Kalcium
Läste någons inlägg om myten "mjölk ger starka ben" idag och kom att fundera hur det ser ut med kalcium för folk här i forumet. Animaliskt protein lakar ju ur kalcium ur kroppen så att man behöver inta väldigt stora mängder kalcium om man intar stora mängder animaliskt protein för att kompensera. Mjölk och andra mejeriprodukter är ju sådana där lurifaxer som innehåller kalcium som tas upp av kroppen men också lakas ur pga att de även innehåller animaliskt protein, men de brukar ju många här unvika ändå. Antar att de flesta får i sig sitt kalcium genom de grönsaker man äter, men räcker de mängderna för att kompensera? Några som tar kalciumtillskott? Vet att alla här kämpar för att må så bra som möjligt så jag blev lite orolig (det är alltså inget ifrågasättande eller kritik). Vill inte att någon drabbas av osteoporos (benskörhet).

Mer eller mindre en myt!
Vissa inuitgrupper åt uppemot 45% protein och mycket mindre kalcium än vi men hade inga skelettsjukdomar.
Själv äter jag samma mängd protein som innan kostläggningen.

Jo det där platsar nog under begreppet myt, mig veterligen finns inga studier som visar detta, snarare tvärtom.
Att begrunda är att skelettet byggs upp inte bara av kalk utan även en stor andel protein. Man behöver alltså tillräckligt protein för ett starkt skelett.

#1 Jaså? Jag har tvärtom läst att just inuiter (andra grupper då kanske?) som ätit mycket protein trots stora mängder kalcium har mycket problem med osteoporos.

#2 Ja, visst är det så också. Och även andra grejer. Träning är väl även bra för skelettet om jag förstått det rätt?
Jaså! Ska jag sluta ta kalciumtillskott?
Det gör jag på kvällarna tillsammans med magnesium för sendragen i benens skull. Helt onödigt då?
om du är orolig för att få i dig för lite kalcium så kan du alltid äta lite ost, som innehåller massor av det.
Okay, då inhandlas inte mer kalciumtabletter. Ost är godare. 

#5 Kalciumtillskott har bara bevisats ha effekt mot osteoporos hos riktigt gamla institutionsboende personer. Och då kanske på grund av D-vitaminet de oftast innehåller - de boende får ju sällan så mycket sol.
Jag har slutat med kalciumet och märker då ingen skillnad.