Tips om drycker?
Vad dricker man som Low Carbare? Är det bara vatten, te och kaffe som gäller?

Är inte vin, vodka och whisky rätt ok? Helst måttligt såklart!

Jag drivker mycket vatten, te, har aldrig druckit mycket kaffe.
jag tillåter mig även lite juice med, här på Prix och Ica Delins har jag hittat 4 olika juicer som innehåller mindre enn 5 gram kolhydrater per 100 gram dryck, så jag tillåter mig detta en sällan gong, tex söndagsfrukkost.
En sällan gong köper jag kolsyrad dryck som cola light eller cola zero, men cola zero innehåller aspartam så jag undviker detta som bäst jag kan. Jag är inte kjänslig för Aspartam själv, men uppskattar forsöket från "folk" på att få fram hur lite bra sådana stoffer är. så jag dricker nog heller Juice framföre kolsyrat drick.
En del kolsyrat vatten dricker jag inninellan, och gubben är riktig glad i Loka Citron numera :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vatten - te - kaffe och någon enstaka gång Gammeldags mjölk.
Däremot smaksätter jag ibland mitt vatten med lime/citron och is. Sällan kolsyra - gillar inte det.
Rött vin i liten mängd någon enstaka gång.
Numer pensionär i Nynäshamn

Doc, jo jag tackar jag 
Kivik gör juice som inta har tillsatt socker men kolhydrat 11 varav 9 g sockerarter från frukt. Kan man dricka en dl då och då utan att sabba viktminskningen?
Antar att ni dömer ut JOKK tranbär och Kiviks havtorn? För Low Carbo drack jag mycket sån´t, och saknar det. Är clementiner bättre än apelsiner och får man ta en clementin någon gång?

Själv har jag märkt att juice triggar sötsug (jag blir oerhört sugen på bröd, som jag intresserar mig för annars).
Jag åt en clementin för två veckor sedan. Av den blev jag hungrig i 24 h.
Mest vatten blir det här.

Vatten och thé här.
Var storkonsument av TAB X-tra, Pepsi Max och Coca Cola Zero.
Nu är det inget av det där.
ullna - det som är svårt med detta är att det inte finns några regler eller ja/nej så får du göra eller inte. Man finner sin egen väg genom att prova sig fram.
- Vad är huvudsyftet för dig med att äta den här kosten?
- Om det är viktminskning - måste det gå fort?
- Kan Du vara utan sådant Du än så länge saknar och hoppas saknaden går över?
Du kan bara svara själv och utifrån det dra slutsatser om hur du skall göra. Helt klart är det så att det du frågar om bromsar viktminskningen för många av oss - men inte för alla och du vet inte vilken grupp du tillhör förrrän du testat.
En del går ner så snabbt att de måste bromsa och då kan någon frukt vara lösningen.
Vad gäller dryck är det vatten som gäller. Fast till skillnad från vissa brukar jag lyxa till med kolsyrat + smaksatt vatten ibland (det blir ändå så sällan, kanske en gg i månaden eller så).
Kaffe dricker jag, gärna med grädde (har åtminstone slutat med mjölk i kaffet - tycker inte längre att det är gott…!). Men försöker gå över på te istället eftersom jag tycker att det blir lite väl många kaffekoppar på en dag (8-10 ibland) och jag tror att jag skulle sova bättre (på nätterna) utan allt det kaffet (på dagarna).
Vin har jag aldrig gillat, så det är inget problem för mig. Hör annars andra som tar sig ett glas då och då. Då lär rött vara bättre än vitt, eftersom det är mindre sött. Själv har jag alltid varit öl- och whiskydrickare, men faktiskt saknar jag det inte. Tar en smutt ur makens whiskyglas ibland när han dricker, det räcker för min del.
Clementiner/Satsumas har jag ramlat dit på några gånger den senaste månaden, och blir det en så brukar det bli några stycken till…! Så det är helt klart en trigger för mig.

Angående juice "utan tillsatt socker" så är fruktsocker (fruktos) knappast bättre än vanligt socker (sackaros; 50% glukos 50% fruktos)… fakum är att för personer med övervikt och metabolt syndrom kan det till och med vara värre, åtminstone anser många forskare på området det. Det höjer inte blodsockret och insulinet lika snabbt, men ställer i större mängder till det med leverns hantering av blodsocker osv.
En dl då och då, det får du såklart bestämma själv hur strikt du vill vara… 11g kolhydrat blir det, kan absolut bromsa viktminskningen lite, hur mycket varierar från person till person.

Tack för alla råd. Jag har testat grädde i kaffe, men tycker bättre om mjölk. Eftersom mjölk inte är så bra, har jag testat smör i kaffe och det är faktiskt OK. Likaså är kokosolja (utan smak) helt OK i både kaffe och te. Det rundar av konsistensen lite. Jag landar antagligen på kokosoljan.

De har konstaterat att stora mängder fruktsocker ger fettlever bland möss eller om det var råttor. Troligen en orsak även hos människan!?
Jag tror inte små mängder är nåt problem då de bara fyller på glykogenlagrena….problemet uppstår nog när lagrena är fulla och levern skall börja konvertera dem till fett.
Varför har ingen nämnt skogsstjärna som dryck!?
Jag dricker mest vatten, någon enstaka gång vid fest-tillfälle kaffe och vid förkylnign samt kallt väder, grönt te. :)
Skogsstjärna - är det någon jämtländsk variant av Vargtass?

Vargtass utan tranbär…eller hojtarolja, sprattelvatten, yrselvatten om du vill…vissa kallar det för hembränt.
Jasså, du menar dunkdricka.
Vargtass innehåller lingon i min värld…
Blir man sugen på läsk kan Lokas smaksatta vatten funka. Tycker Loka päron smakar som päronsoda fast helt utan socker. Hallon/grape är också god.

Lokas Smultron /Citron smakar typ cider och är såååå gott 

Jag dricker ekologiskt te från www.sencha.se… gott!

Innehåller Cola Zero inga kolisar som det står på flaskan? Eller luras dom?
Cola Zero är Cola Light, dom har bara ändrat namnet. Vad gäller kolhydrater vet jag inte, men det är säkert en massa sötningsmedel som kan få igång insulinproduktionen, och det är ju inget man vill.
Sötningsmedel kan lura kroppen att starta insulinproduktion. Då sjunker blodsockret - kanske för lågt eftersom kroppen inte fått socker att ta hand om med insulinet. När blodsockret är lägre än normalt - blir man sugen och det är lätt hänt att man äter fel.
Det är det vi kallar det stora SUGET…. som de flesta av oss gör vad vi kan för att motstå.
Iskallt vatten från egen brunn, emellanåt smaksatt med lite ääpelcidervinäger.
Kan inte tänka mej att det kan vara många kollisar i äppelcidervinäger, eller? Tar ung. 2 msk till 1 liter vatten.
Någon som vet?

#23 - enligt min mening tycker jag cola zero smakar mycket mer likt vanlig cola, medan cola light smakar kemiskt.
Båda innehåller såklart himla dåliga grejer men det är nog bättre att unna sig några klunkar sådant någon gång i månaden än "vanlig" cola…..
Vatten, ibland kolsyrat och smaksatt med två droppar balsamvinäger hallon eller äpple. Dessutom gillar jag Cider, alltså riktig cider på äppelmust inte det som numera kallas fruktdryck av ciderkaraktär. Dricker cider någon enstaka gång i månaden, nu med GI-noll blir det väl ännu mindre.
Den indiska drycken med julsmak som tipsades om här igår var också väldigt god. te och kaffe ett par koppar om dagen.
Hmm, blandade idag gammaldags mjölk med lite grädde, åh så gott det blev… 
Det skulle jag inte gjort för ett halvår sedan…!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
28, Ja jag håller med deig. jag blandar standardmjölk med grädde. Den gammaldags bildar för mycket stora klumpar av grädden, blir så svårt att hälla upp. Kanske man ska hälla upp den i kanna och "skumma" av den lite.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

En riktig vargtass, för mig som är norrlänning, är en halvliter hembränt + 1 lingon.
Kaffekask är att lägga en enkrona i botten på koppen och hälla på kaffe tills kronan int syns - sen på med HB tills den syns klart o tydligt igen.

Annars dricker jag bara vatten, för det mesta soda streamat (kolsyra)kanske med en skvätt äppelcidervinäger i.
Vin dricker jag då jag vill ha ett rus. Men då med massa fett före.
Ska det vara heligt arbrete låter jag vinet stå och tar fram zvampburken ist ;)
G'natt demoner - här somnar en slav!
Vanligt vatten. Förr drack jag mängder med te med mycket mjölk, men det gick ju bort. Groggar på pressad citron, vatten, stevia och vodka. Gott!

Åh, det ska jag prova ikväll…..fast jag utesluter nog vattnet, blir mer macho så!
Alltså, jag brukar ta en hel citron… Jag är redan så macho så jag behöver inte låtsas. 
Vatten, är ju så gott utan smakämnen.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

hemul - jag testade din grogg…fast jag bytte ut vodka mot underbar skogsstjärna, sen uteslöt jag vattnet…och citron, stevia….men den var jättegod ändå!

Finns inget bättre än hemkolsyrat vatten- det mättar dessutom så man äter mindre mat. Jag tillför olika lightsafter ibland så blir det jättegott. Den bästa investeringen är en kolsyreapparat.

Min hunger styr så att jag äter rätt mängd mat…finner ingen anledning att äta mindre.

#38 - Jag har också köpt en sodastream. Håller med dig - en jättebra investering. Men är lightsaft okey? Jag brukar ta några droppar pressad citron. Vattnet har jag kylskåpskallt.

Det känns tråkigt. Min vikt står still trots lchf. Vad gör jag för fel?
Kan det vara för mycket cashewnötter på kvällen? Hur mycket är "lagom". Jag äter frukost på jobbet: ½ avocado med skagen, ½ kokt ägg med majo, kaffe med mjölk+grädde. Lunch någon rätt från recepten från sajten. Ibland med cal slaw. Hemma på kvällen lite olika men aldrig någon potatis, ris, pasta eller bröd. Endast nötbröd. 
Jag går inte ner i vikt om jag äter nötter siev - en del gör det men inte alla. Du får pröva dig fram.

Då får jag försöka stå emot mina älskade nötter och se.
Jag håller mig till mat som har max 3% kolhydrater - många klarar sig på 5% - de flesta nötter/mandlar har betydligt mer än så.

# 43 Siev,
inte cashew ialla fall. Värsta kolhydratnöten av alla med 26,5 . Bästa är hasselnöt 9,3 och paranöt 3,8 men paranöten är dålig ur mögelsporsynpunkt. Varför inte macadamia. Hälften kolisar mot cashew men mera bra fett. Jmfr gärna på Maria Tausons suveräna kolhydrattabell här till vänster.

#45 Ullna
Var hittar man macadamianötter? Jag har letat som en tok men inte hittat några. Jag sätter visst i mig dom värsta av nötterna, inte konstigt att jag inte går ner i vikt.
Siev: Det finns Macadamianötter på påse både på Lidl (billigast) och på ICA/Konsum där jag bor. Fråga i den affär du handlar. De är dyrare än andra nötter, så det kanske behövs efterfrågan.
Jag gillade dem första gången jag åt - men gör det inte längre - de har en bismak jag inte tycker om.

Jag har tittat efter macadamianötter både på 2 olika ICA-butiker där jag bor och på Lidl. Men jag ska be dem beställa nästa gång. Tack för tipset Margareta. Det vore ju bara bra om jag efter ett tag inte gillade dom längre då vore det lättare att sluta. Ibland tänker jag att om jag började röka igen så skulle suget efter nötter försvinna och jag gå ner i vikt. Men vad är bäst??

I min lite större Ica-butik finns ett märke som heter Kluth (gröna påsar). De säljer Macadaia, cashew, valnötter, pecan, pinjenötter, Studentenfutter, torkade tranbär etc, och brukar inte stå bland chips och nötter utan på hälsokosthyllan. Macadamianötterna är saltade, men jag sköljer bort saltet. Macadamia är australisk hasselnöt.

För att återföra ämnet från nötter till drycker får man kanske säga som Blandaren:
Det är bättre att ha sprit i kroppen än tvärtom 

Pasi och hemul: där jag kommer ifrån, kallas det Château de Garage… Egentligen är det väl mest om hemgjort vin, men det funkar på mer genomskinliga drycker också.
Så till ämnet: Vatten, kaffe, thé och ibland lite vin.
Sprattelvatten hette när jag var liten…

Hojtarolja….yrsel…asfaltskok…kärt barn, ni vet!

Jag undrade förut om lightsaft i kolsyrat vatten är ockey, är det någon som vet?

Jag säger som Skaldeman. Det var med lightprodukterna som fetmaepidemin startade i världen.

siev - Inget livsmedel som är baserat på kemikalier är att rekommendera….sen är det upp till var och en hur strikt man äter.
Siev: Det är lite som man frågar får man svar.
Vi är många här på forumet som sykr alla kemikalier som pesten och frågar Du oss så svarar vi så klart precis som Pasi att nej - det är inte att rekommendera - av flera skäl.
Frågar Du dem som ser kolhydratreduceringen mer som en bantningsmetod - så kan Du få helt andra svar.
Det finns alltså inga JA/NEJ här - man måste bilda sig en uppfattning om varför andra tagit ställning på ena eller andra sättet och sen välja sitt eget svar.

Tack, Margareta. Då håller jag mig hellre till några droppar citron i kallt, kolsyrat vatten. Det är dessutom godare. Jag bara undrade. Min man köper light saft. Jag provade ett glas men det föll mig inte i smaken.