Squash istället för potatis och pasta
Squash är inget vidare rå, men tillagad är den jättegod.
Häromdagen hyvlade jag långa remsor längs squashen med potatisskalaren och fräste i en liten wokpanna till mig när mannen fick pasta till köttfärssåsen. Suveränt. Idag gjorde jag pyttipanna, tog undan lite kött/lökblandning till mig som jag blandade med tärnad fräst squash. Serverade med 2 stekta ägg + hemkokt rödbeta. Rödbetan är inte renlärig, då den växer under jord, så det är inget för fakir, men som 25+ enligt SS Skaldeman tyckte jag att jag kunde unna mig den.
Jag tänker göra Jansons frestelse på squashstavar, ansjovis, lök och grädde till jul!!
Istället för lasagne gör man så klart Moussaka på squash eller aubergine.
Jag brukar använda squash i ungslådor precis som du skriver ullna och kommer också göra janssons på detta vis. Det är mycket användbar grönsak för oss LCHF:are.
Har aldrig vågat prova squash… kanske dags nu.
Det får bli en squashjansson, tack för tipset. Oroar mig redan för att det ska bli för mycket potatis i jul.
det är jättegott att steka tärnad squash i bitar, i smör och sedan hälla på grädde…
Ja, jag tycker att squash var höjdaren att grilla i sommras! Toppen att ta till när de andra äter potatis. 

Jag är inte ett dugg orolig för julen.
- Julskinka inga problem.
- Ägg med räkor och majonnäs - Mums.
- Janssons med squash istf potatis.
- Sardiner istället för sill.
- ostar av olika slag
- Polarbröd.
- Coleslaw enligt Skaldeman (Californiasallad).
- Nötter- inga problem.
- Margaretas kycklinglevermousse.
- Snaps helt oK. Ramlösa ist. för öl.
- Sallad på färsk spenat, avocado, gurka, valnötter eller pinjenötter och lite macadamiaolja.
- Efterrätt Panncotta med hallon.
- Några clementiner skall jag kanske unna mig
Inget mer behövs för mig. Men italienska eller spanska charkuterier, oliver kan man ju lägga till om man behöver

blir det inte konstig smak o konsistens med squash i Jansson
- Lax
- Räkor
- Ägg
- Skinka
- Levermousse
- Köttbullar
- Prinskorv (jag hoppar men familjen äter)
- Ost
- Gubbröra i någon form - vet ej hur än
Numer pensionär i Nynäshamn

En gubbröra som mamma gjorde och som brukar finnas på smörgåsbord.
Ejderns smörgåskaviar halv tub en dl visprgrädde lök, gräslök eller dill. Blanda vispa. Härligt till äggen.
En gubbröra i stekpanna gjorde goda vänner och finns på Melanders fisk på saluhallen:
Hackat hårdkokt ägg, hackad lök och hackad ansjovis fräst i stekpanna.
Hur gör du Margareta?
Inte ens julbordet kan Viktklubb hålla sina giriga tassar ifrån!
Några exempel från "Bra val"
Skinka Magert när fettet skurits bort.
Kokt potatis Mycket fibrer, inget fett.
Sedan är det kål på längden och tvären som rekommenderas…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Gör som jag någon dag…..skär squashen rakt igenom…skär x-skåror salta peppra och avsluta m mkt ost…i mitt fall cheddar och in med dom i ugnen…..Ibland gratinerar jag squshen m skinka o ost.
Kan även rekommendera att göra squashen på samma sett i ugnen fast bara m salt o olivolja……gör många halvor så du kan äta kalla halvor som smörgås….på med smör ,o mkt ost o en god kopp te till…..det är en av mina kvällsmål….:-)

Tack gordii för tipsen. Skall testas
#11: Lät både enkelt, snabblagat och gott. Tack för tipset!