Håravfall
Hej,
Är det någon kvinna som lider av håravfall? Fick i fredags veta anledningen till mitt och fick även botemedel, som började verka direkt.
Ha en bra måndag!
Gunnilla

Säger du A, så kan du väl säga B också?
Det kan man ju faktiskt tycka 
Vad berodde det på Gunnilla? Jag löser mycket hår (har gjort det under många år) men har inte kommit på någon anledning till det ännu.
Instämmer med #1…

Vi låter henne jobba klart. Så hoppar vi på henne ikväll… 

Gunilla! Jag är jätte intresserad att veta mer om det. Tyvärr LCHF kost har inte hjälpt mig med denna problem.(än)
Ja, förlåt, jag hann inte gå in här mer i går. Nu gäller det kvinnor i "övergångsåldern"…
Det här är vad som hände mig.
Jag har sedan jag var 45 år tagit östrogentabletter med gulkroppshormon. Och med facit i handen inser jag att det är dem som gett mig sånt tjockt hår. Har tidigare haft rätt trist hår. För ett år sedan fick jag ett infall under en semester att bara sluta med östrogenet. Efter det tappade jag nästan hälften av mitt hår på ett par veckor. Väl hemma drabbades jag av en chock och samtidigt testade min frisör ett nytt slingpreparat på mig eftersom det gamla utgått, så det blev rätt mkt tuffa hårbehandlingar. Jag hade svårt att inse vad håravfallet berodde på, kunde ju bero på tre olika anledningar. Så småningom bättrade det sig. Läste på nätet att man inte kan tappa mer än 40% av håret, sedan upphör håravfallet, det var nog det som hände mig.
Det funkade inte att vara utan östrogen, så jag fick en annan variant i form av plåster, där lite gulkroppshormon pytsades ut varje dag. För ett par månader sedan började håravfallet igen, inte lika våldsamt, men alldeles för våldsamt för att vara normalt.
I fredags var jag hos min gynekolog och tog då upp mitt hårproblem, som snart nog skulle resultera i perukanvändning. Hon sa direkt att det berodde på gulkroppshormonet, att jag tvärt slutat med det första preparatet och att jag nu fick gulkroppshormon i mig varje dag. Därför skrev hon ut ett östrogenplåster utan gulkroppshormon, gulkroppshormonet ska endast tillsättas nån gång ibland med tabletter, alltså återgår jag till den typ av östrogen som jag tagit i närmare 10 år. Det är nästan som att få livet tillbaka, för hur kul är det för en kvinna att snart vara skallig!
Det här var ju lite speciellt, men kanske någon kan bli hjälpt. Hormoner spökar ju lite här och var.