ga… kanske ska skriva ut dom???
Tack för igår… det va trevligt att ses lite.. och tack för maten:)

Jag har bara lchf:at i ett par månader, men jag har redan upptäckt lite trevliga saker:
Mycket mindre fotsvett och ingen mensvärk! Slipper trötthetsdippar, sötsug och blir inte så irriterad och okoncentrerad när jag väl blir hungrig.
Mina värden (blodsocker, kolesterol, mm) tänker jag testa om c:a 1 år. Hade normala värden innan. Ett något förhöjt kolesterolvärde är inget att oroa sig för! Läs exempelvis:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/41857.pdf
…finns MÅNGA fler länkar om detta, men jag vill inte ta upp hela forumet… ;-)

Vet inte var mina värden hamnat efter flytten (alltså papprena)
….men totalkolesterol har blivit högt (ca 9) istället för väldigt lågt (ca 4). HDL/LDL-kvoten samt HDL/TRIG har höjts markant.
Insulinresistens verkar ha minskat, troligen beroende på att mina tidigare höga kortisolvärden har minskat.
T4 verkar ha ökat något (från 20 till 23 senast jag kollade).
Blodtryck från 137/80 till 120/70.
Skulle faktiskt vilja ta lite nya prover snart för att få veta hur det ligger till nu….alla mina prover (förutom blodtryck) är över ett år gamla.
Jag har 0,67 i triglyceridvärden och har ätit så här i snart 3 år.
Det goda kolesterolet HDL har ökat till 2,2
Mitt långtidsblodsocker HbA1c ligger mellan 4,1 och 4,4.
Jag sover 1,5 timme mindre per dygn, slipper torrhosta och har fantastiskt bra hy/hyd efter att ha haft klåda i många år.
Detta var ett urval av mina hälsovinster.
Numer pensionär i Nynäshamn
HB 149, tidigare 135
Triglycerider 1,13, tidigare vet ej.
Totalkolesterol 5,99 (Fick ej veta LDL och HDL)
Jag dubblade min B12-nivå (1 år mellan mätningarna). Kommer inte ihåg siffrorna.

*Putt*
Jag började 20 Juni, och sedan jag började har min mage blivit så mycket bättre, mindre gas, värk, illamåendehet, mår inte illa äfter jag har ätit, och jag mår jamt över bättre psykisk. Jag är på bättre humör. När jag väl sover, sover jag på nåt vis bättre, känner mig aningen mindre stel, hyen är bättre, håret med, jag ser gladare och friskare ut helt änkelt, mina akner är bortblåsta :)
Sen ahr jag gått ned 10 kilo utan nåt motion alls, och minskat 3 storlekar i byxor.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Kontrollerade inte mina värden i förväg tyvärr men efter 1,5 år med lchf låg alla perfekt för några veckor sedan.
Totalkolesterol 4,1
HDL 1,8
LDL 2,0
Triglycerider 0,5
ApoB/ApoA1 0,39
HbA1c 4,1
Hb 153
Och allt extra fett man dragit på sig efter 30 har smält bort, smalare mage än på 15 år, kanske någonsin.

Doc, mina kolesterolvärden skiljer sig inte så mycket från dina - jag har
Totalkolesterol 4,8
HDL 1,3
LDL 2,8
vilket jag trodde var bra värden, men läkare jag var till förra veckan muttrade lite om att det "goda" kolesterolet låg lite lågt… ?? Vilket kolesterol är det goda? Eller är det skillnaden mellan HDL och LDL?

HDL är det som i dagligt tal kallas det "goda". LDL kallas det onda…kanske lite oförtjänt då det trots allt är livsviktigt.
Kvoten du har LDL/HDL är inte dålig på nåt sätt som jag ser det…triglyceridvärdet är lite högre än Doc_s (ca1,5), men ingen fara.

Monkan, ser helt ok ut. HDL "det goda" kunde väl ha legat en aning högre, men det hamnar på rätt sida godkänt

Såg att jag skrivet fel på mina värden. Triglycerider för ett år sedan var 2,89 så där var en rejäl sänkning vilket jag antar var bra eller?? Däremot hade ju kolesterolet gått upp och det var väl mindre bra.

Wiland!
Att kolesterolvärdet går upp något i början av en LCHF-kost är att förvänta.
Även det är ett friskhetstecken.
Att ta fasta på är den stora skillnaden i triglycerider.
Ett lågt värde här förutspår möjligheter till ett långt friskt liv..
dufva: Tack för upplysningarna. Hade inte en aning om detta men det känns väldigt bra och än mer motiverad blir man att fortsätta med denna alldeles utmärkta kost.