Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2371 ggr
superhencke
0

LCHF light?

De flesta som skriver här verkar ha anammat lchf till fullo.

Jag har själv funderat på att drastiskt dra ner på kolhydraterna, men min initiala plan är inte att helt utesluta kolhydrater, utan bara att dra ner (minimera) intaget.

Frågan är egentligen om kroppen ändå ställer om sig och ändrar sitt sätt att förbruka energin eller om det är helt poänglöst att bara gå halva vägen.

Jag är inte överviktig, så jag är inte ute efter att gå ner i vikt, utan helt enkelt att må bättre. Dessutom tränar jag ganska hårt 4-5 gånger i veckan och känner att det skulle bli en för stor omställning för kroppen att helt utesluta kolhydraterna

Ulf-S
0

Det är inte alls poänglöst att gå halva vägen!

Kroppen kommer att anpassa sig till att bränna mer fett om du drar ner rejält på kolhydraterna, någonstans måste ju kroppen få energi ifrån.

Att öka lite på fettet och minska på kolhydraterna skulle nog de allra, allra flesta må jättebra av!

Wildrat
0

Vanliga GI metoden är väl halvvägs till LCHF? Följer du den finns det en massa kokböcker också…

Dossan
0

Vad är det du tränar? Jag har heller aldrig varit överviktig, men ändrat min kost till LCHF av hälsoskäl. Var orolig för att få sämre ork och resultat vid träning då en del tydligen upplever så, men hittills har "väggen" inte dykt upp. Går fortfarande och lite omedvetet väntar på att drabbas av den plötsliga tröttheten vid träning, men börjar inse att kroppen har ett ganska bra energiförråd att ta av även på mig. Äter jag mig bara mätt 3 ggr per dag, så är det bara att köra på, vare sig det gäller styrka eller kondition. Finns för min del bara fördelar med denna kost i träningssyfte.

dufva
0

GI innebär att du väljer kolhydrater med långsammare förbränningshastighet.

LC är minimering av antalet kolhydrater..

zeretki
0

Det är individuellt hur man påverkas av LowCarb-kost. Vissa klarar sig bra med att ta bort bröd, pasta, socker osv. Andra behöver ta bort mer.

Du kan ta bort det med mest socker och stärkelse i, och äta grönsaker istället. Skrattande

superhencke
0

Tack för svaren!

Det låter ju som att det är värt ett försök i alla fall…

Just nu är planen att försöka få bort så mycket bröd och pasta (och givetvis andra sötsaker) som möjligt och även dra ner på potatis- och risförbrukningen. Detta är dock inte helt lätt för en pastaälskande mackätare, som dessutom älskar alla typer av bakverk ;o).

Vad jag tränar är lite beroende av årstid, men just nu är det 2 pass styrketräning, 1 pass innebandy och 1-2 pass löpning…

Pasi
0

Jag anser som Ulf….varje kolhydrat som byts ut mot fett ger hälsomässigt mervärde…även om man bara gör det till hälften.
Tror dessutom man vinner mycket på att försöka utesluta säd och alla de stora omega6 källorna.
Ris och potatis anser jag vara riskfriare att äta än t ex vete och majs.

Doc
0

Klart det lönar sig gå halva vägen. Tror personligen man får mer än hälften av hälsovinsterna på det…

Matmamma
0

Prova gärna LCHF light under några månader. Det är ingen nackdel att ändra kosten långsamt. Rapportera gärna hur det går.

anki1
0

Jag har inte gått hela vägen utan har minimerat intaget. Jag tycker att det går bra. På lång sikt ska jag minska ner mer och mer.  Men sockret är borta och pasta och ris försöker jag få bort och en del grönsaker. frukt slinker ner nån gång. Jag har ökat på fettintaget ganska rejält (smör och grädde). det bröd jag äter är grovmalet och för det mesta grovt. Inget majs. Jag har blivit av med 5 kg, alltså ytterligare 1 kg. jag har upptäckt att jag inte behöver så mycket lunch, utan det blir mer ett sk mellanmål. Men det finn de i min närhet som inte alls gillar att jag inte äter så mycket kollisar.men de tycker ju att det är bra att jag inte använder socker.  Jag tycker att jag blivit "vackrare" hihihi. behöver inte smörja in mig med någon hudkräm längre, det smörjs ju inifrån. Magen är mycket bättre, mycket lugnare och mer pålitlig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

chapp
0

Äter inte Colting lchf och springer långt och fort?

Mimsivimsi
0

superhenke - jag tror de flesta här inne är föredetta pastaälskande mackätare med fallenhet för bakverk….
Det suget försvinner när du gått över till LCHF..

Margareta
0

Colting äter inte lc-HF LC ja men inte HF om jag fattat det rätt,  mer mot Stenålderskost… men helt klart på vår linje. JA

Numer pensionär i Nynäshamn

StinaLisa7
0

Jag tycker mig ha märkt att jag har mycket bättre ork nu, efter drygt 6 månader på LCHF.

Förr kunde jag "stumna" efter ett par kilometers cykling eller promenad, bränslet var liksom slut och med den orken……numera känner jag mig mest som en Duracell-kanin Cool! Jag bara går…och går….och går….

Fnyfniken
0

Sen kan man ju tillåta sig en "goff-måltid" i veckan, eftersom det kan kännas lite lättare då. Det gjorde jag. Efter ett tag var den där pizzabotten inte lika rolig längre. Pasta smakar inte nu. Potatis är skumt. Etc. Prova ett tag får du se. Men ät då de kolhydrater som du tycker om, och inte 1,5 dl kall quinoa bara för att man "ska" äta kolhydrater. Vill du ha en croissant så ta en croissant.